Toivoisin tositv-ohjelmaa jossa suurten ikäluokkien edustajat hakee itse töitä omien ohjeidensa mukaisesti.
Kommentit (150)
Toimistotalojen lisäksi myöskään isoille työmaille ja tehdasalueille ei noin vain pääse sisään.
Idean synnyttäjä unohtaa nyt, että me suuret ikäluokat elimme parhaassa työiässämme 1990-luvun laman. Tiedämme kyllä, miten vaikeaa ja lähes mahdotonta Suomessa voi olla saada töitä silloin, kun kone sakkaa. Puolisoni jäi työttämäksi rakennusalalta (mittakirvesmies) ja minulta lopetettiin alta kokonainen oppilaitos, jossa toimin opettajana.
Rakenustöitä ei saanut mistään. Minä onneksi sain lyhyitä opetuskeikkoja pariksi päiväksi viikossa, kunhan olin valmis matkustamaan Turkuun, Helsinkiin, Tampereelle, Kokkolaan, Outokumpuun, Uuteenkaupunkiin ja Hämeenlinnaan. Luonnollisestikaan matkaan kuluneista tunneista ei maksettu mitään korvauksia. Mutta me selvsimme!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo sisälle paukkaaminen jota suuret ikäluokat aina kehuvat näyttäytyy röyhkeänä toisten aikataulujen ylikävelemisenä tänä päivänä.
Missä oikein törmäät tällaiseen jatkuvaan kehoittamiseen? Ainoa missä olen tuosta lukenut on, kun nettikeskusteluissa tuosta puhutaan. Sitä alkuperäistä kehotusta ei näe missään. Onko tämä urbaanilegenda, miten joku aina kehottaa tuollaista?
Oma isoäitini oli tällainen. Työllistyi aikanaan hyväpalkkaiseen toimistotyöhön johon ei todellakaan nykyään pääse ilman koulutusta. Valmistuttuani jankkasi ja jankkasi että hae samaan firmaan töihin, kyllä ne ottaa, otti ne hänetkin, no ei se koulutus ole niin nöpönuukaa. Kun en suostunut tähän hänpäs päätti itse marssia kyseisen työpaikan konttoriin ja soitti minulle pöyristyneenä että "eivät päästäneet pomon puheille tai edes alaovista sisään, vaikka hän on ollut täällä töissä joskus!!!"
😂 Voi morjens. Mulla muuten aikoinaan samanlainen isoäiti. Töissä ison ja tunnetun fiman sihteerinä vuosikymmeniä ilman yhtään mitään koulutusta, ihmetteli aina että mitä te kakarat aina vaan (esim. 25-vuotiaana) vätystelette siellä yliopistolla ettekä mene rehellisiin töihin. Kaikista vähiten häneltä liikeni ymmärrystä sille että jopa sen tutkinnon jälkeen saattoi olla tarjolla pelkkiä pätkätöitä. Kyllähän nyt alle kolmikymppisenä olis pitänyt olla talot ja lapset ja avioliitot hoidettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo sisälle paukkaaminen jota suuret ikäluokat aina kehuvat näyttäytyy röyhkeänä toisten aikataulujen ylikävelemisenä tänä päivänä.
Missä oikein törmäät tällaiseen jatkuvaan kehoittamiseen? Ainoa missä olen tuosta lukenut on, kun nettikeskusteluissa tuosta puhutaan. Sitä alkuperäistä kehotusta ei näe missään. Onko tämä urbaanilegenda, miten joku aina kehottaa tuollaista?
Tää on todella yleinen näkemys vanhemman ikäluokan keskuudessa. Itse keskustelin vähän aikaa sitten erään naisen kanssa joka kiihtyi haukkumaan nuoria kuinka nämä eivät tee töitä toisin kuin hän joka on tehnyt niitä koko ikänsä. Kerroin hänelle että työtä on vaikea saada johon hän tokaisi juuri nämä kuuluisat sanat, että töitä kyllä saa kun haluaa ja riittää kun menee kysymään. Tämä nainen ei edes ollut paljoakaan päälle viittäkymmentä.
No on aika ihme, kyllä jo vähän yli viisikymppiset ovat tehneet CV:n ja kirjallisen työhakemusken ja jopa hakeneet töitä ihan tietokoneellakin. Tietty jos kyseessä on joku kouluttamaton ja tehnyt samaa duunia sieltä nuoresta asti, niin sitten saatan sinua jopa uskoa...
Vierailija kirjoitti:
Idean synnyttäjä unohtaa nyt, että me suuret ikäluokat elimme parhaassa työiässämme 1990-luvun laman. Tiedämme kyllä, miten vaikeaa ja lähes mahdotonta Suomessa voi olla saada töitä silloin, kun kone sakkaa. Puolisoni jäi työttämäksi rakennusalalta (mittakirvesmies) ja minulta lopetettiin alta kokonainen oppilaitos, jossa toimin opettajana.
Rakenustöitä ei saanut mistään. Minä onneksi sain lyhyitä opetuskeikkoja pariksi päiväksi viikossa, kunhan olin valmis matkustamaan Turkuun, Helsinkiin, Tampereelle, Kokkolaan, Outokumpuun, Uuteenkaupunkiin ja Hämeenlinnaan. Luonnollisestikaan matkaan kuluneista tunneista ei maksettu mitään korvauksia. Mutta me selvsimme!
Työelämä ja työnhaku on silti muuttunut 30 vuodessa merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti on 72v ja menee kesätöihin hoitamaan kehitysvammaisia. Kun ei nuoret työttömät suostu töihin, niin vihatut boomerit vievät heiltä duunit.
Taitaa äitisi olla perushoitaja tai vastaava ammatiltaan? Sinne meinaa ei oteta nykyään enää kouluttamattomia ja avustajia vaan aletaan vaatia 2/3 valmis tutkinto.
Eipä ole, oli aikanaan opettajana.
Ilman lain edellyttämiä pätevyyksiä on menossa töihin? Missä on noin retuperällä asiat?
Voisit varmaan tässä luetella lain yksilöltä edellyttämät pätevyydet kesälomasijaiselle kehitysvammaisten (tai vaikka vanhusten) hoitokodissa. Minä en laista löytänyt ainuttakaan. Työvuorossa toki pitää riittävän monella olla tietyt pätevyydet ja osaamiset, mutta ei laki muuten edellytä moista.
Vierailija kirjoitti:
Juu, olisi mahtavaa nähdä kun marssivat yrityksiin ja pankkeihin sisälle ja kysyvät töitä. Sillä tavallahan heidän mukaansa jokainen työllistyy halutessaan :'D
Minä, 24v tradenomi, työllistyin noin. Kävelin sisälle yritykseen ja kysyin töitä, aloitin seuraavana maanantaina. Ja tämä vuonna 2022.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi seitsemänkymppiset eläkeläiset hakisivat töitä?
70-vuotiaat eivät kuulu ns. suuriin ikäluokkiin.
Tällä hetkellä Suomen suurin ikäluokka on vuonna 1983 syntyneet.
Ihminen, joka ei ymmärrä näin vakiintuneiden termien merkityksiä, voisi olla kokonaan osallistumatta keskusteluun.
Valmistuin 80-luvun lopussa raksainssiksi ja jo silloin piti tehdä kirjallinen hakemus ja lähettää se, sanomalehdestä tms. nähtiin avoimia työpaikkoja. Sitten soitettiin perään ja seurasi haastattelut sun muut jos työnanataja oli kiinnostunut. Että aika outoa on jos ainakaan kukaan vähänkään koulutettu lähemmäs 60 vuotias väittää, että siitä vaan kävellään sisään...jonnekin pieneen puljuun sitten ehkä mentiin ja sanottiin käsipäivää ja homma eteni siitä.
Varmaan nykyäänkin joihinkin pieniin pajoihin voi mennä ja kysellä hommia, veljenpoika meni levyseppähitsaajaksi tuolla tavalla. Mutta tiesi, että paikallinen pieni yritys tarvitsee osaavia hitsaajia. Ja kyseessä oli pojan ihan ensimmäinen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, olisi mahtavaa nähdä kun marssivat yrityksiin ja pankkeihin sisälle ja kysyvät töitä. Sillä tavallahan heidän mukaansa jokainen työllistyy halutessaan :'D
Minä, 24v tradenomi, työllistyin noin. Kävelin sisälle yritykseen ja kysyin töitä, aloitin seuraavana maanantaina. Ja tämä vuonna 2022.
Kerro tarkemmin tästä yrityksestä. Minkä tyyppinen ala, minkä kokoinen yritys ja tunsitko sieltä jonkun etukäteen? Keneltä kysyit töitä tullessasi kutsumatta sisään?
Vierailija kirjoitti:
Ne on jo eläkkeellä.
Siis häh? Ihmiset, jotka omien puheidensa mukaan ovat tehneet tämän maan, pitävät sitä pystyssä nytkin, osaavat ja tietävät kaiken ja ahertavat uupumatta aamusta alkaen, ovatkin eläkkeellä???
No kaipa he kuitenkin minimaalisista eläkkeistään maksavat niin suuret verot, että se selittää tuon ristiriidan 🤔
Minun ei enää tarvitse. Olin töissä 50 vuotta ja melkeinpä rikastuin. Ikätoverieni kanssa rakensin vauraan hyvinvointivaltion, jossa voitte vielä muutaman vuoden länkyttää. Lycka till sitten kun länkyttäjät joutuvat itse elättämään itsensä ;-)
Vierailija kirjoitti:
Minun ei enää tarvitse. Olin töissä 50 vuotta ja melkeinpä rikastuin. Ikätoverieni kanssa rakensin vauraan hyvinvointivaltion, jossa voitte vielä muutaman vuoden länkyttää. Lycka till sitten kun länkyttäjät joutuvat itse elättämään itsensä ;-)
Väärin. Suuret ikäluokat eivät rakentaneet hyvinvointivaltiota, se rakennettiin heitä varten. He eivät käyneet lapsena itse perustamissaan neuvoloissa tai opiskelleet itse perustamassaan kansakoulussa. Historian tuntemuksessasi on petraamista. Maksamiinsa eläkemaksuihin suhteutettuna he ovat myös saaneet muhkeammat eläkkeet kuin kukaan heitä ennen tai heidän jälkeensä.
Ehdotan samaan syssyyn myös tällaisia uusia ohjelmaformaatteja:
- Seurataan miten hyvin masennuksesta kärsivä paranee, kun neuvotaan tätä "Ottamaan itseään niskasta kiinni"
- Seurataan miten hyvin unettomuudesta kärsivä saa unen päästä kiinni, kun todetaan hänelle "Kyllähän ihminen nukahtaa kun on tarpeeksi väsynyt"
Vierailija kirjoitti:
Voi että, sä olisit niin täydellinen kandidaatti tähän ohjelmaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Suuret ikäluokat eivät rakentaneet hyvinvointivaltiota, se rakennettiin heitä varten. He eivät käyneet lapsena itse perustamissaan neuvoloissa tai opiskelleet itse perustamassaan kansakoulussa. Historian tuntemuksessasi on petraamista. Maksamiinsa eläkemaksuihin suhteutettuna he ovat myös saaneet muhkeammat eläkkeet kuin kukaan heitä ennen tai heidän jälkeensä.
Hiljaa nulikka, asiat on niin kuin minä ne sanon. Kakarat puhuu, jos jotain kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Katsoisin ehdottomasti. Tiukka kädenpuristus ja katse silmiin, kyllä töitä tekevälle löytyy:D Sitten pyydetään poistumaan ja seuraamaan rekrytointisivua tai laittamaan avoin hakemus. Näihin tulee sitten 4kk kuluttua vastaus että valintamme ei juuri tällä kertaa osunut teihin.
Minun piti joitain vuosia sitten hakea opintolainaa, ja 50-luvulla syntynyt äitini väitti kivenkovaan että on pakko käydä pankissa (omien sanojensa mukaan kyllä tietää nämä asiat, että ei muuta kuin kävelet tiskille ja kysyt) ja kun kävelin siihen tiskille selvittämään asiani niin virkailijakin oli vähän hämillään ja sanoi että teet vain netissä sen hakemuksen. Äiti oli tietysti aivan tuohtunut että ei hän ollut väärässä kun ennen ainakin tehtiin näin...
No tuommoista se oli jo 70-luvulla, hain opiston jälkeen moniin työpaikkoihin ja aina oltiin ystävällisiä ja annettiin ymmärtää että olisi mahdollisuuksia, nimi ylös ja otamme yhteyttä, koskaan ei otettu.
Työpaikan sain myöhemmin hakemuksen kautta, hakijoita oli kymmeniä, sain ensin lomittajan paikan ja viiden vuoden päästä vakituisen työn.
En ole koskaan ollut sitä mieltä, että työn saisi vain sisään marssimalla. Jo opistossa meitä ohjeistettiin, ettei pidä ylenkatsoa mitään mahdollisuuksia, esim. sukulaissuhteiden kautta työpaikkoja on saatu kautta aikojen. Kaikki mahdollisuudet pitää käyttää hyväksi. Lyhytaikainenkin työssäkäynti on eduksi. Jos pääset viikoksi töihin kummitätisi kukkakauppaan, mene! Kaikki katsotaan eduksesi.
Sitä en tiedä, onko nykyään sitten jo aivan erilainen asenne siinäkin, voi olla.
Luin täältä, kuinka joku nuori kirjoitti, ettei kannata mennä töihin, jos palkkaa saa vain 200 euroa enemmän kuin tukia. No hyvä. Mutta tuilla eläessään ei sitten saisi pyytää sitä kahtasataa äidiltään tai mummoltaan vähän väliä. Jos tuilla kerran tulee toimeen, niin on myös tultava.
Jos se pari sataa pitää kuitenkin saada sitten toisen ihmisen kukkarosta, ollaan hakoteillä. Töihin mentyään säästää sen äitinsä tai mummonsa rahavaroja.
Tiedän nimittäin tyypin, joka karttelee kaikin tavoin töihin menemistä, kun on tt-tuki ja asumistuki ja sitten vielä äiti, jonka eläkkeestä hän käy joka kk hakemassa 500 euroa itselleen. Äiti ei uskalla olla antamatta ja elää itse nälkärajoilla. Kansaneläkkeellä kitkuttelevalle äidille itselleen jää kuussa käteen sitten vähemmän kuin pojalleen.
Inhottava esimerkki, mutta valitettavan totta. Ei tietenkään koske kaikkia, mutta tällainenkin on sitten näiden tukien kanssa mahdollista. Ennen ei ollut, joten töitä oli vaan koitettava saada vaikka hammasta purren, tai sitten piti nähdä nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko et tälläisiä työpaikkoja ei ole?Ei kaikkia työpaikkoja ilmoiteta koska turhia hakemuksia tulee paljon.
Nykyajan isoilla yrityksillä ei edes ole konttoreita joihin marssitaan noin vain sisään ja jos onkin niin ei sillä vastaanottovirkailijalla ole mitään valtuuksia antaa sulle töitä.
Itse olen osakkaana pienessä yrityksessä enkä arvostaisi jos joku marssisi meidän toimistolle reippaana lakki kourassa töitä kysymään. Kyllä vähintään pitää laittaa sähköpostilla cv ja sopia tapaamisaika. Tuo sisälle paukkaaminen jota suuret ikäluokat aina kehuvat näyttäytyy röyhkeänä toisten aikataulujen ylikävelemisenä tänä päivänä.
No sitten ei ole ihme, jos ohjeet ei toimi. Jos työnantajapuolikin on noin tärkeä omasta itsestään. Normaali kohtaaminen ei ole enää trendikästä.
Meillä täällä on kahvila-lounasravintola, jossa on töissä ainoastaan eläkeläisiä. Nuoret ei kuulemma tule töihin, vaikka palkkakin on ihan kohtuullinen. Kun se ei ole tyylikäs baristakahvila.
Omistaja on vapaamielinen, työllistää toisessa kohteessaan lievästi kehitysvammaisia. Sanoi minkäs teet kun ei kelpaa muille. Ja sitäpaitsi hänen työntekijänsä on motivoituneita ja hyviä työssään.
En usko hetkeäkään tuohon kohtuulliseen palkkaan. Tässä on 100% varmasti kyse siitä että yrittäjä maksaa niin vähän että työtä ei pysty ottamaan vastaan kukaan muu kuin sellainen jolla on jo jokin muu toimeentulo alla (eläke, jokin kehitysvammaisten tukimuoto). Tämä on todennäköisesti täysin tarkoituksellista ja suunniteltua, eikä mitään "vapaamielisyyttä". Lisäksi saa asiakkailta sympatiaa ja vapaamielisen maineen kun uhriutuu kuvailemallasi tavalla ja palkkaa ihmisiä joiden ei edes tarvitse elää palkallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko et tälläisiä työpaikkoja ei ole?Ei kaikkia työpaikkoja ilmoiteta koska turhia hakemuksia tulee paljon.
Nykyajan isoilla yrityksillä ei edes ole konttoreita joihin marssitaan noin vain sisään ja jos onkin niin ei sillä vastaanottovirkailijalla ole mitään valtuuksia antaa sulle töitä.
Itse olen osakkaana pienessä yrityksessä enkä arvostaisi jos joku marssisi meidän toimistolle reippaana lakki kourassa töitä kysymään. Kyllä vähintään pitää laittaa sähköpostilla cv ja sopia tapaamisaika. Tuo sisälle paukkaaminen jota suuret ikäluokat aina kehuvat näyttäytyy röyhkeänä toisten aikataulujen ylikävelemisenä tänä päivänä.
Ei tarvitse edes olla kovin iso yritys. Ei nykyään voi moneenkaan paikkaan kävellä sisään ja vaikka pääsisi aulaan, siellä on respa vastassa, joka ei päästä ketään sisään ilman sovittua tapaamista. Tuollainen satunnainen ovelle tulija pikemminkin vain haittaisi omia mahdollisuuksiaan, jos ei ymmärrä miten työelämän protokolla toimii.
No itse te olette sitten ne protokollanne laatineet, ei boomerit. Miksi olette tehneet kaikesta niin vaikean?
Mikään ei enää toimi muuten kuin netin kautta. Se on teidän ikäluokkanne itse tekemänne aikaansaannos.
Ei boomerit ole teidän työnantajianne, vaan teidän oman ikäluokkanne edustajat niitä ovat. Itse olette toimintaperiaatteenne laatineet.
Miksi ette palkkaa nuoria töihin?
Miksi kahmitte vain voittoja itsellenne, ettekä antaisi ihmisille töitä? Mahdollisimman vähillä henkilöstökuluilla pitäisi saada isot rahat ja osingot itsellenne.
Eläke lisää kummasti motivaatiota, kaikki raha on sen lisäksi on plussaa. Tavan ihmisillä ei ole perustuloa pohjalla näihin orjapiiskurihommiin.