Kolmannekselle 20-45-vuotiaista traumaattinen kokemus ensimmäisestä synnytyksestä on syy olla hankkimatta lisää lapsia
Perhebarometri selvitti syitä, miksi lasten hankinta ei ole ajankohtaista: "Traumaattiset kokemukset ensimmäisestä synnytyksestä olivat yllättävän yleinen syy: jopa yli kolmanneksella 20-45-vuotiailla äideillä."
Kolmannes ei halua enempää lapsia, koska synnytys oli traumaattinen. Miksi näihin huonoihin synnytyskokemuksiin ei puututa?
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs ranskalainen nainen (asuu Suomessa, suomalainen puoliso) halusi synnyttää toisen lapsensa Ranskassa, koska synnytys Suomessa oli hänen mielestään ala-arvoista. Vastaavan tapauksen luin myös erään korealaisen antamasta haastattelusta.
Mikä siis on Suomessa pielessä? Terveydenhuolto ajettu niin alas? Näitä juttuja saa sillointällöin lukea, miten ulkomaalaisten haluavat synnyttää kotimaassaan Suomen sijasta. Jokuhan se mättää ja pahasti.
Suomessa kätilöt ja lääkärit on kyllä ammattitaitoisia, eli vika ei ole ainakaan siinä.
Mutta työntekijöiden määrä per potilas (synnyttäjä) on aivan liian matala, eivät vain ehdi auttaa, hoitaa, kuunnella, olla läsnä. Ja työntekijöiden työmäärä on niin suuri ja vaikutusmahdollisuudet omaan työhön niin huonot, että he uupuu ja uupunut ihminen on helposti töykeä ja välinpitämätön, ne on uupumusoireita. Sote-alan organisaatioissa on paljon huonoa johtamista. Yhteiskunnallinen asenne synnyttäjiä ja pikkulapsiperheitä kohtaan on aika kielteinen ja välinpitämätön, vaikka joissain juhlapuheissa muuta vakuutetaankin.
Ei aina ole työntekijämäärästä kiinni. Synnytin Hus-alueella todella hiljaisena päivänä, samana päivänä syntyi vain 1 lapsi omani lisäksi tuossa sairaalassa. Ei silti henkilökunta ollut läsnä kuin vain kriittisimpinä hetkinä. Väkeä oli siis töissä, mutta työntekijät pitivät kevyemmän päivän, kun se oli mahdollista.
Niin, tuo kuvastaa sitä että ovat jo niin uupuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirretäänpä nuo prosentit ihan muuhun kontekstiin:
Mitä jos kolmannes sanoisi, että...
...peruskoulun opetus on niin huonolaatuista, ettei olisi oppinut lukemaan kunnolla?
...armeijassa ei olisi oppinut käyttämään as.etta?Äkkiä ryhdyttäisiin miettimään, missä on vika, jos noin iso osa kertoisi asioiden olevan noin pielessä.
Viidennes oppilaista ei lue sujuvasti peruskoulun jälkeen. Silti mitään ei mietitä.
Opettajat ainakin miettii ja yrittävät tehdä jotakin. Sitten sellainen asia, että osa näistä lukutaidottomista on vaikeasti oppimisvaikeuksisia. Ennen nämä oppilaat kävivät apukoulun ja menivät jonnekin mappi ö tilastoon. Nykyään tämä lukutaidottomuus on tullut näkyväksi. Toki asialle ei tehdä tarpeeksi eli toisin sanoen lisää erityisopetusta ja erityisluokkia. Ongelmasta ollaan hyvin tietoisia, mutta rahaa ei käytetä sen korjaamiseen. Lainsäädäntöäkin pitäisi muuttaa ja koulun käytänteitä muuttaa enemmän siihen suuntaan mitä meillä oli vielä 20 vuotta sitten. Virkamiehistähän tämä on kiinni.
En ole nainen, joten ihan "teorian" tasolla asiaa kommentoin, mutta uskallan epäillä että se jokaisen kohdalla olisi pelkästään huonosta kohtelusta tms kyse, kyllähän siitä nyt voi tehdä traumaattisen monet muutkin, muista ihmisistä riippumattomat tekijät.
Enkä tosiaan sano, ettei se muistakin ihmisistä monilla johtuisi, varmasti johtuu ja niihin pitäisi puuttua, mutta itse en jaksa uskoa, että tilanteesta tekisi noinkin suurelle osalle traumaattisen ilkeät hoitajat tms.
Ja tarkoitus ei ole vähätellä kenenkään kokemuksia, mutta en usko että siitä saataisiin jokaiselle miellyttävää kokemusta, vaikka siinä olisi enkeleitä tsemppaamassa ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs ranskalainen nainen (asuu Suomessa, suomalainen puoliso) halusi synnyttää toisen lapsensa Ranskassa, koska synnytys Suomessa oli hänen mielestään ala-arvoista. Vastaavan tapauksen luin myös erään korealaisen antamasta haastattelusta.
Mikä siis on Suomessa pielessä? Terveydenhuolto ajettu niin alas? Näitä juttuja saa sillointällöin lukea, miten ulkomaalaisten haluavat synnyttää kotimaassaan Suomen sijasta. Jokuhan se mättää ja pahasti.
Suomessa kätilöt ja lääkärit on kyllä ammattitaitoisia, eli vika ei ole ainakaan siinä.
Mutta työntekijöiden määrä per potilas (synnyttäjä) on aivan liian matala, eivät vain ehdi auttaa, hoitaa, kuunnella, olla läsnä. Ja työntekijöiden työmäärä on niin suuri ja vaikutusmahdollisuudet omaan työhön niin huonot, että he uupuu ja uupunut ihminen on helposti töykeä ja välinpitämätön, ne on uupumusoireita. Sote-alan organisaatioissa on paljon huonoa johtamista. Yhteiskunnallinen asenne synnyttäjiä ja pikkulapsiperheitä kohtaan on aika kielteinen ja välinpitämätön, vaikka joissain juhlapuheissa muuta vakuutetaankin.
Ei aina ole työntekijämäärästä kiinni. Synnytin Hus-alueella todella hiljaisena päivänä, samana päivänä syntyi vain 1 lapsi omani lisäksi tuossa sairaalassa. Ei silti henkilökunta ollut läsnä kuin vain kriittisimpinä hetkinä. Väkeä oli siis töissä, mutta työntekijät pitivät kevyemmän päivän, kun se oli mahdollista.
Kun mikään ei riitä, uuvuttaa nykyihmisen. Jos ei pää kestä painetta, niin vaihtakaa alaa. Pätee ihan jokaiseen. Monissa ammateissa on paineita. Ei heru sympatia enää. Kenenkään ei pitäisi käyttäytyä ketään kohtaan epäystävällisesti, vaikka olisi paineita. Tarjoilija saisi heti potkut. Hoitajat saa rahaa meidän verorahoista. Jotain on mennyt pahasti pieleen.
Tottakai tämän(kin) saavat jotkut urpot netissä käännettyä siten että ahaaa naiset ovat pilalla, kun eivät siedä että heitä kohdellaan kuin jotain poikivaa lehmää, jota sitäkin yleensä kohdellaan hellemmin eikä sille varmasti tiuskita tai huudeta, eikä komennella.
Minä olen lukenut tuon ketjun, jossa monet kertovat kokemuksiaan sairaalasta ja synnytyksistä. Ihan hirveää kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
En ole nainen, joten ihan "teorian" tasolla asiaa kommentoin, mutta uskallan epäillä että se jokaisen kohdalla olisi pelkästään huonosta kohtelusta tms kyse, kyllähän siitä nyt voi tehdä traumaattisen monet muutkin, muista ihmisistä riippumattomat tekijät.
Enkä tosiaan sano, ettei se muistakin ihmisistä monilla johtuisi, varmasti johtuu ja niihin pitäisi puuttua, mutta itse en jaksa uskoa, että tilanteesta tekisi noinkin suurelle osalle traumaattisen ilkeät hoitajat tms.
Ja tarkoitus ei ole vähätellä kenenkään kokemuksia, mutta en usko että siitä saataisiin jokaiselle miellyttävää kokemusta, vaikka siinä olisi enkeleitä tsemppaamassa ympärillä.
Omasta kokemuksesta voin sanoa sen, että jos oikeasti luulet kuolevasi ja joku tulee viereen vittuilemaan, niin kyllä se jättää pahat traumat. Luotto meni täysin Suomen terveydenhuoltoon.
Sektiolupaus pitäisi antaa jo alkuraskaudessa jos nainen näin toivoo. Ilman käännytystä pelkopolilla. Sinne vaan he, jotka haluavat keskustella asiasta lisää. Monissa muissakin maissa synnytystavan saa valita.
Vierailija kirjoitti:
Et selvästi ymmärrä, vaikka mieskin voisi kyllä ymmärtää.
Eikä kukaan ole väittänyt, että suurimmalla osalla syynä olisi ilkeät hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksesta voin sanoa sen, että jos oikeasti luulet kuolevasi ja joku tulee viereen vittuilemaan, niin kyllä se jättää pahat traumat. Luotto meni täysin Suomen terveydenhuoltoon.
No kuten sanoin, en kenenkään kokemuksia epäile, saati kiistä muiden ihmisten käytöksestä johtuvaa traumaa/mielipahaa/tms, mutta edelleen uskallan väittää, että on ihmisiä jotka ei ihan itse synnytyksen takia halua sitä tehdä uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuten sanoin, en kenenkään kokemuksia epäile, saati kiistä muiden ihmisten käytöksestä johtuvaa traumaa/mielipahaa/tms, mutta edelleen uskallan väittää, että on ihmisiä jotka ei ihan itse synnytyksen takia halua sitä tehdä uudestaan.
Voi olla, mutta kerroin vain oman kokemuksen. Olisin voinut synnyttää uudestaankin, vaikka kaikki ei mennyt käsikirjoituksen mukaan, mutta en koe enää, että olisin "turvallisissa käsissä" tämän kokemuksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne hoitajat oikein uupuu? Synnäreillä luulisi hoitajilla olevan lunkia kun äitienhän kuuluu olla omatoimisia ja lähteä liikkeelle heti kun jalat kantaa ja vaikka ei kantaisikaan niin silti pitää itse hakea ruoat ja vaihtaa lakanat. Äidit hoitaa vauvansa ja itsensä itse kun eihän raskaus ja synnytys ole sairaus eikä sairaala ole mikään hotelli.
Kaikki lähtee jo siitä, että ei kerrota synnytyksestä tarpeeksi. Ennen oli kunnon valmennukset, nykyään ei ole. Vaikka ei pitäisi pelotella, niin hyvä olisi kertoa mitä kaikkea voi tapahtua ja ennen kaikkea se, että mitä missäkin tilanteessa on tarpeen tehdä. Esim. mulle ei kukaan kertonut etukäteen, että käynnistetyssä synnytyksessä voi käydä niin, että supistuksia tulee tauotta. Mua supisti koko ajan kivuliaasti ja sitten välillä niin, että meinasi taju lähteä. Mä olisin saattanut voida tai ainakin koettaa, kävellä siitä huolimatta, jos olisin tiennyt, että makaaminen lisää riskiä sille, että napanuora jää jumiin. Minulla siis kävi niin, että napanuora jäi puristuksiin ja päädyttiin kiirelliseen sektioon. Mulle ei jäänyt traumoja, vaan mulla oli tosi kivat kätilöt, hoitajat ja lääkärit. Mun mies sen sijaan kyllä sai traumoja, kun sille ei kukaan kertonut miksi mua alettiin kärrätä leikkuriin niin äkkiä, mitä siellä tapahtuu, olenko minä hengenvaarassa (en ollut) ja mihin mies voi mennä odottamaan. (Mulle nää asiat selitettiin hississä matkalla leikkuriin.) Niinpä se jäi synnytyssaliin miettimään, että onko nyt kuolemassa vaimo, lapsi vai molemmat. Mun miehelle oli iso kynnys lähteä toista lasta tekemään, kun se mietti vaan että mä voisin kuolla synnytykseen. Tehtiin kuitenkin toinen lapsi ja se synnytys meni loistavasti ilman kivulievityksiä ja mitään puuttumisia.
Halusin omalla painollaan kulkevan ja luomun synnytyksen. Sain kätilön, joka ei päästänyt altaaseen eikä vessaan, pakotti ottamaan epiduraalin ja katedrin (koska en saa mennä vessaan), selitti kuinka lapsi ei mahdu ulos kuin jos synnyttäjä makaa selällään sängyssä ja aikataulutti synnytyksen alusta loppuun saakka: nyt kello on puoli, nyt ponnistetaan! Sitten tehdään episiotomia! Hups, puudutus unohtui mutta nyt eteenpäin! Ponnista! Miten niiden kaikkien supistusten ja synnytyskipujen keskellä pitäisi riittää voimat vielä tappeluun kätilön kanssa? Tästä on jo vuosia aikaa mutta olo on yhä niin raiskattu että painajaisiin tulee. Synnytysväkivalta on aivan kauheaa, saleihin tulisi lisätä vähintäänkin videovalvonta jotta näin ei kävisi. Tapahtuneen jälkeen kun on vain sana sanaa vastaan, ja ainahan nyt synnytyksissä sattuu kaikenlaista. Mutta kun ei niitä vaan satu. Eivät nämä ole vahinkoja vaan pahoinpitelyitä. Ei muuten tullut viittä lasta lisää tämänkään kokemuksen jälkeen.
Kolme kertaa naistenklinikalla synnyttäneenä voi todeta, että uskon kaikkia jotka kertovat traumaattisista kokemuksistaan synnyttäjinä tai lapsivuodepotilaina, vaikka itselläni ei traumoja ole. Itse lähinnä "huvittuneena" muistelen sitä miten minua yritettiin "kyykyttää". Homma jäi yritykseksi, sillä olin jo yli 30 vuotias ja ammattini puolesta ns. "kova luu". Hoitajat ja lääkärit pitivät minua varmaan häirikkönä, mutta samalla kun huolehdin omasta asiallisesta kohtelusta, huolehdin myös siitä, että samassa huoneessa olevat vieruskaverini saivat asiallisen kohtelun. Vieläkin muistan kuinka kiitollisia he minulle olivat siitä. Ja siihen asialliseen kohteluumme ei kuulunut mitään muuta kun se, että meitä ja meidän (hyvinkin kohtuullisia) pyyntöjä kuunneltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirretäänpä nuo prosentit ihan muuhun kontekstiin:
Mitä jos kolmannes sanoisi, että...
...peruskoulun opetus on niin huonolaatuista, ettei olisi oppinut lukemaan kunnolla?
...armeijassa ei olisi oppinut käyttämään as.etta?Äkkiä ryhdyttäisiin miettimään, missä on vika, jos noin iso osa kertoisi asioiden olevan noin pielessä.
Viidennes oppilaista ei lue sujuvasti peruskoulun jälkeen. Silti mitään ei mietitä.
Opettajat ainakin miettii ja yrittävät tehdä jotakin. Sitten sellainen asia, että osa näistä lukutaidottomista on vaikeasti oppimisvaikeuksisia. Ennen nämä oppilaat kävivät apukoulun ja menivät jonnekin mappi ö tilastoon. Nykyään tämä lukutaidottomuus on tullut näkyväksi. Toki asialle ei tehdä tarpeeksi eli toisin sanoen lisää erityisopetusta ja erityisluokkia. Ongelmasta ollaan hyvin tietoisia, mutta rahaa ei käytetä sen korjaamiseen. Lainsäädäntöäkin pitäisi muuttaa ja koulun käytänteitä muuttaa enemmän siihen suuntaan mitä meillä oli vielä 20 vuotta sitten. Virkamiehistähän tämä on kiinni.
Kyllä. Yhä enemmän on myös heitä, joille suomi ei ole äidinkieli, näkyy tilastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Sikäli olet oikeassa, että synnytys nyt vaan olemuksellisesti on sattuva asia. Langenneen maailman ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi tulisi yhteiskunnalle lopulta kannattavammaksi: hyvin synnytyksistä huolehtiminen ja syntyisi enemmän tulevia veronmaksajia vai se, että säästetään synnytyksistä?
Tällä hetkellä näyttää siltä, että ne hyvin toimeen tulevat, pärjäävät ja työssä käyvät ihmiset jättävät lapsiluvun yhteen tai nollaan. Sitten ne, kenen elämäntilanne ja arjen hallintataidot ovat epävakaat, saattavat pukata vaikka kuinka monta lasta. Näistä lapsista ei välttämättä tule tulevia veronmaksajia, vaan tilastojen valossa jatkavat vanhempiensa jalanjäljissä.
Juuri oli juttua että yksin lapsen tekevien naiset määrä lisääntyy koko ajan. Että kyllä niitä tehdään edelleen, ne jotka haluavat, ja joilla ei vielä ole, ja joilla se työpaikka on ,ja rahaa (koska maksaahan se lapsen yksin tekeminen hedelmöityshoidoilla). Siitä ei toki ole takuita että näistä(kään) lapsista tulee veronmaksajia, mutta lasta haluava ihminenhän yleensä tekee lapsen itselleen, eikä periaatteella tehdä uusia veronmaksajia sinulle.
Tässähän siis kyse oli jo vähintään kerran synnyttäneistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikäli olet oikeassa, että synnytys nyt vaan olemuksellisesti on sattuva asia. Langenneen maailman ongelmia.
Niinpä. Itse näin ei-langenneenahan lisäännyn ainoastaan kylkiluiden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Tilannetta herkistää suuntaan tai toiseen hormonit, joiden ansioista synnytys tapahtuu. Näin ollen asiaa ei todellakaan kannata kommentoida, jos ei ole omaa kokemusta.