Painonpudotushaaste vuodelle 2023 - tule mukaan?
Jos siltä tuntuu, olet tervetullut mukaan painonpudotushaasteeseen vuodelle 2023. Ei ole väliä, onko pudotettavia kiloja 1, 10 tai 100, kannustan Sinua mukaan. Tämä ei ole kilpailu, vaan tarkoitus on tukea, jakaa kokemuksia - ja onnistua!
Olen itse m45, pituus 184 ja paino 139,7. Minulla ei ole mitään hyvää tekosyytä sairaalloiselle ylipainolleni, minulla ei ole normaalia painavammat luut eikä aineenvaihduntahäiriötä. Rehellisesti sanottuna syön aivan väärin enkä liiku yhtään. Syön valtavat määrät makeita herkkuja, sekä valmisruokaa. Liikun autolla joka paikkaan. Kaikki tämä on niin väärin ja haluan siihen nyt muutoksen.
Tiedän, että ei ole nopeaa eikä helppoa poppakonstia. Olen valmis pitkään, järkevään ja tasaiseen elämänmuutokseen, jossa poistan ruokavaliostani epäterveelliset osat ja otan tilalle kasviksia, hedelmiä, täysjyväviljatuotteita, hyviä rasvoja, proteiinia jne oikeassa suhteessa.
Lisään myös arkiliikuntaa päivittäisissä toimissani ja aloitan säännöllisen liikunnan 2-4 kertaa viikossa, vaihdellen aerobista liikuntaa ja lihaskuntoharjoittelua sopivassa suhteessa.
Tämä ei nyt ole varsinainen uudenvuodenlupaus, mutta ajankohta auttaa kyllä kun aihe on monella ajankohtainen, joulukilot on monelle harmistuksena ja kuntosaleilla on hyviä aloitustarjouksia. Haluan sitoutua muutoksiin pitkäksi aikaa. Jos haluat olla mukana muutoksessa, jakaa kokemuksia ja tsemppiä, saada hyvän startin vuoteen 2023 ja saada hyvää oloa ja terveyttä niin hienoa! Onnistutaan yhdessä!!
Kommentit (3110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukana, olen 168 cm ja 90 kg painava nainen. Haluan sellaiseen kuntoon, että jaksan pitkiä kävelylenkkejä enkä joudu pysähtymään vähän väliä vetämään henkeä.
Alan käydä vesijumpassa 3 kertaa viikossa ja alan syödä kunnollisen kaurapuuroaamupalan. Aamupalan skippaaminen on ollut vain huono ja lihottava tapa.
Miten se on ollut lihottaja tapa?
Ei yhtään mitenkään, päinvastoin.
Niin, aamupalan skippaaminen ei varsinaisesti ainakaan suoraan lihota
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin laihduttamisen jo hiukan 'etuajassa' eli marraskuun puolella. Projektin inspiraationa oli Jason Fungin kirja Obesity Code, jossa Jason käy läpi kuinka keho oikeasti toimii, kuinka lihominen tapahtuu, mikä merkitys on kahdella keskeisellä hormonilla (insuliini, glukagoni) ja kuinka keho saadaan käyttämään rasvaa energiana.
Käytännössä olen vähentänyt radikaalisti viljojen (pasta, leipä), perunan ja sokerien käyttöä, joilla olen saanut insuliinipiikkejä rajoitettua ja ruokailun olen ajoittanut 8 tunnin aikaikkunaan eli en ole syönyt tai juodun veden lisäksi mitään ilta 18.00 jälkeen. Aterioita on ollut päivässä kaksi (ilman välipaloja) ja joka aterialla olen syönyt mahan täyteen vihanneksia, juureksia ja lihaa (tyypillisesti kanaa). Eli mistään rasvan mättö dietistä ei todellakaan ole ollut kyse.
Kuukaudessa paino tippunut hiukan alle 6 kiloa ja energiatasot on pilvissä. Suosittelen ainakin tutustumaan aiheeseen ja kenties jopa kokeilemaan. Keho parantaa itse itsensä kunhan sille vaan annetaan siihen tilaisuus ja oikeat työkalut.
Tämä
+1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukana, olen 168 cm ja 90 kg painava nainen. Haluan sellaiseen kuntoon, että jaksan pitkiä kävelylenkkejä enkä joudu pysähtymään vähän väliä vetämään henkeä.
Alan käydä vesijumpassa 3 kertaa viikossa ja alan syödä kunnollisen kaurapuuroaamupalan. Aamupalan skippaaminen on ollut vain huono ja lihottava tapa.
Päinvastoin, se auttaa painonhallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Polarin Ignite sykemittari, se näyttää askelien lisäksi kalorit, päivittäisen aktiivisuusmäärän prosentteina eli sen kanssa on helppo tarkistaa että 100 % tulee täyteen. Se myös neuvoo onko tullut treenattua liikaa tai liian vähän. Kuntotesti myös on ja untakin se tarkkailee.
Olen yhdistänyt sen Yazio-appiin kännykässä ja sillä laskeskelen kalorit. En usko ilman näitä tekisin tätä laihdutusta järkevästi.
Tai sitten päinvastoin. Ei noi mittarit esim. pysty kulutettuja kaloreita tietämään. Siihen ei pysty mikään mittari. Elimistön toimintaa ei pysty laskemaan.
Eikä kalori ja kalori ole välttämättä saman arvoisia
Elimistö käsittelee eri makroravintoaineita eri tavoin, se on kemiaa. Se tuntuu olevan täysin hebreaa näille kaloreitten kyttääjille.
"Kaloreiden kyttääminen" on hyvin olennainen osa laihduttamista.
PS. Mene pois jos ei ole mitään asiallista sanottavaa.
Joo ja ei. Jotta laihtuisi täytyy keho saada käyttämään varastossa olevaa energiaa ja ne vaatii energia vajausta, mutta kaiken maailman kalorilaskurit on rakennu väärin, koska esim. kalori ja kalori ei ole saman arvoisia.
Eipäs, kun joo ja joo. Ensin tarvitaan sopiva kalorimäärä, sitten vasta voidaan lähteä arvioimaan muita tekijöitä, makroja ja mitä ja kuinka paljon syödään.
En jaksa alkaa väittelemään sun kanssa kaloreista. Jos sua huvittaa laskeskella niitä, niin siinähän lasket. Mutta nopeaan painonpudotukseen pääsee myös täysin päinvastaista tietä kun ottaa huomioon kuinka keho toimii. Eli riittää kun valitsee oikeat ruoka-aineet ja unohtaa kalorit, ruokamäärät jne.
Uskallan kyllä väittää, että suurin osa joilla syöminen on täysin retuperällä ei selviä alkuun kalorit ja ruokamäärät unohtamalla, ne kun on unohtanut jo aikaisemminkin. Siksi kalorimäärä on oikeasti hyvä lähtökohta, kun lähdetään rakentamaan terveellisempää ruokavaliota. Siltä pohjalta on paljon helpompi miettiä sopivia ruoka-aineita ja ennen kaikkea määriä. Kiva, jos joillekin syöminen ja ennen kaikkea elintapojen muutos on niin helppoa, että vain syö ja unohtaa kaiken muun, mutta esimerkiksi syömishäiriöiden kanssa kamppaileville se ei ole noin yksinkertaista. Ja heille (meille) joilla ruuan, ruokasuhteen, syömisen ja painon kanssa on pahoja ongelmia, nopea painonpudotus voi olla pahin mahdollinen vaihtoehto heti lihomisen jälkeen.
Jos on noin pahoja ongelmia ruuan kanssa, niin todella kannattaisi miettiä makrojen suhteita eikä suinkaan kaloreita. Se ei tarkoita nopeaa painonpudotusta, vaan pyrkimystä terveeseen ravintoon. Ja sitä myöten myös painonhallintaan.
Kalorit JA makrojen suhteet JA ruokamäärät. Eli ne jutut, mitkä painonhallintasovelluksissa ja kalorilaskureissa on kätevästi samassa näkymässä.
Näkyyhän siellä vaikka mitä, mutta ei ne mittarit tiedä sun elimistön toimintaa. Vaikka olis kuinka hienoja mittareita.
Huokaus... Ei, ei tiedä tarkkaan. Mutta kumman lähelle totuutta ne silti pääsevät. Erittäin hyviä työkaluja uuden opetteluun ja rutiinin löytämiseen. Edelleen, kiva jos pärjäät ilman tukea ja apua, mutta toiset tarvitsevat niitä ihan oikeasti terveelliseen alkuun pääsemiseksi.
Ei ne mittarit sulle kerro terveellisyydestä mitään.
Eli siis laskurit, mitkä kertovat prosentin tarkkuudella syödyn ruuan makrot, vitamiinipitoisuudet yms ei kerro terveellisyydestä mitään? Juupajuu.
Ja ne sykemittarit, ne kertovat tosi paljon kehon toiminnasta, vaikka eivät ihan kilokalorin tarkkuudella kertoisikaan kulutuksesta. Sykkeen mittaus (myös lepo) on tärkeä mittari, kun katsotaan kuormittaako innoissaan alettu liikunta liikaa, onko syytä vähän himmata tahtia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta, jos se ajaa myöhemmin syömään kaksin verroin.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin tämän ketjun,hieno homma,pelkään että joku taas pilaa inhottavilla kommenteilla kuten näillä vauvapalstan jutuilla on tapana.Itsekin olen todella ylipainoinen ja aina yritän aloittaa laihdutuksen.Sain lääkäriltä vinkin kokeilla 8,16 ruokarytmiä.Kokeilin sitä ennen joulua ja se ehkä voisi toimia,liikkuminen on mulla laiskaa,mut sehän on se tärkein pointti mitä suuhunsa tunkee.Yritän taas aloittaa ,vähemmän ruokaa ym.Hyvää uutta vuotta kaikille kevyemmissä merkeissä.
Vertaistuki kelpaisi, mutta kohta täällä ei taaskaan ole muita kuin pätijöitä ja sivusta jankkaajia. Kevyempää vuotta silti kaikille, tsemppiä ja jaksamista.
N37
Mahtavaa, toivottavasti tämä pysyy hyvän mielen tsemppiketjuna.
93kg- 165cm ylipaino hiipinyt pikkuhiljaa 8 vuoden aikana.
Liikun jonkin verran. Rasvaa polttavaa liikuntaa saisi olla enemmän- aion aloittaa muun liikkumisen lisäksi pumppitunnit 1-2x viikossa.
Syön pääasiassa terveellisesti (paljon kasviksia, vähön hiilareita, ok määrä proteiinia) mutta liikaa rasvaa ja napostelen jos teen etätöitä.
Yritän päästä napostelusta ja rasvasta sekä aloittaa jollakin puhdistuskuurilla. Onko suosituksia näistä? Mikä poistaa kuonaa ja käynnistää aineenvaihdunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta, jos se ajaa myöhemmin syömään kaksin verroin.
Ei se aja jos sen ei anna ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomasin tämän ketjun,hieno homma,pelkään että joku taas pilaa inhottavilla kommenteilla kuten näillä vauvapalstan jutuilla on tapana.Itsekin olen todella ylipainoinen ja aina yritän aloittaa laihdutuksen.Sain lääkäriltä vinkin kokeilla 8,16 ruokarytmiä.Kokeilin sitä ennen joulua ja se ehkä voisi toimia,liikkuminen on mulla laiskaa,mut sehän on se tärkein pointti mitä suuhunsa tunkee.Yritän taas aloittaa ,vähemmän ruokaa ym.Hyvää uutta vuotta kaikille kevyemmissä merkeissä.
Vertaistuki kelpaisi, mutta kohta täällä ei taaskaan ole muita kuin pätijöitä ja sivusta jankkaajia. Kevyempää vuotta silti kaikille, tsemppiä ja jaksamista.
N37
Näiden jankkaajien sanoma kannattaa kyllä kuunnella ja ottaa selvää mistä ne puhuu. Jos jankkaus ei kuitenkaan kuullosta sellaiselta mikä sopii itselle, niin sen jälkeen ne voi huoletta unohtaa. Yhden totuuden periaate ei kuitenkaan kannata tässä(kään) asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N37
Näiden jankkaajien sanoma kannattaa kyllä kuunnella ja ottaa selvää mistä ne puhuu. Jos jankkaus ei kuitenkaan kuullosta sellaiselta mikä sopii itselle, niin sen jälkeen ne voi huoletta unohtaa. Yhden totuuden periaate ei kuitenkaan kannata tässä(kään) asiassa.
Jos jotakuta kiinnostaa vittuiluun puettu sanoma, niin siitä vaan. Harmittaa, että ketju täyttyy ihan tyhjänpäiväisestä jankkaamisesta, mutta niin siinä tietysti taas kerran käy, koska pätijöille ei vaan sovi että lihavat (hui kauhea!) haluavat tukea toisiaan hyvässä hengessä. Jos ei itse pudota painoa, niin miksi edes roikkuu mukana?
No, tsempit joka tapauksessa kaikille. Liukenen sitten, varmaan pian, kun ketju on tukittu. En jaksa selata kymmentä sivua nähdäkseni, onko siellä seassa jotain asiallista.
N37
Tsemppiä koitokseen. Kyllä se siitä lähtee :)
Sari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Polarin Ignite sykemittari, se näyttää askelien lisäksi kalorit, päivittäisen aktiivisuusmäärän prosentteina eli sen kanssa on helppo tarkistaa että 100 % tulee täyteen. Se myös neuvoo onko tullut treenattua liikaa tai liian vähän. Kuntotesti myös on ja untakin se tarkkailee.
Olen yhdistänyt sen Yazio-appiin kännykässä ja sillä laskeskelen kalorit. En usko ilman näitä tekisin tätä laihdutusta järkevästi.
Tai sitten päinvastoin. Ei noi mittarit esim. pysty kulutettuja kaloreita tietämään. Siihen ei pysty mikään mittari. Elimistön toimintaa ei pysty laskemaan.
Eikä kalori ja kalori ole välttämättä saman arvoisia
Elimistö käsittelee eri makroravintoaineita eri tavoin, se on kemiaa. Se tuntuu olevan täysin hebreaa näille kaloreitten kyttääjille.
"Kaloreiden kyttääminen" on hyvin olennainen osa laihduttamista.
PS. Mene pois jos ei ole mitään asiallista sanottavaa.
Joo ja ei. Jotta laihtuisi täytyy keho saada käyttämään varastossa olevaa energiaa ja ne vaatii energia vajausta, mutta kaiken maailman kalorilaskurit on rakennu väärin, koska esim. kalori ja kalori ei ole saman arvoisia.
Eipäs, kun joo ja joo. Ensin tarvitaan sopiva kalorimäärä, sitten vasta voidaan lähteä arvioimaan muita tekijöitä, makroja ja mitä ja kuinka paljon syödään.
En jaksa alkaa väittelemään sun kanssa kaloreista. Jos sua huvittaa laskeskella niitä, niin siinähän lasket. Mutta nopeaan painonpudotukseen pääsee myös täysin päinvastaista tietä kun ottaa huomioon kuinka keho toimii. Eli riittää kun valitsee oikeat ruoka-aineet ja unohtaa kalorit, ruokamäärät jne.
Uskallan kyllä väittää, että suurin osa joilla syöminen on täysin retuperällä ei selviä alkuun kalorit ja ruokamäärät unohtamalla, ne kun on unohtanut jo aikaisemminkin. Siksi kalorimäärä on oikeasti hyvä lähtökohta, kun lähdetään rakentamaan terveellisempää ruokavaliota. Siltä pohjalta on paljon helpompi miettiä sopivia ruoka-aineita ja ennen kaikkea määriä. Kiva, jos joillekin syöminen ja ennen kaikkea elintapojen muutos on niin helppoa, että vain syö ja unohtaa kaiken muun, mutta esimerkiksi syömishäiriöiden kanssa kamppaileville se ei ole noin yksinkertaista. Ja heille (meille) joilla ruuan, ruokasuhteen, syömisen ja painon kanssa on pahoja ongelmia, nopea painonpudotus voi olla pahin mahdollinen vaihtoehto heti lihomisen jälkeen.
Jos on noin pahoja ongelmia ruuan kanssa, niin todella kannattaisi miettiä makrojen suhteita eikä suinkaan kaloreita. Se ei tarkoita nopeaa painonpudotusta, vaan pyrkimystä terveeseen ravintoon. Ja sitä myöten myös painonhallintaan.
Kyllä kalorilaskurit sisältävät nykyisin makrolaskimet myös. Eipä tullut mieleenkään että joku ajattelee että laihduttaja tarkkailisi vain kalorimäärää.
En ala karppaamaan vaikka sitähän sinä tässä ajat takaa. Vegaanina ainoa sopiva protskun lähde olisi tofu ja proteiinijauheet että aika yksipuoliseksi kävisi. Rakastan terveellistä vegaaniruokaa, sillä olen pysyin monta kymmentä vuotta ja aion sillä myös nyt laihduttaa. Näillä mennen koko on pienentynyt XXL:stä XL/L ja tavoite on mahtua M-kokoon vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se auttaa, jos syö mieluummin muulloin kuin aamulla. Jos taas aamulla on nälkä ja aamupala on niinsanotusti päivän tärkein ateria, sen skippaaminen on typerää.
Minäkin aloitan nyt. 80 kg paino meni rikki joulun aikaan. Painavimmillani olen ollut 85 kg viimeisilläni raskaana ollessani 16 vuotta sitten. Alle 70 pitäisi päästä nyt, hyvä olisi painaa jotain 65-67 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N37
Olisi kiva jos karpit/VHHt kertoisivat mitä itse tekevät ja mikä on tehonnut. Se olisi hyvähenkistä keskustelua. Ei se että mollataan jonkun toisen tapaa ja saarnataan ja sitä minun mittaria mollataan joka ikisessä keskustelussa. Nämä on kuin uskovaisia, eivät hyväksy muiden tapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N37
Olisi kiva jos karpit/VHHt kertoisivat mitä itse tekevät ja mikä on tehonnut. Se olisi hyvähenkistä keskustelua. Ei se että mollataan jonkun toisen tapaa ja saarnataan ja sitä minun mittaria mollataan joka ikisessä keskustelussa. Nämä on kuin uskovaisia, eivät hyväksy muiden tapaa.
Mun kohdalla tämä jonkun VHH & 16:8 rytmi on myös tuottanut tulosta. Kolmen viikon jälkeen on paino tippunut 3,5 kiloa.
Jos sen kirjan linkin laittaja on vielä linjoilla niin löytyyköhän vastaavaa linkkiä suomenkieliseen versioon? Kiinnostaisi todella lukea tuo kirja
-----------------------------
Mä aloitin laihduttamisen jo hiukan 'etuajassa' eli marraskuun puolella. Projektin inspiraationa oli Jason Fungin kirja Obesity Code, jossa Jason käy läpi kuinka keho oikeasti toimii, kuinka lihominen tapahtuu, mikä merkitys on kahdella keskeisellä hormonilla (insuliini, glukagoni) ja kuinka keho saadaan käyttämään rasvaa energiana.
Käytännössä olen vähentänyt radikaalisti viljojen (pasta, leipä), perunan ja sokerien käyttöä, joilla olen saanut insuliinipiikkejä rajoitettua ja ruokailun olen ajoittanut 8 tunnin aikaikkunaan eli en ole syönyt tai juodun veden lisäksi mitään ilta 18.00 jälkeen. Aterioita on ollut päivässä kaksi (ilman välipaloja) ja joka aterialla olen syönyt mahan täyteen vihanneksia, juureksia ja lihaa (tyypillisesti kanaa). Eli mistään rasvan mättö dietistä ei todellakaan ole ollut kyse.
Kuukaudessa paino tippunut hiukan alle 6 kiloa ja energiatasot on pilvissä. Suosittelen ainakin tutustumaan aiheeseen ja kenties jopa kokeilemaan. Keho parantaa itse itsensä kunhan sille vaan annetaan siihen tilaisuus ja oikeat työkalut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se auttaa, jos syö mieluummin muulloin kuin aamulla. Jos taas aamulla on nälkä ja aamupala on niinsanotusti päivän tärkein ateria, sen skippaaminen on typerää.
Myös tuo aamupalan oleminen päivän tärkein ateria on klisee, johon ei oikeasti löydy tieteellistä perustetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös tuo aamupalan oleminen päivän tärkein ateria on klisee, johon ei oikeasti löydy tieteellistä perustetta.
Näitä on maailma täynnä. Kaikkien tuntema 10000 askelta päivässäkin oli alunperin muistaakseni japanilaisen yrityksen markkinointislogan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi pitäisikin toimia oman elimistönsä mukaan, ja jos sattuu olemaan aamulla syövää tyyppiä, on ihan oikeasti typerää väittää, että aamupalan skippaaminen auttaisi painonhallinnassa.
Aiheesta löytyy ihan oma ketjukin. Samanlaista vääntämistä se on tosin sielläkin
https://www.vauva.fi/keskustelu/3022563/patkapaasto-168-kokemuksia