Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?
Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.
Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.
Kommentit (911)
Viime vuosina toistuva elementti on ollut pahuuden läsnäolo eri muodoissa. Heräilen säikähtäen joskus saatan jopa kiljahdella. Tämä on nyt siinä mielessä omituista, kun elämäntilanteeni on ollut nyt parempi kuin koskaan aiemmin. Jokin selvästi vaivaa silti.
Yritän soittaa puhelimella hätätilanteessa, eikä se onnistu. Tämä toistuu.
Vierailija kirjoitti:
Riitelen äitini, isäni tai siskoni kanssa unissani tosi usein.
Minulla oli hyvä lapsuus ja olemme kaikki yhä tosi hyvissä väleissä joten en tiedä mistä kumpaa ja unet ahdistavat, olen aina ahdistunut kun niistä herään.
Se riitely ei ole edes mitään pientä vaan tosi väkivaltaista ja joskus olen jopa tap panut jonkun heistä.
Mä kirjoitin aikaisemmin siitä, että uneni liittyvät usein lapsuudenkotiini. Välillä uniin liittyy perheenjäseniä ja riitelyä heidän kanssaan.
Olen monta kertaa elämässäni nähnyt unta, että jossain palaa rakennus ja yritän soittaa palokunnalle hätänumeroon. Hassua kyllä, unessa on aina ollut vanhanaikainen, veivattava puhelin, ei kännykkä. En millään saa veivattua numeroita eli en saa ilmoitettua palosta.
Toisinaan unissa minun pitäisi mennä jossain talossa ylempään kerrokseen. En pääse, jotenkin ne portaat on aivan liian pienet tai kierteiset.
Minulta on vuosien aikana myös kadonnut unissa laukku tai lompakko. Joskus olen ehtinyt iloita lompakon löytymisestä, mutta se onkin osoittautunut tyhjennetyksi.
Junamatkalle lähteminen toistuu teemana unissani ihan jatkuvasti. Unissa valmistaudun lähtemään matkaan ja kello tikittää junan lähtöaikaa kohti, mutta koskaan en pääse siihen asti, että pääsisin junaan saakka. Puitteet ja paikat ovat erilaisia, mutta uni on aina sama.
Semmonen, että olen juuri menossa nukkumaan unessa yleensä jollekkin patjalle, joka on lattialla ja samalla on jotenkin hieman ahdistava fiilis. Yleensä samankaltaisissa unissa lattianlistojen välit tulvii erilaisia ötököitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan autoa ja jarrut ei toimi, hätäännyn ja aina herään siihen hätään sydän jyskyttäen.
auto on oman persoonallisuuden ilmaus. Se viittaa haluun lähteä,jättää vanha taakse,muuttua. Jos jarrut ei toimi sinulta puuttuu itsekuri tai et pysty täyttämään muiden asettamia vaatimuksia.
Näin usein näitä unia, kun en ollut oman elämäni kontrollissa. Mutta ei siksi, että minulta puuttuisi itsekuria, vaan minulla oli hyvin kontrolloiva puoliso. Usein istuin autossa takapenkillä, ja kuljettajaa ei ollut lainkaan, kun se kiisi jollain serpentiinitiellä alamäkeen ilman jarruja.
Minulla on alkanut toistua uni, jossa olen juuri ostanut talon exän kanssa, ja se talo on ihan laho tai jopa osin palanut tai romahtanut. Mietin unessa, miten tällainen virhe pääsi tapahtumaan.
Harkitsin eroa pitkän aikaa, ja olin suunnattoman helpottunut, että sain sen tehtyä.
Samalla lailla välillä näen unta, että en olekaan valmistunut yliopistosta, ja edessä on monta vuotta opintoja, mistä en tiedä miten selviän niistä ikinä. Minulla oli opinnoissa todellinen pelko, etten valmistu ikinä.
Näistä molemmista on varmaan jäänyt melkoiset traumat ja pelot kroppaan, valmistumisestakin on 20 vuotta, ja erosta 10.
Näen toistuvasti unia siitä, että olen World Trade Centerin pilvenpiirtäjässä. Aina ovat tornit paikoillaan eikä ilmassa ole mitään terrorin uhkaa. En
ole koskaan käynyt ko. torneissa.
Viimeiset 5-6 vuotta olen nähnyt toistuvasti unia luonnonkatastrofeista kuten valtavista hyökyaalloista, tulvista ja metsäpaloista. Usein näihin uniin liittyy se, että seuraan näitä katastrofeja itse hieman etäältä ja täysin rauhallisena. Yhdessä vaiheessa olin usein suurella risteilyaluksella.
Sokkeloiset rakennukset sekä maanalaiset tunneliverkostot toistuvat myös unissani.
Kiitos tästä ketjusta. Tätä on hyvin mielenkiintoista lukea!
Viimeisen parin vuoden aikana sotateemat ovat yleistyneet unissani. Näihin uniin liittyy usein pelko, pakeneminen ja piileskely. Näin näitä siis jo ennen viime kevättä, mutta varmasti Ukrainan sota on lisännyt sotapainajaisiani.
Oudot vessat toistuu. Niissä ei ole yksityisyyttä ja saa pelätä, että joku tulee. Voi olla ikkunoita myös ja mikä oudointa pöntöt voi olla esimerkiksi tuoleja, joissa on liina päällä. Sitten unessa ahdistun, että miten tähän muka voi pissata.
Tämä toistuu usein, olen milloin missäkin eri paikassa, mutta en millään pääse sieltä takaisin kotiin. Joudun hortoilemaan sitten öisillä kaduilla tai vieraalla paikkakunnalla, enkä millään pääse kotiin, viimeinen linkkari on jo mennyt, tai juna tai kukaan ei tule hakemaan.. Joskus sitten kävelen jotain tietä kohti kotikaupunkia, joka kiemurtelee ja kaartelee, ajaudun johonkin vieraaseen taloon tms.. Joskus ajoin jotain liikkuvaa lavaa vieraassa kaupungissa, mutta en saanut sitä ajettua kotiin.. Jne
ELI EN PÄÄSE MILLÄÄN KOTIIN.
Herään useamman kerran viikossa yöllä siihen, että sotken solariumin ja mikroaaltouunin keskenään. Ei ole mukava herätä mikron kilahdukseen pään ollessa mikrossa. Aika syvän rusketuksen saanut kieltämättä.
Minulla oli vuosikaudet toistuva uni, että onkin unohtunut jonnekin toiseen pankkiin tili, ja se on jotenkin kerännyt maksuja.
Myös toistuvasti näin unta, että olin unohtanut irtisanoa edellisen yksiöni, ja sen vuokra vain oli juossut koko ajan, ja asunto ollut sellaisena mistä muutin.
Nyt ne vaikuttavat loppuneen, ilmeisesti olen lopultakin päässyt johonkin elämänhallinnan tunteeseen näin yli viisikymppisenä.
Mä näen aina silloin tällöin unta, että olen myöhästymässä jostain, esim. junasta, lentokoneesta jne.
Olen tehnyt tästä itselleni haasteen eli jos tällainen tilanne eteen tulee, niin ajattele, että näet unta. Eli tiedostat unessa näkevästi unta. Kaksi kertaa olen tässä jo onnistunutkin. Funny.
Aika monella toistuu unet opiskeluajoista, tenteistä. Siitä ettei osaakaan mitään, ettei olekaan valmistunut ammattiin. Näitä myös mulla.
Lisäksi toistuu tietyt paikat, asunnot yms. Viime yönä olin unissani lapsuusperheen kanssa metsäretkellä. Yht äkkiä sieltä löytyy eräänlainen maalaistalon kahvila. Kellään meistä ei ole rahaa, emäntä sanoo, et maksatte sit ensi kerralla. Juomme kahvit, syömme pullat. Herkullista.
Tämä oli uusi maisema.
Usein toistuu tietynlainen rantasauna, iso terassi. Upea paikka. Unessa olen milloin kenenkin kanssa menossa sinne, mutta aina tulee jotain esteitä.
Unissa on usein kuolleita vanhoja ihmisiä ihan terveinä ja tyytyväisinä.
Panemista koko ajan. Sisään saa, mutta ei laukea. Aamulla kovana herään.
Mulla on toistunut unissa jo parikymmentä vuotta henkilö jota en tunne oikeassa elämässä. Näen hänestä unta monta kertaa viikossa. Seikkailemme yhdessä milloin missäkin.
auto on oman persoonallisuuden ilmaus. Se viittaa haluun lähteä,jättää vanha taakse,muuttua. Jos jarrut ei toimi sinulta puuttuu itsekuri tai et pysty täyttämään muiden asettamia vaatimuksia.