Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää vänkkäämään omaan ketjuun tuosta vhh:sta, tympäisee lukea sivutolkulla valitusta kun on väärin laihdutettu.
Mulla takana vuoden alusta treenejä 3, sellaista hommaan totuttelua aluksi. Vielä yksi treeni ja pari aerobista tälle viikolle.
Esimerkki syömisistä eiliseltä:
-pari siivua ruisleipää, päälle vähän voita, kalkkunaleikettä, raejuustoa ja läjä kasviksia
-lounaaksi oli riisi-jauheliha ja salaatti, oliiviöljyä
-päivälliseksi kanatortilla kasviksilla, sekaan oliiviöljyä
-iltapalaksi kananmuna, pari siivua ruisleipää, voinokare, kalkkunaleikettä ja kasviksia
-treenin päälle palautusjuoma
-vettä meni n.2l
Välipala sitten mukaan kun treenit koveneeJärkyttävä dieetti, hyvä, ettet muille ehdottanut :)
No kyseessä ei ole dieetti, lähinnä paluu vanhoihin elintapoihin. En arvostele muiden tapoja, kerron omistani: se oli ilmeisesti ketjun tarkoitus eikä tappelu?
Niin niin. Muuten vaan haastoit riitaa komentamalla vhh-keskustelun muualle, koska vhh on sinun mielestäsi väärä tapa 😁
Itse asiassa en sanonut että vhh on väärä tapa, tiedän että toisilla se toimii. Mutta ketuttaa skrollata sivutolkulla keskustelua, jossa pari tyyppiä säksättää toisilleen. Minusta on kiva lukea miten joku muu asian tekee ja toimiiko se.
Niinpä, kunhan se tapa ei ole vhh. Siitä keskustelua et hyväksy.
Hei, sivusta totean, että joku on avannut tänään ketjun vhh-päivä 4-ketjun. Sinne voi siirtyä kaikki vhh-vänkääjät, pidetään tämä tällaisena hyvän mielen ketjuna, jooko🙂
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies 47 kirjoitti:
Aloitin jo ennen joulua ja paino pudonnut 3.2 kg. Kuntopyörää poljen tunnin joka päivä ja syön melko yksinkertaisesti kuten kanaa ja riisiä, päärynää, kalaa, munia ja ruisleipää. Lähtöpaino oli 98 kg. Tavoite olisi 10 kg pudottaa mutta 13 kg olis parempi.
Syksyllä söin paljon karkkia ja kaikkea niin lihosin 10 kg. Nyt en syö karkkia ja sipsiä yritän pitää ne pois puoli vuotta ainakin ja muut herkut. Pidän kovaa kuria itselleni. 12 vuotta sitten laihduin 34 kg joten uskon että laihdun nyt 10-13 kg myös kunhan vaan kuntoilen joka päivä 2 kuukautta.
En halua ilkeillä tai lannistaa, mutta oletko miettinyt, miten aiot pitää pudottamasi kilot poissa? Mitä tapahtuu puolen vuoden jälkeen, kun herkkulakkosi päättyy tai kahden kuukauden kuluttua, kun lakkaat kuntoilemasta joka päivä? Pystytkö pitämään "kovaa kuria" loppuelämäsi? Viestiesi perusteella tulee käsitys, että lähestyt painon pudotusta kertaluonteisena projektina, joka alkaa ja päättyy pysyvän elämäntapamuutoksen sijaan.
Ei kuntoilu lopu. Käyn kalassa keväästä syksyyn ja kotoa veneelleni on 10 kilsaa. Kuljen fillarilla siis useita kertoja viikossa kalaan joten kyllä kaloreita kuluu. En myöskään syö karkkia kuten viime syksyllä jolloin söin varmaan kilon karkkia monen viikon ajan. Ja kahden kuukauden kuluttua alkaa siian onginta kausi. Menen fillarilla meren rantaan myös 10 km joten ei liikkuminen lopu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menkää vänkkäämään omaan ketjuun tuosta vhh:sta, tympäisee lukea sivutolkulla valitusta kun on väärin laihdutettu.
Mulla takana vuoden alusta treenejä 3, sellaista hommaan totuttelua aluksi. Vielä yksi treeni ja pari aerobista tälle viikolle.
-pari siivua ruisleipää, päälle vähän voita, kalkkunaleikettä, raejuustoa ja läjä kasviksia
-iltapalaksi kananmuna, pari siivua ruisleipää, voinokare, kalkkunaleikettä ja kasviksia
-vettä meni n.2l
Välipala sitten mukaan kun treenit koveneeJärkyttävä dieetti, hyvä, ettet muille ehdottanut :)
No kyseessä ei ole dieetti, lähinnä paluu vanhoihin elintapoihin. En arvostele muiden tapoja, kerron omistani: se oli ilmeisesti ketjun tarkoitus eikä tappelu?
Niin niin. Muuten vaan haastoit riitaa komentamalla vhh-keskustelun muualle, koska vhh on sinun mielestäsi väärä tapa 😁
Itse asiassa en sanonut että vhh on väärä tapa, tiedän että toisilla se toimii. Mutta ketuttaa skrollata sivutolkulla keskustelua, jossa pari tyyppiä säksättää toisilleen. Minusta on kiva lukea miten joku muu asian tekee ja toimiiko se.
Hei, sivusta totean, että joku on avannut tänään ketjun vhh-päivä 4-ketjun. Sinne voi siirtyä kaikki vhh-vänkääjät, pidetään tämä tällaisena hyvän mielen ketjuna, jooko🙂
Jollet huomannut, niin joku vhh-vihaaja aloitti jo riidan haastamisen 🙂. Voisit pyytää kaikkia vhh-vihaajia siirtymään muualle ja pidetään tämä hyvänmielen ketjuna, eikös 🙂?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vettä meni n.2l
Lainaus sinun viestistäsi "Menkää vänkkäämään omaan ketjuun tuosta vhh:sta".
Saako täällä keskustella eri tavoista laihduttaa vai ei?
Aika ikävää, että et erota keskustelua ja kokemusten jakamista vänkäämisestä.
Sinähän sen vänkkäämisen minun nähdäkseni aloitit komentamalla keskustelun muualle.
Sisälukutaito olis suotavaa
T.ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vettä meni n.2l
Vielä sä jaksat. Vhh-keskustelu ihan ok, kunhan ei tyrmää toisten näkemyksiä ja kokemuksia. Jokainen laihduttaa niillä keinoin kun tahtoo, taistelua oikeasta ja väärästä tavasta ei tarvitse tehdä. Eikä tarvitse tarttua joka lillukanvarteen ja ruveta vääntämään siitäkin kuten nyt tässä teet. Haluat vain aina sanoa viimeisen sanan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vettä meni n.2l
Vielä sä jaksat. Vhh-keskustelu ihan ok, kunhan ei tyrmää toisten näkemyksiä ja kokemuksia. Jokainen laihduttaa niillä keinoin kun tahtoo, taistelua oikeasta ja väärästä tavasta ei tarvitse tehdä. Eikä tarvitse tarttua joka lillukanvarteen ja ruveta vääntämään siitäkin kuten nyt tässä teet. Haluat vain aina sanoa viimeisen sanan.
Olet kyllä omituinen jänkkääjä. Mikä tahansa keskustelu on ok, kunhan ei tyrmää toisten näkemyksiä ja kokemuksia. Sinä yrität nyt luoda mielikuvaa, että vhh-keskustelijat muka tyrmäisivät toisten näkemykset ja kokemukset, vaikka juuri sinä itse tyrmäät vhh-keskustelijat ja haluat sen keskustelun muualle.
Voisko joku linkata jos tosiaan löytyy vhh keskustelu? Minä kun en kaloreteoriaan usko joten siirtyisin paljon muelummin sinne.
Annettaisko tuon vänkärin kommenttien jäädä omaan arvoonsa, taitaa saada mielihyvää rakuttamisesta, mutta tää ketju ei ole sen paikka.
- - -
Itsellä lähtenyt nesteet kehosta ryminällä: tänään, paaston katkaisupäivän aamuna, vaaka näytti -4 kg aloituksesta 😅. Nyt pikku hiljaa palailen syömärien joukkoon: aloitin aamulla neljän kuivatun luumun hartaalla pureskelulla ja äsken otin 2 dl kaalisoppaa. Olis nyt ketoosiin päästyä mennyt kevyesti vaikka kuin monta päivää lisää, mutta pitää pitää järki kädessä ja alkaa katsella, mitä heivaan pois ja mitä lisään ruokavalioon. Isosta remontista ei mulla ole kyse, pientä viilailua vaan kaipaa syömiset. Mut nyt mä lähden metsään. :)
Zemiä kaikille keventyjille!
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku linkata jos tosiaan löytyy vhh keskustelu? Minä kun en kaloreteoriaan usko joten siirtyisin paljon muelummin sinne.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4952582/vhh-aloitus-tekee-mieli-tosi-pa…
Ainakin tommonen löytyi, aloitettu toissapäivänä.
Nyt on mittarit mulla viritetty:
- Jakku ja suorat housut, joista jakku menee päälle mutta kinnaa alleista eikä voi laittaa kiinni nätisti ja housut selkeästi pienet pohkeista, reisistä ja vyötäröltä. Aion sovittaa aina kuun vaihteessa.
- Laitan osan kasviksista erilleen viikkotason seurantaa varten. Eli yksinkertaisesti latasin 5 kg kasviksia lootaan ja ne ois tarkoitus vetää viikon aikana. Se puuttuva 2 kg uskon tulevan perheen yhteisistä ruoista.
- Alkupaino on kirjattu, mutta otan sunnuntaiaamuna virallisen ja alan siihen verrata sitten aina viikottain. Ajoitus siksi, että seuraavan aamun punnitus ehkä auttaa tekemään hyviä valintoja myös viikonloppuna. Arkeen minun on helpoin automatisoida hyviä valintoja, esim. jos työeväinä on vain täysjyvää ja juuresta, niin niillä sitten mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vettä meni n.2l
Hyvän mielen ketju on sellainen, jossa hyväksytään myös muiden mielipiteet.
Sinä nyt jostain syystä haluat poistaa osan kirjoittajista.
Jos nyt kuitenkin sovitaan, että tänne mahtuu kaikki.
Vasta sen jälkeen voi puhua hyvän mielen ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä linkki ketjuun, ole hyvä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4954006/vhh-paiva-4-onko-paino-lahtenyt…
Voisiko vänkääjät mennä keskenään keskustelemaan muualle?
Itselläni toimii nuo pahamaineiset vhh/keto + pätkäpaasto. En kuitenkaan tyrmää puuronsyöjiä. Mikäli se heillä toimii niin kai se on silloin myös ok tapa pudottaa painoa? Itselläni tulee herkästi vaan kaikista hiilihydraateista se, että jo tunnin päästä syömisestä on huono olo ja "verensokerit alhaalla"- fiilis, joten ne ei sovi minulle.
Mutta me kaikki ollaan erilaisia!
Omalla metodilla olen nyt ollut 5 päivää ja painoa tippunut 2,8kg (nesteitä pääosin). En tunne nälkää ja työhousutkaan ei kinnaa enää reisissä ja lantion tienoilla. Tuntuu hitusen väljemmältä. Tästä on hyvä jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ketodiettaukseen helpot muistisäännöt.
Kaikki vihannekset jotka kasvaa maan päällä on sallittua syödä, ei siis haittaa liiaksi ketoosia kun pysytään kohtuullisessa 20-40g päivä määrissä.
Kaikki liha ja kala on sallittua, painotus kalaan ja valkoseen lihaan.
Kananmunia kohtuudella 2-4 päivässä. Kypsää juustoa tarpeen mukaan iltasella hillitsemään mielitekoja.
Rasvoista voi on parasta paistamiseen, ja oliivi öljyä maun mukaan ruoan sekaan.
Suolan määrän voi tuplata jotta nesteet pysyisi paremmin kehossa, vettä juotava 2-5 litraa päivässä.
Helppoa kun heinän teko, ja ainakin mulla ketodietti on tehokkainylimääräisen rasvan poistaja, koska homma hoituu vähiten nälästä kärsien, sen 4 kuukautta vuodesta mitä nykyään diettaan.
Eihän tässä ole mitään järkeä? Siis tämä: "sen 4 kuukautta vuodesta mitä nykyään diettaan". Tarkoittaako tuo, että joka vuosi olet tällaisella ketodieetillä neljä kuukautta ja lopun aikaa jollain "normaalilla" ruokavaliolla? Ensin kahdeksan kuukauden aikana kerrytät painoa syömällä jotain muuta - tai ihan mitä tahansa - ja sitten otat sen kertyneen painon pois vuosittain neljän kuukauden ketodieetillä? Tuo kuulostaa jojoilulta ihan pahimmillaan ja puhtaimmillaan. 😔
Minulla ei ole mitään "sallittujen" ja "ei-sallittujen" ruoka-aineiden listoja. Kaikki, ihan kaikki mahdollinen on sallittua. Olennaista on se, miten paljon mitäkin syö. Noudatan lautasmallia, jossa vielä hiukan "virallista" enemmän kasviksia suhteessa muuhun. Syön todella paljon kasviksia, niin määrällisesti kuin laadullisesti. Myös juureksia: keltajuuri, raitajuuri, punajuuri, porkkana, lanttu, juuripersilja, selleri... Lähes kaikki mahdolliset kaalit kuuluvat viikoittain ruokavalioon: valkokaali, punakaali, parsakaali, kukkakaali, kyssäkaali, ruusukaali, lehtikaali. Vielä lisäksi paprikaa, fenkolia, varsiselleriä, kesäkurpitsaa, munakoisoa, ituja, pinaattia, rucolaa, yrttejä, papuja.
Tällä tavalla painoa pudonnut arviolta reilut 20 kiloa, ehkä 25, vielä muutama kilo saa lähteä, jos on lähteäkseen. Ekstrakasvispitoinen lautasmalli ei ole minulle kuuriluontoinen dieetti vaan siitä tuli heti tarkoituksella loppuelämän tapa syödä. Se sallii poikkeukset, kuten joulun herkuttelut, ja ihan sokeriakin voin syödä jopa viikoittain leivoksina, jäätelönä, pullana tai suklaakonvehteina. En vedä överiksi mitään vaan herkuissa on aina kohtuus tai kohtuus miinus yksi. 😁
Kasvispitoisen lautasmallin ruokavalion lisäksi liikun 5 - 10 tuntia viikossa kävellen, pyöräillen, hölkäten, uiden ja hiihtäen. Joka viikko on kolmesta viiteen lenkkiä tai muuta liikuntakertaa, jolloin tulee oikein oikein kunnolla hiki ja hengästyttää. Siitä tulee niin hyvä olo!
Muistan, kun aloitin nykyisenlaisen elämäni: olo oli hankala ja liikkuminen raskasta, vähänkin pidemmässä ylämäessä puuskutin ja puhisin ja oli tunne, ettei tästä tule yhtään mitään, liikkuminen on páskaa ja elämä on páskaa ja kaikki ihan per ceestä. Oli pakko jatkaa, koska terveys alkoi huolettaa niin paljon, veriarvot ja verenpaineet olivat huonot. Jossain vaiheessa tajusin, etten enää hengästynyt tutuissa pitkissä portaissa. Kun aloitin urakkani parisen vuotta sitten (olen kiiruhtanut hitaasti!), niin kirjoitin päiväkirjaa. Nyt kun matkustan vuosien taakse lukemalla silloin kirjoittamaani, niin mieleeni palaa helpommin se olo, joka silloin oli, ja voin todeta muutoksen. Minulla ei ole vaakaa, joten muistiin kirjoitetut tunnelmat ovat minulle hyvä mittari. Päiväkirjan pitämistä voin suositella kaikille muillekin, joille sellainen sopii! Kun iskee epäusko, niin alkuaikojen huonojen päivien muistelu auttaa.
Tsemppiä kaikille, olen siis mukana! Vaikka olen aloittanut jo muutama vuosi sitten eikä paljoa enää ole tiputettavaa, kai silti voi olla mukana?
N50+
Kasvissyöjät näyttävät joltain vajukeilta noiden kasvislistojensa kanssa 😁 Minä syön kaalia minä syön papuja minä syön porkkanaa minä syön yrttejä 😄😄😄😄😄
Aika vajukkeita ovatkin. Täyttävät vatsansa kasviksilla kun niitä saa syödä PALJON. Ja todella joutuukin syömään, eihän niissä energiaa ole paljon mitään. Sitten suu käy kaiken aikaa kun keho nälissään huutaa lisää ruokaa. Eikä ruoansulatuselimistö saa koskaan kunnolla levätä. Hölmöläisten hommaa :)
Tuleeko mieleen sellainen vaihtoehto, että kasviksia syötäisiin niiden maun vuoksi? Olisi ankeaa miettiä ruokaa vain energiansaannin kannalta. Kaikille ruoka ei ole vain polttoaine, se voi olla myös nautinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ketodiettaukseen helpot muistisäännöt.
Kaikki vihannekset jotka kasvaa maan päällä on sallittua syödä, ei siis haittaa liiaksi ketoosia kun pysytään kohtuullisessa 20-40g päivä määrissä.
Kaikki liha ja kala on sallittua, painotus kalaan ja valkoseen lihaan.
Kananmunia kohtuudella 2-4 päivässä. Kypsää juustoa tarpeen mukaan iltasella hillitsemään mielitekoja.
Rasvoista voi on parasta paistamiseen, ja oliivi öljyä maun mukaan ruoan sekaan.
Suolan määrän voi tuplata jotta nesteet pysyisi paremmin kehossa, vettä juotava 2-5 litraa päivässä.
Helppoa kun heinän teko, ja ainakin mulla ketodietti on tehokkainylimääräisen rasvan poistaja, koska homma hoituu vähiten nälästä kärsien, sen 4 kuukautta vuodesta mitä nykyään diettaan.
Eihän tässä ole mitään järkeä? Siis tämä: "sen 4 kuukautta vuodesta mitä nykyään diettaan". Tarkoittaako tuo, että joka vuosi olet tällaisella ketodieetillä neljä kuukautta ja lopun aikaa jollain "normaalilla" ruokavaliolla? Ensin kahdeksan kuukauden aikana kerrytät painoa syömällä jotain muuta - tai ihan mitä tahansa - ja sitten otat sen kertyneen painon pois vuosittain neljän kuukauden ketodieetillä? Tuo kuulostaa jojoilulta ihan pahimmillaan ja puhtaimmillaan. 😔
Minulla ei ole mitään "sallittujen" ja "ei-sallittujen" ruoka-aineiden listoja. Kaikki, ihan kaikki mahdollinen on sallittua. Olennaista on se, miten paljon mitäkin syö. Noudatan lautasmallia, jossa vielä hiukan "virallista" enemmän kasviksia suhteessa muuhun. Syön todella paljon kasviksia, niin määrällisesti kuin laadullisesti. Myös juureksia: keltajuuri, raitajuuri, punajuuri, porkkana, lanttu, juuripersilja, selleri... Lähes kaikki mahdolliset kaalit kuuluvat viikoittain ruokavalioon: valkokaali, punakaali, parsakaali, kukkakaali, kyssäkaali, ruusukaali, lehtikaali. Vielä lisäksi paprikaa, fenkolia, varsiselleriä, kesäkurpitsaa, munakoisoa, ituja, pinaattia, rucolaa, yrttejä, papuja.
Tällä tavalla painoa pudonnut arviolta reilut 20 kiloa, ehkä 25, vielä muutama kilo saa lähteä, jos on lähteäkseen. Ekstrakasvispitoinen lautasmalli ei ole minulle kuuriluontoinen dieetti vaan siitä tuli heti tarkoituksella loppuelämän tapa syödä. Se sallii poikkeukset, kuten joulun herkuttelut, ja ihan sokeriakin voin syödä jopa viikoittain leivoksina, jäätelönä, pullana tai suklaakonvehteina. En vedä överiksi mitään vaan herkuissa on aina kohtuus tai kohtuus miinus yksi. 😁
Kasvispitoisen lautasmallin ruokavalion lisäksi liikun 5 - 10 tuntia viikossa kävellen, pyöräillen, hölkäten, uiden ja hiihtäen. Joka viikko on kolmesta viiteen lenkkiä tai muuta liikuntakertaa, jolloin tulee oikein oikein kunnolla hiki ja hengästyttää. Siitä tulee niin hyvä olo!
Muistan, kun aloitin nykyisenlaisen elämäni: olo oli hankala ja liikkuminen raskasta, vähänkin pidemmässä ylämäessä puuskutin ja puhisin ja oli tunne, ettei tästä tule yhtään mitään, liikkuminen on páskaa ja elämä on páskaa ja kaikki ihan per ceestä. Oli pakko jatkaa, koska terveys alkoi huolettaa niin paljon, veriarvot ja verenpaineet olivat huonot. Jossain vaiheessa tajusin, etten enää hengästynyt tutuissa pitkissä portaissa. Kun aloitin urakkani parisen vuotta sitten (olen kiiruhtanut hitaasti!), niin kirjoitin päiväkirjaa. Nyt kun matkustan vuosien taakse lukemalla silloin kirjoittamaani, niin mieleeni palaa helpommin se olo, joka silloin oli, ja voin todeta muutoksen. Minulla ei ole vaakaa, joten muistiin kirjoitetut tunnelmat ovat minulle hyvä mittari. Päiväkirjan pitämistä voin suositella kaikille muillekin, joille sellainen sopii! Kun iskee epäusko, niin alkuaikojen huonojen päivien muistelu auttaa.
Tsemppiä kaikille, olen siis mukana! Vaikka olen aloittanut jo muutama vuosi sitten eikä paljoa enää ole tiputettavaa, kai silti voi olla mukana?
N50+
Kasvissyöjät näyttävät joltain vajukeilta noiden kasvislistojensa kanssa 😁 Minä syön kaalia minä syön papuja minä syön porkkanaa minä syön yrttejä 😄😄😄😄😄
Aika vajukkeita ovatkin. Täyttävät vatsansa kasviksilla kun niitä saa syödä PALJON. Ja todella joutuukin syömään, eihän niissä energiaa ole paljon mitään. Sitten suu käy kaiken aikaa kun keho nälissään huutaa lisää ruokaa. Eikä ruoansulatuselimistö saa koskaan kunnolla levätä. Hölmöläisten hommaa :)
Tuleeko mieleen sellainen vaihtoehto, että kasviksia syötäisiin niiden maun vuoksi? Olisi ankeaa miettiä ruokaa vain energiansaannin kannalta. Kaikille ruoka ei ole vain polttoaine, se voi olla myös nautinto.
Kasvikset ovat myös monella lailla terveellisiä! Niissä kuitua, vitamiineja ja hivenaineita, joita ihminen tarvitsee pysyäkseen terveenä.
Päivä 9. Hyvä päivä. Ei lipsumisia. Olo erittäin hyvä. Lautaselle on löytynyt monipuolisuutta. Olen myös vaihdellut eri kasviksia aterioilla, ettei pelkkä porkkana ala tympimään. Sopiva ateriarytmi alkaa löytymään. Kiitos tuesta! AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vettä meni n.2l
Vhh ei ole väärä tapa ja vhh-laihduttajat mahtuvat tänne siinä missä muutkin. Suotavaa olisi silti käyttäytyä asiallisesti, eikä esim. käskeä muita vaihtamaa aamupuuroa pekoniin tms. tai kertoa, että heidän ruokavalionsa on huono. Ylimielisyys on se, mikä teissä nyppii. Onneksi kaikki eivät ole sellaisia.
eri
Tänne myös varmasti mahtuu ihmisiä, joilla on hyvin erilaiset tottumukset. Vaikeahan on syödä toisen ateriasta, jos on päinvastaiset maut.
Eihän se elimistö samantien totu uusiin raaka-aineisiin. Se vaatii totuttelua, jos edes milloinkaan tottuu kyseiseen raaka-aineeseen.
Mä oon kaikkiruokainen, mutta on minullakin inhokkeja. Mä tiedän, että mun pitäisi syödä enemmän juureksia, mutta eipä ne kovin herkkua ole. Porkkana ei muuten itselleni upo kuin sellaisenaan.
M30
Vierailija kirjoitti:
Tänne myös varmasti mahtuu ihmisiä, joilla on hyvin erilaiset tottumukset. Vaikeahan on syödä toisen ateriasta, jos on päinvastaiset maut.
Eihän se elimistö samantien totu uusiin raaka-aineisiin. Se vaatii totuttelua, jos edes milloinkaan tottuu kyseiseen raaka-aineeseen.Mä oon kaikkiruokainen, mutta on minullakin inhokkeja. Mä tiedän, että mun pitäisi syödä enemmän juureksia, mutta eipä ne kovin herkkua ole. Porkkana ei muuten itselleni upo kuin sellaisenaan.
M30
Oon muuten samanlainen, että juureksia (porkkana poikkeus, se on raakana herkkua), munakoisoa, kurpitsoita ja fenkolia lukuunottamatta kasvikset maistuvat paremmalta raakana kuin kypsennettynä. Ei ne pilalle mene kypsennettynä, mutta raakana usein parempia. Karmeimpia on vetiseksi keitetty porkkana ja kukkakaali.
No niin ja taas mennään. Joku VHH-vihaaja aloitti taas kerran riidan haastamisen.