Mitä mieltä siitä että te-toimisto tyrkyttää 3kk ilmaista työkokeilua että mahdollisesti pääsee matalapalkkatöihin?
Ensin teet ilmaiseksi töitä että pääset töihin johonkin 1500 euroa nettona käteen kuukaudessa. Näillä hinnoilla tuolla palkalla ei tee mitään. Onko ihmisarvoista elämää?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hanki itse työpaikkasi, ei noihin ketään pakolla viedä. Ja kyllä, tuokin on ihmisarvoisempaa elämää kuin katkerana kiskoa bisseä sohvalla yksinään päivästä toiseen.
Tällaisen rikollisen asenteen takia meillä on ihmisten hyväksikäyttöjärjestelmä ja kokopäivätöitä joilla ei tule toimeen. Ja voit myös tunkea nuo loukkaavat olettamat bissen kiskomisesta, katkeruudesta ja yksinäisyydestä sinne mihin ei kuu kuumota.
Ap, et mene työkokeiluun. Työkokeilulle on selkeät säännöt. Menet mieluummin vaikka lyhyeen koulutukseen jossa pääset tekemään osa-aikatyötä josta saat soviteltua päivärahaa, tai mietit muuten mitä elämältäsi haluat.
Meillä on järjestelmä joka sallii työstäkieltäyrymisen ja silti saa hyvän asunnon, luksusluokaa, puhelimet, tietokoneet, pesukoneet, ihan kaiken. Ei tällaista ole muualla.
Ruotsissa on.
Itse olen kokeillut niin että, jos on työttömyysturvan piirissä on hyvin pitkälti myös te-toimiston armoilla koska se pystyy aikaansaamaan ongelmia kelan kuin työttömyyskassan maksamaan tukeen. Etten kovin helposti lähtisi kieltäytymään tuosta. Eikä tuo paha juttu ole. Toiset sanoo ettei työkkäri tarjoa mitään eikä aktiivimallin mukaiset 4 hakemustakaan ole johtaneet mihinkään. Monella tuntuu olevan näkemys että, työttömyysturva on sellainen raha jota maksetaan kun on työtön joka on kyllä totta mutta ne ei ota huomioon että, te-toimistoltakin tulee ap:n mainitsemia tarjouksia työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1500€ kk nettopalkalla työtahdin pitäisi olla leppoisa ja työolojen hyvät, niin että työajalla ehtii pitää kunnollisen ruokatauon ja muutaman muun lepotauon. Mutta näinhän se ei mene. Raataa pitäisi ja vieläpä lähes ilmaiseksi.
Juuri absurdia on, että noilla palkoilla se kiire on aina eniten läsnä. Itse saan 1600€/kk nettona ja monesti tuntuu ettei vessassa ehdi käymään. Tauonkin saattaa pitää alimittaisen ihan vain siksi, jotta oma loppuvuoro ei olisi niin tekemättömän raskas, vaikka se raskas onkin joka tapauksessa.
Vielä absurdimpaa että porukka ajattelee ajoissa töissä olemisen liian raskaaksi. Varsinkin kun se on käytännössä ainoa vaatimus.
Näkee oikein miten äärimmäisen oikeistolaiset alkavat hiljalleen nostaa päätään kun tämä hallituskausi on hiljalleen tulossa päätökseensä, toiveissa on ilmeisesti taas saada äärimmäisen oikeistolainen kyykytys-hallitus, että oikein voisi polkea heikompiosaisia ja siirrellä tuloja jo ennestäänkin varakkaille miljonääreille.
En yhtään ihmettele miksi suomi oli niin hanakka aikoinaan ss-väen ja hitlerin kelkkaan, kyllä se yli-ihmis-aate elää vieläkin monissa vähäläntäisissä suonuijissa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele, niin ei tarvitse vinkua matalapalkka-alalla. Ei kukaan estä sinua opiskelemasta ja menemästä eteenpäin.
Kukas ne matalapalkka-alan työt tekee jos kaikki opiskelee ja menee elämässä eteenpäin? Eikö heidän palkalla ja elämänlaadulla ole mitään merkitystä?
Täällähän on kaiken sortin työttömyysasisntuntijoita neuvomassa työttömiä.
Itse haen aktiivisesti töitä. En vain pääse.
Mietin nyt että olisiko pajatoiminta, työkokeilu vai kuntouttava mun juttu.
Todennäköisesti en kumminkaan pääse mihinkään töihin sillä ikää on reippaasti.
Samanikäinen tuttu ei päässyt koulutukseen. Vaikka sanoi olevansa valmis työskentelemään myös eläkkeellä.
Huomenna mulla on aika virkailijalle ja miten siellä kannattaisi toimia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskele, niin ei tarvitse vinkua matalapalkka-alalla. Ei kukaan estä sinua opiskelemasta ja menemästä eteenpäin.
Kukas ne matalapalkka-alan työt tekee jos kaikki opiskelee ja menee elämässä eteenpäin? Eikö heidän palkalla ja elämänlaadulla ole mitään merkitystä?
Voisi olla moni asiantuntijakin työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kultalusikka kermaperseessä syntynyt ymmärrä esimerkiksi siivoojien arvoa kun ajattelu on tasolla:sähkö tulee pistorasiasta ja lika vain katoaa jonnekkin yms.
Monella on useita tutkintoja joilla ei tee mitään.
Eli ei se tutkintokaan ole takuu työpaikasta. Tuossa naapurissa on kaksi korkeastikoulutettua työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kultalusikka kermaperseessä syntynyt ymmärrä esimerkiksi siivoojien arvoa kun ajattelu on tasolla:sähkö tulee pistorasiasta ja lika vain katoaa jonnekkin yms.
Olisikohan hyvä että työntekijät itse siivoaisivat. Kun eivät arvosta ja työ on helppoa niin hyvältä idealta vaikuttaa. Karisee ne ylikilotkin samalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulle 1500e olisi iso raha.
Ohis.
Katsoin eilen Uudenmaan uutisia ja siinä kysyttiin sopivansuuruisesta palkasta. Mieleeni jäi kaksi vastaajaa. Nuori eläkeläinen, joka sanoi että 2000e riittäisi. Ei sitten osannut kuitenkaan kertoa, mitä menoja se kattaisi.
Toinen vastaaja ajatteli, että rahaa pitää olla sen verran, että voi ystävien kanssa viettää aikaa ja että ylipäätään voi tehdä asioita, joista tulee onnelliseksi. Kuulemma noin 1000e riittäisi :D
Yksi järkevä vastaaja oli. Hän sanoi, että 3000-4000e, niin sitten olisi riittävästi rahaa. Niin minustakin.
Amazonille vaan töihin. Ei vessataukoja ja palkka surkea.
Yhdysvaltain jättiyritysten työntekijät jonottavat leipäjonoissa - johtajat tienaavat miljardeja.
Silti osavaltiossa yrityksen 10 000 työntekijästä 1000 joutuu turvautumaan valtion leipäjonoihin.
Tämän lisäksi Amazon ei maksanut käytännössä lainkaan liittovaltion tuloveroa viime vuonna. Yritys on pystynyt välttämään verot täysin laillisesti, käyttämällä erilaisia sääntöihin kuuluvia verohyvityksiä ja -helpotuksia.
Tämä malli tännekin. Eikös vaan.
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvaltain jättiyritysten työntekijät jonottavat leipäjonoissa - johtajat tienaavat miljardeja.
Silti osavaltiossa yrityksen 10 000 työntekijästä 1000 joutuu turvautumaan valtion leipäjonoihin.
Tämän lisäksi Amazon ei maksanut käytännössä lainkaan liittovaltion tuloveroa viime vuonna. Yritys on pystynyt välttämään verot täysin laillisesti, käyttämällä erilaisia sääntöihin kuuluvia verohyvityksiä ja -helpotuksia.
Ja pääkonttori on Luxemburgissa.
2000e olisi jo ihan ok palkka kun en asu isossa kaupungissa ja elämässä ei muutenkaan ole mitään mikä kiinnostaisi tai olisi suunnitelmissa. Olen jo sen verran syrjäytynyt. Silloin pärjää vähemmällä ja olen hakenut myös 1800e kuussa työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis.
Katsoin eilen Uudenmaan uutisia ja siinä kysyttiin sopivansuuruisesta palkasta. Mieleeni jäi kaksi vastaajaa. Nuori eläkeläinen, joka sanoi että 2000e riittäisi. Ei sitten osannut kuitenkaan kertoa, mitä menoja se kattaisi.
Toinen vastaaja ajatteli, että rahaa pitää olla sen verran, että voi ystävien kanssa viettää aikaa ja että ylipäätään voi tehdä asioita, joista tulee onnelliseksi. Kuulemma noin 1000e riittäisi :D
Yksi järkevä vastaaja oli. Hän sanoi, että 3000-4000e, niin sitten olisi riittävästi rahaa. Niin minustakin.
Minä en siis ole järkevä kun minulle riittäisi 1500e?
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne kokeilupaikat ikinä oikeasti ketään palkkaa. 3kk, ja sen jälkeen saavat uudet 3kk ilmaiset kokeilijat. Hyvävelisysteemi, yrittäjällä hyvät välit työkkärin johtoon ja saavat ilmaiset työntekijät ja valtio maksaa työntekijöiden elannon.
TYökokeilu ei ole palkaton koeaika! Yrityksen ei ole edes tarkoitus palkata kokeilijaa, joka on tutustumassa alaan eli lopettakaa nyt työttömät se valittaminen työnteosta palkatta, työkokeilussa ette ole töissä, teidän ei tarvitse tehdä töitä! Olette ohjaajan kanssa tekemässä asioita, ette itsenäisesti täyttämässä hyllyjä tai pesemässä kurahousuja.
Työkokeilussa on tietyt tavoitteet - ne on sovittu kanssanne - eikä muuta tarvitse tehdä kuin käydä ne läpi esim. oppia kassatyö tai varastokirjanpito. Lopettakaa valittaminen ilmaistyöstä ja ymmärtäkää, että se on kokeilu. Karenssia ei voi saada, vaikka ei rehkisi, koska työkokeilusopimuksen mukaan ette ole korvaamassa yhtäkään vakityöntekijää.
Vierailija kirjoitti:
McDonaldskaan ei ole tainnut maksaa Suomeen mitään koko parinkymmenen vuoden aikana mitä täällä on toiminut. Tehnyt "tappiota" koko ajan. Vaikken talousasiantuntija olekkaan niin mutuilisin etten viitsisi kymmeniä vuosia tehdä tappiollisesti töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis.
Sinä ajattelet, että pitää itse maksaa asuminen, työmatkat jne. ja nuori ajattelee, että tuo on käyttörahaa, Kelahan maksaa jo nyt asumisen, sähköt, netin jne. Eli sama summa molemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan hyvä että työntekijät itse siivoaisivat. Kun eivät arvosta ja työ on helppoa niin hyvältä idealta vaikuttaa. Karisee ne ylikilotkin samalla.
Olipa erikoinen viesti. Joko lukutaidossa, ymmärryksessä tai asenteessa on vikaa, ehkä kyseessä on joku omanelämänsä epäonnistunut johtaja joka on joutunut vähälahjaisena työntekijäksi, mutta ei pysty hyväksymään tai ei sitten vain ymmärrä vähälahjaisuuttaan.
Ilmeisesti joku palkkatukityö minkä saadakseen kehdataan vaatia vielä ylimääräistä työkokeilua ennen kuin työn saa?
Itse kieltäydyin sellaisista paikoista missä vaaditaan työkokeilua ennen oikeaa työtä ja niin kunta palkkasi suoraan palkkatuella. Tosin brutto oli n. 1500e/kk ja työaika jotain 32h/viikko. Veroja ei mennyt paitsi ne eläkevakuutus ja työttömyysvakuutusmaksut jotain 8-9%. Sinänsä tuo olisi ollut ok mutta paikka oli kyllä ihan sieltä itsestään. Jos vielä tuollaisiin joudun niin irtisanoudun koeajalla. Koska saan vain työmarkkinatukea niin neljän kuukauden työstä netto on melkein sama kuin koko vuoden työmarkkinatuki.