Onko teidän mielestä reilu tilanne? Liittyy raha-asioihin avoliitossa
Olemme olleet pitkään avoliitossa ja kaksi lastakin on. Mies on keskipalkkaisessa palkkatyössä ja minä ikävä kyllä työtön, määräaikainen työni päättyi pari vuotta sitten enkä ole yrittämisestä huolimatta saanut uutta työtä. Meillä on yhteinen talous mutta periaatteessa erilliset rahat koska on erilliset tilit, yhteisiä menoja maksetaan sen mukaan kumman tilillä nyt sattuu kulloinkin olemaan rahaa. Eli tuo on taustatilanne. Kysymykseni av-raadille on se, että onko reilua, että mies voi ostaa neljällä tonnilla itselleen tässä kuussa harrastusvälineitä ja vaatteita, mutta minä joudun miettimään voinko ostaa kesäksi lenkkarit (vanhat on jo aika puhki kuluneet). Koska näin nyt on, ja minusta se ei ole reilua. Jos jonkun mielestä on reilua, niin perustele miksi.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Miehen kannattaa erota. Saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa pl lasten elatus
Mies käyttää ap:ta hyväkseen. Miehen ei siis kannata erota. Miehellä ei olisi kaikkea "tuota" ilman ap:ta. Mies käyttää nytkin rahansa miten tahtoo. Eron jälkeen joutuisi maksamaan elareita jotka ap käyttää niin kuin parhaimmakseen näkee yhteisiä lapsia varten.
Mies on laskenut jäävänsä voitolle pysymällä tuossa suhteessa. Eron jälkeen olisi sosiaalinen itsemurha hylätä lapset ja eihän sitä nyt omien lasten kanssa voi olla jos ei ole uutta hölmöä mukana kuvioissa joka niistä lapsista huolehtii.
Miten sitten tuo talo ja lainat. Ap mukavasti makselee lainaa pois pienistä tuistaan. Erota ei kannata ennen kuin laina on maksettu tai löytynyt uusi hölmö makselemaan sitä lainaa.
Ap:n kannattaa erota nyt eikä vasta sitten kun mies on larpannut tarpeeksi hänen kustannuksella.
Talokin on ihan vaan miehen oli todellisuudessa asian laita miten vain.
Miehesi ei kuulu kustantaa elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni jos toisella on rahaa niin saa käyttää niitä miten haluaa. Jos sinä olet työtön niin miehelläsi ei ole velvollisuutta ostaa sinulle lenkkareita.
Olen samaa mieltä. Kun yhdessä elämisen yhteiset kulut on hoidettu, niin loput rahat ovat omia ja niitä saa käyttää miten haluaa.
Toinen asia sitten on, millainen ihminen ei ostaisi puolisolleen lenkkareita, jos toinen niitä tarvitsee ja hänellä ei ole rahaa. Tai millainen puoliso lähtee lomamatkalle yksin, kun voi voi, kun toisella ei ole rahaa. En haluaisi elää tuollaisessa kahden elintason parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku tosissaan väittää, että ap:lla olisi yh:na käytettävissään enemmän rahaa?😂😂
Näin olisi. Hän saisi yhteiskunnan tukia, joilla saisi asunnon ja perustoimeentulon, jolla saisi ostettua myös ne kengät. Jos lapset muuttaisivat äidin kanssa, niin lapsillekin saisi tukea.
Mies menettäisi erotilanteessa eniten, koska lasten elatusmaksut otettaisiin häneltä tulojen mukaan eikä "palkkani kuuluu minulle"-logiikalla.
Höpöhöpö! Mies ei menettäisi eniten, mitä paskapuhetta taas... Molemmilla säilyy elatusvelvollisuus lapsiin nähden.
Elatusvelvollisuus määräytyy tulojen mukaan.
Epäilen kovasti väitettä, että isä ei joutuisi maksamaan lainkaan elatusapua, jos lapset olisi puolet ajastaan isällä. Epäilen myös, että lastensa elatusmaksuista luistava mies ottaisi lapsiaan vaivoiksi puolet ajastaan muuten kuin paperilla, koska sehän häiritsisi hänen harrastuksiaan/menojaan. Jos puolison elättäminen parisuhteessa on vaikeaa, niin tuskin lapset ovat yhtään tärkeämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies tienaa kolme kertaa enemmän kuin minä ja myönnän, että välillä jouduttu aika kovia keskusteluja käymään.
Nykyään onneksi meillä suhteutetaan tuloihin menot ja lisäksi, jos minä tarvitsisin jotain kalliimpaa niin mies sponssaa. Puhukaa. Sillä ne asiat selviää, ei täällä palstalla.
Itse elin koko lapsuuden perheessä, jossa ei rahasta puhuttu.
Sinutko siis kasvatettiin siihen, että on ok käyttää toista taloudellisesti hyväksi? Kasvatatteko mahdollisisista lapsistanne lokkeja myös?
Mitä puhumista tässä asiassa on? Jokainen aikuinen kantaa taloudellisen vastuunsa niinkuin aikuisen ihmisen kuuluu. Ei se niin voi mennä, että huudetaan tasa-arvoa kaikessa muussa mutta mies kelpaa kyllä kantamaan suurinta taloudellista taakkaa.
Häh?
Eihän tässä ole mitään hyväksikäyttöä jos pari itse sopii mikä heille on paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kannattaa erota. Saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa pl lasten elatus
Mies käyttää ap:ta hyväkseen. Miehen ei siis kannata erota. Miehellä ei olisi kaikkea "tuota" ilman ap:ta. Mies käyttää nytkin rahansa miten tahtoo. Eron jälkeen joutuisi maksamaan elareita jotka ap käyttää niin kuin parhaimmakseen näkee yhteisiä lapsia varten.
Mies on laskenut jäävänsä voitolle pysymällä tuossa suhteessa. Eron jälkeen olisi sosiaalinen itsemurha hylätä lapset ja eihän sitä nyt omien lasten kanssa voi olla jos ei ole uutta hölmöä mukana kuvioissa joka niistä lapsista huolehtii.
Miten sitten tuo talo ja lainat. Ap mukavasti makselee lainaa pois pienistä tuistaan. Erota ei kannata ennen kuin laina on maksettu tai löytynyt uusi hölmö makselemaan sitä lainaa.
Ap:n kannattaa erota nyt eikä vasta sitten kun mies on larpannut tarpeeksi hänen kustannuksella.
Talokin on ihan vaan miehen oli todellisuudessa asian laita miten vain.
Jos talo on molempien nimissä nii puoliksihan se menee erossa.
No meillä mies tienaa enemmän niin myös maksaa enemmän. Sovitusti.
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella miehen rahat ovat sinun rahojasi? Saat työttömyysetuuden ja lapsilisät ja voit koska tahansa mennä osa-aikatöihin.
Millä perusteella lapsilisät ovat naisen rahoja?
Minkähänlaisia isiä ja puolisoita ovat nuo lompakkoloisista huutelijat!?
Minusta oikea systeemi on taloustili johon puolisot maksavat prosenttiosuuden tuloistaan, ei 50/50.
Sieltä sitten maksetaan kaikki menot, laskut, ruoka, lasten jutut.
Molemmille näin ollen jää omaa rahaa.
Tietysti joillekin tuo on liikaa jos- voi kauhistus- joutuu maksamaan enemmän kuin vähätuloisempi.
Mieshän tässä kannustaa ap:ta hakemaan aktiivisesti töitä. Jos mies maksaisi kaiken ja ostaisi ap:lle kaiken mitä hän haluaa niin mikä kannustaisi työnhakuun.
Aika pitkä työttömyyden kesto, kaksi vuotta. Mä menisin tällöin myös matalapslkkatöihin kuten ravintolaan tai ruokakauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella miehen rahat ovat sinun rahojasi? Saat työttömyysetuuden ja lapsilisät ja voit koska tahansa mennä osa-aikatöihin.
Tätä mäkin ihmettelen. Meillä on lapsilisä ohjautunut aina yhteiselle kulutustilille, koska sieltä ostetaan kaikki mitä lapset tarvitsevat.
Mullakin kavereina naisia , jotka hoitovapaalla laskee lapsilisät omiksi rahoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minkähänlaisia isiä ja puolisoita ovat nuo lompakkoloisista huutelijat!?
Minusta oikea systeemi on taloustili johon puolisot maksavat prosenttiosuuden tuloistaan, ei 50/50.
Sieltä sitten maksetaan kaikki menot, laskut, ruoka, lasten jutut.
Molemmille näin ollen jää omaa rahaa.
Tietysti joillekin tuo on liikaa jos- voi kauhistus- joutuu maksamaan enemmän kuin vähätuloisempi.
Meilläkin näin ja tähän olen saanut naisilta erityisesti kommenttia, että miksi näin? Kaikilla tuntuu olevan "yhteiset rahat" . Haluaisin tietää mitä se tarkoittaa. Sitä, että kun omat rahat loppu niin puoliso maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolesta riippumatta itselleni opetetettiin ja se iskostui omaan päähän kyllä hyvin, että omista menoista vastataan itse. Parisuhde, jossa työkykyisillä puolisoilla ei tätä ajattelua ole, en varmaan voisi elää. Aivan eri asia on, jos toinen puolisoista vaikka sairastuu, siiloin jeesitään tottakai.
Ilmeisesti eri ihmisille opetetaan parisuhteista eri asioita. Minulle opettettiin että se on nimenomaan pari-suhde. Siis pari, ei niin että siinä on kaksi ihan erillistä ihmistä jotka elävät omia elämiään.
Itse en ainakaan näe että parisuhde oikein toimisi jos siinä ei välitetä tuon taivaallista toisen hyvinvoinnista tai toimeentulosta. Tietenkään toinen ei saa heittäytyä ihan elätettäväksi mutta erilaiset elämäntilanteet pitää kyllä ymmärtää. Ja jos ei halua ymmärtää niin ei kenenkään kanssa ole pakko olla yhdessä.
Jännä et tää ajattelu kyllä kelpaa, kun itse on rahaa vailla. Yleensä nainen. Kuinka monta kertaa se toisen hyvinvointi siinä suhteessa kiinnostaa, kun on kyse niistä miehen tarpeista suhteessa? Ei kovin usein
Kyllä se tilanne pitäisi olla ihan sama riippumatta kumpi parisuhteesta tienaa enemmän.
Se nyt vaan ei poista sitä tosiasiaa, että sellaiset ihmiset änkeävät parisuhteeseen ja tekevät lapsia, joiden pitäisi huolehtia ehkäisystä ja mielellään asua yksin, etteivät vaan joudu elättämään muita ihmisiä. Löytyy miehiä ja naisia, jotka olettavat ettei parisuhteen toisen osapuolen taloustilanne huonone. Näiden ihmisten parisuhde toimii, kun kumpikin maksaa oman osuuden ja vaihtoon menee, jos tulot tippuvat elätettäväksi asti.
Ei ole reilua, vaan henkistä väkivaltaa.
Kannattaa erota, niin saat yhteiskunnan tukia ja mies maksaa elatusmaksuja tulojensa mukaan eli todella paljon. Jos ei ole avioehtoa, omaisuuskin menee puoliksi. Mies on hyvåksikäyttäjä ja alistaa sinua, en jäisi henkisesti väkivaltaiseen suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies tienaa kolme kertaa enemmän kuin minä ja myönnän, että välillä jouduttu aika kovia keskusteluja käymään.
Nykyään onneksi meillä suhteutetaan tuloihin menot ja lisäksi, jos minä tarvitsisin jotain kalliimpaa niin mies sponssaa. Puhukaa. Sillä ne asiat selviää, ei täällä palstalla.
Itse elin koko lapsuuden perheessä, jossa ei rahasta puhuttu.
Sinutko siis kasvatettiin siihen, että on ok käyttää toista taloudellisesti hyväksi? Kasvatatteko mahdollisisista lapsistanne lokkeja myös?
Mitä puhumista tässä asiassa on? Jokainen aikuinen kantaa taloudellisen vastuunsa niinkuin aikuisen ihmisen kuuluu. Ei se niin voi mennä, että huudetaan tasa-arvoa kaikessa muussa mutta mies kelpaa kyllä kantamaan suurinta taloudellista taakkaa.
Häh?
Eihän tässä ole mitään hyväksikäyttöä jos pari itse sopii mikä heille on paras.
Tää joka väittää , että käyttää hyväksi elelee varmaan epäoikeudenmukaisessa parisuhteessa. Siis tämähän on ihan normaalia, että mietitään yhdessä kuinka molemmille riittää rahaa
Vierailija kirjoitti:
Tässä pitää erottaa kaksi asiaa. Ensin on tietysti se että miehelläsi ei ole mitään velvollisuutta antaa sinulle rahaa yhtään mihinkään ja hän saa kernaasti hassata kaikki rahansa omiin harrastuksiinsa. Toinen asia on taas se että mitä se kertoo suhteestanne jos miehesi mielestä on ok että sinä kuljet risoissa kengissä samaan aikaan kun hän laittaa tonneja harrastuksiin. Jos miehesi mielestä asiassa ei ole mitään outoa niin sinun kannattaa tehdä siitä sitten omat johtopäätöksesi siitä paljonko mies välittää hyvinvoinnistasi.
Olet väärässä.
Aviopuolisoilla on lain mukaan elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin ihmettelen. Meillä on lapsilisä ohjautunut aina yhteiselle kulutustilille, koska sieltä ostetaan kaikki mitä lapset tarvitsevat.
Mullakin kavereina naisia , jotka hoitovapaalla laskee lapsilisät omiksi rahoiksi.
Olen se, joka tuota kysyin, ja kysyin sen vuoksi, koska koko ajatuksessa, että nainen saa lapsilisät, lienee takana ajatus, että nainen osaa omalla rahallaan omat ostoksensa SEKÄ lasten hankinnat, ja mies sitten omilla tuloillaan keskittyy itseensä. Eli sellaisessa käytännössä ap:n kuvaama tilanne on erityisen ongelmallinen, kun pienituloinen ja työtön vanhempi kulkee rääsyissä ja venyttää senttejä voidakseen ostaa lapsille kurahousut, ja omiin lenkkareihin ei sitten riitä raha. Jopa toimeentulotuella eläisi paremmin kuin parisuhteessa parempituloisen kanssa.
Mun käy erästä ystävääni sääliksi. Hän laittaa kaikki rahansa perheen kuluihin, eikä jää omaa rahaa. Kaikki pitää laittaa puoliksi. Miehelleen jää tonni kuussa omalle tilille . Lisäksi ystävä puhuu välillä "olevansa velkaa heidän yhteiselle tilille" . Olen usein sanonut, että tuo on taloudellisesta väkivaltaa, enkä itse sietäisi tuota.
Ei ole epäreilua. Mene töihin hankkimaan tuloja.