Mikä terveellinen tupakan tilalle?
Onko ehdotuksia millä terveellisellä tai vähemmän epäterveellisellä syötävällä korvaisi tupakoinnin rentouttavat hetket? Joku syötävä mitä voisi kuljettaa laukussa mukana ja söisi tupakan polton sijasta, kun pitää tauon.
Kommentit (27)
Epämiellyttävien tunteiden sietämisen.#toksinenpositiivuus
Vierailija kirjoitti:
Epämiellyttävien tunteiden sietämisen.#toksinenpositiivuus
Hyvä uutinen on se, että aivot oppivat nopeasti uutta ja mukautuvat uusiin asioihin, kun niitä jaksaa opettaa. Ensin pitää vain sietää epämukavuutta ja hankalia tunteita jonkin aikaa.
purkka. rentoutumiseen parin. minuutin kävely ja parin minuutin pieni niskojen ja hartioiden venytys sekä pari minuutin rentoutushengitys.
Nuuska, nikotiinipussit, nikotiinipurkka..
Mä vedin jenkkiä pussillisen päivässä ja se auttoi. Jos maha kestää, voi alkaa pierettää.
Olet oletettavasti aikuinen ihminen. Olisiko jo aika kasvaa aikuiseksi ja vieroittautua siitä tutista?
Vierailija kirjoitti:
Porkkana
Samaa ajattelin. Lisäksi nauris lohkoina. Paprikan palat, miksei tuorekurkkukin
Porkkana. Moni tuttu on lopettanut porkkanalla. Aina kun tekee mieli tupakkia niin syö vaan porkkanan. Näyttää saatanan tyhmältä terassilla kaljoitellessa, mutta toimii.
Salmiakki. Ei siksi että olisi terveellinen, mutta vie oikeasti tupakanhimon hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Salmiakki. Ei siksi että olisi terveellinen, mutta vie oikeasti tupakanhimon hetkeksi.
Salmiakista saa hyvin äkkiä reikiä hampaisiin. Söin yhteen aikaan sitä, ja nopsaan tuli reikiä kun se jää hampaisiin kiinni.
Ei addiktio häviä toisella addiktiolla. Muuta tapojasi ja ala vaikka liikkumaan enemmän.
Itse pääsin tupakasta vasta sähkötupakan avulla. Sitähän kovasti moititaan lähes yhtä epäterveelliseksi kuin tupakkaa, mutta se kuitenkin toimi. Nyt olen vapaa molemmista.
Mikä tahansa käsillä tekeminen. Esim vuoleskelu, makramee, virkkaaminen, neulonta. Pulmapelien ratkonta, Rubikin kuutio. Aivojen ja käsien käyttö yhtäaikaa.
Ja: omien tuntieden tunnistamisen ja käsittelyn treenaaminen. Lainaa alan kirja ja lue.
Tiedostaminen ja tunnistaminen: Ensimmäinen askel on tiedostaa riippuvuutta ylläpitävät laukaisejat. Aivoille opetetaan uusi tapa reagoida himoon. [1, 2]
Uudelleenohjelmointi terapialla: Kognitiivinen käyttäytymisterapia (KBT) opettaa aivot tunnistamaan ja kyseenalaistamaan riippuvuuskäyttäytymiseen johtavat ajatusmallit. Tämän voit tehdä itsekin jos lukutaito ja äly riittävät.
Aivoverkostojen harjoittaminen: Toipuminen vaatii aivoverkostojen aktivoimista tai jarruttamista, mikä edellyttää toistuvia uusia valintoja ja riittävää lepoa sekä aivojen huoltoa. [1, 2, 3]
Palkitsemisjärjestelmän laajentaminen: Aivoille tarjotaan päihteiden tai addiktoivan toiminnan tilalle muita, pitkäkestoisia mielihyvän lähteitä (esim. liikunta, mielekäs tekeminen). [1, 2, 3]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salmiakista saa hyvin äkkiä reikiä hampaisiin. Söin yhteen aikaan sitä, ja nopsaan tuli reikiä kun se jää hampaisiin kiinni.
Voi olla, mutta mulle ei ole aikuisena tullut reikiä hampaisiin mistään. Paikkoja on joskus vaihdettu vain lohkeamisen takia.
Tämähän on loistava idea. Pilkot juureksia ja kasviksia puoli kiloa joka aamu ja pureskelet ne päivän mittaan. Näin saat kasviksia riittävästi joka päivä. Keho kiittää iloisesti.
Omalla kohdalla lopettaminen helpottui, kun tajusin tupakoinnin olevan minulle ensisijaisesti "käsille tekemistä." Opettelin virkkaamaan!
Pienet kotimaiset omenat ja muut kasvikset
Porkkana