Tuoksuyliherkkä vaativana ruuhkabussissa
Kommentit (809)
En kyllä ymmärrä sellasia tuoksupilviä. Miksi siinä hajuvedessä pitää uida? Yksi tai kaksi suihkusta riittää kyllä. Ei tuoksu ole enää hyvä jos sen haistaa kolmen metrin päähän.
Joskus on hävettänyt töissä aamulla, kun vaatteet on haisseet voimakkaasti pesuaineelle. Samoin on myös nolottanut, kun olen aamulla käyttänyt hajustettua kuivapesua hiuksiin, tosi voimakas haju kestää monta tuntia. Onneksi olen hölmöydestä viisastunut. Hajusteeton on paras vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä sellasia tuoksupilviä. Miksi siinä hajuvedessä pitää uida? Yksi tai kaksi suihkusta riittää kyllä. Ei tuoksu ole enää hyvä jos sen haistaa kolmen metrin päähän.
Ja sen kolme metriä haistaa, vaikka tuulisi sinne toiseen suuntaan...
Luulen, että nenä on jotenkin "ajettu loppuun". Pitäisi siis painua viikoksi tai pariksi johonkin saareen, missä ei olisi tuoksuna kuin kesätuuli. Sen jälkeen voisi oma kämppäkin iskeä otsaan sillä voimalla, että herää.
Eihän navetassakaan haise, kun siellä on hetken. Nenä tottuu. Samoin vanhojen talojen "mummolahaju". Nenä tottuu, mutta kotona tajuat, että joka paikka itsessä ja vaatteissa haisee.
Kun koko ajan on myrkkypilvessä, ei varmaankaan oikeasti haista. Siksi aina laittaa vain lisää ja taas lisää. Eikä tajua ollenkaan, miksi ympärillä kaikki muuttuu kuolleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti tosi ikävää elää noin. Auttaisikohan jos katkaistaisiin aivoista yhteys nenään, jolloin ei vain enää haistaisi niitä hajuja?
Tätini oli pahimman luokan hajuhysteerikko, ja kun hän eräänä jouluna tuli kylään niin tajusin vasta hänen olleen jo tunnin meillä ilman että oli saanut kohtauksia mm hyasintista. Kysyin sitten miten täti on voinut niin hän sanoi että flunssa vei makuaistin mutta muuten hyvin, ja totesi vitsikkäänä että nyt hän voisi syödä sellaistakin mistä ei normaalisti pidä. Kävin sitten laittamassa vahvinta hajuvettäni ennen kuin istuin hänen viereensä joulupöytään, ja toden totta, täti oli kuin ihmeen kaupalla parantunut!
Hän kyllä sittemmin näki hyasintin, jo meillä 3h oltuaan, ja alkoi saamaan sitten taas tutta ahdistusta näkemästään hajusta.
En usko. Minulla keuhkot kyllä huomaa hajun vaikken itse vielä haista mitään. Ääni lähtee ensin, sitten yskittää ja sitten iskee astmakohtaus.
Höpsistä :D Ei keuhkot voi "huomata" hajua :D
Ihan samalta ne laktoosittomat maitotuotteet maistuvat mitä laktoosia sisältävät. Jos laktoosi-intolerantikolle ei kerro, että ruuassa on laktoosia, hän ei saa mitään oireita. Noinhan se menee.
Ole kiltti, älä koskaan tarjoa mitään syötävää kenellekään. Tapat vielä jonkun allergikon.
Höpsis. En minäkään saa mitään oireita olipa syömässäni ruuassa laktoosia tai ei. Ei 50 vuotta sitten Suomessa ollut yhtään laktoosista kärsivää, kun kaikki joivat maitoa. Pelkkää nykyajan huomionhakuisuutta, kun muuta ei keksitä.
Kymmeniä vuosia sitten myös lapsia kuoli ripuliin, nykyään tunnistetaan keliakia. Ruoka-aineallergikoilla saattaa kurkku turvota umpeen, enkä näe mitään syytä miksi laktoosittomiakaan pitäisi kiusata. Laktoosi-intoleranssista puhuttiin vanhoina huonoina aikoina pierutautina, kun syytä ei tunnistettu. Laktoosinsieto taas on geneettinen mutaatio, jota useimmilla kansoilla ei ole, mutta ehkä he sitten ovat vaan huomionhakuisia.
Ja eipä aikaakaan, kun ymmärretään, että keinotekoiset hajusteet ovat aiheuttaneet paljon allergioita ja astmaa. Vauvojen kohdalla onneksi jo osataan varoitella. Niin se elämä etenee.
Vauvojen kanssa kehotettiin käyttämään tuoksuttomia pyykinpesuaineita jo yli 20 v sitten, se ei ole kauheasti edennyt. Ehkä joskus.
Itseasiassa yli 30v sitten. Silloin jo äitiyspakkauksessa oli mukana hajusteeton pesuaine ja ohjattiin hajusteettomuuten jopa neuvolassa.
Ja ihan varmasti on tiedossa jo, että kemikaalit aiheuttavat paljon oireita. Tätä ketjua lukiessa kyllä ymmärtää, miksi aiheeseen ei vain puututa. Jokainen hölväisi tissivakoaan uhmankiilto silmissä ja olisi pakko röyhytä bussissa, miten MINULLA on oikeus.
Niin kävi tupakankin kanssa. Uhottiin, miten poltan ihan missä haluan ja MINULLA on oikeus tehdä niin ja näin. Ja kuinka kävi.
Kaikki vaatii vaan aikaa. Fiksuimmat tajuavat sen ajan kuluessa jotakin itse, joko ihan muuten tai läheisen sairastumisen kautta. Yksinkertaisemmat sitten kertovat, miten ollaan mielenvikaisia ja MINÄ ainakin plaaplaa.
Siinä vaiheessa, kun se oma tissivako pettää. Henkeä ahdistaa ja juostaan lääkäriltä toiselle, huudetaan, että MINULLA on oikeus saada hoitoa.
Ja sen jälkeen vaaditaan, ettei kukaan saa käyttää hajusteita. Sillä nämä pakon edessä kelkkansa kääntäneet ovat rasittavimpia. Sen jälkeen he keksivät jonkun muun aiheen, jossa MINULLA on oikeus...
Välillä olisi hyvä istua hetkeksi ja miettiä. Onko se oma hajupilvi nyt niin tärkeä kuitenkaan. Niinpä, ei se ole.
Tuossa vauvojen pesuaineiden hajusteettomuudessa on kyse kosketusallergiasta ei tuoksuyliherkkyydestä. Joillakin ihmisillä puhdistusaineiden ja ihonhoitoaineiden hajusteet voivat aiheuttaa iho-ongelmia.
Liekö ihmiset tuosta saaneet kiihokkeen tuoksuallergialleen, joka heidän mielestään johtaa heillä hengenvaaralliseen sairauskohtaukseen. Nykyään tuosta kutsutaan hieman oikeammin tuoksuyliherkkyydeksi.
Pahassa tuoksuyliherkkyydessä voimakkaan tuoksun takia voi salpautua henki niin ettei meinaa saada happea vedettyä, jos ei pääse tilasta pois. Näin minulla, kun itse sain tuoksuyliherkkyys oireita sattuneesta syystä, onneksi ohimenevästi. Ei ollut helppoa ulkona liikkuminen. Ymmärrän näitä henkilöitä nyt paljon paremmin. Tuolla nimittäin kulkee ihmisiä, jotka jostain syystä laittaa aivan liikaa tuoksua päälleen, liekö oma nenä tottuu niin ei itse enää haista.
Käyttäkää maskia julkisissa kulkuvälineissä. Sitä ei kukaan enää ihmettele.
Ihmisten kulttuuriin kuuluu saasta ja löyhkä.
Rotat, täit, kirput, lutikat. Paskan, kusen, kalman ja hien haju. Siellä missä ihmiset asuvat nuo odöörit leijuvat aina kaikissa kulttuureissa.
Enemmän olen nykyaikaisten hajusteiden kannalla, en varhaiskeskiaikaisen gallialaisen kalatorin. Vaikka migreeneistä kärsinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten kulttuuriin kuuluu saasta ja löyhkä.
Rotat, täit, kirput, lutikat. Paskan, kusen, kalman ja hien haju. Siellä missä ihmiset asuvat nuo odöörit leijuvat aina kaikissa kulttuureissa.Enemmän olen nykyaikaisten hajusteiden kannalla, en varhaiskeskiaikaisen gallialaisen kalatorin. Vaikka migreeneistä kärsinkin.
Itse olen hyvän hygienian kannalla.
Huomasin yhtenä iltana, että miehellä on uutta dödöä. En sanonut mitään, ajattelin että jospa se ei aiheutakaan mitään. Yöllä heräsin oksettavaan oloon ja lopulta itkin pönttöön nojaten. Oksentaminen ja jyskyttävä päänsärky on kyllä lyömätön yhdistelmä. Mies tuli katsomaan, että mikä mulla on, ja sen kivun keskellä vaan sopersin, että pysy kaukana minusta. Lopputulos: mies suihkuun yöllä, lakanat vaihtoon, tuuletus ja mulle 1 gr panadolia+800 microg buranaa, jolla kipu laukesi puolen tunnin kuluttua. Väsymys ja aivosumu kesti pari päivää.
Että tämmöinen mielenterveysongelma täällä kuluneella viikolla.
Eli 99% ihmisistä pitää elää siten miten 1% ihmisistä määrää? Ja vieläpä pelkän hajuherkkyyden takia?
Vierailija kirjoitti:
Pistinkin juuri tuossa 200 euron hajuvesiostokset menemään black fridaysta. Ostin muun muassa Good Girliä https://t.ly/LrLd kun se tuppasi olemaan niin hyvässä alessa. Hyvää päivän jatkoa kaikille tuoksuherkille :)
Boss lady
Ihan oikein että tuoksuherkät joutuu kärsimään bussissa. Joko voi mennä omalla autolla tai sitten saada vähän siedätyshoitoa itsekeksittyihin ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Huomasin yhtenä iltana, että miehellä on uutta dödöä. En sanonut mitään, ajattelin että jospa se ei aiheutakaan mitään. Yöllä heräsin oksettavaan oloon ja lopulta itkin pönttöön nojaten. Oksentaminen ja jyskyttävä päänsärky on kyllä lyömätön yhdistelmä. Mies tuli katsomaan, että mikä mulla on, ja sen kivun keskellä vaan sopersin, että pysy kaukana minusta. Lopputulos: mies suihkuun yöllä, lakanat vaihtoon, tuuletus ja mulle 1 gr panadolia+800 microg buranaa, jolla kipu laukesi puolen tunnin kuluttua. Väsymys ja aivosumu kesti pari päivää.
Huhhuh, kai olet käynyt lääkärissä? Et ole terve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oon ihan 100% kunnossa
Kaikenlaiset sekopäät pääsee lehtien palstoille ulisemaan! Jos joku tulisi ratikassa minulle huomauttelemaan tuoksustani, tiedustelisin onko lääkäriä paikalla Ymmärrän kyllä oikein hyvin, että hajut voi häiritä. Minuakin kovasti ällöttää vieraiden ihmisten hajut (ei kyllä tuoksut) ja niiden äänet. Siksi olen siirtynyt yksityisautoiluun ja kerrostalosta omakotitaloon. Ei tarvitse haistella eikä kuunnella ketään. Suomalaiset on kyllä ihan sekaisin, ei tällaisiin otsikoihin ja ihmisiin oikein muualla voi törmätä. Tai ainakaan niille ei anneta palstatilaa
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein että tuoksuherkät joutuu kärsimään bussissa. Joko voi mennä omalla autolla tai sitten saada vähän siedätyshoitoa itsekeksittyihin ongelmiin.
Sitten te itse ette kestä yhtään, jos pari matkustajaa juttelee keskenään koko matkan. Heti tulette valittamaan, miten bussissa pitää olla hiljaa. Tai jos vauva itkee, se se teistä hirveää on. Ei se ketään haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oon ihan 100% kunnossa
Kerro tuo sama lääkärille minkä kerroit meille täällä palstalla, niin hän voi sinulle kertoa että et tosiaan ole lähelläkään tervettä.
Niin tai johtuisiko kenties siitä, että kaikki, jotka täällä kiljuvat käyttävänsä juuri niin paljon mäskiä kuin vaatteet ja parkkiintunut iho vielä vetää, ovat naisia?
Eihän täällä ole näkynyt yhdenkään miehen kommenttia...
Itse tiedän kaksi miestä, jotka haisevat kuin hyttyskarkottimet täydellä teholla. Molemmat 70+ ja uskovat tekevänsä sillä vaikutuksen naisiin. Eli aina hammaslääkäriin, lääkäriin, ravintolaan ja ties minne lähtiessä peilataan ja lyödään leukoihin keltaista nestettä oikein kouralla. Ja molemmat haluavat tietysti ne samat naislääkärit. Ovat niin mukavia... Oikeasti nämä lääkärit tuulettavat luultavasti kaksi viikkoa ja pelkäävät seuraavaa käyntiä...
Naisissa tiedän monia hajupommeja. Ja yksi neste ei riitä. On pyykkiin, suihkuun, hiuksiin, naamaan, kantapäähän, kainaloon, rintakehään, korvan taakse ja varmaan sidekin on pöksyssä se allwayssin wunderbaum -versio. Kaulukset vielä täynnä puuteritahroja ja takista näkee, ettei ime enää mitään. Eikä ole gore-tex.
Eli ällöttää liika aina, mutta cocktail tappaa.