Tuoksuyliherkkä vaativana ruuhkabussissa
Kommentit (809)
Onko vinkkejä vahvoista ja herkistävistä tuoksuista?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Milla haistellut maalia ja/tai liimaa enemmänkin, kun hajuherkkyyden vuoksi näyttää aivokapasiteettikin olla aikalailla mennyttä. Ei vieraille ihmisille julkisella paikalla mennä huomauttelemaan tuoksuista/hajusta/ulkonäöstä. Ne on henkilökohtaisia asioita. Toivon että Milla huomauttaa joskus asiasta aivan väärälle henkilölle, ja oppii sitten sitä kautta sääntöjä, kuinka normaalissa yhteiskunnassa eletään kaikenlaisia ihmisiä ja heidän ominaisuuksiaan kunnioittaen.
Kaikenlaisia? Myös niitä, jotka saavat ikäviä oireita ylenpalttisesta hajusteiden käytöstä?
Tarkoitatko, että toivot jonkun väärän ihmisen hierovan Millan nenää sormet nyrkissä, kun hän kehtaa toivoa huomaavaisuutta ihmisiltä, jotka matkustavat hänen kanssaan samassa pienessä tilassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan aina tästäedes tuplakerroksen tuoksua kun lähden julkisiin
Laitan aina kunnon parfyymit myös päällysvaatteisiin ennen uloslähtöä.
Laita vain. Oksennan aamiaiseni päällesi, jos olet liian lähellä minua. Ei sille mitään voi. Ihmisellä on oikeus oksentaa kun sitä ei oikein voi estääkään.
Vierailija kirjoitti:
Onko vinkkejä vahvoista ja herkistävistä tuoksuista?
Kissanpissa?
Kun kuninkaalliset ja herttua linnoissaan halusivat paskan hajunsa peittää. Ei siihen aikaan suikuja ja juoksevia vessoja liennyt joka nurkalla. Parfyymi oli se asia, jolla moisen paikan hajun saattoi peittää. Oli barokkiaikaa ja rokokoota. Renessanssia ja muuta. Hygienia lisääntyi, vaatteita pestiin useammin. Eikä enää hienostorouvien tarvinnut huonoja hajuja peittää. Jo vuosikausia on kerrottu parfyymin olevan hento miellyttävä tuoksu. Joka vain hipaisee miellyttävästi kanssa olijaa. Tuo eetterinen öljyinen tuoksu kun tarttuu vaatteisiin. Sitä sipaistaan vain hyvin vähän. Välillä tuoksua vaihtaen
Silti näin nykyaikanakin bussiin tulee 1500 luvulla eläviä paskan hajun peittäjiä, joiden ei ole tarkoitus miellyttää, eikä tehdä hyvää vaikutusta kehenkään. Heidän tarkoituksensa on saada ihmiset pyörtymään ja voimaan pahoin.
Tuoksun pitää olla miellyttävä, ei pyörryttävä.
Jos ihmisellä tällainen herkkyys on, pidän ihan hyvänä puhua asiasta julkisuudessa tai vaikka tuttavapiirissä. Voihan olla, että joku vaikka vähentää hajusteiden käyttöä ihan vapaaehtoisesti saatuaan asiasta tietoa. Aika monelle on se ja sama, käyttääkö itse hajusteita vai ei.
Mutta miksi pitäisi "rohkaistua sanomaan" tuntemattomalle, että saan oireita hajusteistasi? Ei se ihminen siinä hetkessä voi vaihtaa vaatteita ja käydä suihkussa, tai hypätä pois bussista itsekään. En usko, että tuollainen palaute motivoi ketään vähentämään tuoksuja, koska asian kommentoiminen tuntuu tungettelulta. Vähän sama, kuin jos joku huomauttaisi lihavalle bussissa, että "oletko huomannut vieväsi paljon tilaa, minulle tulee ahtaanpaikankammo, jatkossa pyrithän pudottamaan painoa, se on terveellistäkin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tosi ikävää elää noin. Auttaisikohan jos katkaistaisiin aivoista yhteys nenään, jolloin ei vain enää haistaisi niitä hajuja?
Tätini oli pahimman luokan hajuhysteerikko, ja kun hän eräänä jouluna tuli kylään niin tajusin vasta hänen olleen jo tunnin meillä ilman että oli saanut kohtauksia mm hyasintista. Kysyin sitten miten täti on voinut niin hän sanoi että flunssa vei makuaistin mutta muuten hyvin, ja totesi vitsikkäänä että nyt hän voisi syödä sellaistakin mistä ei normaalisti pidä. Kävin sitten laittamassa vahvinta hajuvettäni ennen kuin istuin hänen viereensä joulupöytään, ja toden totta, täti oli kuin ihmeen kaupalla parantunut!
Hän kyllä sittemmin näki hyasintin, jo meillä 3h oltuaan, ja alkoi saamaan sitten taas tutta ahdistusta näkemästään hajusta.
En usko. Minulla keuhkot kyllä huomaa hajun vaikken itse vielä haista mitään. Ääni lähtee ensin, sitten yskittää ja sitten iskee astmakohtaus.
Höpsistä :D Ei keuhkot voi "huomata" hajua :D
Ihan samalta ne laktoosittomat maitotuotteet maistuvat mitä laktoosia sisältävät. Jos laktoosi-intolerantikolle ei kerro, että ruuassa on laktoosia, hän ei saa mitään oireita. Noinhan se menee.
Ole kiltti, älä koskaan tarjoa mitään syötävää kenellekään. Tapat vielä jonkun allergikon.
Höpsis. En minäkään saa mitään oireita olipa syömässäni ruuassa laktoosia tai ei. Ei 50 vuotta sitten Suomessa ollut yhtään laktoosista kärsivää, kun kaikki joivat maitoa. Pelkkää nykyajan huomionhakuisuutta, kun muuta ei keksitä.
Kymmeniä vuosia sitten myös lapsia kuoli ripuliin, nykyään tunnistetaan keliakia. Ruoka-aineallergikoilla saattaa kurkku turvota umpeen, enkä näe mitään syytä miksi laktoosittomiakaan pitäisi kiusata. Laktoosi-intoleranssista puhuttiin vanhoina huonoina aikoina pierutautina, kun syytä ei tunnistettu. Laktoosinsieto taas on geneettinen mutaatio, jota useimmilla kansoilla ei ole, mutta ehkä he sitten ovat vaan huomionhakuisia.
Ja eipä aikaakaan, kun ymmärretään, että keinotekoiset hajusteet ovat aiheuttaneet paljon allergioita ja astmaa. Vauvojen kohdalla onneksi jo osataan varoitella. Niin se elämä etenee.
Vauvojen kanssa kehotettiin käyttämään tuoksuttomia pyykinpesuaineita jo yli 20 v sitten, se ei ole kauheasti edennyt. Ehkä joskus.
Itseasiassa yli 30v sitten. Silloin jo äitiyspakkauksessa oli mukana hajusteeton pesuaine ja ohjattiin hajusteettomuuten jopa neuvolassa.
Ja ihan varmasti on tiedossa jo, että kemikaalit aiheuttavat paljon oireita. Tätä ketjua lukiessa kyllä ymmärtää, miksi aiheeseen ei vain puututa. Jokainen hölväisi tissivakoaan uhmankiilto silmissä ja olisi pakko röyhytä bussissa, miten MINULLA on oikeus.
Niin kävi tupakankin kanssa. Uhottiin, miten poltan ihan missä haluan ja MINULLA on oikeus tehdä niin ja näin. Ja kuinka kävi.
Kaikki vaatii vaan aikaa. Fiksuimmat tajuavat sen ajan kuluessa jotakin itse, joko ihan muuten tai läheisen sairastumisen kautta. Yksinkertaisemmat sitten kertovat, miten ollaan mielenvikaisia ja MINÄ ainakin plaaplaa.
Siinä vaiheessa, kun se oma tissivako pettää. Henkeä ahdistaa ja juostaan lääkäriltä toiselle, huudetaan, että MINULLA on oikeus saada hoitoa.
Ja sen jälkeen vaaditaan, ettei kukaan saa käyttää hajusteita. Sillä nämä pakon edessä kelkkansa kääntäneet ovat rasittavimpia. Sen jälkeen he keksivät jonkun muun aiheen, jossa MINULLA on oikeus...
Välillä olisi hyvä istua hetkeksi ja miettiä. Onko se oma hajupilvi nyt niin tärkeä kuitenkaan. Niinpä, ei se ole.
Tuossa vauvojen pesuaineiden hajusteettomuudessa on kyse kosketusallergiasta ei tuoksuyliherkkyydestä. Joillakin ihmisillä puhdistusaineiden ja ihonhoitoaineiden hajusteet voivat aiheuttaa iho-ongelmia.
Liekö ihmiset tuosta saaneet kiihokkeen tuoksuallergialleen, joka heidän mielestään johtaa heillä hengenvaaralliseen sairauskohtaukseen. Nykyään tuosta kutsutaan hieman oikeammin tuoksuyliherkkyydeksi.
Allergia-ja astmaliitto yrittää turhaan sivistää metsäsuomalaisia, jotka hullaantuivat päästyään viime vuosisadalla sivistyksen pariin. Metsäsuomalaiset kuulivat historian tunnilla aurinkokuninkaan hovista, jossa ei peseydytty ollenkaan ja eritteiden löyhkä piilotettiin parfyymeillä ja täit peruukeilla.
Nyt he ja heidän jälkeläisensä istuvat busseissa tukka paskaisella nutturalla ("Mä käyn suihkussa korkeintaan kerran viikossa ja pesen hiukset kahden viikon välein, ja vaatteet kerran kuussa. Petivaatteet vaihdan 3-4 kertaa vuodessa, kun ei kerkii ja vettäki pitää säästää! Rakastan parfyymejä!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita vain. Oksennan aamiaiseni päällesi, jos olet liian lähellä minua. Ei sille mitään voi. Ihmisellä on oikeus oksentaa kun sitä ei oikein voi estääkään.
Ja velvollisuus maksaa tärvelemänsä vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitapa kestää vaan. Muilla ei ole sen enempää velvollisuuksia kuin sinullakaan.
Missä te noita hajunlotraajia haistelette, kun en oo sellaiseen törmännyt kuin ihan muutamia kertoja elämäni aikana. Suomalaiset on TODELLA maltillisia hajusteiden käyttäjiä, suurin osa tuskin edes käyttää esimerkiksi mitään hajuvettä. Ja joskus kun oon jutellut naisten kanssa, niin he todella käyttävät sitä hajuvettä niin minimaalisen vähän ja suosivat kevyitä tuoksuja, että nenän sais kiinni laittaa ihoon, että sen tuoksun haistaisi.
Ei muilta voi edellyttää tuoksuttomuutta julkisissa liikennevälineissä tai muissa julkisissa paikoissa. Ei edes työpaikalla tai koulussa.
Ihan samoin kuin vaikka kissa-allerginen ei voi edellyttää, että muut luopuvat kissoistaan, vaikka heidän vaatteissaan kulkeutuu allergeeneja, joihin allergikko reagoi. Eikä kala-allergikko voi edellyttää, että työpaikalla ei kukaan syö kalaa sisältävää eväsruokaa.
Se on allergikon oma ongelma, miten järjestää kulkemisensa ja ruokailunsa niin, että pärjää. Ei julkisen liikenteen käyttö ole mikään ihmisoikeus, jos kerran siihen ei kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiminnallinen vaiva. Hoidettavissa jos haluaa.
Kyllä, oikeassa olet. Mutta miksi silti kenenkään pitää vapaaehtoisesti löyhkätä pahalle? Hajuvedet, omot ja sensellaiset ei ole miellyttäviä hajuja.
Terv. tuoksuyliherkkä joka on osittain parantunut harjoittelemalla/siedättymällä, mutta joka edelleen inhoaa synteettisiä hajuja.
Kai sä ymmärrät, että tuo on vain ja ainoastaan sinun mielipiteesi.
Minun mielipiteeni taas on, että hajuveteni ja huuhteluaineeni tuoksuvat hyvältä.
Eikö se huuhteluaineen tuoksu riitele hajuveden kanssa?
Itse käytän ain hajuvettä (maltillisesti, eli haistat sen jos tulet halaamaan tai ihan lähelle), mutten voi sietää muita hajustettuja tuotteita - varsinkaan pyykinpesu- ja huuhteluaineita. Kodissani on siis miltei kaikki muu tuoksutonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitapa kestää vaan. Muilla ei ole sen enempää velvollisuuksia kuin sinullakaan.
No totta kai tärvelijän velvollisuus on korvata se minkä tärvelee. Onneksi kaikilla on nykyään kännykät mukana, ja liikennevälineissäkin kamerat.
Vierailija kirjoitti:
Kuulut varmaan myös näihin minä-minä-tyyppeihin, jotka kuuntelevat julkisissa p*skaohjelmia puhelimellaan ilman kuulokkeita.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ihmetyttää, miten nämä tuoksuyliherkät eivät ole koskaan yliherkkiä hien- ja lianhajuille, mikä saa minut melkein oksentamaan.
Voisiko se johtua vaikka siitä että ne eniten ärsytystä aiheuttavat tuoksut sisältää vähän eri kemikaaleja kuin hiki ja lika?
Kannattaa perehtyä, että tietää mille itsensä altistaa.
Bentsyyliasetaatista voi vaikka aloittaa, kun sitä on vähän joka paikassa.. Kiva kukkaistuoksu, luonnastaankin monissa kukissa. Hajusteissa tietysti tuhat- tai kymmentuhatkertaisina pitoisuuksina koska pyykinhän pitää tuoksua kukilta naapuriinkin. Suurina pitoisuuuksina ärsyttää limakalvoja tai jopa ihoa. Hengitettynä tai nieltynä aiheuttaa erinäisiä keskushermostollisia oireita, pitkäaikainen altistus munuaisvaurioita.
Metyylibentsoaatti on toinen kiva ja paljon käytetty kukkaistuoksu, joka päivätöinään toimii hyönteismyrkkynä ja liuottimena.
Dietyyliftalaatti taas ei haise oikein millekään ja maistuukin pahalle, mutta on oikein pätevä ja paljon käytetty orgaaninen liuotin kiinneaineena joihin näitä muita tuoksuja voi sitoa haihdutettavaksi. Rottakokeissa aiheuttaa sikiövaurioita erityisesti luustoon ja urosrotille heikentynyttä siittiöiden tuotantoa.
Tuossa ihan muutama yleisesti käytetty esimerkki niistä sadoista kemikaaleista joita käytetään että "pyyki tuoksuu puhtaalle" tms ja asiaa pohdiskellessa kannattaa ottaa huomioon myös se että kun hajusteista puhutaan niin kriteerit turvallisuudella on "hieman" erilaiset kuin vaikkapa lääkkeille. Lääkkeiden tapauksessa lääkkeen turvallisuus pitää edes jollakin tavalla todistaa jo etukäteen, hajusteiden ja kosmetiikan tapauksessa aika pitkälle riittää että käytät kemikaaleja joita kukaan ei vielä ole onnistunut täysin aukottomasti osoittamaan hengenvaarallisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisellä tällainen herkkyys on, pidän ihan hyvänä puhua asiasta julkisuudessa tai vaikka tuttavapiirissä. Voihan olla, että joku vaikka vähentää hajusteiden käyttöä ihan vapaaehtoisesti saatuaan asiasta tietoa. Aika monelle on se ja sama, käyttääkö itse hajusteita vai ei.
Mutta miksi pitäisi "rohkaistua sanomaan" tuntemattomalle, että saan oireita hajusteistasi? Ei se ihminen siinä hetkessä voi vaihtaa vaatteita ja käydä suihkussa, tai hypätä pois bussista itsekään. En usko, että tuollainen palaute motivoi ketään vähentämään tuoksuja, koska asian kommentoiminen tuntuu tungettelulta. Vähän sama, kuin jos joku huomauttaisi lihavalle bussissa, että "oletko huomannut vieväsi paljon tilaa, minulle tulee ahtaanpaikankammo, jatkossa pyrithän pudottamaan painoa, se on terveellistäkin".
Niin no, jos minulle sanottaisiin kauniisti, että saan oireita hajupilvestäsi, kysyisin tarkennusta, olisin kiinnostunut ja pahoittelisin. Lopettaisin varmaan hajusteiden käytön siihen. Miksikö? No siksi, etten halua olla kellekään haitaksi.
Se mikä ei ole kohteliasta, niin puhua rumasti kellekään tai loukata muuten. Myöskään invalidien tai heidän apulaisena toimien koirien arvostelu ei ole hyvää käytöstä, jos he itse käyttäytyvät hyvin. Toki jos on allerginen koiralle, voi esim. pahoitella, että siirtyy kauemmas.
Jos ihmiset joustaisivat edes vähän, maailma olisi paljon kivempi paikka.
Ja kyllä, itsellenikin tulee sellaisen hajupilven sisällä liikkuvasta hahmosta mieleen heti tunkkaisen likainen ihminen. Jotainhan sillä hajumäärällä yritetään varmaan peittää. Muutenhan ihan pieni määrä oikeasti hyvää tuoksua riittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko viedä omanikin pesulaan ja laskun sinulle, kun se koimyrkyn ja kissapissan risteytystuoksusi jää vaatteisiini?
Kaikki hajuherneethän voisivat suoraan laittaa yhteystiedot näkyviin. Ei tarvitsisi kysellä mitään, saisi vain haista rauhassa ja maksaa pesulamaksuja...
Minulle tullut tuollaista herkkyyttä astman myötä. Kaverin tupareissa oli useampi tupakoiva ihminen ja se heihin tarttunut haju alkoi tehdä pahaa ja oli pakko lähteä kotiin. Samoin liian vahvat tuoksut, pyykinpesuaineista tai hajusteista tekee samaa hengenahdistusta. Onneksi on se oma auto ja harvoin missään tulee käytyä kodin ulkopuolella, muualla kuin töissä. Työpaikalla max 4 ihmistä väljästi, hissi on ainoa missä hetken saattaa joutua liian rajuja tuoksuja haistelemaan.
Kyllähän tämä vähän eristää sinne kotiin.. Minkäs teet..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiminnallinen vaiva. Hoidettavissa jos haluaa.
Kyllä, oikeassa olet. Mutta miksi silti kenenkään pitää vapaaehtoisesti löyhkätä pahalle? Hajuvedet, omot ja sensellaiset ei ole miellyttäviä hajuja.
Terv. tuoksuyliherkkä joka on osittain parantunut harjoittelemalla/siedättymällä, mutta joka edelleen inhoaa synteettisiä hajuja.
Kai sä ymmärrät, että tuo on vain ja ainoastaan sinun mielipiteesi.
Minun mielipiteeni taas on, että hajuveteni ja huuhteluaineeni tuoksuvat hyvältä.Eikö se huuhteluaineen tuoksu riitele hajuveden kanssa?
Itse käytän ain hajuvettä (maltillisesti, eli haistat sen jos tulet halaamaan tai ihan lähelle), mutten voi sietää muita hajustettuja tuotteita - varsinkaan pyykinpesu- ja huuhteluaineita. Kodissani on siis miltei kaikki muu tuoksutonta.
No riitelee riitelee, mutta kuten olet huomannut täällä, niin kovasti riitelevät hekin, ketkä niitä syreenimyrkkyjä tunkevat vaatteisiinsa kärpäsmyrkyn ja kielokuvotuksen lisäksi. Siinä ei paljon eaudeällö enää korvan takana yksilöidy, kun likainen nuttura vedetään halpislakalla jäykäksi ja meikkitahrat lukitaan vaatteisiin jollakin wc-raikastinsuihkeella ennen kuin tapetaan kotoa lähtiessä naapurin mummo hapenpuutteeseen siihen hissiin...