Mitä mieltä siitä että te-toimisto tyrkyttää 3kk ilmaista työkokeilua että mahdollisesti pääsee matalapalkkatöihin?
Ensin teet ilmaiseksi töitä että pääset töihin johonkin 1500 euroa nettona käteen kuukaudessa. Näillä hinnoilla tuolla palkalla ei tee mitään. Onko ihmisarvoista elämää?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtavaksi asiantuntijaksiko sinut pitäisi suoraan palkata?
Olen eri, mutta toimin asiantuntijatehtävissä ja minulla on kokemusta alaltani varsin paljon, ulkomaillakin työskentelemisestä. Olin muutama vuosi sitten työtön yli puolen vuoden ajan. Vähän ennen uuden työsuhteen alkua TE-keskuksesta tuli tieto avoinna olevasta keittiökalusteiden myyntiesittelijän paikasta, joka olisi edellyttänyt kiertelyä omalla autolla. Ehkä tuollaisista voisi informoida siinä vaiheessa, kun työtön on vajonnut pitkäaikaistyöttömäksi, mutta ei ihan noin pian kuitenkaan. Kyllä omaa harkintaa kannattaa käyttää, jos TE-virkailijoilta tulee vain löysiä ehdotuksia.
Ohis. Viisitoista vuotta koulutusta vastaavissa asiantuntijatehtävissä, kymmenen vuotta samoissa hommissa yrittäjänä, ja alan mullistusten ja eräänlaisen konkurssin myötä työttömäksi reilusti yli viisikymppisenä. TE-virkailija oli sitä mieltä, että työpaja tai työkokeilu olisi hyvä juttu. Niinhän se olisi pajanpitäjälle. Markkinoijana olen surkea, mutta varsinaisessa työssäni erittäin hyvä. Melkein mikä tahansa paja ottaisi minut ilmaiseksi aika mielellään.
TE täti/setä tekee diilin firman kanssa ilmaisen työvoiman tarjoamisesta ja vastalahjaksi TE täti/setä saa kuukausittain taskurahaa firmalta. Helppoa ja kannattavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta toimin asiantuntijatehtävissä ja minulla on kokemusta alaltani varsin paljon, ulkomaillakin työskentelemisestä. Olin muutama vuosi sitten työtön yli puolen vuoden ajan. Vähän ennen uuden työsuhteen alkua TE-keskuksesta tuli tieto avoinna olevasta keittiökalusteiden myyntiesittelijän paikasta, joka olisi edellyttänyt kiertelyä omalla autolla. Ehkä tuollaisista voisi informoida siinä vaiheessa, kun työtön on vajonnut pitkäaikaistyöttömäksi, mutta ei ihan noin pian kuitenkaan. Kyllä omaa harkintaa kannattaa käyttää, jos TE-virkailijoilta tulee vain löysiä ehdotuksia.
Ohis. Viisitoista vuotta koulutusta vastaavissa asiantuntijatehtävissä, kymmenen vuotta samoissa hommissa yrittäjänä, ja alan mullistusten ja eräänlaisen konkurssin myötä työttömäksi reilusti yli viisikymppisenä. TE-virkailija oli sitä mieltä, että työpaja tai työkokeilu olisi hyvä juttu. Niinhän se olisi pajanpitäjälle. Markkinoijana olen surkea, mutta varsinaisessa työssäni erittäin hyvä. Melkein mikä tahansa paja ottaisi minut ilmaiseksi aika mielellään.
Työnantajat eivät yleensä palkkaa työttömiä, joten käytännössä työttömän vaihtoehdot ovat joko passivoituminen kotisohvalla tai aktivoituminen pajalla tai työkokeilussa. TE-toimisto luonnollisesti tietää tämän, ja patistelee työttömiä siksi aktivoitumaan.
Vierailija kirjoitti:
1500€ kk nettopalkalla työtahdin pitäisi olla leppoisa ja työolojen hyvät, niin että työajalla ehtii pitää kunnollisen ruokatauon ja muutaman muun lepotauon. Mutta näinhän se ei mene. Raataa pitäisi ja vieläpä lähes ilmaiseksi.
Juuri absurdia on, että noilla palkoilla se kiire on aina eniten läsnä. Itse saan 1600€/kk nettona ja monesti tuntuu ettei vessassa ehdi käymään. Tauonkin saattaa pitää alimittaisen ihan vain siksi, jotta oma loppuvuoro ei olisi niin tekemättömän raskas, vaikka se raskas onkin joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat eivät yleensä palkkaa työttömiä, joten käytännössä työttömän vaihtoehdot ovat joko passivoituminen kotisohvalla tai aktivoituminen pajalla tai työkokeilussa. TE-toimisto luonnollisesti tietää tämän, ja patistelee työttömiä siksi aktivoitumaan.
Aktivoiduin hankkimalla yhden muodollisen pätevyyden ja yhden ammatinharjoittmisluvan, mutta sittemmin en ole saanut enää opiskella. TE-virkailijat eivät onneksi ole tuon ensimmäisen kerran jälkeen ehdotelleet - saatoin olla aika sarkastisena, kun työpajan perusteeksi ilmoitettiin se, että pääsee sitten taas vuorokausirytmiin ja saa pajalla seuraakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siihen ole pakko mennä, kun sossurahallakin pärjää! Odottele vaan parempaa tarjousta!
Tuon "paremmaksi" se tarjous ei voi kyllä mennä:D. Jos olisi vielä huonompi niin pitäisi jo itse maksaa että pääsee ilmaistöihin.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi päiväkoteihin pääsee töihin tuolla lailla. Eli ensin hankkii jossain paikassa päiväkotialan työkokemusta työkokeilun kautta, ja sitten hakee sijaisuuksia jostain muualta. Aivan kylmiltään eivät yleensä palkkaa sijaisia, jos sijaisella ei ole mitään työkokemusta alalta.
Kuka hitto edes haluaa päiväkoteihin epäpätevänä töihin kun pätevänäkin on surkea palkka ja työ muuttunut kilpajuoksuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hanki itse työpaikkasi, ei noihin ketään pakolla viedä. Ja kyllä, tuokin on ihmisarvoisempaa elämää kuin katkerana kiskoa bisseä sohvalla yksinään päivästä toiseen.
Tällaisen rikollisen asenteen takia meillä on ihmisten hyväksikäyttöjärjestelmä ja kokopäivätöitä joilla ei tule toimeen. Ja voit myös tunkea nuo loukkaavat olettamat bissen kiskomisesta, katkeruudesta ja yksinäisyydestä sinne mihin ei kuu kuumota.
Ap, et mene työkokeiluun. Työkokeilulle on selkeät säännöt. Menet mieluummin vaikka lyhyeen koulutukseen jossa pääset tekemään osa-aikatyötä josta saat soviteltua päivärahaa, tai mietit muuten mitä elämältäsi haluat.
Meillä on järjestelmä joka sallii työstäkieltäyrymisen ja silti saa hyvän asunnon, luksusluokaa, puhelimet, tietokoneet, pesukoneet, ihan kaiken. Ei tällaista ole muualla.
Sinä et tiedä millaista on muualla, ja tässä ei nyt puhuta sosiaaliturvajärjestelmän uudistuksesta vaan siitä, miksi ihmisen pitäisi mennä ilmaiseksi töihin. Se, että kieltäytyy ilmaiseksi tehtävästä työstä ei ole työstäkieltäytymistä, koska työ on sitä hommaa josta maksetaan kilpailukykyinen palkka.
Toisekseen jo sosiaalialan asiantuntijat ja asiasta tietävät poliitikotkin ovat tietoisia siitä, että väliinputoajia nykyjärjestelmässä ovat juuri ne, jotka ovat työvoimatoimiston listoilla pienimmillä tuilla ja joihin kaikki sanktiot osuvat juuri näiden pakkotyöpakottamisten muodossa. Se, että on työmarkkinatuella ei tarkoita automaattisesti että on toimeentulotukiasiakas saatika tällaisena oikeutettu ilmaisiin pesukoneisiin. Tavalliselle työttömälle ei kukaan maksele pesukoneita tai hammasrautoja tai luksusluokan asuntoja. Ota sinäkin asioista selvää äläkä usko ihan kaikkea mitä Sylvi keksi kahvipöydässä väittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi päiväkoteihin pääsee töihin tuolla lailla. Eli ensin hankkii jossain paikassa päiväkotialan työkokemusta työkokeilun kautta, ja sitten hakee sijaisuuksia jostain muualta. Aivan kylmiltään eivät yleensä palkkaa sijaisia, jos sijaisella ei ole mitään työkokemusta alalta.
Kuka hitto edes haluaa päiväkoteihin epäpätevänä töihin kun pätevänäkin on surkea palkka ja työ muuttunut kilpajuoksuksi?
Kotona sohvalla ei tarvitse juosta kilpaa.
Opiskele, niin ei tarvitse vinkua matalapalkka-alalla. Ei kukaan estä sinua opiskelemasta ja menemästä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle 1500e olisi iso raha.
Minulle myös. Aikoinani opiskelijana ja yksinhuoltajana 1500 e kuukausiansiot olisi tuntuneet suorastaan utopistisilta, kun omat yhteenlasketut tuet asumistukineen päivineen oli noin 1000 e, ja silläkin rahalla oli maksettava vuokra ja elätettävä itsensä lisäksi yksi lapsi. +50 % lisää tuloja kuukauteen, sillähän ois ostanut ja tehnyt vaikka mitä!
Edes silloin en kyllä elänyt mitenkään jatkuvassa köyhyydessä, vaan käytiin silloin tällöin ulkona syömässä, ostettiin vaatteita uusina jne. Tarkkaan ne piti kyllä laskea. Jotenkin nää valitukset, että 1500 e tai jopa 2500 e palkoilla ei muka Suomessa saa ihmisarvoista elämää, tuntuu siksi omasta näkökulmasta tosi liioitelluilta ja siltä, että niiden kirjoittajalla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä on oikeasti olla köyhä.
No mutta kun sen kokopäivätyön tekemisen tarkoitus on se, että saa sen verran rahaa että ei tarvitse viettää sellaista elämää kuin ns. oikeasti köyhät! Siksihän siellä töissä käydään että ei tarvitse elää koko ajan kädestä suuhun, vaikka ei voisikaan ostaa mitä huvittaa - harva voi.
Ymmärrän harmituksen siinäkin tapauksessa, että ei ole töissä ja kituuttaa ja tinkii (eläke, opiskelija, työtön), mutta että uhraamalla kokopäiväisen työpanoksensa saa rahaa joko ilmaisessa työkokeilussa parisataa työmarkkinatuen päälle tai hikiset 1500 euroa - juuei.
Se mitä yritin viestissäni tuoda esille oli, että ei minun elämäni edes 1000 e/kk ollut jatkuvaa kituuttamista ja joka jutussa tinkimistä, niin on vähän vaikeaa ymmärtää, miten 500 e tai ylikin enemmän kuukaudessa tienaava ei omasta mielestään pysty saamaan ihmisarvoista elämää. Mihin tällaisten ihmisten kaikki rahat kuluvat? Tietysti jos on esim. isoja lainoja, se voi muuttaa asiaa.
Minua ärsyttää aivan suunnattomasti, että näihin ketjuihin ilmestyy aina joukoittain näitä minäpä-se-en-mitään-tarvikaan-ja-leikkaan-itse-hiukseni-keittiösaksilla-ja-tingin-saippuasta-ihmisiä, jotka oikein keulivat sillä, että ovat tyytyväisiä johonkin 1400 bruttopalkkaan ja tekevät sillä vielä ilmaisia ylitöitä tai kuten sinä tässä hauskasti laitat:
"Miten 500 euroa kuussa tienaava ei voi saada ihmisarvoista elämää" :D :D :D
Teeppä kuule ihan nykyrahassa laskelma mitä sinä saat tuolla 500 tai tuhannella eurolla kuussa asumatta veneen alla ja tinkimättä lääkkeistä ja elelepä niillä tuloilla vuositolkulla, niin minä teen vastaavan laskelman takaisin. Kun se on ihan eri asia elää vuosi opiskelijana hieman säästeliäästi.
Vierailija kirjoitti:
Opiskele, niin ei tarvitse vinkua matalapalkka-alalla. Ei kukaan estä sinua opiskelemasta ja menemästä eteenpäin.
Ei ap ollut vielä koulussa ja sitä oltiin laittamassa ilmaiseksi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeiluaikanadsi haet muita paikkoja. Työnantajat palkkaavat mieluummin töissä valmiiksi olevia kuin työttömiä. Joka tapauksessa saat cvhen 3 kk työkokemusta. Miten yksinkertainen pitää olla, että kuvittelee juuri siihen kokeilupaikkaan tuöllistyvänsä.
Miten yksinkertainen pitää olla, jos luulee että joku työkokeiluduuni takaa jonkun muun duunin..? Sen koko työkokeilusekoilun voisi kyllä jo unohtaa. Jos ihminen haluaa tehdä töitä, hän tekee niitä ilman mitään kokeilujakin!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktivoiduin hankkimalla yhden muodollisen pätevyyden ja yhden ammatinharjoittmisluvan, mutta sittemmin en ole saanut enää opiskella. TE-virkailijat eivät onneksi ole tuon ensimmäisen kerran jälkeen ehdotelleet - saatoin olla aika sarkastisena, kun työpajan perusteeksi ilmoitettiin se, että pääsee sitten taas vuorokausirytmiin ja saa pajalla seuraakin.
Tuossa taas paistaa tuo fitun ankea asenne työttömiä kohtaan. Miksi oletetaan että työttömällä ei ole vuorokausiryhmiä tai että se on jotenkin väärä? Miksi kuvitellaan että työttömällä ei ole seuraa. Voi olla jopa paljon parempaa seuraa kuin ikävät ja työhönsä ja elämäänsä kyllästyneet kiusaaja kollegat työpaikalla!
Työstä kuuluu maksaa palkkaa. Kyllä noita kaikenlaisia "yrittäjiä" lupauksineen riittää ja lopulta olet samassa asemassa kuin thaimaalainen marjanpoimija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on niitten työnantajien ongelma. Miten Suomessa onkin niin paskat työnantajat, ehkä paskimmat koko maailmassa!
Vierailija kirjoitti:
Jokainen on tehnyt omat valintansa elämässä ja niiden kanssa on elettävä, jos jätit koulut käymättä ja et ole muutenkaan panostanut markkina-arvoosi työelämässä, niin jostain on aloitettava, muuten olet muiden elätti ja se ei ole ihmisarvoista elämää.
Kuule. Menisit itse niihin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömät olettaa että yhteiskunnan pitää hoitaa niille kovapalkkainen työ? Miksi olet työtön, miksi katselet pienipalkkaista työtä? Tee asian eteen jotain, ihan itse, kouluttuaudu, ponnistele elämämässä eteenpäin, niin ne muutkin on saanut sen kovapalkkaisen työn. Koulutus suomessa ilmaista.
Lopeta jo. Kuulostat ihan mun anopilta. Joka on narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hanki itse työpaikkasi, ei noihin ketään pakolla viedä. Ja kyllä, tuokin on ihmisarvoisempaa elämää kuin katkerana kiskoa bisseä sohvalla yksinään päivästä toiseen.
Tällaisen rikollisen asenteen takia meillä on ihmisten hyväksikäyttöjärjestelmä ja kokopäivätöitä joilla ei tule toimeen. Ja voit myös tunkea nuo loukkaavat olettamat bissen kiskomisesta, katkeruudesta ja yksinäisyydestä sinne mihin ei kuu kuumota.
Ap, et mene työkokeiluun. Työkokeilulle on selkeät säännöt. Menet mieluummin vaikka lyhyeen koulutukseen jossa pääset tekemään osa-aikatyötä josta saat soviteltua päivärahaa, tai mietit muuten mitä elämältäsi haluat.
Meillä on järjestelmä joka sallii työstäkieltäyrymisen ja silti saa hyvän asunnon, luksusluokaa, puhelimet, tietokoneet, pesukoneet, ihan kaiken. Ei tällaista ole muualla.
Siis kuka on saanut? Minä en ole koskaan työttömänä ollessani saanut mitään tuollaista. En ole koskaan saanut mitään kesälomarahojakaan. Kun olen kesällä tarvinnut rahaa, olen mennyt kesätöihin.
Ei tuollaisia lyhyitä koulutuksia ole. Suomessa ammattiin valmistavat koulutukset kestävät 2-5 vuotta alasta riippuen. Suomi ei ole mikään Amerikka missä perustason ammatteihin valmistuu muutamassa kuukaudessa.