Hakemaani työpaikkaan tuli 313 hakemusta. Onko tässä mitään järkeä?
Enpä ole ennen moiseen törmännyt, vaikka Helsingissä töitä haen jatkuvasti. Yleensä on ollut noin 50-110 hakijaa. Yritä tässä sitten motivoitua työnhaussa (olen kyllä töissä mutta työni on äärimmäisen stressaavaa ja haluan pois), kun puoli kaupunkia hakee samoja töitä.
Kannattaako valtion työpaikkojakaan edes silmäillä? Niissä varmaan hakijavolyymit ihan tätä samaa, kuin tässä järjestötyössä, joka oli auki.
Kommentit (334)
Niin siis olen ollut järjestösihteerinä/-suunnittelijana 15 vuotta, että kyllä, koen osaamani hommat hyvin leppoisina juuri siksi, että mulla on niistä vankka osaaminen ja siksi olen ihanteellinen hakija. Sen sijaan nykyinen työ on jumalattoman stressaavaa, kun on osaamiseni ulkopuolella enkä halua sitä pidempään tehdä. Siksi siihen omaan osaamisalaani on kova haku päällä.
Mun juuri hakemaan työpaikkaan (virkaan) ei ole ollut muita päteviä hakijoita kuin minä . Tällaista lastensuojelun sosiaalityössä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus 2020–2022 tuli yhteen Espoon kaupungin kesätyöhön yli 600 hakemusta. Joku kirjastoon liittyvä siisti sisätyö oli kyseessä. Olin ollut pitkään työttömänä ja oli pakko hakea myös kesätöitä.
Et muista, että oliko viime kesä, vai ensimmäisen koronavuoden kesä, vai se kesä siinä välissä? 😂
Vierailija kirjoitti:
Triplassa oli juuri voglian liike suljettuna kun ei ole löytynyt henkilökuntaa
Ehkä siellä ollaan nirsoja. Olihan Picnicin edustajakin uutisissa pari päivää sitten valittamassa työntekijäpulaa. Eivät kuitenkaan vastanneet edes "ei kiitos", kun minä, keski-ikäinen akateeminen hain töitä sieltä.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä järjestösektori ja sihteerityö. Olen siis hakenut vastaavia kaikkia auki olleita viimeisen puolen vuoden aikana ja aina on ollut sen 100 hakijaa, useimmiten ylikin. Ja hauskinta on, että olen tehnyt vastaavaa työtä 15 vuotta. Silti en ole yhtäkään duunia saanut näistä. Aina jäänyt toiseksi, päässyt tekemään jotain yllättäviä lisätehtäviä tai jäänyt massan joukkoon. Olen paljon ns. korkeammalla tittelihierarkiassa nyt eli ei mitään saumaa päästä alemmas leppoisampiin hommiin.
Ihan normaalia. Työnantajan oletus kun on, että haluat pian takaisin ylemmäs. Tittelihierarkiassa alenemiseen pitää olla hakijalla aika hyvät perustelut, koska muuten rekrytoija ei usko, että aikoisit olla kovin kauaa ko työpaikassa.
Olen kysynyt aika monessa ketjussa, että miksi opiskelijoille sallitaan työpaikan vaihtaminen ja lyhyet työsuhteet, mutta kun olet 5-kymppinen, ei saakaan enää vaihtaa, etkä etsiä parempaa, vaan sinun pn pysyttävä huonossa työssä elämäsi loppuun asti? Mitä eroa kauppiaalle on, minkä ikäinen ihminen kassalla istuu vuoden verran?
-Eri
Huutava työvoimapula uhkaa sinuakin!
Vain 313? Tarvitaan siis ehdottomasti vähintään 1000 tuontityövoimapulanpaikkaajaa kilpailemaan tuostakin yhdestä työpaikasta.
Ap tässä. Kävin huvikseni läpi kaikki hylsyviestit sekä ne paikat, joihin "melkein pääsin". Olen hakenut viestintä-, suunnittelija-, assistentti-ja sihteeritöitä. Viestintätehtäviin on hakemuksia tullut 78-102 (otos 7 työpaikkaa), noihin muihin vaihdellen 60-313 (otos 18 työpaikkaa) . Tämä siis Helsingissä kaupungilla, valtiolla ja järjestöalalla vuosina 2022-2023. Mukana muutama yksityinenkin. Olen selkeästi ylityövoimaisella alalla. Haastatteluihin olen päässyt noin 66% hakemistani töistä. Jos voisin vaihtaa vaikka sosiaalityöhön, sen tekisin. Vaikeaa on, kun ei toista korkeakoulututkintoa saa tehdä (opintotukikuukaudet käytetty maisterintutkintoon) eikä kukaan palkkaa ilman kokemusta tai koulutusta. Mitäs tässä sitten pitäisi tehdä?
Viime vuoden puolella oli avoinna pari automarketin osastomyyjän vakipaikkaa 30h viikkotunneilla. Hakijoita oli vaatimattomat 700. Jotkut onnekkaat sitten saivat nuo pestit, itse en ollut kaksikon joukossa.
Hyvät työnantajat alkavat olla niin marginaalinen vähemmistöryhmä, että sinne haluu kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Hah, niinpä onkin, Akun rekkari ja luulin kyllä vitsiksi, kun hylsyviestistä luvun luin. Ei ollut vitsi.
Olen päässyt muutaman kerran haastatteluun paikkoihin, joihin on tullut noin sata hakemusta. Viime viikolla jäin jumaliste toiseksi haussa johon tuli 95 hakemusta. Kyllä söi sielua. Ihan naurettavaa kyllä.
Ja Helsinki on synnyinkaupunkini, josta lähden vain saappaat jalassa. Aina on töitä ollut mutta tämä massojen määrä työnhaussa on ihan uskomatonta. Olen panostanut joka jumalan työhakemukseen ja haastatteluun ja haen vain oman osaamisalan töitä mutta ei, ehei. Aina jään kalkkiviivoilla tappiolle tai sitten häviän jo hakumassassa. Todella turhauttavaa.
Töitä olen hakenut puoli vuotta aktiivisesti.
Puoli vuotta on lyhyt aika. Minulla taisi mennä liki vuosi ennen kuin nappasi, vaikka olin töissä. Työssäoleva on kuitenkin askeleen edellä täysin työttömiä. Hakemusten seassa on useita myös meiltä työkyvyttömiltä, se ei vain käy CVstä tai hakemuksesta ilmi. Pakko kun on hakea ja kuormittaa systeemiä. Tällä kuulemma paranee ja työllistyy ja viranomaiset kuvittelee että löytyy niin tyhmiä työnantajia jotka palkkaa työkyvyttömiä ja kustantaa heidän tutkimukset ja hoidot. Siksi meitä ei hoideta julkisella puolella ollenkaan. Minullakin etenevä sairaus ja joka kerta te-virkailija kysyy olenko vielä kipeä. Ei tapahdu ihmeparantumista ilman hoitoa.
Ei hätää! Etla aikoo korjata tätä huutavaa työvoimapulaa tuomalla 44 000 uutta tulijaa vuosittain! Nyt ei riitä mitenkään muuten työntekijät!
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kävin huvikseni läpi kaikki hylsyviestit sekä ne paikat, joihin "melkein pääsin". Olen hakenut viestintä-, suunnittelija-, assistentti-ja sihteeritöitä. Viestintätehtäviin on hakemuksia tullut 78-102 (otos 7 työpaikkaa), noihin muihin vaihdellen 60-313 (otos 18 työpaikkaa) . Tämä siis Helsingissä kaupungilla, valtiolla ja järjestöalalla vuosina 2022-2023. Mukana muutama yksityinenkin. Olen selkeästi ylityövoimaisella alalla. Haastatteluihin olen päässyt noin 66% hakemistani töistä. Jos voisin vaihtaa vaikka sosiaalityöhön, sen tekisin. Vaikeaa on, kun ei toista korkeakoulututkintoa saa tehdä (opintotukikuukaudet käytetty maisterintutkintoon) eikä kukaan palkkaa ilman kokemusta tai koulutusta. Mitäs tässä sitten pitäisi tehdä?
Tämä ei ole vitsi. Hae politiikkaan ruohonjuuritasolta. Siellä pääsee ennenpitkää hyville rahoille, eikä työkokemus ole kuin haitta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ollut Suomessa, vaan Ruotsissa. Hain talvella paikkaa, johon oli 1500 hakijaa. Pääsin kahdelle kierrokselle ja sitten tipuin. Paikka oli IT-puolella ja alempi korkeakoulutus riitti. Nyt hain Ruotsissa paikkaa, johon oli 900 hakijaa ja taas olen toisella kierroksella. Tällä kertaa raskasteollisuus ja business on alana. Vaaditaan akateeminen korkeakoulututkinto. Eli en sano, että Suomessa on kovin isoa tuo hakeminen, jos siellä on vain muutama sata hakijaa. Johan niistä otetaan pois ne epäpätevät ja sitten alalle ei kouluttautuneet ja sen jälkeen aletaan katsomaan niitä päteviä ja firmaan sopivia ihmisiä. Ei siinä montaa jää jäljelle.
Kyllä tuo Suomessa on iso hakijamäärä. Onhan Ruotsi paljon väkirikkaampi valtio, ei niitä noin voi suoraan vertailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huutava työvoimapula, joopa joo...
Mitäs tungette kaikki sinne Helsinkiin.
Öö. koska maalla ei ole töitä? Siksi?
Kodin vieressäkö sen työpaikan pitäisi olla? Auto on keksitty,sillä pääsee kauemmaksikin.
"Työvoimapula" ja hallitus haluaa lisää maahanmuuttoa, kohta hakemuksia on 100 000
ne on näitä pakkohakijoita. Pakko lähettää ne hakemukset jonnekin.
Jos hakee jotain tusinapaikkoja, mihin riittää about mikä vain tutkinto, niin valtiolle ei kannata hakea. Itse sain tekniseltä alalta kuntasektorilta viran helposti, 5 hakijaa joista 3 pätevää. Ylipäänsä tekniikan alalla on yhä pulaa. Suurimpaan osaan tekniikan alan töihin kelpaa amk-tutkintokin ja työtehtävät oppii silläkin.
Yli puolet hakijoista epäpäteviä tai Lauseella mä olen nopea oppimaan uutta varustettu ilman mitään kokemusta ks. Työstä