Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikalla samanlaisissa tehtävissä vaihtelevia etätyökäytäntöjä

Vierailija
23.11.2022 |

Meillä on etätyösopimukset. Jotkut kuitenkin tekevät paljon enemmän etänä töitä, kuin mitä sopimus mahdollistaa. Miten sopimusta voidaan soveltaa naamakertoimella?

Kommentit (169)

Vierailija
101/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveyden suosituksesta saa työskennellä enemmän etänä.

Minulle ei ole avattu sitä miksi osastolla osa porukasta on etänä paljon enemmän kuin mitä työpaikan etätyösopimus mahdollistaa.

Mistä sä sen tiedät? Kyttäätkö sä 24/7 työpaikalla?

Osaston työntekijöiden sähköiset kalenterit ovat näkyvissä. Aika helposti on näkyvissä, jos osa tekee paljon enemmän etätyötä kuin mikä on sopimuksessa eikä heitä toimistolla näy.

Eli kyttäät toisten kalentereita, lasket etäpäiviä ja käyt katsomassa onko he toimistolla? Jep, ehkä en ihmettele suljettuja mikkejä 😅

Et ilmeisesti kykene erottamaan miten erilainen tilanne on kun joku on ollut töissä pitkään tai jos paikalle tulee töihin uutena henkilönä.

Mikrofonit ovat olleet pääosin palavereissa kiinni alusta alkaen. Palaveriaikoja olisi vaikea sopia, jollei näkisi kenenkään kalentereja.

Tietenkin mikit ovat pääosin kiinni palavereissa, joissa on paljon osallistujia, kuuluu käytöstapoihin, eihän ne muuten onnistuisi. Isoimmissa palavereissa kutsuja itse mykistää osallistujat.

Meillä mikki laitetaan kiinni jopa kahdenkeskisissä neuvotteluissa heti kun oma puheenvuoro on päättynyt. Ei todellakaan ole mitään kovin sujuvaa dialogia, kun toisen osapuolen huomio menee mikin päälle ja pois räpläilyyn.

Oletteko yli 80-vuotiaita vai miten ette muista missä kohtaa se sama mykistysnäppäin aina sijaitsee?

Sohvalta nousemiseen ja tietokoneen ääreen kömpiseen taitaa monella mennä hetki. Siksi pitkät tauot ennen kuin esitettyyn kysymykseen ehditään vastaamaan.

Ai, mulla on palavereissa läppäri sohvalla sylissä mutta kukin tavallaan.

Ei kuulosta kovin ergonomiselta työskentelyltä.

Mulla on erittäin mukava, ergonominen ja kallis sohva.

Vierailija
102/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei ole avattu sitä miksi osastolla osa porukasta on etänä paljon enemmän kuin mitä työpaikan etätyösopimus mahdollistaa.

Osaston työntekijöiden sähköiset kalenterit ovat näkyvissä. Aika helposti on näkyvissä, jos osa tekee paljon enemmän etätyötä kuin mikä on sopimuksessa eikä heitä toimistolla näy.

Miten se näkyy kalenterissa, eikö siellä ole samat palaverikutsut sijainnista riippumatta?

Oletko itse joka päivä toimistolla, koska tunnut tietävän keitä siellä kulloinkin on.

Kalentereihin pitää merkitä missä paikassa kunakin päivänä työskentelee.

Hölmö käytäntö. Parempi niin että sijainti ei merkitse mitään ja tavoitettavuus sama sijainnista riippumatta. Pidemmät poissaolot koneelta merkitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kyttäät toisten kalentereita, lasket etäpäiviä ja käyt katsomassa onko he toimistolla? Jep, ehkä en ihmettele suljettuja mikkejä 😅

Et ilmeisesti kykene erottamaan miten erilainen tilanne on kun joku on ollut töissä pitkään tai jos paikalle tulee töihin uutena henkilönä.

Mikrofonit ovat olleet pääosin palavereissa kiinni alusta alkaen. Palaveriaikoja olisi vaikea sopia, jollei näkisi kenenkään kalentereja.

Tietenkin mikit ovat pääosin kiinni palavereissa, joissa on paljon osallistujia, kuuluu käytöstapoihin, eihän ne muuten onnistuisi. Isoimmissa palavereissa kutsuja itse mykistää osallistujat.

Meillä mikki laitetaan kiinni jopa kahdenkeskisissä neuvotteluissa heti kun oma puheenvuoro on päättynyt. Ei todellakaan ole mitään kovin sujuvaa dialogia, kun toisen osapuolen huomio menee mikin päälle ja pois räpläilyyn.

Oletteko yli 80-vuotiaita vai miten ette muista missä kohtaa se sama mykistysnäppäin aina sijaitsee?

Sohvalta nousemiseen ja tietokoneen ääreen kömpiseen taitaa monella mennä hetki. Siksi pitkät tauot ennen kuin esitettyyn kysymykseen ehditään vastaamaan.

Onko myös tietokone ergonomista mallia?

Vierailija
104/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On toki, syliin sopiva. Pitäisikö istua suoraselkäisesti puisella tuolilla ilman pehmustetta jotta työnteon ehdot täyttyy?

Vierailija
105/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen johtajia. Osa työntekijöistä saa olla etätöissä ja on silti oma työhuone.

Osa ei saa olla etätöissä ja joutuvat olemaan samassa huoneessa jonkun toisen kanssa. Tämä toinen kuuntelee musiikkia jne.

Ilmeisesti moni johtaja on turtunut työhönsä eikä näe miten osa työntekijöistä kärsii työpaikalla.

Vierailija
106/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelen johtajia. Osa työntekijöistä saa olla etätöissä ja on silti oma työhuone.

Osa ei saa olla etätöissä ja joutuvat olemaan samassa huoneessa jonkun toisen kanssa. Tämä toinen kuuntelee musiikkia jne.

Ilmeisesti moni johtaja on turtunut työhönsä eikä näe miten osa työntekijöistä kärsii työpaikalla.

Pakko olla aina välillä sairaslomalla.

Vierailija
107/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla on oma työhuone ja käyvät 1 päivä viikosta toimistolla.

Johtajat on tyhmiä.

Vierailija
108/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työtehtävistä, haluaisitko jakaa työhuoneen esim. lääkärin tai sossun kanssa joka ottaa asiakkaita vastaan? Annan palautetta esimiehelle.

Vierailija
109/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työtehtävistä, haluaisitko jakaa työhuoneen esim. lääkärin tai sossun kanssa joka ottaa asiakkaita vastaan? Annan palautetta esimiehelle.

En ole tuollaisessa työpaikassa. Ihan normi toimistossa.

Vierailija
110/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisissa etätyökäytännöissä voi olla ihan asialliset perusteet.

Itse tein etätyötä sovitusti jo ennen koronaa ja etätyön yleistymistä. Kyseessä oli kolmikantaneuvottelussa (=työkykyneuvottelussa) sovittu  asia. Etätyömahdollisuus oli yksi neuvottelussa sovittu työkykyä ylläpitävä asia. Toinen oli vapaasti joustavat työajat. Lähimmille työkavereille kerroin syyn  etätyölle joustoille, mutta en tiedottanut koko firmalle.

Joskus olen kuullut jonkun eri tiimin ihmisen nurisevan etätyöstäni ja työajoistani. Se oli sen verran ilkeää puhetta, että ei kiinnostanut mennä selittämään heille yhtään mitään. Olisin toki vastannut jos asiallisesti olisivat tulleet minulta kysymään.

Nykyään teen pelkästään etätyötä enkä tiedä onki siitä tullut valituksia työpaikalla. 

Vierailija
111/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi työtön joka on sijaisena tai palkkatukityössä saa aina se huonoimman istumapaikan. Toisilla on joka vuosi uusi työpaikka ja aina joudut opettelemaan. Ja aina se huonoin istumapaikka eikä ohjelmia saada toimimaab, kestää ja kestää.

Itse meinaan tämän sijaisuuden jälkeen mennä lääkäriin ja sanoa, että olen masentunut. En jaksa enää.

Vierailija
112/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä sinulle tarvitse avatakaan.

Ei kai, mutta ei ole edes kerrottu keitä kaikkia poikkeukset koskevat. En tiedä yhtään milloin toimistolla sattuu olemaan porukkaa paikalla ja millaisella kokoonpanolla. Yhteisiä lähitapaamisia ei käytännössä pysty sopimaan. Ns. hiljainen tieto ei meillä sitten siirry lainkaan.

No sellaiset asiat sun kuuluu puhua suoraan tiimin kanssa. *Mä haluaisin tavata f2f ens vkolla. Pääsiskö kaikki keskiviikkona toimistolle?* Ei kukaan voi sulle kertoa milloin kukakin pitää toimistopäiviään.

Olen yrittänyt, mutta siihen sanotaan ettei vielä tässä vaiheessa tietää miten ensi viikolla olisi tulossa toimistolle jne. Eikä kollegana sinne pysty ketään vaatimaan tulemaan.

No tuo ei taas liity mitenkään työpaikkaan vaan yksilöihin.

Liittyy se myös työpaikkaan. Joissain paikoissa on osastolla joku tietty lähipäivä, jotta ihmiset tapaisivat säännöllisesti myös kasvokkain ja saataisiin hoidettua silloin hoidettua enemmän vuorovaikutusta edellyttäviä työtehtäviä.

Kuvaile millainen työtehtävä edellyttää mielestäsi säännöllistä kasvotapaamista. Teettekö ehkä jotain mimiikkaa?

Jos palaverissa on tarkoitus pienellä porukalla keskustella jostakin ja tehdä päätöksiä, toimiiko se sinusta hyvin jos ihmiset kamerat ja mikit suljettuina puuhailevat kaikkea muuta kuin keskittyvät kokouksen aiheeseen? Minusta ei.

Sinulla tuntuu olevan pakonomainen tarve kytätä työtovereitasi. Kamerat kiinni, asialista näytölle ja kukin puhuu vuorollaan tai kun on sanottavaa. Päällekälätys on epäkohteliasta. 

Vierailija
113/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilaisissa etätyökäytännöissä voi olla ihan asialliset perusteet.

Itse tein etätyötä sovitusti jo ennen koronaa ja etätyön yleistymistä. Kyseessä oli kolmikantaneuvottelussa (=työkykyneuvottelussa) sovittu  asia. Etätyömahdollisuus oli yksi neuvottelussa sovittu työkykyä ylläpitävä asia. Toinen oli vapaasti joustavat työajat. Lähimmille työkavereille kerroin syyn  etätyölle joustoille, mutta en tiedottanut koko firmalle.

Joskus olen kuullut jonkun eri tiimin ihmisen nurisevan etätyöstäni ja työajoistani. Se oli sen verran ilkeää puhetta, että ei kiinnostanut mennä selittämään heille yhtään mitään. Olisin toki vastannut jos asiallisesti olisivat tulleet minulta kysymään.

Nykyään teen pelkästään etätyötä enkä tiedä onki siitä tullut valituksia työpaikalla. 

Voi varmasti olla asialliset perusteet poikkeuksille. Hämmästyttävän moni vain on etänä paljon sovittua enemmän.

Vierailija
114/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi työtön joka on sijaisena tai palkkatukityössä saa aina se huonoimman istumapaikan. Toisilla on joka vuosi uusi työpaikka ja aina joudut opettelemaan. Ja aina se huonoin istumapaikka eikä ohjelmia saada toimimaab, kestää ja kestää.

Itse meinaan tämän sijaisuuden jälkeen mennä lääkäriin ja sanoa, että olen masentunut. En jaksa enää.

Ei ole montaa vuotta, kun täytän 50 - vuotta ja aina joku kyttää selän takana, kun aina olet se joka opettelee.

Keväällä marssin lääkäriin ja sanon että olen pahasti masentunut enkä jaksa enää mitään.

Vierailija
115/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole montaa vuotta, kun täytän 50 - vuotta ja aina joku kyttää selän takana, kun aina olet se joka opettelee.

Keväällä marssin lääkäriin ja sanon että olen pahasti masentunut enkä jaksa enää mitään.

Turha ihmetellä jos ei saa sijaisia. Johtajilla ei ole munaa sanoa, että tämä työhuone on nyt sijaisen, hän opettelee eikä ole etätöissä ollenkaan.

Vierailija
116/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen fiilis täälläkin. Harmi vain että lääkärit määräävät sairaslomaa todella heikosti. Lottovoitto olisi mukava tapa päästä eroon työnteon ikeestä.

Vierailija
117/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen fiilis täälläkin. Harmi vain että lääkärit määräävät sairaslomaa todella heikosti. Lottovoitto olisi mukava tapa päästä eroon työnteon ikeestä.

Masennuksesta on moni eläkkeellä.

Vierailija
118/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On toki, syliin sopiva. Pitäisikö istua suoraselkäisesti puisella tuolilla ilman pehmustetta jotta työnteon ehdot täyttyy?

Et kai ole lapsista haaveileva mies? Siinä tapauksessa läppäri sylissä työskentely ei ole hyvä idea.

Vierailija
119/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muut ovat sanoneet ap, kun olet pyytänyt voiko kameroita pitää päällä perehdytyksessä ja palavereissa? Mitä muut ovat sanoneet kun olet pyytänyt syvällisempää perehdytystä?

Vierailija
120/169 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä sinulle tarvitse avatakaan.

Ei kai, mutta ei ole edes kerrottu keitä kaikkia poikkeukset koskevat. En tiedä yhtään milloin toimistolla sattuu olemaan porukkaa paikalla ja millaisella kokoonpanolla. Yhteisiä lähitapaamisia ei käytännössä pysty sopimaan. Ns. hiljainen tieto ei meillä sitten siirry lainkaan.

No sellaiset asiat sun kuuluu puhua suoraan tiimin kanssa. *Mä haluaisin tavata f2f ens vkolla. Pääsiskö kaikki keskiviikkona toimistolle?* Ei kukaan voi sulle kertoa milloin kukakin pitää toimistopäiviään.

Olen yrittänyt, mutta siihen sanotaan ettei vielä tässä vaiheessa tietää miten ensi viikolla olisi tulossa toimistolle jne. Eikä kollegana sinne pysty ketään vaatimaan tulemaan.

No tuo ei taas liity mitenkään työpaikkaan vaan yksilöihin.

Liittyy se myös työpaikkaan. Joissain paikoissa on osastolla joku tietty lähipäivä, jotta ihmiset tapaisivat säännöllisesti myös kasvokkain ja saataisiin hoidettua silloin hoidettua enemmän vuorovaikutusta edellyttäviä työtehtäviä.

Kuvaile millainen työtehtävä edellyttää mielestäsi säännöllistä kasvotapaamista. Teettekö ehkä jotain mimiikkaa?

Jos palaverissa on tarkoitus pienellä porukalla keskustella jostakin ja tehdä päätöksiä, toimiiko se sinusta hyvin jos ihmiset kamerat ja mikit suljettuina puuhailevat kaikkea muuta kuin keskittyvät kokouksen aiheeseen? Minusta ei.

Sinulla tuntuu olevan pakonomainen tarve kytätä työtovereitasi. Kamerat kiinni, asialista näytölle ja kukin puhuu vuorollaan tai kun on sanottavaa. Päällekälätys on epäkohteliasta. 

Vaivaako sinua jotenkin se, jos uutta työntekijää ihmetyttää miksi osa saa käydä työpaikalla vain silloin kun huvittaa ja muiden oletetaan noudattavan etätyösopimusta? Ja ihmetyttää miksi passiivisuus neuvotteluissa myös täysin hyväksyttyä?

Etkö ole sinut tekemistesi kanssa, jos ulkopuolisten mielipiteet vaivaavat sinua? Uusi työntekijä on pian lähdössä pois, ehkä seuraava sopii pieneen piiriimme paremmin. Tai ainakin esittää hetken aikaa sopivansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi