En äänestä vaaleissa - miksi tämä suututtaa muita?
Miksi joitakin ihmisiä raivostuttaa etten äänestä esim. eduskuntavaaleissa tai muissakaan vaaleissa?
Olen tutkinut asiaa paljon enkä koe että äänelläni olisi mitään merkitystä eikä minua kosketa päätökset, joita tehdään.
Pääosinhan politiikkaa tehdään lähinnä erilaisille edunsaajille, sossun tuilla eläjät, opiskelijat, lapsiperheet ja muut vastaavat ryhmät.
Mihinkään konkreettisiin asioihin en näe äänestämisellä olevan mitään vaikutusta.
Ajattelen, että minulla on enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa esimerkiksi omilla kulutusvalinnoillani ja muilla arjen teoilla.
Äänestäminen tuntuu turhalta, pienet puolueet tai tuntemattomat ehdokkaat eivät käytännössä koskaan pärjää.
Vaalit tulevat todella kalliiksi eikä tavalliset ihmiset tämän vuoksi tule kuulluksi, ei kenelläkään taviksella ole varaa moiseen.
Keskustelin tästä yhden ystäväni kanssa ja hän oli järkyttynyt kun kerroin, etten koskaan ole äänestänyt enkä aiokaan.
Koen sen vain olevan turhaa, ryhmäkuri viimeistään pilaa hyvänkin ehdokkaan.
Muilla samanlaisia ajatuksia?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Toivon että noin puolet ei äänestä, niin minun ääneni painaa kahden äänen verran. Tovoin erityisesti että äärioikeisto olisi masentunut ja häpeissään kun persut eivät saaneet aikaiseksi mitään mitä lupasivat, ja markan pensan hintakin on vain noussut. Samoin kokkelit voisivat todeta että uhhuh, eipä velkalaiva kääntynytkään, thiings aint gettin Petter.
Persuja äänestäneenä olen hyvin tyytyväinen, kaikesta muitten puolueitten vastusteluista huolimatta ovat saaneet yllättävän paljon aikaiseksi. Niin, tämä on ihan oma mielipiteeni eikä jonkun ylen, hesarin tai päivälehtien aivopesuun perustuva mielipide, en ole aivopestävissä.
Vierailija kirjoitti:
Koska olisit todennäköisesti persujen tai kokkareiden kannattaja, on oikein hyvä, ettet heille ääntäsi anna. Järkeistö kiittää.
Et taida itse kuulua siihen järkeistöön, kun hölmöyttäsi täällä niin innokkaasti esittelet.
Äänestysoikeus on tärkeä ja arvokas asia, kunnioitan sitä. Meillä on vapaat demokraattiset vaalit, ollaan kiitollisia.
Äänestän aina, myös kirkollisvaaleissa.
Tietääkö äänestämättä jättäjät edes, että enenmistö tämän planeetan ihmisistä ei saa äänestää vapaissa vaaleissa ? Että muualla voit päätyä vankilaan, kidutetuksi ja kuolla pelkästään vaatimalla vapaita vaaleja omaan maahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon että noin puolet ei äänestä, niin minun ääneni painaa kahden äänen verran. Tovoin erityisesti että äärioikeisto olisi masentunut ja häpeissään kun persut eivät saaneet aikaiseksi mitään mitä lupasivat, ja markan pensan hintakin on vain noussut. Samoin kokkelit voisivat todeta että uhhuh, eipä velkalaiva kääntynytkään, thiings aint gettin Petter.
Persuja äänestäneenä olen hyvin tyytyväinen, kaikesta muitten puolueitten vastusteluista huolimatta ovat saaneet yllättävän paljon aikaiseksi. Niin, tämä on ihan oma mielipiteeni eikä jonkun ylen, hesarin tai päivälehtien aivopesuun perustuva mielipide, en ole aivopestävissä.
Itse en koe minkään olevan sen paremmin tai huonommin kuin muiden hallitusten ajoilla viimeisen 20v ajan jonka aikana en ole äänestänyt yksissäkään vaaleissa. Kuten ylhäällä on mainittu raha on se mikä määrittelee oman elämän eli työssäkäyvänä omalla työnteolla on suuremmat vaikutukset. Kun on jatkuvat tulot ja rahaa jemmassa säästössä ja sijoituksina elämä on siten turvattu. Se tekisi hyvää jokaiselle ottaa vähän vastuuta elämässään eikä odottaa että joku politiikka tai puolue hoitaa asiat.
Äänestän jaloillani.Muutamme marraskuussa Suomesta lopullisesti sivityksen pariin.