Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KL: Karu totuus opiskelijoiden toiveista – Yksiöön halutaan vaikka velkataakka kasvaisi

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoilla ei vaikuta olevan niin tiukkaa taloudellisesti, koska eivät hakeudu edullisimpiin asuntoihin.

Vierailija
2/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt tuntemattomien kanssa haluais asua jossain solussa. Itse jouduin asumaan ja se on kuormittavaa, kun on sekalaista sakkia omassa kodissa. Ihan oikein, että kukaan ei enää halua asua tuollaisissa oloissa. Sivistysmaassa ei pitäisikään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ymmärrän hyvin. 

Vierailija
4/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma soluasunnoissa on että ne on usein paljon vanhemmissa taloissa, eikä edes lähellä kampusta. Viimeiset pari vuosikymmentä on rakennettu lähinnä vain yksiöitä. Ja hintaerokaan ei ole iso. Mun poika maksaa 460 € kolmen hengen soluasunnosta. 

Vierailija
5/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti se pitää olka nuorellakin, eikä mikään asunnottomien hätämajoitus. Useammasta vuodesta vielä kyse.

Vierailija
6/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma soluasunnoissa on että ne on usein paljon vanhemmissa taloissa, eikä edes lähellä kampusta. Viimeiset pari vuosikymmentä on rakennettu lähinnä vain yksiöitä. Ja hintaerokaan ei ole iso. Mun poika maksaa 460 € kolmen hengen soluasunnosta. 

Yksiöitä on rakennettu siksi, koska opiskelijoille eivät kelvanneet solut.

Vierailija
7/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselyyn vastanneista 41 prosenttia valitsisi ensisijaisesti opiskelija-asuntoyksiön. Opiskelija-asuntokaksion valitsi kyselyn mukaan ensimmäisenä toiveenaan 26 prosenttia vastaajista.

no, eipä kannata valittaa, kun opintosisiaalit edut ei riitä.  itse asuin, kun en ollut opiskelija eikä kokopäivä töitä niin nuorisäätion solussa, koska muu asuminen olisi ollut niin kallista.  sitten muutin kyllä pieneen kolmioon kaverin kanssa, niin vuokra ei ollut niin kallis kuin olisi ollut yksin asuessa. en ymmärrä tuota ”kaikki pitää saada heti” asennetta. jos vähän katsoisi pitemmälle tulevaisuuteen…

Vierailija
8/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koti se pitää olka nuorellakin, eikä mikään asunnottomien hätämajoitus. Useammasta vuodesta vielä kyse.

Kyllä ensisuojaan pitäisi tyytyä ainakin parina ensimmäisenä vuotena...

Vierailija
9/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, minun lapsellani on 475€ kaksio Kuopiossa.

Vierailija
10/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

totta, pitää olla uudempi talo, vanha ei kelpaa 🙄 sitten kituu ja maksaa menot…

Vierailija
11/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen voisi tehdä enemmän sellaisia minikeittöasuntoja opiskelijoille. On oma pieni yksiö, jossa kylpyhuone ja minikeittiö (jääkaappi, keittolevy yms.) 

Jokaisessa kerroksessa on lisäksi isot yhteiskeittiöt, joita voi käyttää. 

Tällaiset opiskelija-asunnot on yleisiä mm. Ruotsissa.

Vierailija
12/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoiden yksinasuminen vaikuttaa suomalaiselta erikoisuudelta. Maailmalla on tavallista asua asuntoloiden soluissa ja kimppakämpissä. Tämä kai oli Suomessakin normi aiemmin. Mitä tapahtui? 

T. Pitkään ulkomailla asunut

Vierailija
13/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt tuntemattomien kanssa haluais asua jossain solussa. Itse jouduin asumaan ja se on kuormittavaa, kun on sekalaista sakkia omassa kodissa. Ihan oikein, että kukaan ei enää halua asua tuollaisissa oloissa. Sivistysmaassa ei pitäisikään. 

Suomalaiset ovat epäsosiaalisia ja joustamattomia erakkoja.

Monissa muissa maissa kimppaasuminen opiskeluaikana on haluttua ja yleistä. Tällä tavalla asumiskustannukset pysyvät kurissa. Ja useimmat nuoret asuvat mieluummin kimppakämpässä kuin lapsuudenkodissaan.

Esimerkiksi Norjassa on todella yleistä ja suosittua asua kimppakämpässä opiskeluaikana. Yleensä kimppakämppä on ok-talo tai iso kerrostaloasunto jossa jokaisella  on oma huone mutta muut tilat ovat yhteisiä. Mutta norjalaiset ovatkin sosiaalisempia ja joustavampia kuin suomalaiset.

Vierailija
14/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti se samat yksiössä viihtyvät tyypit ostavat halvat lentoliput ja nukkuvat yönsä yhteismajoituksissa. 
Keksi toinen perustelu

Vierailija
15/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdysvalloissa yleensä jaetaan huone ventovieraan kanssa. Suomalainen soluasuunto on tuohon verrattuna jo luksusta.

Vierailija
16/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksiöitä on rakennettu siksi, koska opiskelijoille eivät kelvanneet solut.

Ilmeisesti tuet ovat niin hyvät, että voi nirsoilla, ja kukapa ei ottaisi parempaa, jos verorahoilla saa? 

Vierailija
17/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen voisi tehdä enemmän sellaisia minikeittöasuntoja opiskelijoille. On oma pieni yksiö, jossa kylpyhuone ja minikeittiö (jääkaappi, keittolevy yms.) 

Jokaisessa kerroksessa on lisäksi isot yhteiskeittiöt, joita voi käyttää. 

Tällaiset opiskelija-asunnot on yleisiä mm. Ruotsissa.

Eikö tuota sanota yksiöksi??

Vierailija
18/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat epäsosiaalisia ja joustamattomia erakkoja.

Monissa muissa maissa kimppaasuminen opiskeluaikana on haluttua ja yleistä. Tällä tavalla asumiskustannukset pysyvät kurissa. Ja useimmat nuoret asuvat mieluummin kimppakämpässä kuin lapsuudenkodissaan.

Esimerkiksi Norjassa on todella yleistä ja suosittua asua kimppakämpässä opiskeluaikana. Yleensä kimppakämppä on ok-talo tai iso kerrostaloasunto jossa jokaisella  on oma huone mutta muut tilat ovat yhteisiä. Mutta norjalaiset ovatkin sosiaalisempia ja joustavampia kuin suomalaiset.

Ajatella, vaikka Norja on öljy- ja kaasulöytöjensä vuoksi paljon Suomea rikkaampi maa!

Vierailija
19/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opiskelukaupungissa soluissa asuu vaihtareita ja ulkomailta tulleita opiskelijoita. Ei paljon houkuttelisi asua parin bangladesilaisen opiskelija (lue wolttikuskin) kanssa.

Vierailija
20/63 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Ruotsissa ja muuallakin se ensisijainen toive on ihan oma rauhallinen asunto. Ihan turha meuhkata täällä suomalaisten epäsosiaalisuudesta. Kuvitellusta sellaisesta. Ei kukaan halua jotain satunnaista vierasta ihmistä asumaan kotiinsa ja soluasumisessa juuri siitä on kyse. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi