Hakemaani työpaikkaan tuli 313 hakemusta. Onko tässä mitään järkeä?
Enpä ole ennen moiseen törmännyt, vaikka Helsingissä töitä haen jatkuvasti. Yleensä on ollut noin 50-110 hakijaa. Yritä tässä sitten motivoitua työnhaussa (olen kyllä töissä mutta työni on äärimmäisen stressaavaa ja haluan pois), kun puoli kaupunkia hakee samoja töitä.
Kannattaako valtion työpaikkojakaan edes silmäillä? Niissä varmaan hakijavolyymit ihan tätä samaa, kuin tässä järjestötyössä, joka oli auki.
Kommentit (334)
Aloitin nykyisessä työssäni viime kesänä, oli yksi hakija lisäkseni. Mihin töihin on noin paljon hakijoita?
Tarvitaan lisää työperäistä maahanmuuttoa!
Tämä ei ollut Suomessa, vaan Ruotsissa. Hain talvella paikkaa, johon oli 1500 hakijaa. Pääsin kahdelle kierrokselle ja sitten tipuin. Paikka oli IT-puolella ja alempi korkeakoulutus riitti. Nyt hain Ruotsissa paikkaa, johon oli 900 hakijaa ja taas olen toisella kierroksella. Tällä kertaa raskasteollisuus ja business on alana. Vaaditaan akateeminen korkeakoulututkinto. Eli en sano, että Suomessa on kovin isoa tuo hakeminen, jos siellä on vain muutama sata hakijaa. Johan niistä otetaan pois ne epäpätevät ja sitten alalle ei kouluttautuneet ja sen jälkeen aletaan katsomaan niitä päteviä ja firmaan sopivia ihmisiä. Ei siinä montaa jää jäljelle.
Kymmenisen vuotta sitten hain useita avoimia paikkoja isosta kaupungista. Soitin myös kaikkiin hakemiini paikkoihin, hakijoita oli jokaiseen yli 300, yhteen jopa 600. Viimeisimmästä sanoivat etteivät ehdi lukea tuollaista määrää hakemuksia joten vetävät vain pakasta kuka pääsee haastatteluun.
Kiinnostaa ap:n ala, mikä se on?
Kannattaa hyödyntää suhteita, jos sellaisia on. Ja hakea piilotyöpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutava työvoimapula, joopa joo...
Mitäs tungette kaikki sinne Helsinkiin.
Haen muualtakin, ja tuota samaa se on kaikkialla. Tukuittain hakijoita.
Jossain perähikiällä ei ole edes noin montaa ihmistä niin miten olisi hakijoita?
Perähikiällä on pienempi työttömyys% kuin Helsingissä.
Joskus 2020–2022 tuli yhteen Espoon kaupungin kesätyöhön yli 600 hakemusta. Joku kirjastoon liittyvä siisti sisätyö oli kyseessä. Olin ollut pitkään työttömänä ja oli pakko hakea myös kesätöitä.
Jos et tule valituksi, olet huono ihminen, loisija ja sinut pitää laittaa ilmaiseksi maata kaivamaan valtatien varteen.
T. Kokoomus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs tungette kaikki sinne Helsinkiin.
Haen muualtakin, ja tuota samaa se on kaikkialla. Tukuittain hakijoita.
Jossain perähikiällä ei ole edes noin montaa ihmistä niin miten olisi hakijoita?
Perähikiällä on pienempi työttömyys% kuin Helsingissä.
Ja työpaikat pelkkää lähihoitajaa, lähihoitajaa, lähihoitajaa ja sekaan joku raskaan kaluston rekkamies.
Työttömiä ja vajaatyöllistettyjä taitaa oikeasti olla enemmän kuin se virallinen tilastoluku.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin nykyisessä työssäni viime kesänä, oli yksi hakija lisäkseni. Mihin töihin on noin paljon hakijoita?
Millä alalla noin vähän hakijoita oli?
Ja minkätyyppinen paikkakunta?
Joo, ymmärrän kyllä, että jos Savukoskelle haetaan puheterapeuttia, voi noin ollakin. Mutta mikä sinun tapauksesi oli?
Vierailija kirjoitti:
Aku ankan autonkuljettajaksi! Se on Trolli!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole muuta pulaa kuin kunnollisista palkanmaksajista. Näin on ollut 2008 loppuvuodesta lähtien, kun finanssikriisi rysähti päälle, eikä ole siitä muuttunut. Poliitikot ja työnantajien edustajat - ja itse asiassa myös kaikenlaiset AY-jyrät myös - on täysin pihalla siitä mikä on tavallisen 70-80-90 -luvuilla syntyneen ihmisen osa monesti Suomen työmarkkinoilla nykyään. Toki tähänkin ikäryhmään mahtuu menestyjiä, mutta ne onkin sitten siellä poliitikkojen lähipiirissä hymistelemässä kuinka hyvin menee.
Yksi Suomen ongelmista on se, kuinka kauaksi päättäjät ovat ajautuneet monien arkipäivän realiteeteista, ja kuinka kovaa päättäjät kieltäytyvät näkemästä todellisuutta, jos siitä yrittää heille kertoa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-tuula-haatainen-lahtee-in…
Juu. Haatainen on kyllä ollut yksi iso pettymys ministerinä minulle. Ei mitenkään eroa siitä, jos olisi paikalla joku kokoomuslainen.
Tuosta Intiasta: Itse olen it-alalla. Joskus opintoihini sisältyvän algoritmikurssin osana piti osallistua kansainväliseen ohjelmointikilpailuun. Kovasti siellä oli näitä intialaisia "teknologiaosaajia". Hyvä jos saivat ihan perustehtävät läpi. Yksi bluffi koko maan osaaminen. On siellä muutamia oikeastikin osaavia, mutta enimmäkseen hemmoteltuja ylempien kastien vekaroita, joilla on liian suuret luulot itsestään.
Minkä alan paikka ja ammatti? Todellakin on työvoimapula. Minullekin soitti tämään headhunter, vaikka olen viiskymppinen ja ollut valtiolla töissä yli 20 vuotta. En ollut uskoa korviani 😳
Mä olen aikoinani ollut erikoiskaupassa yrittäjänä ja kun etsin osa-aikaista myyjää, niin hakemuksia tuli joka kerta lähes 100 parissa päivässä. Kovin moni työtön ei näitä hommia hakenut, vaan lähinnä nuoret opiskelijat. Jos tästä sitten palkkasi sen 1-2 hlöä per kerta, niin aika moni jäi vielä ilman paikkaa.
Vaikka pk-seudulla on ns. paljon avoimia työpaikkoja, niin aika moneen on myös valtavasti hakijoita. Etenkin, jos ei vaadita mitään erikoista osaamista. Kilpailu on paikoista on kovaa, ja moni saakin paikan ns. suhteilla.
Joo, mulla sama kokemus. Enkä edes asu pääkaupunkiseudulla. Ja työnantajat ja kunnat valittaa kun ei ole hakijoita..
Luitko aloitusta? Ap oli nimenomaan hakenut työpaikkaa yksityiseltä sektorilta.