Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?

Vierailija
29.12.2022 |

Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!

Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.

Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.

Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.

Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!

Kommentit (3110)

Vierailija
361/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunnalla on todella paljon merkitystä,myös painonpudotukseen,nukkumiseen ,aivoihin,masennukseen,yms.

Kaikki nuo liittyy myös painonhallintaan.

Se kalorien poltto on tippa vaan , kaikki muu paljon merkityksellisempää liikunnan suhteen.

Itsellä muutama kg pudotettavaa, eli napostelut pois...

Liikunta vaikuttaa yleiseen hyvinvointiin, mutta laihtumiseen auttaa ruoka.

Kyllä ja ei. Kuten kommentissa johon vastasit sanotaan: liikunta vaikuttaa paljon myös esim. nukkumiseen ja masennukseen. Liikunta parantaa elämänlaatua monin tavoin, se ei typisty pelkkään lukemaan, joka kertoo kulutetut kalorit. Liikunta virkistää mieltä, vähentää riskiä sairastua masennukseen tai jopa auttaa paranemaan masennuksesta ja lievittää masennuksen oireita ja parantaa unen laatua. Tämä kaikki puolestaan auttaa laihduttamisessa ja painonhallinnassa.

Jos laskee ainoastaan syödyt ja kulutetut kalorit, niin silloin ruokavaliolla on varmastikin enemmän merkitystä kuin liikunnalla. On helpompi jättää syömättä vaikka 500 kilokaloria kuin kuluttaa vastaava määrä liikkumalla. Mutta asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen! Liikunta vaikuttaa muutenkin kuin vain suoraan kuluttamalla kaloreita. Esimerkiksi luonnossa viihtyvälle ihmiselle metsässä kävely tai polkujuoksu tai vaikka hiihto tai maastopyöräily tuo niin paljon iloa, että esim. lohturuoalle voi olla vähemmän tarvetta. Tai jollekulle, joka nauttii ryhmäliikunnasta, se sosiaalinen puoli ravitsee mieltä ihan vastaavalla tavalla ja virkistää. Ei ehkä tule mieleen syödä eikä tarvitse herkkuja, kun liikkumalla sai hyvän olon.

Puhumattakaan liikunnan positiivisesta vaikutuksesta aineenvaihduntaan.

Liikkuminen kannattaa myös laihduttamisen ja painonhallinnan takia ja tietenkin yleisesti terveyden.

Kyllä, on ihmisiä, joiden elimistössä ei muodostu mielihyvähormoneja liikunnan aikana ja sen jälkeen. He ovat ymmärtääkseni vähemmistö. Hekin saattavat silti nauttia luonnosta ja vaivihkaa samalla tulla kävelleeksi metsälenkin tai haluta viettää aikaa porukassa, jolloin joku höntsäsählyvuoro kerran pari viikkoon voi olla palkitsevaa ihan sosiaalisuuden takia.

Liikuntaa ei kannata tuomita hyödyttömäksi, sitä se ei ole.

Ei kukaan ole tuominnutkaan, älä viitsi keksiä omiasi.

Muuten, syömisissä painonhallintaan vaikuttaa eniten kaikki muu kuin kalorit.

No ehkä vedin vähän mutkia suoraksi. Aika usein näkee kommentteja, joissa väitetään, että liikunnasta ei ole laihduttamisessa mitään hyötyä. Olen niin tasan eri mieltä kuin vain voi olla. Liikunta jos mikä on avuksi ja hyödyllistä, jos haluaa laihtua - ja varsinkin, jos haluaa pysyvän muutoksen.

Liikunta on hyväksi kaikin tavoin terveyden vuoksi. Laihtuminen tapahtuu kuitenkin ruualla.

Juuri tätä väitettä, että "laihtuminen tapahtuu ruoalla", en pidä jyrkkänä totuutena, jos se luetaan niin, että "millään muulla ei ole merkitystä laihtumisessa, vain ruoalla on", kuten se usein luetaan ja ymmärretään. En yhtään väitä vastaan siinä, että ruoka on olennainen tai olennaisin asia, kun haluaa laihduttaa. Mutta liikkunnalla on väliä. Liikunta on hyväksi kaikin tavoin terveyden vuoksi, myös painonhallinnassa - ja laihduttamisessa!

Yritin tätä edellä vähän perustella, mutta ilmeisen huonosti. Minusta se, että liikkumisesta tulee hyvä olo ja että liikkuminen esimerkiksi parantaa unen laatua, vaikuttaa laihtumiseen ja painonhallintaan. (Jos siis unohdetaan vaikka ihan kokonaan ne kalorit, joita liikkuessa kuluu.) Ja se, että liikkuminen voi korvata ylensyöntiä tai lohtusyömistä tai muuta herkuttelua, vaikuttaa laihtumiseen. Vääräleuka voisi sanoa, että tässähän laihtuminen nimenomaan tapahtuu ruoalla, ja hän on oikeassa. Mutta se ruoka ei ehkä eksy sinne suuhun niin helposti tai niin suuressa määrin, kun harrastaa liikuntaa, josta saa mielihyvää ja joka parantaa jaksamista ja yleistä virkeyttä ja oloa.

Yritin sanoa, että liikunta on vaikutuksiltaan paljon laajempi kuin vain se numero, joka kertoo kulutetut kalorit. Ja siksi se auttaa laihduttamisessa.

Sanoisin näin:

Liikunta on hyväksi kaikin tavoin terveyden vuoksi. Laihtuminen tapahtuu kuitenkin ruualla (ja parhaimmillaan enemmän tai vähemmän myös liikunnalla).

Vierailija
362/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ozempic. 8 kuukaudessa lähtenyt 18 kg.

Nämä diabeteslääkkeitä laihdutusmielessä käyttävät vois poistua koko ketjusta. Jos tavoitteena on muuttaa elintapoja niin Ozempic ei sitä ole. Ymmärräthän, että sun täytyisi käyttää ko. lääkettä lopun elämäsi jos haluaisit tuloksia pitää yllä? Halvempaa on oikeasti perehtyä asioihin, liikkua ja syödä ravinnerikasta ruokaa. Toki itsekuria ja asennemuutoksia se vaatii.

Ja kuka antoi sulle moderaattorivaltudet kertoa kuka saa olla ketjussa ja kuka ei? 

No jos aiheena on elintapamuutokset niin millä kriteereillä sinä tulet lääkehoitoa tänne ehdottamaan ainoaksi ratkaisuksi? Sä voit piikittää vatsaan Ozempicia mutta ei se itse ongelmaa poista, joka on joko liikasyöminen, ravinneköyhä, höttöhiilarit ja/tai täysi liikkumattomuus - pahimmassa tapauksessa nämä kaikki yhteensä.

Annapa varsin esimerkki vaikka yhdestä päivästä niin tiedetään miten tehdä oikein. Miten oikeaoppisesti syödään ja liikutaan. Sellainen viesti olisi hyödyllisempi kuin mollaaminen. Kiitos.

Ei ole vaikeaa, syödään oikeaa ruokaa oikeilla rasvoilla muutaman kerran päivässä.

Onpa mukavan täsmällinen ohje.

Täsmällistä ohjetta ei voi antaa, koska ihmiset on erilaisia. Ne, jotka haluavat niitä täsmällisiä ohjeita ymmärtämättä elimistön toiminnasta mitään, epäonnistuvat tasan varmasti.

Useimmat ovat juurikin heitä, jotka eivät halua nähdä mitään vaivaa terveytensä hyväksi. Tällä hetkellä säälittää nämä lääkkeisiin hurahtaneet urpot. Osan kritiikistä annan kuitenkin sille "laihdutuslääkärille" joka nykyisin oikein hehkuttaa lääkkeitä ja leikkauksia.

Lääkärin titteli kun on osalle kuin maailman tietävin ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vielä paljon epäterveellistä kaapeissa. Aion ne syödä, kun en näe järkevänä roskiinkaan laittaa. Pikkuhiljaa sitten terveellisempään syömiseen, kun jatkossa järkevämpiä ostoksia.

Eilenkin söin kaikkea rasvaista ja makeaa ja kaloripitoista. Mutta olen tyytyväinen itseeni, että kävin 5 km kävelyllä. Aiemmin en ole liikkunut siis yhtään.

Mikä on se sinun terveellinen?

Voi kai sen noinkin ajatella, että jokaisella on oma käsityksensä terveellisestä. Vaikka kyllähän sitä on asiasta melko yleispäteviäkin käsityksiä. Oma muutokseni terveellisempään ravintoon tulee olemaan sokerin ja prosessoitujen ja kovaa rasvaa sisältävien tuotteitten vähentäminen, ja vastaavasti kasvisten monipuolisempi käyttö sekä proteiinin lisääminen.

Vierailija
364/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä diabeteslääkkeitä laihdutusmielessä käyttävät vois poistua koko ketjusta. Jos tavoitteena on muuttaa elintapoja niin Ozempic ei sitä ole. Ymmärräthän, että sun täytyisi käyttää ko. lääkettä lopun elämäsi jos haluaisit tuloksia pitää yllä? Halvempaa on oikeasti perehtyä asioihin, liikkua ja syödä ravinnerikasta ruokaa. Toki itsekuria ja asennemuutoksia se vaatii.

Ja kuka antoi sulle moderaattorivaltudet kertoa kuka saa olla ketjussa ja kuka ei? 

No jos aiheena on elintapamuutokset niin millä kriteereillä sinä tulet lääkehoitoa tänne ehdottamaan ainoaksi ratkaisuksi? Sä voit piikittää vatsaan Ozempicia mutta ei se itse ongelmaa poista, joka on joko liikasyöminen, ravinneköyhä, höttöhiilarit ja/tai täysi liikkumattomuus - pahimmassa tapauksessa nämä kaikki yhteensä.

Annapa varsin esimerkki vaikka yhdestä päivästä niin tiedetään miten tehdä oikein. Miten oikeaoppisesti syödään ja liikutaan. Sellainen viesti olisi hyödyllisempi kuin mollaaminen. Kiitos.

Ei ole vaikeaa, syödään oikeaa ruokaa oikeilla rasvoilla muutaman kerran päivässä.

Näin se menee. Mutta eihän täällä saa niin sanoa kun se on "mollaamista". Oikotietä hoikkuuteen ei vaan ole, vaatii itsekuria ja pitkämielisyyttä, aikaa - jopa vuosia. Eikä lopu siihenkään vaan vielä pienempää energiamäärää tulisi ylläpitää koko loppuelämän jos haluaa kilot pitää pysyvästi pois. Mitä enemmän laihtuu sitä vähemmän ylläpitokaloreita tarvitsee jatkossa, ellei nyt himourheile. Tärkeintä tietysti että herää siihen että tarvitsee itsensä eteen tehdä muutos. Tsemppiä ap.

Laihtumiseen ei tarvita itsekuria, vaan sopivaa ravintoa. Eikä tarvita edes kaloreitten laskemista.

Itsekuria tarvitaan siihen että pääsee niitä mätöistä, karkeista, sipseitä ja virvoitusjuomista eroon. Eroon kaikesta siitä haitallisesta elintavasta joka ylipainnon on johtanut. Sokeri on addiktoivaa. Ja onhan sillä merkitystä syökö 1800 vai 3200 kaloria, miten voit edes väittää muuta? Ylimääräinen energia varastoituu ja keho ei vastaan tappelematta luovu saavutetuista "eduista" luovu.

Vierailija
365/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana! Tosin nyt flunssassa, että liikkumaan en pääse ja on syötävä sitä mitä kaapeista löytyy, mutta voin tässä jo aloitella hyvällä suunnittelulla.

Pudotettavaa on paljon ja kuntoa sekä jaksavaisuutta haluan lisää ja liikkumattomuudesta sekä ylipainosta johtuvia kipuja vähemmän.

Olen N46, 173cm, 115kg

Vierailija
366/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vielä paljon epäterveellistä kaapeissa. Aion ne syödä, kun en näe järkevänä roskiinkaan laittaa. Pikkuhiljaa sitten terveellisempään syömiseen, kun jatkossa järkevämpiä ostoksia.

Eilenkin söin kaikkea rasvaista ja makeaa ja kaloripitoista. Mutta olen tyytyväinen itseeni, että kävin 5 km kävelyllä. Aiemmin en ole liikkunut siis yhtään.

Voi kai sen noinkin ajatella, että jokaisella on oma käsityksensä terveellisestä. Vaikka kyllähän sitä on asiasta melko yleispäteviäkin käsityksiä. Oma muutokseni terveellisempään ravintoon tulee olemaan sokerin ja prosessoitujen ja kovaa rasvaa sisältävien tuotteitten vähentäminen, ja vastaavasti kasvisten monipuolisempi käyttö sekä proteiinin lisääminen.

Mitä ovat ne "kovaa rasvaa" sisältävät "tuotteet"?

Syötkö mieluummin "tuotteita" kuin ruokaa?

Miksi korostat "kovia rasvoja"? Mikä on ymmärryksesi rasvoista? Liittyykö tietosi vain koostumukseen, joko pehmeää tai kovaa?

Tähän haluisin minäkin vastauksen.

Vierailija
367/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aamuna tuli ruokakauppatilaus ja oikein odotan, että pääsen kokkailemaan hyviä ruokia! Teen kerran kuussa isomman tilauksen kotiinkuljetuksella ja käyn lähikaupasta hakemassa yksittäisiä tuotteita, jos olen unohtanut jotain tai jokin pääseekin loppumaan. Tämä on pienentänyt ruokakuluja ja pakottaa suunnittelemaan ruuat pitkäksi aikaa. Ei myöskään tule mentyä kauppaan nälkäisenä ja herkut eivät verkkokaupassa houkuttele lainkaan samalla lailla kuin kaupassa.

Vierailija
368/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat ne "kovaa rasvaa" sisältävät "tuotteet"?

Syötkö mieluummin "tuotteita" kuin ruokaa?

Miksi korostat "kovia rasvoja"? Mikä on ymmärryksesi rasvoista? Liittyykö tietosi vain koostumukseen, joko pehmeää tai kovaa?

Tähän haluisin minäkin vastauksen.

Etteköhän googlaamalla löydä tietoa erilaisista rasvoista jos asia kiinnostaa.

Vierailija
369/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tänään aion tunnin polkee kuntopyörää kotona.  Oon joskus 10 vvuotta sitten  laihtunut 30 kg ja 10 kg tuli takas viime syksynä  koska söin paljon kaikkea roksaruokaa, sipsii ja join oluttakin. Mutta nyt aion elää terveellisesti kesään saakka ja polkee kuntopyörää 6 päivänä viikossa.

Vierailija
370/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa syödä riittävästi aamupäivällä niin ei tartte tyhjentää keittiötä ja syödä kaappien oviakin illalla ja yöllä.

Salaatinlehtiä puputtamalla tuomitsee itsensä vain varmaan epäonnistumiseen.

Vierailija
371/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on oikeaa ruokaa?

Mitä ovat oikeat rasvat?

Mitä tarkoitaa muutama kerta?

Jos kerran jankkaajat haluavat kysellä pilkun päälle, voisivat itsekin antaa vähän täsmällisempiä vastauksia. Kuka hyötyy ohjeesta *syö oikeaa ruokaa sopivasti*?

Ihan avoimin mielin ottaisin niitä ohjeita vastaan, jos joku kykenee kertomaan.

Vierailija
372/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon laihtunut ennen normaalia ruokaa syömällä. Lisään vaan liikuntaa niin paino putoo 4 kiloo kuukaudessa. Pitää vaan polkee kuntopyörää joka päivä. On mulla kotona punttejakin että niitäkin voin nostella. Jätän kaiken lihottavan ruuan pois. Tuli tosiaan syöty karkkia aika paljon ja siitä pelkästään lihoin 5-6 kiloo.Kesällä vedän ulkonakin 20 km pyörälenkkiä lähes joka päivä niin varmaan paino putoo.

Vierailija
373/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tämän vuoden paastolla (kuten usein ennenkin). Eilen oli valmistautumispäivä: söin lounaaksi banaanin ja päivälliseksi kaalikeittoa. Lisäksi paljon vettä. Aamukahvin vielä eilen epähuomiossa join, mutta muuten kärvistelin ilman. Iltapäivällä kyllä täytyi ottaa kofeiinitabeltti päänsärkyyn.

Tänään on eka varsinainen paastopäivä: aamupalaksi mehua ja teetä. Nyt taidan lähteä kevyelle kävelylenkille, ja sitten lounaaksi vähäsuolaista kasvislientä ja teetä. Toivottavasti kofeiinin puute ei ilmene päänsärkynä enää tänään.

Paastoamista voi kokeilla pupelluksen katkaisuun, jos on tämmöinen kaikki tai ei mitään -ihminen. Mulle ainakin on helpompaa olla kokonaan ilman kuin yrittää sinnitellä puolivaloilla. Ruuan kanssahan se ei kovin kauan onnistu, mutta paasto antaa hyvän startin pienemmille annoskooille ja terveellisemmille valinnoille.

Tsemppiä kaikille keventäjille. Tästä se lähtee!

Vierailija
374/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi viikko alkaa! Kiitos kun ei tarvitse tehdä tätä yksin! Tänään punnitus, päätin että maanantait on vaakapäiviä. Tänään lukema 135,7 eli pudotusta -4,0 kg joten olen oikein tyytyväinen. Tiedän kyllä hyvin että se on suurimmaksi osaksi poistunutta nestettä ja että jatkossa tahti tulee olemaan 300-800g viikossa. Eka viikko on kuitenkin mulle niin tärkeä, se antaa voimia jatkaa ja kertoo että suunta on oikea. Tänäänkin aion pysyä päätöksissäni sekä syömisten että liikunnan suhteen! Hyvää alkanutta viikkoa kaikille, voimia ja iloa! AP

Vierailija
375/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paasto on myös aivan loistava keino saada itsensä ahmimaan ruokaa kahta kovemmin. Tsemppiä vaan!

Vierailija
376/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi viikko alkaa! Kiitos kun ei tarvitse tehdä tätä yksin! Tänään punnitus, päätin että maanantait on vaakapäiviä. Tänään lukema 135,7 eli pudotusta -4,0 kg joten olen oikein tyytyväinen. Tiedän kyllä hyvin että se on suurimmaksi osaksi poistunutta nestettä ja että jatkossa tahti tulee olemaan 300-800g viikossa. Eka viikko on kuitenkin mulle niin tärkeä, se antaa voimia jatkaa ja kertoo että suunta on oikea. Tänäänkin aion pysyä päätöksissäni sekä syömisten että liikunnan suhteen! Hyvää alkanutta viikkoa kaikille, voimia ja iloa! AP

Hienoa! Vaikka pudotus on enimmäkseen nestettä, kyllä noin monen kilon katoaminen varmasti tuntuu olossa.

Vierailija
377/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70kg painoon olisi hyvä päästä, nyt lähemmäs 100kg. Aamun lukema 99.6 kg. Eli pudotettavaa olisi semmonen 30kg.

Tavoitteena on päästä painoon jossa ylle mahtuu vanhat vaatteet, myös harrastusvaatteet ja harrastukseen kuuluvat suojaimet (olen ollut liikunnallinen joskus).

Puoliso ihmetteli että eikö sulla ole ne toppahousutkin kun näki että vedin leggingsien päälle collegeita. Enpä viitsinyt mainita että joo, mutta mahtuivat 7kg sitten viimeksi jalkaan. :D

Vierailija
378/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paasto on myös aivan loistava keino saada itsensä ahmimaan ruokaa kahta kovemmin. Tsemppiä vaan!

Ei ole

Vierailija
379/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, jos sulla käy noin.

Itselläni on kyllä aina kutistanut kivasti vatsalaukkua niin, että pienemmät annokset tulevat luonnostaan. Mikään punaisen lihan, sokerin tai rasvan syöjä en ole koskaan ollut, joten juhlakauden mässäilyt kuvottavat, ja paluu arkeen ja kasvispainotteiseen ruokaan käy paaston jälkeen helposti. Jos jossain kohtaa paastoa unelmoin ruuasta (mitä tapahtuu harvoin), niin mielikuvissa pyörivät porkkanat, lakat ja uuniohrapuuro 😅.

Ei tosiaankaan kannata lähteä paastoamaan ihan kylmiltään, vaan kannattaa perehtyä asiaan huolella. Perusterveille on kuitenkin ihan kokeilemisen arvoinen juttu, ellei ole taipumusta bulimiaan tai muuhun ahmimistyyppiseen häiriöön.

Vierailija
380/3110 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunnalla on todella paljon merkitystä,myös painonpudotukseen,nukkumiseen ,aivoihin,masennukseen,yms.

Kaikki nuo liittyy myös painonhallintaan.

Se kalorien poltto on tippa vaan , kaikki muu paljon merkityksellisempää liikunnan suhteen.

Itsellä muutama kg pudotettavaa, eli napostelut pois...

Liikunta vaikuttaa yleiseen hyvinvointiin, mutta laihtumiseen auttaa ruoka.

Kyllä ja ei. Kuten kommentissa johon vastasit sanotaan: liikunta vaikuttaa paljon myös esim. nukkumiseen ja masennukseen. Liikunta parantaa elämänlaatua monin tavoin, se ei typisty pelkkään lukemaan, joka kertoo kulutetut kalorit. Liikunta virkistää mieltä, vähentää riskiä sairastua masennukseen tai jopa auttaa paranemaan masennuksesta ja lievittää masennuksen oireita ja parantaa unen laatua. Tämä kaikki puolestaan auttaa laihduttamisessa ja painonhallinnassa.

Jos laskee ainoastaan syödyt ja kulutetut kalorit, niin silloin ruokavaliolla on varmastikin enemmän merkitystä kuin liikunnalla. On helpompi jättää syömättä vaikka 500 kilokaloria kuin kuluttaa vastaava määrä liikkumalla. Mutta asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen! Liikunta vaikuttaa muutenkin kuin vain suoraan kuluttamalla kaloreita. Esimerkiksi luonnossa viihtyvälle ihmiselle metsässä kävely tai polkujuoksu tai vaikka hiihto tai maastopyöräily tuo niin paljon iloa, että esim. lohturuoalle voi olla vähemmän tarvetta. Tai jollekulle, joka nauttii ryhmäliikunnasta, se sosiaalinen puoli ravitsee mieltä ihan vastaavalla tavalla ja virkistää. Ei ehkä tule mieleen syödä eikä tarvitse herkkuja, kun liikkumalla sai hyvän olon.

Puhumattakaan liikunnan positiivisesta vaikutuksesta aineenvaihduntaan.

Liikkuminen kannattaa myös laihduttamisen ja painonhallinnan takia ja tietenkin yleisesti terveyden.

Kyllä, on ihmisiä, joiden elimistössä ei muodostu mielihyvähormoneja liikunnan aikana ja sen jälkeen. He ovat ymmärtääkseni vähemmistö. Hekin saattavat silti nauttia luonnosta ja vaivihkaa samalla tulla kävelleeksi metsälenkin tai haluta viettää aikaa porukassa, jolloin joku höntsäsählyvuoro kerran pari viikkoon voi olla palkitsevaa ihan sosiaalisuuden takia.

Liikuntaa ei kannata tuomita hyödyttömäksi, sitä se ei ole.

Ei kukaan ole tuominnutkaan, älä viitsi keksiä omiasi.

Muuten, syömisissä painonhallintaan vaikuttaa eniten kaikki muu kuin kalorit.

No ehkä vedin vähän mutkia suoraksi. Aika usein näkee kommentteja, joissa väitetään, että liikunnasta ei ole laihduttamisessa mitään hyötyä. Olen niin tasan eri mieltä kuin vain voi olla. Liikunta jos mikä on avuksi ja hyödyllistä, jos haluaa laihtua - ja varsinkin, jos haluaa pysyvän muutoksen.

Liikunta on hyväksi kaikin tavoin terveyden vuoksi. Laihtuminen tapahtuu kuitenkin ruualla.

Juuri tätä väitettä, että "laihtuminen tapahtuu ruoalla", en pidä jyrkkänä totuutena, jos se luetaan niin, että "millään muulla ei ole merkitystä laihtumisessa, vain ruoalla on", kuten se usein luetaan ja ymmärretään. En yhtään väitä vastaan siinä, että ruoka on olennainen tai olennaisin asia, kun haluaa laihduttaa. Mutta liikkunnalla on väliä. Liikunta on hyväksi kaikin tavoin terveyden vuoksi, myös painonhallinnassa - ja laihduttamisessa!

Yritin tätä edellä vähän perustella, mutta ilmeisen huonosti. Minusta se, että liikkumisesta tulee hyvä olo ja että liikkuminen esimerkiksi parantaa unen laatua, vaikuttaa laihtumiseen ja painonhallintaan. (Jos siis unohdetaan vaikka ihan kokonaan ne kalorit, joita liikkuessa kuluu.) Ja se, että liikkuminen voi korvata ylensyöntiä tai lohtusyömistä tai muuta herkuttelua, vaikuttaa laihtumiseen. Vääräleuka voisi sanoa, että tässähän laihtuminen nimenomaan tapahtuu ruoalla, ja hän on oikeassa. Mutta se ruoka ei ehkä eksy sinne suuhun niin helposti tai niin suuressa määrin, kun harrastaa liikuntaa, josta saa mielihyvää ja joka parantaa jaksamista ja yleistä virkeyttä ja oloa.

Yritin sanoa, että liikunta on vaikutuksiltaan paljon laajempi kuin vain se numero, joka kertoo kulutetut kalorit. Ja siksi se auttaa laihduttamisessa.

Sanoisin näin:

Liikunta on hyväksi kaikin tavoin terveyden vuoksi. Laihtuminen tapahtuu kuitenkin ruualla (ja parhaimmillaan enemmän tai vähemmän myös liikunnalla).

Jos katsotaan hiukan pelkkää liikunnan tuottamaa kalorikulutusta, niin sekin on laajempi kuin vain liikuntasuorituksen aikana tapahtunut kulutus. Erityisesti matalalla ns. rasvanpolttosykkeellä tehty pitkä liikuntasuoritus pitää aineenvaihduntaa nopeampana vielä hyvän aikaa liikunnan jälkeen. Tästä syystä varsinkin painonpudottajan kannattaa harrastaa säännöllisesti pitkää aerobista liikuntaa. Reppu selässä metsään, lumikengät tai retkiluistimet vuokralle, kesällä kävellen pururadoille. Lihaskuntoharjoittelua unohtamatta tietenkään.

Mutta monelle liikunnan aloittaminen tuntuu ylivoimaiselta, kun ei oikein nähdä muuta vaihtoehtoa kuin sali. Hyvä ja hyödyllinen toki sekin, mutta ei ainoa mahdollisuus.