Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En äänestä vaaleissa - miksi tämä suututtaa muita?

Vierailija
15.01.2023 |

Miksi joitakin ihmisiä raivostuttaa etten äänestä esim. eduskuntavaaleissa tai muissakaan vaaleissa?
Olen tutkinut asiaa paljon enkä koe että äänelläni olisi mitään merkitystä eikä minua kosketa päätökset, joita tehdään.
Pääosinhan politiikkaa tehdään lähinnä erilaisille edunsaajille, sossun tuilla eläjät, opiskelijat, lapsiperheet ja muut vastaavat ryhmät.
Mihinkään konkreettisiin asioihin en näe äänestämisellä olevan mitään vaikutusta.
Ajattelen, että minulla on enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa esimerkiksi omilla kulutusvalinnoillani ja muilla arjen teoilla.
Äänestäminen tuntuu turhalta, pienet puolueet tai tuntemattomat ehdokkaat eivät käytännössä koskaan pärjää.
Vaalit tulevat todella kalliiksi eikä tavalliset ihmiset tämän vuoksi tule kuulluksi, ei kenelläkään taviksella ole varaa moiseen.
Keskustelin tästä yhden ystäväni kanssa ja hän oli järkyttynyt kun kerroin, etten koskaan ole äänestänyt enkä aiokaan.
Koen sen vain olevan turhaa, ryhmäkuri viimeistään pilaa hyvänkin ehdokkaan.
Muilla samanlaisia ajatuksia?

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, täällä yksi.

En äänestä ja minua huvittaa jos joku suuttuu siitä :D

Vierailija
62/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestäminen on ainoa käytössäsi oleva keino vaikuttaa, ellet sitten ryhdy itse aktiiviseen toimintaan järkevien asioiden puolesta. Vaalit viimeisten monen kymmenen vuoden ajan on olleet aina sitä, että valitaan huonoista vaihtoehdoista se vähiten huono.

Keino vaikuttaa?

No ei tosiaankaan ole. Ääänestämisellä pidetään yllä pientä 200 henkilön eliittiä suojatyöpaikassa ja maksetaan niille kovaa palkkaa ja rahoitetaan leveää elämäntyyliä. Maksetaan niiden kaikki laskut :D Se on äänestämisen tarkoitus. Pitää vallassa 200 yksilöä jotka soittavat suutaan ja törsäävät veronmaksajien rahoja. Ja joka ikinen kerta typerukset lankeavat tuohon ansaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on ääniOIKEUS. Etkö yhtään arvosta sitä?

Vierailija
64/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa kyllä näkee ettei ole penaalin terävimmät kynät äänessä.

Tätä eliittihapatusta saa aina lukea.

Mikä ihme se teidän "eliitti" on?

Eduskunnassa on ihan tavallisia ihmisiä jotka kansa on sinne äänestänyt, ei mitään mystisiä satuolentoja.

Tämän siitä saa kun edustajat eivät nykyään enää jalkaudu kansan keskuuteen.

Käykääpä joskus juttelemassa heille toreilla ja muissa tilaisuuksissa niin näette että ovat aivan kuten mekin, tavallisia ihmisiä.

Vierailija
65/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut ajatella että äänioikeus pitäisi olla vain jos läpäisee jonkinlaisen yhteiskuntaopin testin.

Vierailija
66/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että sinulla on edes jotain halua vaikuttaa arjen teoilla, mutta ne ovat hyvin mitättömiä tekoja verrattuna vaalien voimaan.

Äänestämällä voit vaikuttaa esimerkiksi siihen millaisia tuotteita siellä lähikaupassasi on myytävänä tulevaisuudessa.

Vierailija
67/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eduskunnassa on ihan tavallisia ihmisiä jotka kansa on sinne äänestänyt, ei mitään mystisiä satuolentoja.

Käykääpä joskus juttelemassa heille toreilla ja muissa tilaisuuksissa niin näette että ovat aivan kuten mekin, tavallisia ihmisiä.

Eliitti on yhtä kuin Suomen rikkain väestö. 200 tyyppiä ryöstää muulta kansalta kaikki rahat itselleen, pitää ne itsellään sekä muilla rikkaimmilla. Jos et tätä ymmärtä, en tiedä missä kuplassa oikein elät?

En ole salaliittoteoreetikko, joten en tarkoita jotain heidän eliittiään, mikä lie se sitten onkin.

Maailmassa vallitsee viidakon laki. Jos annat ryöstää omaisuutesi, oma syysi.

Jos haluat, ettei sitä ryöstetä, älä äänestä. Pienelle porukalle ei saa ikinä antaa kaikkea valtaa. Siitä tässä on kyse.

Vierailija
68/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä trolli.

Vierailija
69/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänestäminen on ainoa käytössäsi oleva keino vaikuttaa, ellet sitten ryhdy itse aktiiviseen toimintaan järkevien asioiden puolesta. Vaalit viimeisten monen kymmenen vuoden ajan on olleet aina sitä, että valitaan huonoista vaihtoehdoista se vähiten huono.

Keino vaikuttaa?

No ei tosiaankaan ole. Ääänestämisellä pidetään yllä pientä 200 henkilön eliittiä suojatyöpaikassa ja maksetaan niille kovaa palkkaa ja rahoitetaan leveää elämäntyyliä. Maksetaan niiden kaikki laskut :D Se on äänestämisen tarkoitus. Pitää vallassa 200 yksilöä jotka soittavat suutaan ja törsäävät veronmaksajien rahoja. Ja joka ikinen kerta typerukset lankeavat tuohon ansaan.

200 individer som skulle ha Finlands bästa som sitt mål skulle väljas till riksdagen, skulle det vara en uppfylld dröm.

Nu har ni 200 knapptryckare som gör exakt det som kartellerna (partierna) kräver av dem eller så åker de ut ur cirkusen. Det enda målet som existerar är att förstora partiets inflytande och den vägen skaffa mera makt och möjlighet att smörja de sina, för att få möjligast många knapptryckare till sitt eget team även i nästa val. Det kallar man sedan för demokrati och möjlighet att påverka i Finland.

Vierailija
70/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En äänestä enää periaatteessa mitään puoluetta koskaan kun ajoivat Suomen Natoon.

Vierailija
71/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen alkanut ajatella että äänioikeus pitäisi olla vain jos läpäisee jonkinlaisen yhteiskuntaopin testin.

Minulla yhteiskuntaoppi oli kiitetettävä. Olen seurannut politiikkaa tiiviisti vuosikaudet. En äänestä.

Me jotka emme äänestä, emme välttämättä ole kuitenkaan tyhmimpiä.

Minusta he, jotka äänestävät, ovat ajattelemattomia.

Vierailija
72/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että sinulla on edes jotain halua vaikuttaa arjen teoilla, mutta ne ovat hyvin mitättömiä tekoja verrattuna vaalien voimaan.

Äänestämällä voit vaikuttaa esimerkiksi siihen millaisia tuotteita siellä lähikaupassasi on myytävänä tulevaisuudessa.

Då skall du rösta i S-gruppens val där hela kommunstyret redan sitter och delar ut de bästa tomterna mot personliga privilegier. Finsk demokrati. Du kan påverka.

Vierailija
73/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AINA kannattaa äänestää!

Minäkin kannustan aina jokaista tuttua, kaveria ja ihan jokaista äänestämään, vaikka olisivat kanssani ihan päinvastaista mieltä.

Demokratian kannalta on äärimmäisen tärkeää että monenlaiset ryhmät ovat edustettuna.

Typerää jättää niin hieno oikeus käyttämättä, pitäisi olla kiitollinen omista vaikuttamismahdollisuuksista.

Taidat olla aivopesty. Yhdellä äänellä tosiaan voi olla vaikutusta pienen kunnan kunnallisvaaleissa tai kirkollisvaaleissa. Eduskuntavaaleissa ei ole.

Vierailija
74/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha-valta-vihreälle oksalle pääseminen-selustan turvaaminen.

Siinä lyhykäisyydessään asian ydin.

Vierailija
75/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanedustajien tulot eivät ole kovinkaan kummoiset loppujen lopuksi työn vaativuuteen nähden, helpommalla pääsee paremmille palkoille vaikka putkimiehenä.

Monet ovat myös todella velkaantuneita, kampanjointi on kallista.

Olen seurannut monia tapauksia hyvin läheltä eikä kyllä käy kateeksi, en missään tapauksessa kuvailisi miksikään rahaeliitiksi etenkään tavallisia rivikansanedustajia.

Vanhoilla autoilla ajelevat ja Prisman ilta-aleissa pyörivät.

Vierailija
76/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skulle det inte vara vettigare att kräva det av riksdagsvalets kandidater? Man kunde börja med att gallra dömda och outbildade.

Samtliga ministrar borde avlägga ett av högskolor utformade minimitest för sina positioner så att t.ex en papperslaborant inte kunde väljas till justitieminister eller en lärarinna till finansminister.

Vierailija
77/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain uskonnoissa kielletään äänestämästä. Jehovat esimerkiksi ei äänestä. Tähän lahkoon kuuluvat perustelee asian niin etteivät palvo kuin omaa jeesusta. Ei siksi äänestä ihmisiä valtaan. Tää on jännä!

Vierailija
78/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vi är på jobb då de delar ut ärtsoppa och korv på torgen. Någon måste betala alltsammans och partierna har inga andra inkomster än skatterna som du och jag betalar. Med dem håller de dig och mig utanför vallängderna.

Vierailija
79/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tyhjänkin äänestäminen kannattaa enemmän kuin jonkun ehdokkaan.

Itse en äänestä enää koska ei ole sopivaa puoluetta eikä ehdokasta. Olen aikoinaan hyvinkin läheltä nähnyt kuntapolitiikkaa ja päätöksentekoa ja se jos mikä on puhdasta hyvävelikerhoa. Siksi en keksi yhtään syytä miksi enää äänestäisin.

Vierailija
80/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne arjen teot muka ovat vähäpätöisiä?

Niitä tehdään joka päivä, vaaleissa äänestetään muutaman vuoden välein.

Enemmän koen olevan vaikutusta esimerkiksi sillä etten itse osta tehotuotettua lihaa tai maitotuotteita, suosin julkisia tai liikun jalan tai pyöräillen, en kuormita ympäristöä turhilla kemikaaleilla jne.

Näitä kun tekee useampi ihminen joka päivä, on vaikutus aika merkittävä ja tehokkaampi kuin yksikään äänestys.

Silti äänestän ainakin kuntavaaleissa aina, silloin minulla on pieni mahdollisuus vaikuttaa esimerkiksi paikallisten julkisten kulkuneuvojen kulkemiseen.

Eduskuntavaaleissa en ole joka kerta äänestänyt jos en ole löytänyt mieleistäni ehdokasta.

Haluaisin vain tietää, mihin perustuu ajatus arjen tekojen riittämättömyydestä vaikuttamisen keinona?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä