Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saksalaisen miehen perässä Aschau im Chiemgauhun, ahdistaa, lapsia?

Vierailija
02.02.2023 |

Ei kai kannattaisi mainita tarkkoja paikkakuntia ja ammatteja, mutta jos joku päättää kaivella mut esiin, niin siitä vain sitten.

Taustalla mulla on muutama yhdenyön säätö ja yksi kuusi vuotta kestänyt pitkä suhde, joka päättyi 28-vuotiaana. Nyt ikää on 34.

Olen auttamattoman ihastunut/rakastunut saksalaiseen opettajaan, joka asuu otsikossa mainitussa vajaan 6000 asukkaan pikkukylässä. AiC on Alppien alussa. Maasto lähtee nousemaan kylän kohdalta. Maisema on kesäisin viehättävä, kylä saksalaisittain puoliruma, suomalaisittain siedettävä. Googlen kuvahaulla löytää.

Lähin suurempi paikkakunta on reilun 60 tuhannen asukkaan Rosenheim, joka sijaitsee puolen tunnin ajomatkan päässä. Müncheniin ajaa tunnin ja Itävallan vilkkaisiin ja suosittuihin laskettelukeskuksiin yhtä kauan. Münchenistä on suoria lentoja Helsinkiin. Müncheniin pääsee myös junalla.

Miehen olen tuntenut vuoden ja nyt pitäisi tehdä päätöksiä. Suurin niistä on se, tahdonko tehdä ulkomaalaisen miehen kanssa lapsia ulkomailla, koska nyt kai aika olisi. Kiinnostun miehistä harvoin ja jos tämän tilaisuuden jätän käyttämättä, niin tuleeko enää uutta?

Vastaan panee muuttaminen pienelle saksalaiselle paikkakunnalle. Ne ovat äärimmäisen sisäänpäin lämpiäviä ja torjuvia. Saksalaisiin on vaikea tutustua. Saksaa kuitenkin kohtuudella puhun ja mulla on siihen hyvä tausta, joten uskon oppivani sujuvahkon arkitaidon vuodessa parissa.

Onko tämä niitä elämän käännekohtia, joissa vain kannattaa uskaltaa riskeistä huolimatta? Järjellä tätä ei kai oikein voi perustella, mutta toisaalta millä todennäköisyydellä ihastun enää johonkin toiseen mieheen. Mitä itse tekisitte? Mies on sellainen saksalaisen kunnollinen. Asiallinen, kohtelias, velvollisuudentuntoinen, mutta ei mikään suuri tunteiden tulkki.

Äh, kun ahdistaa.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan ensin kokeilla sitä yhdessä eloa.

Vierailija
2/15 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse niin saksalaistunut, että kommunikaatio suomalaisten kanssa on oudon jähmeää ja piiloaggressiivista. Viihdyn Saksassa erinomaisesti. Mutta, minä olen minä ja sinä olet sinä. Vain kokeilemalla tiedät, et av:lla neuvoja kysymällä. Täällähän ei Saksasta pidetä juurikaan. Itse olen onnellinen <3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietit sitä loppuikäsi, jos et mene.

Vierailija
4/15 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin voi olla. Mietin vain, että riski tehdä lapsia ulkomaille on suuri. Sen jälkeen lapsilla ei ole kunnollista äitiä, jos en jää mahdollisen eron jälkeen asumaan Saksaan.

Vierailija
5/15 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voi olla. Mietin vain, että riski tehdä lapsia ulkomaille on suuri. Sen jälkeen lapsilla ei ole kunnollista äitiä, jos en jää mahdollisen eron jälkeen asumaan Saksaan.

Mikäänhän ei estä teitä muuttamasta perheenä Suomeen (kyllä, saksalaisellakin taustalla voi saada alan töitä täällä. Mm. meidän seurakunnan pappi on saksalainen joka oli täällä vaihto-opiskelijana ja meni naimisiin suomalaisen naisen kanssa) tai vaikka johonkin kolmanteen maahan.

Tulevaisuudesta et myöskään tiedä, et siitä saatteko lapsia tms. Joten mene ja katso miltä tuntuu. Jos ongelmia tulee, kohtaa ne yksi kerrallaan. Kaikkea et voi hallita kuitenkaan.

Vierailija
6/15 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä jäävi neuvomaan :D koska rakastan Baijerin seutua. <3 

Mut siis joo, ymmärrän kyllä epäröintisi ja hyvä, että pohdit plussia ja miinuksia! Oot oikeassa, että saattaa olla, että sisäänpäin lämpiävää ym. siellä on, mutta kuitenkin jos mies on se sun iso <3 <3 <3 niin anna mennä ja kokeile! Kuitenkin eikö se kaduttaisi enemmän, että hukkasit hyvän miehen ja suhteen jonkun pikkukylän ihmisten ja omien ennakkoluulojesi ja etukäteispelkojesi takia? Ainahan sieltä pääsee pois, jos on oikeasti kamalaa? Yhdessä tai erikseen? Tai ehkä löydätte jonkun muun ratkaisun, missä asua jne.?

Itse olin aupairina 2000-luvun alussa 13 000 tuhannen asukkaan kylässä Münchenin ja Passaun puolivälissä.

Junalla pääsi yhdellä vaihdolla 1,5h matkalla Müncheniin. Välillä kävin siellä. Mut toi kyläkin oli tosi viihtyisä ja siellä oli hirmuisesti kaikkea asukaslukuunsa nähden. Lukiossa olin hiljainen läksyjen parissa viihtyvä tyttö Tampereen vierestä 30 000 asukkaan pikkukaupungista eikä mulla ollut sosiaalista elämää. Mut tuolla pikkukylässä Saksassa musta tuntui, että puhkesin kukkaan. :) Oli kavereita, käytiin paljon kahvilassa iltaa istumassa, jäätelöbaarissa, pizzeriassa, rockbaarissa kaakaolla (alkoholia en käyttänyt, olin kiltti au pair :D). Paikallisiin en kyllä niin tutustunut, mutta tarpeeksi oli aupair kavereita.

Varmasti löydät joitain tuttuja ja jos et vielä ole, niin kantsii liittyä Suomalaiset Saksassa ryhmään fb:ssä. Taitaa löytyä myös esim. Suomalaiset Münchenissäkin?

Vierailija
7/15 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on saksalainen koulu ja myös kansainvälinen koulu. Tunnen opettajia niistä, ovat ihan ummikkosaksalaisina tulleet. Eli opettajana miehelläsi olisi mahdollisuuksia myös Suomessa, ainakin pk-seudulla.

Vierailija
8/15 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en tajua tätä? Siis meinaatko jo nyt, että lapset jäisi isälle Saksaan, jos tulisi ero?

Vierailija
9/15 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en tajua tätä? Siis meinaatko jo nyt, että lapset jäisi isälle Saksaan, jos tulisi ero?

En tiedä, miten asia menisi ja miten viranomaiset asian päättäisivät. Luulisi, että viranomaiset antaisivat suuren arvon sille, että lapset saisivat jatkaa asumistaan synnyinmaassaan, kotimaassaan.

Vierailija
10/15 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on saksalainen koulu ja myös kansainvälinen koulu. Tunnen opettajia niistä, ovat ihan ummikkosaksalaisina tulleet. Eli opettajana miehelläsi olisi mahdollisuuksia myös Suomessa, ainakin pk-seudulla.

Pk-seudulla myös esimerkiksi paljon erilaisia start upeja, jotka työllistää paljon eri alojen osaajia ja myös paljon ulkomaalaisia.

Vierailija
11/15 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulle siellä töitä vai olettaako miesystäväsi sinun jäävän heti kotiin? Entä lasten saamisten jälkeen? Miltä sinusta tuntuu ajatus jäädä kotiäidiksi?

Joka tapauksessa kokeilisin asua yhdessä ainakin muutaman kuukauden ja katsoisin, miten viihdyn ennen kuin ryhtyisin hankkimaan lapsia. Se on nimittäin totta, että lasten saamisen jälkeen paluu Suomeen on paljon vaikeampaa.

Vierailija
12/15 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelit tehdä ennen mahdollisia lapsia? Tai jos niitä ei tulekaan? Mitä mies ajattelee tulevasta elämästänne?

Vierailija
13/15 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, miten asia menisi ja miten viranomaiset asian päättäisivät. Luulisi, että viranomaiset antaisivat suuren arvon sille, että lapset saisivat jatkaa asumistaan synnyinmaassaan, kotimaassaan.

Ei se kai noin automaattisesti mene?

Kai siinä painottuu ensisijassa minkälaiset välit lapsilla on molempiin, ihan kuten täälläkin?

Kumpi on ns. tolkuissaan jne.?

Mutta eihän teidän tarvi heti lasta hankkia. Ensin kokeilette yhdessäeloa ja sit vasta, jos viihdytte yhdessä ja viihdyt siellä tai keksitte jonkun muun paikan, niin sitten katsotte niiden lasten tekoa? :)

Vierailija
14/15 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä vaikka tiedon löytää kunhan vain googlaa ja se on saatavilla ihan selvällä suomella.

Vierailija
15/15 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tiedä vaikka tiedon löytää kunhan vain googlaa ja se on saatavilla ihan selvällä suomella.

Saksassa kasvaneet ja äidinkieleltään saksalaiset lapset siis saa vietyä Suomeen ihan tuosta noin vain, eikä viranomainen pistä lainkaan vastaan, vaikka lapset revitään irti äidinkielestään ja kasvuympäristöstään. En usko, että asia on näin yksinkertainen. 

Onko Suomen viranomaisella mitään sanomista asiaan? Eikö päätös kuulu Saksan viranomaisille?