En äänestä vaaleissa - miksi tämä suututtaa muita?
Miksi joitakin ihmisiä raivostuttaa etten äänestä esim. eduskuntavaaleissa tai muissakaan vaaleissa?
Olen tutkinut asiaa paljon enkä koe että äänelläni olisi mitään merkitystä eikä minua kosketa päätökset, joita tehdään.
Pääosinhan politiikkaa tehdään lähinnä erilaisille edunsaajille, sossun tuilla eläjät, opiskelijat, lapsiperheet ja muut vastaavat ryhmät.
Mihinkään konkreettisiin asioihin en näe äänestämisellä olevan mitään vaikutusta.
Ajattelen, että minulla on enemmän mahdollisuuksia vaikuttaa esimerkiksi omilla kulutusvalinnoillani ja muilla arjen teoilla.
Äänestäminen tuntuu turhalta, pienet puolueet tai tuntemattomat ehdokkaat eivät käytännössä koskaan pärjää.
Vaalit tulevat todella kalliiksi eikä tavalliset ihmiset tämän vuoksi tule kuulluksi, ei kenelläkään taviksella ole varaa moiseen.
Keskustelin tästä yhden ystäväni kanssa ja hän oli järkyttynyt kun kerroin, etten koskaan ole äänestänyt enkä aiokaan.
Koen sen vain olevan turhaa, ryhmäkuri viimeistään pilaa hyvänkin ehdokkaan.
Muilla samanlaisia ajatuksia?
Kommentit (125)
Toivottavasti kaikki Kokoomuksen ja persujen mahdolliset äänestäjät ajattelevat APn lailla :)
SK kirjoitti:
Elämäntapasi ja arvomaailmasi lienevät äärimmäisen poikkeuksellisia, jos tunnet, ettei politiikka vaikuta mihinkään merkitykselliseen.
Jos elät tuilla, niin politiikka voi vaikuttaa tukien määrään, kun taas jos käyt töissä, voi politiikka vaikuttaa veroluontoisiin maksuihisi, joilla tulonsiirrot kustannetaan. Etu- ja tukikysymykset eivät siis vaikuta pelkästään tukien saajiin, vaan koko yhteiskuntaan ylipäätänsä. Myös muut poliittiset asiat, kuten sääntely ja koulutukselliset ja mm koskevat päätökset, varmaankin vaikuttavat sekä työssä käyviin että töissä käymättömiin.
Ota myös huomioon, että äänestäminen on yksi pieni teko joka muutamas vuosi, kun taas esimerkiksi vaikuttaaksesi arkisella käyttäytymiselläsi ja kulutusvalinnoillasi joudut tekemään tekoja miltein joka päivä. Eli siinä mielessä äänestäminen voi olla hyvin tehokas tapa vaikuttaa, koska vaikka annettu ääni ei välttämättä hirveästi vaikuttaisikaan, niin toisaalta äänen antaminen on hyvin vaivatonta.
Ei se nyt mitenkään erityisen vaivatonta ole. Etenkään ulkosuomalaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Äänestä edes tyhjää.
Sekin lasketaan.
Suututtaa ihmiset jotka eivät äänestä, äänestäminen on meidän OIKEUTEMME ja vain yksinkertainen jättäisi tämän oikeuden käyttämättä.
Ymmärrän hyvin ystäväsi pettymyksen.
Äänestäminen on oikeus, ei velvollisuus.
Clever enough kirjoitti:
Silloin jos ei äänestä on parempi olla valittamatta mistään.
Yhtähyvin voisi perustella: äänestämällä hyväksyt tulevat päätökset.
Molemmat perustelut on perättömiä mutta ärsyttää tuo aina toistuva "jos et äänestä et voi valittaa"-vinkuminen.
Demokratia perustuu enemmän valittamiselle kuin äänestämiselle.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut ajatella että äänioikeus pitäisi olla vain jos läpäisee jonkinlaisen yhteiskuntaopin testin.
Ja itse katsot kuuluvasi tuohon ryhmään? Oletko varma että läpäisisit?! Niin moni muukin itseään fiksuna pitävä ajattelee. :D
Ei suututa. Olet osa sitä joukkoa joka vaikenee kysyttäessä mitä haluat politiikan suhteen.
Neuvos to liitossa ja Nat zi Saksassa äänestäminen oli pakollista ja valittaminen kiellettyä.
Sama tänne!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähän yksinkertaisen ihmisen perusteluilta.
Vielä enemmän sellainen ihminen kuulostaa mieleltään ja älyltään yksinkertaiselta joka luulee äänestämisen vaaleissa tuovan radikaaleja muutoksia omaan elämäänsä. Äänestämällä äänestät vain tiettyä henkilöehdokasta eduskuntaan. Mikään ei takaa että hän ja hänen edustama puolue tekee yhtään mitään äänestäjiensä eteen. Tässä maassa jokainen yksilö vaikuttaa ensisijassa eniten omaan elämäänsä omilla valinnoillaan, äänestäminen ei takaa yhtään mitään.
Parempi onkin, että typerykset ei äänestä. Tuskin se nyt mitään muuttaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähän yksinkertaisen ihmisen perusteluilta.
Vielä enemmän sellainen ihminen kuulostaa mieleltään ja älyltään yksinkertaiselta joka luulee äänestämisen vaaleissa tuovan radikaaleja muutoksia omaan elämäänsä. Äänestämällä äänestät vain tiettyä henkilöehdokasta eduskuntaan. Mikään ei takaa että hän ja hänen edustama puolue tekee yhtään mitään äänestäjiensä eteen. Tässä maassa jokainen yksilö vaikuttaa ensisijassa eniten omaan elämäänsä omilla valinnoillaan, äänestäminen ei takaa yhtään mitään.
Niin se menee, jotakuinkin samat päättäjät silleä eduskunnassa istuu, ja joutuvat päätökset tekemään sen mukaan, mihin on rahaa. Jotkut tietysti enemmmän haluavat kansalta ryöstää rahoja kuin toiset. Ei yksikään puolue yksinään pysty mitään päättämään.
Toivon että noin puolet ei äänestä, niin minun ääneni painaa kahden äänen verran. Tovoin erityisesti että äärioikeisto olisi masentunut ja häpeissään kun persut eivät saaneet aikaiseksi mitään mitä lupasivat, ja markan pensan hintakin on vain noussut. Samoin kokkelit voisivat todeta että uhhuh, eipä velkalaiva kääntynytkään, thiings aint gettin Petter.
Vierailija kirjoitti:
Parempi onkin, että typerykset ei äänestä. Tuskin se nyt mitään muuttaisikaan.
Miksi sitten provosoidut?
Työpaikalla keittiössä on liikaa näitä hallituksen arvostelijoita. Silti äänestämässä ei käydä.
En ihan ymmärrä miksi moinen
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla keittiössä on liikaa näitä hallituksen arvostelijoita. Silti äänestämässä ei käydä.
En ihan ymmärrä miksi moinen
Ei sinun tulekaan ymmärtää. Annat toisten olla, tehdä työnsä ja tehdä omat valintansa. Tässä maassa saa valittaa ja olla äänestämättä kuten myös äänestää fanittamaansa puoluetta.
Vierailija kirjoitti:
Neuvos to liitossa ja Nat zi Saksassa äänestäminen oli pakollista ja valittaminen kiellettyä.
Sama tänne!
Ja silloin jätetään tyhjä lappu ilman numeroa.
Olen yrittänyt äänestää aiemmin nitä puolueita jotka tuottaisivat maalle mahdollisimman vähän vahinkoa, ja sellaisia ehdokkaita jotka vaikuttavat koulutetuilta, fiksuilta ja tasapainoisilta ihmisiltä. Ei välttämättä niitä jotka somessa kalastavat irtopisteitä luomalla kauhukuvia "vihollisleiristä".
Ei nämä yleensä pääse kyllä läpi. Ja muutenkin kaikki puolueet ovat läpikotaisin mätiä. En todella tiedä enää ketä äänestää. Jos jätän äänestämättä, sekin sataa gallup-johdossa olevien laariin joten sekään ei ole neutraali teko.
Samoja omaa pankkitiliänsä ajattelevia broiskuja jokainen.En äänestä.
En minäkään ole koskaan äänestänyt enkä tule koskaan äänestämään ja mulle se on se ja sama mitä mieltä muut ihmiset siitä asiasta ovat. Jos jotkut suuttuu niin suuttukoot. Ei mua kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kaikki Kokoomuksen ja persujen mahdolliset äänestäjät ajattelevat APn lailla :)
Vihanlietsojarasisti kuvittelee täällä vaikuttavansa muitten äänestämiseen, juu ei mitenkään. Persuille menee ääni joka tapauksessa, ei ole enää muita vaihtoehtoja.
En äänestä, koska kaikki puolueet ovat ihan yhtä paskoja mielestäni. Ei ole puoluetta Suomessa, joka jakaisi arvoni.