Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En äänestä vaaleissa - miksi tämä suututtaa muita?

Vierailija
15.01.2023 |

Miksi joitakin ihmisiä raivostuttaa etten äänestä esim. eduskuntavaaleissa tai muissakaan vaaleissa?
Olen tutkinut asiaa paljon enkä koe että äänelläni olisi mitään merkitystä eikä minua kosketa päätökset, joita tehdään.
Pääosinhan politiikkaa tehdään lähinnä erilaisille edunsaajille, sossun tuilla eläjät, opiskelijat, lapsiperheet ja muut vastaavat ryhmät.
Mihinkään konkreettisiin asioihin en näe äänestämisellä olevan mitään vaikutusta.
Ajattelen, että minulla on enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa esimerkiksi omilla kulutusvalinnoillani ja muilla arjen teoilla.
Äänestäminen tuntuu turhalta, pienet puolueet tai tuntemattomat ehdokkaat eivät käytännössä koskaan pärjää.
Vaalit tulevat todella kalliiksi eikä tavalliset ihmiset tämän vuoksi tule kuulluksi, ei kenelläkään taviksella ole varaa moiseen.
Keskustelin tästä yhden ystäväni kanssa ja hän oli järkyttynyt kun kerroin, etten koskaan ole äänestänyt enkä aiokaan.
Koen sen vain olevan turhaa, ryhmäkuri viimeistään pilaa hyvänkin ehdokkaan.
Muilla samanlaisia ajatuksia?

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en äänestä ja samat ajatukset kuin APlla. Tämä demokratia on pelkkää sumutusta. En usko että oikeasti voin vaikuttaa mitenkään äänestämällä tai äänestämättä jättämisellä. Samat naamat siellä aina on ja kaikki ajaa vain omaa etua ja saavat isoa palkkaa, pelleteatteria. Lampaat luulevat voivansa oikeasti vaikuttaa mihinkään vaikka oikeasti kaikki tuloksia myöten on aina ennalta sovittu. Minä en luota tähän järjestelmään ja siksi en äänestä ikinä. Ylpeästi voin sanoa etten ole kertaakaan koko 42 Vuorisen elämäni aikana yhdessäkään vaalissa äänestänyt.

Vierailija
22/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Eduskunnassakaan ei ole pakko äänestää, vaikka kansanedustajat saavat palkkionsa siitä. Voi myös äänestää tyhjää - miksiköhän sitä vaihtoehtoa ei ole äänestäjille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Politiikka vaikuttaa ihan kaikkeen elämässämme.

Hintoihin, teiden kuntoon, koulutukseen, terveydenhoitoon, koulutukseen, työllisyystilanteeseen, rakentamiseen...

Kaikkeen!

Totta. Toki kun ei tiedä miten eri puolueita äänestämällä noihin vaikuttaa niin vaikea tehdä päätöksiä.

Vierailija
24/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan oma tilanne on sikäli hyvä, että ei tarvitse stressata tästä äänestämisestä. Tulotaso on riittävän korkea, että yksityinen terveydenhuolto toimii kuitenkin, jos nyt verotus ja hinnat eivät ihan 50% muutu niin ei huolen häivää.

Vierailija
25/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siksi, että kuulostat hyvin venäläiseltä ihmiseltä mielipiteinesi. Sielläkään ei ole välitetty politiikasta eikä uskottu, että vaaleilla voitaisiin vaikuttaa, tavan ihmiset vaan halunneet elää elämäänsä. (Toki myös tapahtui 1990-luvulla monia kriisejä, jotka söivät ihmisten luottamusta poliittiseen johtoon ja poliitikkoihin ylipäätänsäkin. Suomessa ei ole edes tuota kokemusta.) Mutta sitten, kun riittävän moni oli laillasi riittävän passiivinen, tultiin tilanteeseen, että yksi puolue on vallassa koko ajan ja sen puolueen bäkkäämä pressa johtaa kaikkea. Laki lailta ja asetus asetukselta, mukaan lukien median valvonta ja keskittäminen, ollaan tultu siihen tilanteeseen, että meilläkin päivästä toiseen näytetään vaan sitä yhden miehen pärstää lehdissä ja televisiossa...

Ja ei, tämä ei ole off topic. Itse syytän venäläisiä siitä, että eivät ole olleet kiinnostuneita siitä, mitä heidän maassaan tapahtuu ja mihin poliittinen johto sitä vie.

Siksi sekä ihmetyttää että suututtaa, miten pihalla joku voi Suomessa olla, ja tietentahtoen haluaa luopua oikeudestaan, joka ei meillekään ole helpolla aikoinaan saatu ja jonka vuoksi joissakin maissa (ei vain Venäjä ja Valko-Venäjä) osa ihmisistä on valmis kuolemaan.

Ap ei ole mitään muuta kuin kermaperse. Tottunut siihen, että kaiken saa valmiina eikä mistään tarvitse itse kantaa vastuuta.

Vierailija
26/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai sinua ei koske politiikka? 

Et siis ole ihminen, joka

- asuu jossakin (asumisen hinta, asumisen laatu, energian hinta ja laatu mitä käytät päivittäiseen elämiseen, asuinkatusi kunnossapito ja huolto, asuntosi kunnossapito ja huolto, asuinalueesi kaavoitus ja rakentaminen = politiikkaa)

- liikkuu paikasta a paikkaan b (teiden ylläpito ja uudet tiet, julkinen liikenne, polttoainevero, autovero = politiikkaa)

- syö jotakin (ruoan hinta ja laatu, ruon tuonnin kustannukset, omavaraisuus, maatalous, ruokateollisuus, lähikaupat ja jättikaupat ja nettikaupat ja luvat ja alvit = politiikkaa)

- on ylipäätään ihminen, mies tai nainen tai jokin muu (päätökset, joita tehdään esimerkiksi pakollinen asevelvollisuus, perhelait, translait, pelastuslaitos, poliisilaitos, sairaanhoito, koulutus = politiikkaa)

- ole ylipäätään ihminen, eli teet töitä tai et tee, opiskelet tai olet eläkkeellä tai olet sairaseläkkeellä tai työkyvyttömyyseläkkeellä tai kuntoustuella

- omaa läheisiä ihmisiä

- hengittää ilmaa 

Tämä! Pidän ihmisistä tyhmimpinä niitä joka sanovat ettei äänestä koska "ei koske minua / en voi vaikuttaa asioihin". Vaikka olisit päinvastaista mieltä mistä tahansa asiasta kuin mitä itse olen, kehotan silti äänestämään, vaikka sitä vähiten huonoa. Se on myös sitä demokratiaa.  

Vierailija
27/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko yksinkertainen?

Vierailija
28/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesithän, että vaaleissa voi jättää myös tyhjän protestiäänen tai piirtää vaikka Aku Ankan?

Äänestäminen on osoitus siitä että demokratia toimii ja että yhteiskuntamme on yhä demokraattinen.

Röstar du tomt för att lägga in en protest i demokratin Finland, klassas den som "makulerad". Då är det effektivare att helt låta bli att rösta. Inte för att det heller ser ut att spela någon roll i landet dit man anländer med bananbåtar.

Våre områdena är i full gång och inte ens 50 % av de röstberättigade gav sitt godkännande åt det genom att rösta. Det hindar inget i länder där demokratin är död.

Man har röstat blankt, man har röstat på kandidater och nu röstar man inte längre i de valen i Finland som en finsk medborgare får rösta i. Hemma röstar jag, för här fungerar det.

Vierailija
29/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua häiritse päinvastoin. Mitä vähemmän on ihmisiä äänestämässä, sitä isompi painoarvo minun äänelläni on ja sitä varmemmin minun kannattamani puolue menestyy.

Vierailija
30/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesithän, että vaaleissa voi jättää myös tyhjän protestiäänen tai piirtää vaikka Aku Ankan?

Äänestäminen on osoitus siitä että demokratia toimii ja että yhteiskuntamme on yhä demokraattinen.

Älkää piirtäkö äänestyslipukkeeseen mitään! 

Nämä piirrokset ja tekstit menevät hylkyyn, eikä niitä tilastoida millään muulla tavalla kuin mitätöidyt/hylätyt äänet. 

Jos haluat äänestää tyhjää, niin äänestä todella tyhjää: tiputa uurnaan tyhkä vaalilipuke. Se merkitään tilastoihin ja mitä useampi näin tekee, sitä selkeämpi kannanotto se on. 

Utom en liten grej, det är inte sant.

Vierailija
31/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavia perusteluja, nukuitko kaikki yhteiskuntaopin tunnit?

En ymmärrä tätä politiikan monimutkaistamista, kuin se olisi jokin suuri salaliitto tai eliitin etuoikeus.

AP, jos et ole tyytyväinen päättäjiin voisit myös itse asettua ehdolle.

Minä tein niin, varavaltuutetun paikka kunnanvaltuustoon irtosi.

Äänestämällä voi myös ostaa itselleen oikeuden valittaa jos ei muuta.

Vierailija
32/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin kovin kauan sitten lopetettiin hylättyjen äänien määrän raportointi julkisesti juuri siksi, että muuten sitä näinä huonojen vaihtoehtojen aikoina käytettäisiin protestikeinona.

t. pitkään ääniä vaaleissa laskenut

Kyllä ne tilastoidaan silti.

Viime vaaleissa, eli aluevaaleissa kun ääniä laskeskeltiin, hylättyjä oli erittäin vähän. Tilastollisesti mitätön määrä. 

Det beror på att inte ens hälften av de röstberättigade röstade, vilket i sin tur betyder att välfärdsområdena inte har ett existensberättigande.

Vierailija
33/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesithän, että niillä sun protestiäänillä ei ole mitään vaikutusta yhtään mihinkään. Paljon suurempi vaikutus on sillä että äänestää oikeasti. Me jotka olemme niitä ääniä laskemassa, naureskelemme aina niille ääliöille jotka tuulessa ja tuiskussa vaivautuvat äänestyspaikalle äänestämään ja jättävät silti äänensä käyttämättä, eli antavat muille oman äänensä kuten muutkin äänestämättömät. Ne tyhjät ja akuankat menee omaan pieneen pinoonsa, joka ilmoitetaan kyllä rekisteriin, mutta ehdokkaisiin ja valittuihin päättäjiin ne ei vaikuta mitenkään, kukaan ei haikeudella niitä muistele, että voi että siellä oli pari akuankkaa ja kirkkovenettä, voi kun olisin ne äänet saanut itselleni... ja nyt joku on suuttunut mulle eikä antanut ääntään mulle, niin minäpä muutan toimintaani päättäjänä... just...

Vierailija
34/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua häiritse päinvastoin. Mitä vähemmän on ihmisiä äänestämässä, sitä isompi painoarvo minun äänelläni on ja sitä varmemmin minun kannattamani puolue menestyy.

Viimeksi äänestysprosentti olin noin 54. Olisi jätetty 46 % eduskunnan tuoleista tyhjiksi niin vastaisi äänestystulosta. 

Vierailija
35/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain juntti jättää äänioikeuden käyttämättä.

Vierailija
36/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitte minut puhuttua äänestämään. Annan ääneni ekalle puolueelle joka puhuu järkeviä yli puolet ajasta vaaliväittelyssä.

Vierailija
37/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää piirtäkö äänestyslipukkeeseen mitään! 

Nämä piirrokset ja tekstit menevät hylkyyn, eikä niitä tilastoida millään muulla tavalla kuin mitätöidyt/hylätyt äänet. 

Jos haluat äänestää tyhjää, niin äänestä todella tyhjää: tiputa uurnaan tyhkä vaalilipuke. Se merkitään tilastoihin ja mitä useampi näin tekee, sitä selkeämpi kannanotto se on. 

Ei niillä tyhjillä ole mitään erityistä taikaa, samaan menee kuin muutkin hylätyt. Ja vähän niitä tulee, pari kolme tuhannesta äänestä. Tyhjän äänetäminen kertoo siitä että sulla ei ole millään mitään väliä, et osaa ajatella itse mitään, pää lyö tyhjää.

Vierailija
38/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai sinua ei koske politiikka? 

Et siis ole ihminen, joka

- asuu jossakin (asumisen hinta, asumisen laatu, energian hinta ja laatu mitä käytät päivittäiseen elämiseen, asuinkatusi kunnossapito ja huolto, asuntosi kunnossapito ja huolto, asuinalueesi kaavoitus ja rakentaminen = politiikkaa)

- liikkuu paikasta a paikkaan b (teiden ylläpito ja uudet tiet, julkinen liikenne, polttoainevero, autovero = politiikkaa)

- syö jotakin (ruoan hinta ja laatu, ruon tuonnin kustannukset, omavaraisuus, maatalous, ruokateollisuus, lähikaupat ja jättikaupat ja nettikaupat ja luvat ja alvit = politiikkaa)

- on ylipäätään ihminen, mies tai nainen tai jokin muu (päätökset, joita tehdään esimerkiksi pakollinen asevelvollisuus, perhelait, translait, pelastuslaitos, poliisilaitos, sairaanhoito, koulutus = politiikkaa)

- ole ylipäätään ihminen, eli teet töitä tai et tee, opiskelet tai olet eläkkeellä tai olet sairaseläkkeellä tai työkyvyttömyyseläkkeellä tai kuntoustuella

- omaa läheisiä ihmisiä

- hengittää ilmaa 

Visst berör det mesta du räknar upp en finländare och det är politiker som fattar besluten. Samtliga invalda politiker kommer från något parti och då partianslutna utgör futtiga 3,5 % av befolkningen, kan man inte med bästa vilja anse att det är frågan om demokrati. Ett sådant arrangemang kallas oligarki.

.

Själv är man mycket medveten om allt detta och av helt samma åsikt som us. Inte så mycket som en politiker har annat än eget gagn och partipolitik i tankarna. Finlands bästa är egalt för dessa.

.

I stället för att klaga på sådant man inte kan inverka på, packade man sitt flyttlass och valde ett ställe som man anser vara drägligt för en självförsörjande människa att leva på. Nu skriver man därifrån och är nöjd med sitt val, för under de två senaste decennierna har Finland endast sjunkit djupare in i kärret där allt är omöjligt och resurserna saknas. Här har vi det annorlunda och här röstar jag. Synd att man överhuvudtaget väntade med flyttandet, i hopp om att Finland kunde bli en stat där den närande delen av samhället trivs.

Vierailija
39/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saitte minut puhuttua äänestämään. Annan ääneni ekalle puolueelle joka puhuu järkeviä yli puolet ajasta vaaliväittelyssä.

Jos kukaan ei tähän pysty niin sitten arvotaan.

Vierailija
40/96 |
15.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäkää vaikka jotain pienpuolueen ehdokasta joka ei varmasti mene läpi jos ette muuta keksi.

Äänestäminen on merkki demokratiasta eikä sitä pidä koskaan pitää itsestäänselvyytenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi