Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ozempic. 8 kuukaudessa lähtenyt 18 kg.
Nämä diabeteslääkkeitä laihdutusmielessä käyttävät vois poistua koko ketjusta. Jos tavoitteena on muuttaa elintapoja niin Ozempic ei sitä ole. Ymmärräthän, että sun täytyisi käyttää ko. lääkettä lopun elämäsi jos haluaisit tuloksia pitää yllä? Halvempaa on oikeasti perehtyä asioihin, liikkua ja syödä ravinnerikasta ruokaa. Toki itsekuria ja asennemuutoksia se vaatii.
Ja kuka antoi sulle moderaattorivaltudet kertoa kuka saa olla ketjussa ja kuka ei?
No jos aiheena on elintapamuutokset niin millä kriteereillä sinä tulet lääkehoitoa tänne ehdottamaan ainoaksi ratkaisuksi? Sä voit piikittää vatsaan Ozempicia mutta ei se itse ongelmaa poista, joka on joko liikasyöminen, ravinneköyhä, höttöhiilarit ja/tai täysi liikkumattomuus - pahimmassa tapauksessa nämä kaikki yhteensä.
Piti ihan katsoa ketjussa taaksepäin missä kohtaa tuo Ozempic tuli mukaan. Joku (en siis minä) kirjoitti sanatarkasti, että "Ozempic. 8 kuukaudessa lähtenyt 18 kg", jonka jälkeen sinä käskit kirjoittajan menemään muualle. Missä kohtaa tuossa muutaman sanan virkkeessä ehdotetaan lääkehoitoa ainoaksi ratkaisuksi?
Ihan siinä nimenomaisessa virkkeessä. Ei ollut mitään kannustusta puuttua ravintoon, liikuntaan tai muuttaa muutenkaan elintapoja. Luulisi, että terveitä elintapoja noudattavat nimenomaan pyrkivät pääsemään niistä lääkkeistä eroon jos pakottavaa tarvetta niihin ei ole.
Kirjoitti kirjoitti laihduttaneensa 18kg Ozempicilla ja siinä lukee sun mielestä ehdotetaan lääkehoitoa ainoaksi ratkaisuksi. Ei voi muuta sanoa kuin, että on luulotauti huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä diabeteslääkkeitä laihdutusmielessä käyttävät vois poistua koko ketjusta. Jos tavoitteena on muuttaa elintapoja niin Ozempic ei sitä ole. Ymmärräthän, että sun täytyisi käyttää ko. lääkettä lopun elämäsi jos haluaisit tuloksia pitää yllä? Halvempaa on oikeasti perehtyä asioihin, liikkua ja syödä ravinnerikasta ruokaa. Toki itsekuria ja asennemuutoksia se vaatii.
Ja kuka antoi sulle moderaattorivaltudet kertoa kuka saa olla ketjussa ja kuka ei?
No jos aiheena on elintapamuutokset niin millä kriteereillä sinä tulet lääkehoitoa tänne ehdottamaan ainoaksi ratkaisuksi? Sä voit piikittää vatsaan Ozempicia mutta ei se itse ongelmaa poista, joka on joko liikasyöminen, ravinneköyhä, höttöhiilarit ja/tai täysi liikkumattomuus - pahimmassa tapauksessa nämä kaikki yhteensä.
Piti ihan katsoa ketjussa taaksepäin missä kohtaa tuo Ozempic tuli mukaan. Joku (en siis minä) kirjoitti sanatarkasti, että "Ozempic. 8 kuukaudessa lähtenyt 18 kg", jonka jälkeen sinä käskit kirjoittajan menemään muualle. Missä kohtaa tuossa muutaman sanan virkkeessä ehdotetaan lääkehoitoa ainoaksi ratkaisuksi?
Ihan siinä nimenomaisessa virkkeessä. Ei ollut mitään kannustusta puuttua ravintoon, liikuntaan tai muuttaa muutenkaan elintapoja. Luulisi, että terveitä elintapoja noudattavat nimenomaan pyrkivät pääsemään niistä lääkkeistä eroon jos pakottavaa tarvetta niihin ei ole.
Ehkä se olet sinä, jonka olisi syytä poistua täältä
Kiitos kutsusta! Mukana ollaan. Just meni viimeiset herkut suuhun. Nyt alkaa herkkujen suhteen 0-linja, sillä vähentäminen ei ikinä minulla pidä. Kasviksia ja liikuntaa lisää ja 15 kg ajan mittaan pois. Tehdään tää!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kutsusta! Mukana ollaan. Just meni viimeiset herkut suuhun. Nyt alkaa herkkujen suhteen 0-linja, sillä vähentäminen ei ikinä minulla pidä. Kasviksia ja liikuntaa lisää ja 15 kg ajan mittaan pois. Tehdään tää!
Hienoa päättäväisyyttä ja selkeät tavoitteet! Tehdään ja onnistutaan! AP
Paljon tsemppiä ap:lle ja muille mukaville tyypeille! Aion seurata mielenkiinnolla tätä ketjua, mutta laihdutushaasteeseen en osallistu.
Olen normaalipainon ylärajoilla oleva kolmen lapsen äiti, ja etsiskelen keinoja pysäyttää painonnousu ja elää ihanaa, urheilullista, perhekeskeistä elämää. Uskon tästä ketjusta löytyvän vinkkejä näihinkin tavoitteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annapa varsin esimerkki vaikka yhdestä päivästä niin tiedetään miten tehdä oikein. Miten oikeaoppisesti syödään ja liikutaan. Sellainen viesti olisi hyödyllisempi kuin mollaaminen. Kiitos.
No aloitetaan vaikka ihan siitä ettei näännytetä itseään nälkään. Laihduttaja saa syödä. Laihduttaja olen itsekin. 176cm ja painoa nyt 85kg. Mun kaloriraja on 1800-2100, riippuen liikunnan määrästä. Tähän painoon ja kalorirajaan mahtuu karkeasti 12dl kasviksia/juureksia, 7dl hedelmiä/marjoja, 5dl proteiineja, 4dl hiilareita (leipäpala on jo 1dl), 1/2dl hyviä rasvoja, 1rkl siemeniä/salaattikastiketta ja 5tl öljyjä. Juomana vesi ja max.2,5dl muita rasvattomia juomia saa käyttää päivässä, jotka käytän kahvin lisukkeena. Lisätty sokeri, margariini ja valkoinen leipä ja vilja pois. Samoin makeutusaineet.
Uintia ja kävelyä aerobisena ja vastuskuminauhaa tai salia lihaskunnon ylläpitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annapa varsin esimerkki vaikka yhdestä päivästä niin tiedetään miten tehdä oikein. Miten oikeaoppisesti syödään ja liikutaan. Sellainen viesti olisi hyödyllisempi kuin mollaaminen. Kiitos.
No aloitetaan vaikka ihan siitä ettei näännytetä itseään nälkään. Laihduttaja saa syödä.
Mun mielestä laihduttaja saa ja pitää syödä maha täyteen kun on nälkä, mutta kellon kanssa ei kuitenkaan tarvitse syödä. Itse syön 1 - 2 ateriaa päivässä
Ah ap miten rehelliset sanat. Täällä N37, 170/98, painoa haluaisin saada 20kg pois niin olisin tyytyväinen. Ei mullakaan ole isot luut, vaikka en mikään pieni ja siro ihminen olekaan. En vain koskaan ole välittänyt liikunnasta vaan enemmän olen sohvaperuna joka rakastaa telkkaria ja videopelejä. Työssä liikun paljon, joten herkut pitäisi saada pois jos painoa haluan pudottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ah ap miten rehelliset sanat. Täällä N37, 170/98, painoa haluaisin saada 20kg pois niin olisin tyytyväinen. Ei mullakaan ole isot luut, vaikka en mikään pieni ja siro ihminen olekaan. En vain koskaan ole välittänyt liikunnasta vaan enemmän olen sohvaperuna joka rakastaa telkkaria ja videopelejä. Työssä liikun paljon, joten herkut pitäisi saada pois jos painoa haluan pudottaa.
Kyllä muutos on mahdollinen, syömisillä on siinä paljon suurempi osuus kuin liikunnalla. Pelkällä ruokailutottumuksien muuttamisella voi pudottaa painoa. Itsellä liikunta sen lisäksi tukee sitä elämäntapaa ja tuo hyvää oloa. Mutta voimia muutokseesi sellaisena kuin sinä päätät! AP
Voin lämpimästi suositella kokeiluun sellaista sovellusta kuin yazio, josta saa ihan ilmaisena version joka on ihan kelvollinen.
Se vaatii alkuun opettelua, ja voi tuntua turhauttavan hitaalta, mutta auttoi ainakin itseä tosi paljon siinä että alkoi ymmärtämään miten suuria kalorieroja eri syötävissä on!
Ja se antaa myös dataa siitä miten syömisissä on jakautunut hiilarit, proteiini ja rasva.
Kyseessä siis kalorilaskuri, johon voi asettaa toiveen painon putoamisesta ja valita itselleen sopivan ruokavalion painotuksen, ja se kertoo kalorimäärätavoitteen vuorokaudelle.
Itsellä suurin ongelma painon lisääntymisessä on ollut aina se että syön liian vähän, koska en oikeastaan tunne nälkää. Voi kuulostaa nurinkuriselta, mutta se on ongelmallista, koska silloin on täysin mielihalujen vietävissä. Mitä vähemmän kunnon ruokaa syön, sen enemmän iskee niitä haluja syödä epäterveellisesti ja jotain vaan koska se on hyvän makuista. Ja yllättäen se sitten johtaakin siihen että syö epäsäännöllisesti ja aivan liikaa kaloreita sisältäviä asioita.
Siksipä itselle tuo sovellus on ollut todella hyvä apukeino! Olen oppinut että täytyy syödä tarpeeksi proteiinia, jotta jaksaa. Ja olen oppinut kasaamaan terveellisempiä kokonaisuuksia eri aterioille.
Myös joihinkin asioihin on herännyt, jotka oli oikeasti melko shokeeraavia, kuten siihen miten järjettömän paljon turhia kaloreita tulee vaikka siitä että juo lasillisen kaakaota vaikkapa teekupin sijaan. Tai että vaan 100g sipsejä voi tulla kokonaisen aterian kalorit jo täyteen (mutta tottakai maha murisee koska eihän niin pieni määrä sipsejä ole mitään täytettä tuonut!)
Sovelluksen avulla olen myös ymmärtänyt miten vähäinen merkitys liikunnalla lopulta on painon putoamiseen. Esimerkiksi tunnin kävely kuluttaa kaloreita niin vähän että sillä ei juurikaan ole merkitystä. Jos siis ei muuta ruokailu ja juomatottumuksiaan niin pitäisi olla hirveä hikijumppa ja sykkeet katossa monta tuntia päivässä että sillä olisi yhtään mitään vaikutusta.
Se ei toki tarkoita että liikuntaa ei kannattaisi harrastaa, tottakai kannattaa! Mutta ei laihtumisen takia. Ennemmin vaikka siksi että hapenottokyky paranee, ja jaksaa paremmin kun keuhkot on paremmassa kunnossa.
Sovelluksen avulla opin myös sen että jos syön ja liikun hyvin suurimman osan ajasta, niin tuloksiin ei millään lailla vaikuta vaikka välillä olisi päiviä kun ei laske kaloreita ollenkaan, syö vaikka buffetissa tai niitä sipsejä ja dippiä leffaillan herkkuna.
Ei siis tarvitse lopun elämää elää millään dietillä, vaan kun peruspakettti on kunnossa niin välipäiviä voi aivan hyvin pitää.
Tällaisia kokemuksia itsellä, tsemppiä kaikille jotka lähtee elämäntapoja muuttamaan!
Liikunnalla on todella paljon merkitystä,myös painonpudotukseen,nukkumiseen ,aivoihin,masennukseen,yms.
Kaikki nuo liittyy myös painonhallintaan.
Se kalorien poltto on tippa vaan , kaikki muu paljon merkityksellisempää liikunnan suhteen.
Itsellä muutama kg pudotettavaa, eli napostelut pois...
Vierailija kirjoitti:
Liikunnalla on todella paljon merkitystä,myös painonpudotukseen,nukkumiseen ,aivoihin,masennukseen,yms.
Se kalorien poltto on tippa vaan , kaikki muu paljon merkityksellisempää liikunnan suhteen.
Liikunta vaikuttaa yleiseen hyvinvointiin, mutta laihtumiseen auttaa ruoka.
Mulla on vielä paljon epäterveellistä kaapeissa. Aion ne syödä, kun en näe järkevänä roskiinkaan laittaa. Pikkuhiljaa sitten terveellisempään syömiseen, kun jatkossa järkevämpiä ostoksia.
Eilenkin söin kaikkea rasvaista ja makeaa ja kaloripitoista. Mutta olen tyytyväinen itseeni, että kävin 5 km kävelyllä. Aiemmin en ole liikkunut siis yhtään.
Pudotan painoa 68kg-> 59kg. Pituutta 173cm. Olen aina painanut aikuisiällä tuon 59kg, mutta sitten tuli ylimääräiset 9 kg, kun söin pari vuotta melkein kaiken mitä eteen tuli ja etenkin paljon herkkuja. Olo on ollut tuon pari vuotta ihan kamala, en ole kokenut olevani oma itseni ollenkaan. Lempivaatteet kiristää, eikä ulkonäkö miellytä yhtään. Veikkaan, että kesäkuussa olen tavoitepainossani.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vielä paljon epäterveellistä kaapeissa. Aion ne syödä, kun en näe järkevänä roskiinkaan laittaa. Pikkuhiljaa sitten terveellisempään syömiseen, kun jatkossa järkevämpiä ostoksia.
Eilenkin söin kaikkea rasvaista ja makeaa ja kaloripitoista. Mutta olen tyytyväinen itseeni, että kävin 5 km kävelyllä. Aiemmin en ole liikkunut siis yhtään.
Mikä on se sinun terveellinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja ei. Kuten kommentissa johon vastasit sanotaan: liikunta vaikuttaa paljon myös esim. nukkumiseen ja masennukseen. Liikunta parantaa elämänlaatua monin tavoin, se ei typisty pelkkään lukemaan, joka kertoo kulutetut kalorit. Liikunta virkistää mieltä, vähentää riskiä sairastua masennukseen tai jopa auttaa paranemaan masennuksesta ja lievittää masennuksen oireita ja parantaa unen laatua. Tämä kaikki puolestaan auttaa laihduttamisessa ja painonhallinnassa.
Jos laskee ainoastaan syödyt ja kulutetut kalorit, niin silloin ruokavaliolla on varmastikin enemmän merkitystä kuin liikunnalla. On helpompi jättää syömättä vaikka 500 kilokaloria kuin kuluttaa vastaava määrä liikkumalla. Mutta asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen! Liikunta vaikuttaa muutenkin kuin vain suoraan kuluttamalla kaloreita. Esimerkiksi luonnossa viihtyvälle ihmiselle metsässä kävely tai polkujuoksu tai vaikka hiihto tai maastopyöräily tuo niin paljon iloa, että esim. lohturuoalle voi olla vähemmän tarvetta. Tai jollekulle, joka nauttii ryhmäliikunnasta, se sosiaalinen puoli ravitsee mieltä ihan vastaavalla tavalla ja virkistää. Ei ehkä tule mieleen syödä eikä tarvitse herkkuja, kun liikkumalla sai hyvän olon.
Puhumattakaan liikunnan positiivisesta vaikutuksesta aineenvaihduntaan.
Liikkuminen kannattaa myös laihduttamisen ja painonhallinnan takia ja tietenkin yleisesti terveyden.
Kyllä, on ihmisiä, joiden elimistössä ei muodostu mielihyvähormoneja liikunnan aikana ja sen jälkeen. He ovat ymmärtääkseni vähemmistö. Hekin saattavat silti nauttia luonnosta ja vaivihkaa samalla tulla kävelleeksi metsälenkin tai haluta viettää aikaa porukassa, jolloin joku höntsäsählyvuoro kerran pari viikkoon voi olla palkitsevaa ihan sosiaalisuuden takia.
Liikuntaa ei kannata tuomita hyödyttömäksi, sitä se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja ei. Kuten kommentissa johon vastasit sanotaan: liikunta vaikuttaa paljon myös esim. nukkumiseen ja masennukseen. Liikunta parantaa elämänlaatua monin tavoin, se ei typisty pelkkään lukemaan, joka kertoo kulutetut kalorit. Liikunta virkistää mieltä, vähentää riskiä sairastua masennukseen tai jopa auttaa paranemaan masennuksesta ja lievittää masennuksen oireita ja parantaa unen laatua. Tämä kaikki puolestaan auttaa laihduttamisessa ja painonhallinnassa.
Jos laskee ainoastaan syödyt ja kulutetut kalorit, niin silloin ruokavaliolla on varmastikin enemmän merkitystä kuin liikunnalla. On helpompi jättää syömättä vaikka 500 kilokaloria kuin kuluttaa vastaava määrä liikkumalla. Mutta asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen! Liikunta vaikuttaa muutenkin kuin vain suoraan kuluttamalla kaloreita. Esimerkiksi luonnossa viihtyvälle ihmiselle metsässä kävely tai polkujuoksu tai vaikka hiihto tai maastopyöräily tuo niin paljon iloa, että esim. lohturuoalle voi olla vähemmän tarvetta. Tai jollekulle, joka nauttii ryhmäliikunnasta, se sosiaalinen puoli ravitsee mieltä ihan vastaavalla tavalla ja virkistää. Ei ehkä tule mieleen syödä eikä tarvitse herkkuja, kun liikkumalla sai hyvän olon.
Liikkuminen kannattaa myös laihduttamisen ja painonhallinnan takia ja tietenkin yleisesti terveyden.
Kyllä, on ihmisiä, joiden elimistössä ei muodostu mielihyvähormoneja liikunnan aikana ja sen jälkeen. He ovat ymmärtääkseni vähemmistö. Hekin saattavat silti nauttia luonnosta ja vaivihkaa samalla tulla kävelleeksi metsälenkin tai haluta viettää aikaa porukassa, jolloin joku höntsäsählyvuoro kerran pari viikkoon voi olla palkitsevaa ihan sosiaalisuuden takia.
Ei kukaan ole tuominnutkaan, älä viitsi keksiä omiasi.
Muuten, syömisissä painonhallintaan vaikuttaa eniten kaikki muu kuin kalorit.
No ehkä vedin vähän mutkia suoraksi. Aika usein näkee kommentteja, joissa väitetään, että liikunnasta ei ole laihduttamisessa mitään hyötyä. Olen niin tasan eri mieltä kuin vain voi olla. Liikunta jos mikä on avuksi ja hyödyllistä, jos haluaa laihtua - ja varsinkin, jos haluaa pysyvän muutoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole tuominnutkaan, älä viitsi keksiä omiasi.
Muuten, syömisissä painonhallintaan vaikuttaa eniten kaikki muu kuin kalorit.
No ehkä vedin vähän mutkia suoraksi. Aika usein näkee kommentteja, joissa väitetään, että liikunnasta ei ole laihduttamisessa mitään hyötyä. Olen niin tasan eri mieltä kuin vain voi olla. Liikunta jos mikä on avuksi ja hyödyllistä, jos haluaa laihtua - ja varsinkin, jos haluaa pysyvän muutoksen.
Liikunta on hyväksi kaikin tavoin terveyden vuoksi. Laihtuminen tapahtuu kuitenkin ruualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaikeaa, syödään oikeaa ruokaa oikeilla rasvoilla muutaman kerran päivässä.
Onpa mukavan täsmällinen ohje.
No niin, tässä em. 170 cm nainen. Viikon ajan oon syönyt huomattavasti kevyemmin, lähinnä salaattia, raejuustoa, makean nälkään mango-Pilttiä, juonut vettä runsaasti. Nälän tunne ihan hallittavissa. Vaatteet ei enää kiristä niin kauheasti, nestettä siis lähtenyt. Tein suunnitelman ensi syksylle asti vaatekokotavoitteiden mukaan. Kesällä on tarkoitus mahtua kokoon 42-44, tällä hetkellä käytän kokoa 48-50. Jokaisen tavoitteen saavutettuani palkitsen itseni (viikonloppureissu, käynti stylistillä, kallis koru jne.). Tsemppiä kaikille!