Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hakemaani työpaikkaan tuli 313 hakemusta. Onko tässä mitään järkeä?

Vierailija
02.02.2023 |

Enpä ole ennen moiseen törmännyt, vaikka Helsingissä töitä haen jatkuvasti. Yleensä on ollut noin 50-110 hakijaa. Yritä tässä sitten motivoitua työnhaussa (olen kyllä töissä mutta työni on äärimmäisen stressaavaa ja haluan pois), kun puoli kaupunkia hakee samoja töitä.

Kannattaako valtion työpaikkojakaan edes silmäillä? Niissä varmaan hakijavolyymit ihan tätä samaa, kuin tässä järjestötyössä, joka oli auki.

Kommentit (334)

Vierailija
61/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihenkin paikkaan valitaan joku sukulainen, ja pari tyttöä haastatellaan muodon vuoksi.

Vierailija
62/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huutava työvoimapula, joopa joo...

Ei meillä ole työvoimapulaa, meillä on pula halpatyövoimasta.  Kokoomus haluaa tuoda Suomeen reservi työvoimaa köyhistä maista. Sillä saadaan poljettua palkkoja vielä alemmas. Ja veronmaksajat maksavat halpatyövoiman elämisen. Jos joku yritys ei saa EU-alueen 400 miljoonan henkilön työvoimasta itselleen työntekijöitä, on siinä yrityksessä jotain pahasti pielessä.

Meillä työttömät saavat verottomana yli 1200 e/kk, joten ei heitä työt viehätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä järjestösektori ja sihteerityö. Olen siis hakenut vastaavia kaikkia auki olleita viimeisen puolen vuoden aikana ja aina on ollut sen 100 hakijaa, useimmiten ylikin. Ja hauskinta on, että olen tehnyt vastaavaa työtä 15 vuotta. Silti en ole yhtäkään duunia saanut näistä. Aina jäänyt toiseksi, päässyt tekemään jotain yllättäviä lisätehtäviä tai jäänyt massan joukkoon. Olen paljon ns. korkeammalla tittelihierarkiassa nyt eli ei mitään saumaa päästä alemmas leppoisampiin hommiin.

Olet ilmeisesti kuitenkin päässyt haastatteluun? Tämä siksi, koska et ole työtön.

Vierailija
64/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihenkin paikkaan valitaan joku sukulainen, ja pari tyttöä haastatellaan muodon vuoksi.

Verkostoilla ne työt saadaan. Ja kun työpaikka on saatu, pitää olla hyvä, jotta työpaikkansa saa pitää, koska ei edes sukulaistytölle makseta 4500 e/kk tyhjästä.

Vierailija
65/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole työvoimapulaa, meillä on pula halpatyövoimasta.  Kokoomus haluaa tuoda Suomeen reservi työvoimaa köyhistä maista. Sillä saadaan poljettua palkkoja vielä alemmas. Ja veronmaksajat maksavat halpatyövoiman elämisen. Jos joku yritys ei saa EU-alueen 400 miljoonan henkilön työvoimasta itselleen työntekijöitä, on siinä yrityksessä jotain pahasti pielessä.

Missä?

Kysyy pitkäaikaistyötön maisteri.

Vierailija
66/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihdoin täältä landelta Helsinkiin töihin ja sain paikan ekalla hakemuksella just sieltä minne halusin. Etätyö ja Helsingissä paremmat palkat. Etätyön takia ei tarvitse kärsiä niistä Helsingin huonoista puolista kuten ihmiset, liikenne ja kalliit asunnot :)

Vierailija
67/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä järjestösektori ja sihteerityö. Olen siis hakenut vastaavia kaikkia auki olleita viimeisen puolen vuoden aikana ja aina on ollut sen 100 hakijaa, useimmiten ylikin. Ja hauskinta on, että olen tehnyt vastaavaa työtä 15 vuotta. Silti en ole yhtäkään duunia saanut näistä. Aina jäänyt toiseksi, päässyt tekemään jotain yllättäviä lisätehtäviä tai jäänyt massan joukkoon. Olen paljon ns. korkeammalla tittelihierarkiassa nyt eli ei mitään saumaa päästä alemmas leppoisampiin hommiin.

Sihteereistä on huomattava ylitarjonta Suomessa. Kannattaa vilkuilla ammattibarometria.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia. Työnantajan oletus kun on, että haluat pian takaisin ylemmäs. Tittelihierarkiassa alenemiseen pitää olla hakijalla aika hyvät perustelut, koska muuten rekrytoija ei usko, että aikoisit olla kovin kauaa ko työpaikassa. 

Vierailija
69/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin hain juuri yhteen paikkaan, no en tullut valituksi. Oli 41 hakijaa. Vaikka se saattaa kuulostaa vähältä, niin onhan se nyt kuitenkin paljon YHTÄ paikkaa kohden - 2,4% mahdollisuus saada paikka.

Aloittajan hakemassa paikassa 0,3% mahdollisuus saada paikka... Ai kamala.

Vierailija
70/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja paskat. Ei saa mitenkään automaattisesti.

Työttömyyskorvauksesta maksetaan veroa.

Jos tarkoitat asumistukea ja toimeentulotukea, ei niitä saa, jos on omaisuutta tai puoliso, jolla on tuloja.

Itse saan 850 euroa kuussa. Kyllä kiinnostaisi työllistyä suunnilleen mihin hommaan tahansa.

Vierailija
71/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia tuo alkaa olla, että tulee 200-300 hakemusta avoinna oleviin tehtäviin. Puolet hakijoista on työpaikan vaihtajia. Loput työtä vailla olevia, jotka haluavat työtä. Ja sitten joukossa on aina joku, joka hakee paikkaa vaan kun on pakko hakea täyttääkseen työnhaku velvoitteen. 

Kaveri on valofirmassa duunissa mikä tekee noita valojuttuja sarjoihin ja leffoihin. Niille tuli elokuussa 857 hakemusta.

Vierailija
72/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin hain juuri yhteen paikkaan, no en tullut valituksi. Oli 41 hakijaa. Vaikka se saattaa kuulostaa vähältä, niin onhan se nyt kuitenkin paljon YHTÄ paikkaa kohden - 2,4% mahdollisuus saada paikka.

Eihän sitä nyt noin voi laskea. Sun mallissas työnsaanti olis kuin lottoa. Kyllä siihen vaikuttavia asioita on aika paljon, esim. pätevyys ja hakemuksen ulkonäkö ja kieli. 

Vierailija
73/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain joskus asiakas palvelijaa ja kassatyöntekijää kuntosalille. Palkka oli 1550 kk ja työ tunnin noin 30 tuntia  viikossa. Hakijoita oli reilut 800 ja asunmme sentään alle 50000 asukkaan paikkakunmalla.

Vierailija
74/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, niinpä onkin, Akun rekkari ja luulin kyllä vitsiksi, kun hylsyviestistä luvun luin. Ei ollut vitsi.

Olen päässyt muutaman kerran haastatteluun paikkoihin, joihin on tullut noin sata hakemusta. Viime viikolla jäin jumaliste toiseksi haussa johon tuli 95 hakemusta. Kyllä söi sielua. Ihan naurettavaa kyllä.

Ja Helsinki on synnyinkaupunkini, josta lähden vain saappaat jalassa. Aina on töitä ollut mutta tämä massojen määrä työnhaussa on ihan uskomatonta. Olen panostanut joka jumalan työhakemukseen ja haastatteluun ja haen vain oman osaamisalan töitä mutta ei, ehei. Aina jään kalkkiviivoilla tappiolle tai sitten häviän jo hakumassassa. Todella turhauttavaa.

Töitä olen hakenut puoli vuotta aktiivisesti.

Oletko kysynyt miksi se toinen oli parempi?

Vierailija
75/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä nyt noin voi laskea. Sun mallissas työnsaanti olis kuin lottoa. Kyllä siihen vaikuttavia asioita on aika paljon, esim. pätevyys ja hakemuksen ulkonäkö ja kieli. 

Juu, ja työnhakijan ulkonäkö ja kieli.

Vierailija
76/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakijan näkökulmasta se on juuri niin kuin edellinen kirjoitti. Ei hän tiedä, millaisia pätevyyksiä ja hakemuksia muilla hakijoilla on.

Vierailija
77/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin nykyisessä työssäni viime kesänä, oli yksi hakija lisäkseni. Mihin töihin on noin paljon hakijoita?

Millä alalla noin vähän hakijoita oli?

Ja minkätyyppinen paikkakunta?

Joo, ymmärrän kyllä, että jos Savukoskelle haetaan puheterapeuttia, voi noin ollakin. Mutta mikä sinun tapauksesi oli?

Olen eri, mutta hain tiimiin työntekijää, sopiva koulutus esim tradenomi, ekonomi, insinööri. Hakemuksia 6kpl. Suomen 10 suurimman kaupungin alueella ja tunnettu suuryhtiö. Samaa kertoo kollegat eri paikkakunnilla.

Tätä voisi kyllä analysoida tarkemmin, jos tietäisi, mistä oli kysymys. Eli missä ilmoittelitte paikasta, millainen ilmoitusteksti, hoiditteko rekryn itse vai käytitte rekryfirmaa, jne.

Oisiko niitä hakemuksia sitten pitänyt tulla enemmän? Kelpasiko joku niistä kuudesta?

Oikea työvoimapula oli viimeksi 80-luvulla. Silloin töitä sai, kun käveli firmaan sisään ja kysyi, milloin voi aloittaa.

Ei niitä tarvittu enempää, tällä kertaa, sopiva löytyi.

Kyllä meillä hr varmaan hommansa osaa. Tehtaat ei monesti ole keskellä kaupunkia, 0,5h työmatka on monelle este. Samasta syystä ilmoitus ei maininnut että työn voi hoitaa pääosin etänä.

Vierailija
78/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain s-ryhmään kesätöihin vuonna 2020 ja siihen kuului varsinais-suomen paikat, ja ne sai kuukaudessa 4600 hakemusta.

Vierailija
79/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sihteereistä on huomattava ylitarjonta Suomessa. Kannattaa vilkuilla ammattibarometria.

Juuri sihteereistä on eniten ylitarjontaa:

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/f67d64b4-7576-450b-bf90-418f5d6ea82d

+

Järjestöpuolelle haluaa todella moni, osa joustaa itselle tärkeän asian puolesta palkassa ja työajoissa vrt. yksityinen sektori.

=

Leppoisuushakuinen AP ei ole paras hakija

Vierailija
80/334 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saadaan yleensä toimistohommiin n. 40 hakemusta. Hakijoista ainakin viisi on ihan huuhaa hakijoita, eivät tosissaan.

20 on sellaisia, joilla ei ole alalle koulutusta eikä kokemusta -ko ala/työ voisi "kiinnostaa". Kun riivitään kaikki vähänkin alasta hajulla olevat ja aletaan soittamaan haastatteluaikaa, puolet liukenee. Sittenkin liian pitkä työmatka, lapsen hoito vaikea järjestää, en haluakaan vaihtaa työpaikkaa... Joku peruu tulonsa haastatteluaamuna. Viimeksi saatiin 2 haastatteluun, joista toinen valittiin.

Palkka ja muut edut isossa talossa on hyviä mutta niitähän he eivät tiedä kun eivät tule edes kuuntelemaan mitä on tarjolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän