Kelan tuilla eli ihan hyvin vielä vuonna 2020 - nykyään ei onnistu
Vielä muutamia vuosia sitten pelkästään Kelan minimituet riittivät ihan hyvään arkeen. Pystyi maksamaan vuokran ja syödä suhteellisen terveellisesti jopa minun erityisruokavaliolla, toki ruokien hintoja silmällä pitäen, mutta ei mitenkään pakonomaisesti syynäten. Tietenkään silloinkaan ei pahemmin matkusteltu tai harrasteltu mitään rahaa vaativaa. Toki perhettä pystyi käydä katsomassa junalla silloin tällöin, vaikka junaliput olivat hinnakkaita jo tuolloin. Jos ei tullut yllättäviä menoja, sai jopa säästöön muutamia kymppejä kuussa.
Nyt saan Kelalta saman verran kuin tuolloin, eikä rahat ikinä riittäisi ilman säästöjä. Ruoan hinta tuntuu olevan kaksin- ellei kolminkertaistunut. Joka kuukausi jään miinukselle. Ilman säästöjä en pärjäisi enää.
Sosiaalituet pitäisi suhteuttaa yleiseen hintatasoon.
Kommentit (18)
No ruuan hinta on ainakin tuplaantunut. Kyllä minä muistan mitä ruoka maksoi 3-4 vuotta sitten. Jauhelihaakin sai 2 eurolla ja nyt saa 4 eurolla. On pitänyt syödä paljon vähemmän ja tarkemmin nykyään ja sen takia olen aika väsynyt päivisin kun ei ole energiaa. Ennen pystyyi käymään kuntosalillakin mutta nykyään ei koska se olisi ruuan hinnasta pois.
Hyvin pärjään, Kela maksaa pakolliset laskut ja lääkkeet, minulla jää 550€/kk ruokaan mutta oikeasti minä käytän vain 150€/kk ruokaan ja loput laitan alkoholiin ja tupakkaan, tuolla summalla syö lihaa vaikka joka päivä eikä tarvitse paljoa hintoja katsella kaupassa.
No voi voi. Ennen sosiaalitukien suhteuttamista hintatasoon siihen pitää suhteuttaa palkat. Kokoaikaisella palkkatyöllä pitää aina voida taata parempi elintaso kuin sosiaalituilla.
Minulla riittää rahat kyllä oikein hyvin. Ja saan vain opintotukea (en nosta lainaa).
Vierailija kirjoitti:
No ruuan hinta on ainakin tuplaantunut. Kyllä minä muistan mitä ruoka maksoi 3-4 vuotta sitten. Jauhelihaakin sai 2 eurolla ja nyt saa 4 eurolla. On pitänyt syödä paljon vähemmän ja tarkemmin nykyään ja sen takia olen aika väsynyt päivisin kun ei ole energiaa. Ennen pystyyi käymään kuntosalillakin mutta nykyään ei koska se olisi ruuan hinnasta pois.
Jauhelihaa saa edelleen vähän yli 2€ per paketti.
ihan kauheeta, väkisin olen joutunut miettimään työn vastaanottamista, ja vielä kesällä...kyllä ihmistä kiusataan
Vierailija kirjoitti:
Hyvin pärjään, Kela maksaa pakolliset laskut ja lääkkeet, minulla jää 550€/kk ruokaan mutta oikeasti minä käytän vain 150€/kk ruokaan ja loput laitan alkoholiin ja tupakkaan, tuolla summalla syö lihaa vaikka joka päivä eikä tarvitse paljoa hintoja katsella kaupassa.
Etkö maksa liittymiä itse? Äippäkö ne maksaa sulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhelinliittymä pelkästään, siihen menee parikymppiä kuukaudessa.
On se kovaa jos joutuisi töihin sen takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihaa saa edelleen vähän yli 2€ per paketti.
Ei saa. Sä saa jauhettua läskiä rustoineen tolla hinnalla. Meidän dogi kyllä syö paremman puutteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äippäkö se sulle vaatteet ostaa ja hygieniatarvikkeet?
Vierailija kirjoitti:
Käyttipä sen rahan mihin tahansa, niin tuo 550e/kk laskujen jälkeen on enemmän kuin monilla työssäkäyvillä jää käytettäväksi. Jos ihminen sattuu olemaan niin tyhmä että on hankkinut omistusasunnon ja vähänkin paskaa paremman auton, niin yhteiskunta ei tue mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hygieniatarvikkeisiin menee ehkä 20€ vuodessa ja vaatteita saa parilla eurolla uffilta eikä niitäkään tarvitse joka kuukausi ostaa.
Tuollaiset loisivat kelaelätit vttu TÖIHIN!!!!!
Onneksi kela suljetaan kohta, niin loppuu se loisiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hygieniatarvikkeisiin menee ehkä 20€ vuodessa ja vaatteita saa parilla eurolla uffilta eikä niitäkään tarvitse joka kuukausi ostaa.
Olet siis mies, etkä ilmeisesti pese itseäsi tai vaatteitasi kovin aktiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
ihan kauheeta, väkisin olen joutunut miettimään työn vastaanottamista, ja vielä kesällä...kyllä ihmistä kiusataan
Demaripaskasakille kaikista kauheinta elämässä on TÖIHIN JOUTUMINEN! ja kelaloisinnan päättyminen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vaan joutuu suhteuttamaan omia kuluja tukiin. Puuro, peruna, ym edullista.
Oikein. Ei tuilla tulekaan elää hyvin muuten laiskat suomalaiset eläisivät tukien varassa.
Nyt vaan joutuu suhteuttamaan omia kuluja tukiin. Puuro, peruna, ym edullista.