Mitä mieltä siitä että te-toimisto tyrkyttää 3kk ilmaista työkokeilua että mahdollisesti pääsee matalapalkkatöihin?
Ensin teet ilmaiseksi töitä että pääset töihin johonkin 1500 euroa nettona käteen kuukaudessa. Näillä hinnoilla tuolla palkalla ei tee mitään. Onko ihmisarvoista elämää?
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Mulle 1500e olisi iso raha.
Minulle myös. Aikoinani opiskelijana ja yksinhuoltajana 1500 e kuukausiansiot olisi tuntuneet suorastaan utopistisilta, kun omat yhteenlasketut tuet asumistukineen päivineen oli noin 1000 e, ja silläkin rahalla oli maksettava vuokra ja elätettävä itsensä lisäksi yksi lapsi. +50 % lisää tuloja kuukauteen, sillähän ois ostanut ja tehnyt vaikka mitä!
Edes silloin en kyllä elänyt mitenkään jatkuvassa köyhyydessä, vaan käytiin silloin tällöin ulkona syömässä, ostettiin vaatteita uusina jne. Tarkkaan ne piti kyllä laskea. Jotenkin nää valitukset, että 1500 e tai jopa 2500 e palkoilla ei muka Suomessa saa ihmisarvoista elämää, tuntuu siksi omasta näkökulmasta tosi liioitelluilta ja siltä, että niiden kirjoittajalla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä on oikeasti olla köyhä.
Vierailija kirjoitti:
No hanki itse työpaikkasi, ei noihin ketään pakolla viedä. Ja kyllä, tuokin on ihmisarvoisempaa elämää kuin katkerana kiskoa bisseä sohvalla yksinään päivästä toiseen.
Tällaisen rikollisen asenteen takia meillä on ihmisten hyväksikäyttöjärjestelmä ja kokopäivätöitä joilla ei tule toimeen. Ja voit myös tunkea nuo loukkaavat olettamat bissen kiskomisesta, katkeruudesta ja yksinäisyydestä sinne mihin ei kuu kuumota.
Ap, et mene työkokeiluun. Työkokeilulle on selkeät säännöt. Menet mieluummin vaikka lyhyeen koulutukseen jossa pääset tekemään osa-aikatyötä josta saat soviteltua päivärahaa, tai mietit muuten mitä elämältäsi haluat.
Ei kai siihen ole pakko mennä, kun sossurahallakin pärjää! Odottele vaan parempaa tarjousta!
Se on vähän niinku työkkärin tarkoitus, että pyrkivät saamaan työelämään ihmiset. Keinot on monet. Voit sanoa, että et lähde, vaan haet palkkatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle myös. Aikoinani opiskelijana ja yksinhuoltajana 1500 e kuukausiansiot olisi tuntuneet suorastaan utopistisilta, kun omat yhteenlasketut tuet asumistukineen päivineen oli noin 1000 e, ja silläkin rahalla oli maksettava vuokra ja elätettävä itsensä lisäksi yksi lapsi. +50 % lisää tuloja kuukauteen, sillähän ois ostanut ja tehnyt vaikka mitä!
Edes silloin en kyllä elänyt mitenkään jatkuvassa köyhyydessä, vaan käytiin silloin tällöin ulkona syömässä, ostettiin vaatteita uusina jne. Tarkkaan ne piti kyllä laskea. Jotenkin nää valitukset, että 1500 e tai jopa 2500 e palkoilla ei muka Suomessa saa ihmisarvoista elämää, tuntuu siksi omasta näkökulmasta tosi liioitelluilta ja siltä, että niiden kirjoittajalla ei ole mitään käsitystä siitä, mitä on oikeasti olla köyhä.
No mutta kun sen kokopäivätyön tekemisen tarkoitus on se, että saa sen verran rahaa että ei tarvitse viettää sellaista elämää kuin ns. oikeasti köyhät! Siksihän siellä töissä käydään että ei tarvitse elää koko ajan kädestä suuhun, vaikka ei voisikaan ostaa mitä huvittaa - harva voi.
Ymmärrän harmituksen siinäkin tapauksessa, että ei ole töissä ja kituuttaa ja tinkii (eläke, opiskelija, työtön), mutta että uhraamalla kokopäiväisen työpanoksensa saa rahaa joko ilmaisessa työkokeilussa parisataa työmarkkinatuen päälle tai hikiset 1500 euroa - juuei.
No, onko sulla mahdollisuuksia korkeapalkkatöihin?
Hae kauppaan kassatöihin, ei tarvitse kuin viivakoodinlukijaa käyttää, helppo työ, rahaa tulee! Rikastut!
Maailman vaatimattomin työ! Kysy vaikka naapurilta!
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei.
Miksi työttömät olettaa että yhteiskunnan pitää hoitaa niille kovapalkkainen työ? Miksi olet työtön, miksi katselet pienipalkkaista työtä? Tee asian eteen jotain, ihan itse, kouluttuaudu, ponnistele elämämässä eteenpäin, niin ne muutkin on saanut sen kovapalkkaisen työn. Koulutus suomessa ilmaista.
Pienellä brutolla veronpidätys on pienempi kuin suurella!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hanki itse työpaikkasi, ei noihin ketään pakolla viedä. Ja kyllä, tuokin on ihmisarvoisempaa elämää kuin katkerana kiskoa bisseä sohvalla yksinään päivästä toiseen.
Tällaisen rikollisen asenteen takia meillä on ihmisten hyväksikäyttöjärjestelmä ja kokopäivätöitä joilla ei tule toimeen. Ja voit myös tunkea nuo loukkaavat olettamat bissen kiskomisesta, katkeruudesta ja yksinäisyydestä sinne mihin ei kuu kuumota.
Ap, et mene työkokeiluun. Työkokeilulle on selkeät säännöt. Menet mieluummin vaikka lyhyeen koulutukseen jossa pääset tekemään osa-aikatyötä josta saat soviteltua päivärahaa, tai mietit muuten mitä elämältäsi haluat.
Meillä on järjestelmä joka sallii työstäkieltäyrymisen ja silti saa hyvän asunnon, luksusluokaa, puhelimet, tietokoneet, pesukoneet, ihan kaiken. Ei tällaista ole muualla.
Vierailija kirjoitti:
Paljon järkevämpää kiskoa bisseä kuin mennä mennä orjaksi jonnekin missä tarttuu korona.
Tosin suurimmalla osalla työttömiä ei siihen bisseen ole varaa, vaikka sinulla olisikin mistä aiheutuu harha muiden samankaltaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
1500 €/kk käteen on ihan hyvä palkka, mutta ilmaistyö ei.
Ihan va tun surkea palkka. Suosittelen tutustumaan ihmisiin oman marginaaliporukkasi ulkopuolella niin saat jonkinlaisen käsityksen normaalista palkkatasosta.
Enemmän vaikuttaa kyllä onni, mihin alalle aikoinaan on osannut hakeutua.
Tuskinpa se 30 egellä keikkaileva sairaanhoitaja alunperin niin ajatteli että pääsee tienamaan kovasti, todennänköisesti ei ollut edes raha mielessä kun sairaanhoitajakoulutukseen haki.
Ihan paskaa. Vaikka toisaalta sama sulle jää käteen tukina työharjoittelussa kuin se mikä tulee käteesi jäämään palkkanakin. Tai no, ehkä satkun pääset voitolle duunissa - toisaalta voit menettää senkin reilusti matkatukina ja menettäessäsi apteekin maksusitoomuksen jne.
Duunista ihan oikeaa palkkaa pitäisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä!!
Mitä ap siellä työkkärissä sitten majailee? Hae itse parempiin töihin, kouluttaudu, kehitä itseäsi, joudut tekemään asialle jotain ihan itse! Aika erikoiset kysymykset aloittajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta kun sen kokopäivätyön tekemisen tarkoitus on se, että saa sen verran rahaa että ei tarvitse viettää sellaista elämää kuin ns. oikeasti köyhät! Siksihän siellä töissä käydään että ei tarvitse elää koko ajan kädestä suuhun, vaikka ei voisikaan ostaa mitä huvittaa - harva voi.
Ymmärrän harmituksen siinäkin tapauksessa, että ei ole töissä ja kituuttaa ja tinkii (eläke, opiskelija, työtön), mutta että uhraamalla kokopäiväisen työpanoksensa saa rahaa joko ilmaisessa työkokeilussa parisataa työmarkkinatuen päälle tai hikiset 1500 euroa - juuei.
Se mitä yritin viestissäni tuoda esille oli, että ei minun elämäni edes 1000 e/kk ollut jatkuvaa kituuttamista ja joka jutussa tinkimistä, niin on vähän vaikeaa ymmärtää, miten 500 e tai ylikin enemmän kuukaudessa tienaava ei omasta mielestään pysty saamaan ihmisarvoista elämää. Mihin tällaisten ihmisten kaikki rahat kuluvat? Tietysti jos on esim. isoja lainoja, se voi muuttaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei.
No mulle on koska elän pelkällä työmarkkinatuella.
Toivotan kaikille suomen/kin työelämään uskoville parhainta onnea. Itselläni meni usko jo aikoja sitten ja nykyisin ajattelen että ystävämme ahneus on paskonut koko skenaarion niin pilalle että ei tule enää kuntoon ilman vahvoja räjähteitä.
Esimerkiksi päiväkoteihin pääsee töihin tuolla lailla. Eli ensin hankkii jossain paikassa päiväkotialan työkokemusta työkokeilun kautta, ja sitten hakee sijaisuuksia jostain muualta. Aivan kylmiltään eivät yleensä palkkaa sijaisia, jos sijaisella ei ole mitään työkokemusta alalta.