Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?

Vierailija
09.11.2022 |

Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.

Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.

Kommentit (911)

Vierailija
141/911 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana, ainakin parikymppisenä, näin itsekin noita unia, joissa kaikki hampaani lähtivät irti. Tai hiukset. Samoihin aikoihin näin myös hukkumisunia: usein hyökyaalto oli iskemässä päälleni, tai en päässyt pois veden alta. Esim. yhdessä unessa olin selälläni veden alla, sotkeutuneena vesikasveihin tms. Olin kuitenkin niin pinnassa, että pääsin veden yläpuolelle haukkomaan henkeä aina juuri ennen kuin happi oli loppumassa.

Nyt en ole nähnyt noita enää vuosiin. Mielenkiintoista kyllä, en ole nähnyt enää ollenkaan painajaisia sen jälkeen, kun aloitin terapian.

Vierailija
142/911 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi lentäminen, leijuminen on unissa yleistä. Usein itse ensin hypin, harpon ja sitten aina pitempiä loikkia leijuen välillä. Itsekin unessani ihmettelen miten pystyn näin pitkiin ilmalentoihin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/911 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein nään sellaista unta, että olen juuri käynyt parturissa ja sitten melkein heti ne on kasvanut melken alkuperäiseen mittaansa, eli monia senttejä takaisin hetkessä.

Vierailija
144/911 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, nämä on mielenkiintoisia

Vierailija
145/911 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä ikinä näe unia joissa asiat olisivat normaalisti tai hyvin, monenlaiset painajaiset toistuvat. Koitan nyt muistaa mahdollisimman monia.

Mullakin monesti toi vessauni, jossa etsii vessaa mut ne on saastaisia, tukossa ja valuvat vettä ja schaissea laidan yli, rikki, varattuja, todella ufon näköisiä tai ahtaita vähän kuin niiden ruokakauppojen lapsille tarkoitetut auto-ostoskärrit :D

Joskus vessat ovat avoimessa tilassa kaikkien näkyvillä ilman koppeja tai koppien ovet ovat kuin saluunan heiluriovet ja peittävät vain yläkropan. Usein ovia ei saa lukkoon koska lukko on rikki tai sitä ei ole.

Liittyen lukittaviin oviin, on unia jossa talon ovet eivät mene lukkoon vaikka kuinka salpoja käännän ja yritän vaikka mitä. Ulkona on jokin uhka, tunkeutuja, murhaaja tai muumien mörkö. Joskus ulkona ei ole mitään, mutta pelko siitä että sisällä ei ole turvassa kalvaa. Näissä tilanteissa myös ikkunat monesti apposen auki ja on kiire sulkea niitä sekä sulkea verhoja ettei kukaan voi kurkkia sisään tai tiedä missä liikun. Ikkunat saa kiinni mutta verhot meinaavat olla liian lyhyitä saadakseni kaikki ikkunat peitettyä.

Minulla on korkean paikan kammo ja muistan esimerkiksi roikkuneeni post-apokalyptisen jäätyneen maailman New Yorkin jonkun pilvenpiirtäjän nokassa jossain tangon kärjessä. Minua huippasi ja tuntui että voisin tipahtaa, mutta horisontti joskus vääristyy ja tuntuu että jos päästäisin irti niin tippuisin avaruuteen.

Avaruuteen tippumisunia ja painottomuudessa kiepsahtelua mahaa muljauttavista, niin että näen alapuolella jonkin planeetan tai avaruusaluksen johon olen kytköksissä.

Sitten on unia joissa olen kuolemaisillani esim. onnettomuuteen tai murhaajan käsiin. Näissä unissa en kestä painetta ja vaaran tuntua, vaan haluan kuolla niin että kaikki päättyy. Välillä myös tajuan tällöin että näen unta mutta en pysty kontrolloimaan sitä, tiedän että uni päättyy kun kuolen. Mutta välillä en kuolekaan. Jäänkin henkiin murhaajan hyökkäyksestä, mutta minun pitää jostain syystä esittää kuollutta ja antaa tappajan raahata minua ties minne, vaikka enkö pääsisi unesta edelleen nopeammin pois kuolemalla? Ei mitään logiikkaa.

Räjähdykset. Joskus ilotulitteita joita ammutaan liian matalalla ja ne lentävät väkijoukkoon tai sitten pommi. Oon ollu mm. kaupassa ja uni päättyy räjähdykseen, jonka ääneen monesti herään. Liittyen räjähtävän pään syndroomaan, jonka oireille vasta sain nimen täällä vauva.fissä.

Kerron lisää jos tulee mieleen.

Vierailija
146/911 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen säännöllisesti 3-4 eri painajaista. Yhdessä olen hukannut käsilaukkuni, jossa avaimet ja rahat enkä pääse minnekään, olen useimmiten ulkomailla tässä tilanteessa. Toisessa olen koulussa opettajana enkä millään löydä omaa luokkaani. Kolmaskin on koulu- uni, en tiedä missä lukujärjestykseni on enkä tiedä missä minun pitäisi olla mihinkin aikaan.

t. ope

Vierailija
147/911 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan jatkuvalla syötöllä muuttamassa tai asun uusissa kodeissa. Lemppari oli ehdottomasti se, jossa kuljettiin huoneiden ja kerrosten välillä vesiliukumäellä. Karsein oli kerrostalo joka oli kaatumassa, se oli niin vinossa että parvekkeelle ei voinut mennä kun sieltä olisi tippunut suoraan maahan.

Ei ole koskaan ollut kahtaa kertaa sama koti, ne on aina eri. Ja joskus tulee niitä että yhtäkkiä muistan että mullahan on vielä edellinenkin koti, siellä on kaikki tavarat ja varmaan sähköt laitettu poikki. En ole vaan muistanut tyhjentää kämppää.

Vierailija
148/911 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa näin monta kertaa unta, jossa olin lentokoneessa, johon tuli jotain vikaa ja sen täytyi tehdä pakkolasku tai se meinaa syöksyä mereen tms. Tai että ajan autoa moottoritiellä ja tajuan, etten osaa ajaa autoa (en siis oikeastikaan osaa). Todella ahdistavia unia, joista herätessä olen aina helpottunut.

Vierailija
149/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, tuo alastomuus hieman oudossa paikassa on toistuva teema. Jossain välissä alkaa ihmettelemään, että mitäs minä nyt vaatteitta tänne tulin ja silti kukaan ei oikeastaan ihmettele asiaa. Toinen teema on kengät hukassa, mistään ei löydy ja lähteä pitäisi. Kolmas teema on tuo sama, eli vaikeus löytää wc, jossa voisi asioida rauhassa. Joko wc on hämärästi joku täysin ikkunoitu, että kaikki näkyy tai sitten pöntöt tai urinaalit on jossain tavallisen huoneen nurkalla. Joskus jopa unissani kuseksin muina miehinä jonnekin tavallisen huoneen nurkkaan todella idioottimaisesti ja ihmettelen siinä, että mikäs järki tässä nyt on.

Kappas, mie kans haen niitä vessoja ja mullaki ne sitte on jotain lasikoppeja ilman pönttöä, tai esim. koulussa niin että ympärillä olevista luokista näkee suoraan. Joskus muuttuvat mokomat siivouskomeroiksiki!

Vierailija
150/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiipeän korkeaan paikkaan enkä pääse alas.

Mulla on myös tämä toistuvasti. Todella ikävä! Vieläpä niin, että pääsen jotenkin ihmeen kaupalla ehjänä alas, mutta hetken päästä päädyn sinne korkealle taas uudestaan.

Vierailija
151/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas viimeyönä toistui uni jossa olin lähtemässä työpaikasta. Palaan takaisin viemään jotain tarjottavaa. Toivon että joku sanoisi jotain nättiä. Työpaikat vaihtuu/sekaantuu. Ihmiset vaihtuu. Mutta samantyyppinen uni. Joskus olen taas uudessa työpaikassa enkä osaakaan mitään...

Olen kuitenkin ollut eläkkeellä jo tämän vuoden alusta lähtien. Vielä nuo työt tulee uniin...

Vierailija
152/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on viimeksi ollut akvaario yli 10 vuotta sitten ja näen unia jossa löydän kotoani yhtäkkiä akvaarion jonka olen unohtanut, leväisen ja likaisen ja ihan täynnä kaloja. 

Minunkin lapsuudenkodissani oli akvaarioita joskus aikoja sitten, ja paljon myöhemmin olen nähnyt noita akvaariounia, niin että on itseäkin ihmetyttänyt, miksi ne tulevat uniin. Akvaarion ja kalojen kunto voi vaihdella. Joku ihmeellinen alitajunnan symboli tuo lienee.

Vierailija
153/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästyn loputtomasti töistä. Tulee jatkuvia viivästyksiä ja ongelmia, joiden takia en pääse lähtemään, en sitten millään. Lopulta myöhästyn tuntikausia.

Sitten on klassiset alasti-julkisella-paikalla -unet tietty.

Mukavana unena varmaankin myös hyvinen yleinen että osaan lentää. Ihan tosta vaan nousta ilmaan  ja liihotella menemään!

Vierailija
154/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, tuo alastomuus hieman oudossa paikassa on toistuva teema. Jossain välissä alkaa ihmettelemään, että mitäs minä nyt vaatteitta tänne tulin ja silti kukaan ei oikeastaan ihmettele asiaa. Toinen teema on kengät hukassa, mistään ei löydy ja lähteä pitäisi. Kolmas teema on tuo sama, eli vaikeus löytää wc, jossa voisi asioida rauhassa. Joko wc on hämärästi joku täysin ikkunoitu, että kaikki näkyy tai sitten pöntöt tai urinaalit on jossain tavallisen huoneen nurkalla. Joskus jopa unissani kuseksin muina miehinä jonnekin tavallisen huoneen nurkkaan todella idioottimaisesti ja ihmettelen siinä, että mikäs järki tässä nyt on.

Kappas, mie kans haen niitä vessoja ja mullaki ne sitte on jotain lasikoppeja ilman pönttöä, tai esim. koulussa niin että ympärillä olevista luokista näkee suoraan. Joskus muuttuvat mokomat siivouskomeroiksiki!

Sama. Joskus vessassa onkin suihku eikä pönttöä. Jotkut vessat remontissa. Joissain vessoissa verhot eikä ovia. Joskus jopa unessa ihmettelen miten täällä pärjätään kun toimivia vessoja on niin vähän. Toistuu usein erilaisina versioina.

Eikä herätessä edes vessahätä🙄

Vierailija
155/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tämä "vessa hukassa" uni todella usein. Etsin epätoivoisesti vapaata vessaa, mutta sitä ei löydy, ei sitten millään. Tai jos löytyy, niin se on niin järkyttävän likainen ja törkyinen, ettei sitä voi käyttää. Olen oppinut, että silloin minulla on pissahätä ja täytyy herätä vessaan! Osaan herättää itse itseni tämän unen tullessa.

Vierailija
156/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättehän että nämä unienselittäjät ja tulkitsijat ja diagnosoijat ovat pseudotieteellisiä eli hatusta vedettyä?

Vierailija
157/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen nähnyt teinistä asti unia, joissa vastuullani on joku eläin, jonka hoidon olen unohtanut. Usein se on jostakin syystä pieni valkoinen kaninpoikanen, vaikka minulla ei koskaan ole ollut kania lemmikkinä. Tunne unessa on hirveä, kun yhtäkkiä muka muistan, että minullahan on se pupu ja sitten se löytyy jostakin nurkasta pahvilaatikosta todella kurjassa kunnossa...

Viime aikoina olen nähnyt unia, joissa koen suurta syyllisyyttä jostakin asiasta. Yhtenä yönä näin unta, että työpaikalla hommat meni persiilleen ja sitten nuori vasta-aloittanut tyttö tuli paniikissa itkien luokseni, että ei osaa eikä ehdi tehdä hommiaan. Koin unessani musertavaa syyllisyyttä, hätää ja sääliä tyttöä kohtaan, kun en ollut jotenkin ymmärtänyt, että hän vaatiikin enemmän perehdyttämistä tehtäviinsä eikä ollutkaan niin kokenut kuin olin kiireessä kuvitellut.  

Vierailija
158/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikassa karhunperkuleita. Koko ajan enemmän, isoja mokomia ihan kaupunkialueet täynnään - ja muut ei ymmärrä pelätä, itellä kauhee pelko päällä. Koitan hyppiä katonreunoja sun muita pitkin etteivät ylety.

Vierailija
159/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusien huoneiden löytämisestä tuli mieleen elokuva 60-luvulta, mies selitti ettei ikinä käy yhdessä huoneessa.  Sitten vieras avasi oven uteliaisuuttaan, ja putosi puutarhaan.

Vierailija
160/911 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku amiksentapainen lopuillaan, ja tiedän että aivan v-tuiksi menee, en saa edes loppututkintoa tai todistusta, en edes tiedä mitä pitäis tietää. Työvaatteet ja kirjat kaikki hukassa ja ihmettelen että miksi oikein roikun siellä mukana. Välillä päällysvaatteetki hukassa ja kaikki paikat outoja.   Ja siis oikeasti olen 56 ukkeli enkä ole skolessa ollut ikiaikoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan