Millaisia toistuvia tilanteita koette unissa?
Mulla on usein sellaisia painostavia tilanteita, että menen jonkin ihmisen kotiin ilman lupaa, siis olen siellä salaa. Toinen on tää perinteinen "alasti väärässä paikassa". Mutta se ei ole sellainen, että huomaan yhtäkkiä olevani alasti, vaan että olen alasti, ja jossain vaiheessa se alkaa tuntua kiusalliselta siinä seurassa. Joskus myös niin, että istun vessanpöntöllä ihmisten nähden. Se ikään kuin kuuluu asiaan (pönttö on sellaisessa paikassa), mutta on kiusallista.
Viimeksi näkeväni painostava uni oli juuri sellainen, että olin jonkun asunnossa luvatta. Tilanne ratkesi poikkeuksellisesti hyvässä hengessä.
Kommentit (911)
Minulla on vilkas unielämä, ja näen unia joka yö. Useimmat muistan vielä aamulla, jotkut on jääneet mieleen pysyvästi. Olen todella stressiherkkä ja ahdistuneisuuteen taipuva, ja lisäksi minulla traumatausta. Ja sen kyllä sitten öisin huomaa.
Usein toistuvia teemoja:
Palaan lapsuuden kotiini, ja siellä on kaikki paikoillaan ja ennallaan. Unessa kuljen huoneesta toiseen ja olen yhtä aikaa pakahtua onnesta että joku on säilyttänyt kaikki tavarani (oikeasti ne on heitetty pois kauan sitten) ja että voinko tosiaan palata tänne. Samaan aikaan olen pohjattoman surullinen, koska tiedostan jollain tasolla kyseessä olevan vain uni.
Olemme ostaneet puolisoni kanssa uuden asunnon tai talon, ja sisältä paljastuu lisää huoneita. Olen todella onnellinen, että vihdoin meillä on tilaa!
Olen lähdössä lomamatkalle ja pakkaan viime tingassa. En ehdi juuri ikinä ehdi ajoissa lentokentälle ja koneeseen. Milloin olen lähdössä viikoksi etelään, milloin kaupunkilomalle. Muutaman kerran olen nähnyt unta jossa muistan, että tosiaan minähän olen käynyt siellä sun täällä ympäri maailman, ja kerran muistin unessa toisen unen, että olen tosiaan käynyt Brasiliassa eksäni kanssa :D Oikeasti en ole.
Painajaisissani toistuu - uskokaa tai älkää - zombit ja dinosaurukset. Olen dystooppisessa maailmassa joko yksin tai jonkun kanssa, ja piiloudun tai juoksen pakoon jompia kumpia. Saatan yöllä herätessä miettiä että miksi en käsikirjoita elokuvia :D Näen myös dekkarimaisia unia jossa tapahtuu kaikenlaista. Myös aika raakoja asioita.
Ja kuten moni muu, olen yrittänyt soittaa älypuhelimella mutta en koskaan saa numeroa näppäiltyä. Sormet ei vain tottele. Olen löytänyt lemmikkejä vanhoista kodeistani ja kokenut äärettömän huonoa omaatuntoa niiden laiminlyönneistä.
Pahimpia on kuitenkin unet, joissa lapsille käy jotain. En näe näitä unia onneksi usein, sillä niissä suru on musertavaa ja tunnen kipua menetyksestä. Herään joskus huutaen :(
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosina toistuva elementti on ollut pahuuden läsnäolo eri muodoissa. Heräilen säikähtäen joskus saatan jopa kiljahdella. Tämä on nyt siinä mielessä omituista, kun elämäntilanteeni on ollut nyt parempi kuin koskaan aiemmin. Jokin selvästi vaivaa silti.
Tuli tästä mieleen sellainen ajatus, että joskushan lapsuudentraumat ja muut tukahdutetut tunteet pääsevät nousemaan tietoisuuteen vasta siinä kohtaa, kun elämä on riittävän vakaata ja turvallista - eli siis sellaista, että on tilaa niitä vaikeita muistoja turvallisin mielin kohdata.
minä lennän, se alkaa aina niin että kykenen kävelemään liukumalla koskettamatta maahan yhä pidempiä pätkiä, sitten seuraavaksi liitelenkin puiden latvojen korkeudella
Viime aikoina olen alkanut nähdä jatkuvasti unia, joissa seurustelen todella onnellisesti (oikeassa elämässä pari onnetonta yritystä koko elämäni aikana) sekä myös unia, joissa mulla on vauva, jota onnellisena hoidan. Yhtenä aamuna minä vannoutunut vela jopa heräsin tällaisesta unesta elämäni ensimmäistä kertaa tunteeseen, jonka oletin olevan vauvakuumetta. Hämmentävää.
Vierailija kirjoitti:
Klassinen on se että lukio on jäänyt kesken. Joskus myös pitänyt palata ala-asteelle ja käydä samaan aikaan amk:ta xD Yhtä sellasta koulu-unta näin yhdessä vaiheessa niin usein että aloin melkein uskoa sen olevan totta (äikän/ruotsin kurssista puuttuu osia ja ne pitöisi vielä tehdä ennenkuin valmistun amk:sta).
Joskus aiemmin näin myös usein sellaista unta että olin vastoin tahtoani ja ilman syytä sairaalassa. Tämä kumpuaa varmasti siitä että olin teininä anoreksian takia osastolla. Ne unet ovat kyllä ahdistavia kun yritän aina selittää hoitajille etten ole sairas.
Vierailija kirjoitti:
minä lennän, se alkaa aina niin että kykenen kävelemään liukumalla koskettamatta maahan yhä pidempiä pätkiä, sitten seuraavaksi liitelenkin puiden latvojen korkeudella
Mulla on tää sama. Se on ihana uni.
Hississä ja numerot on ihan sekaisin. En käsitä, mistä painaa.
Tai sitten hissi putoaa tms.
En edes kammoa hissejä enkä asu kerrostalossa.
En kyennyt saamaan toista lasta.
Näen usein painajaisia, että synnytän toisen lapsen ja olen onnellinen. Sitten herään ja petyn.
- Mun läheisimpiin ihmisiin kohdistetaan graavia väkivaltaa ja en voi tehdä asialle mitään (ei oo mitään traumoja tällaiseen liittyen ja ihmettelen itsekin mistä nämä unet kumpuaa)
- Joku jahtaa minua ja joudun pakenemaan ja piiloutumaan
- myöhästyn töistä
- kiipeän joko omasta tahdostani tai pakotettuna johonkin korkealle ja pelkään sitä korkeaa paikkaa siinä unessa aivan älyttömästi (hereillä ollessa rakastan korkeita paikkoja ja kiipeilyä, työnkuvaani kuuluu mm. mastoihin kiipeämistä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tää sama. Se on ihana uni.
Tarkistin Unennäkijän käsikirjasta, että tuota kutsuttaisi astraaliprojektioksi. 'Sielun arvellaan silloin irtaantuvan väliaikaisesti ruumiista. Ne, jotka ovat kokeneet tämän, pystyvät myös arkielämässä nousemaan ongelmiensa yläpuolelle ja masentuvat harvoin.'
Vierailija kirjoitti:
Hississä ja numerot on ihan sekaisin. En käsitä, mistä painaa.
Tai sitten hissi putoaa tms.
En edes kammoa hissejä enkä asu kerrostalossa.
Hissillä nouseminen viittaa ongelmien ratkaisemiseen ja jonkin saavuttamiseen. Laskeutuminen varoittaa aseman menetyksestä tai masennuksesta.
Olisitko ehkä työstämässä jotain isompaa päätöstä?
Itsellä toistuu silloin tällöin uni jossa karhut yrittävät sisälle taloon jossa asun. Tai sitten joudun metsässä kulkiessani karhun kanssa painiotteluun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan autoa ja jarrut ei toimi, hätäännyn ja aina herään siihen hätään sydän jyskyttäen.
auto on oman persoonallisuuden ilmaus. Se viittaa haluun lähteä,jättää vanha taakse,muuttua. Jos jarrut ei toimi sinulta puuttuu itsekuri tai et pysty täyttämään muiden asettamia vaatimuksia.
Näin usein näitä unia, kun en ollut oman elämäni kontrollissa. Mutta ei siksi, että minulta puuttuisi itsekuria, vaan minulla oli hyvin kontrolloiva puoliso. Usein istuin autossa takapenkillä, ja kuljettajaa ei ollut lainkaan, kun se kiisi jollain serpentiinitiellä alamäkeen ilman jarruja.
aivan et hallinnut itse elämääsi koska istuit takapenkillä etkä ollut ratissa.
IsooErkki kirjoitti:
Itsellä toistuu silloin tällöin uni jossa karhut yrittävät sisälle taloon jossa asun. Tai sitten joudun metsässä kulkiessani karhun kanssa painiotteluun
karhu on suuri naispuolinen eläinsymboli. Nuorten naisten unissa karhu edustaa heräävää äidillisyyttä. Jos karhu rutistaa sinut kuoliaaksi viittaa uni liian omistavaan äitiin. Suomalaisessa mytologiassa karhu on jumalolento joka edustaa hedelmällisyyttä,elämän kiertokulkua,henkivoimia ja yhteisöä. Karhun kaato kertoo nuoren miehen unessa itsenäistymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuosina toistuva elementti on ollut pahuuden läsnäolo eri muodoissa. Heräilen säikähtäen joskus saatan jopa kiljahdella. Tämä on nyt siinä mielessä omituista, kun elämäntilanteeni on ollut nyt parempi kuin koskaan aiemmin. Jokin selvästi vaivaa silti.
mielen tasapainon järkkyessä ilmestyy uniin kiusaava paholainen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä toistuu usein, olen milloin missäkin eri paikassa, mutta en millään pääse sieltä takaisin kotiin. Joudun hortoilemaan sitten öisillä kaduilla tai vieraalla paikkakunnalla, enkä millään pääse kotiin, viimeinen linkkari on jo mennyt, tai juna tai kukaan ei tule hakemaan.. Joskus sitten kävelen jotain tietä kohti kotikaupunkia, joka kiemurtelee ja kaartelee, ajaudun johonkin vieraaseen taloon tms.. Joskus ajoin jotain liikkuvaa lavaa vieraassa kaupungissa, mutta en saanut sitä ajettua kotiin.. Jne
ELI EN PÄÄSE MILLÄÄN KOTIIN.
eksyminen unessa on merkki siitä ettet ole elämässäsi oikein selvillä siitä mihin olet menossa. Eksyminen kertoo etsimisestä ja eksymispaikka metsä kaupunki talo jne. Paljastaa etsimisen luonteen. Eksyminen on tavallisesti eksymistä oikeaksi koetusta ajattelutavasta tai tunnetavasta.
Vierailija kirjoitti:
Semmonen, että olen juuri menossa nukkumaan unessa yleensä jollekkin patjalle, joka on lattialla ja samalla on jotenkin hieman ahdistava fiilis. Yleensä samankaltaisissa unissa lattianlistojen välit tulvii erilaisia ötököitä.
hermosi ovat huonossa kunnossa. Voi olla että olet torjunut tietoisuudestasi pikkuseikkoja jotka nyt muistuttavat itsestään. Myös päihteiden liikakäyttöä.
Jännä miten monella on nuo omituiset vessat toistuvina.
Minä kuulun myös siihen kastiin, etsin unessa vessaa ja jos sellaisen löydän on se aina tosi sekainen(vettä lattialla, huono valaistus, likaiset pöntönreunat, pöntöt täynnä likavettä, pöntöt täynnä paperia tms tms tms)
Unet on kyl metkoja. Viime yönä näin unen tutusta, joka oli kuollut. Lehdessä oli jotain artikkelia hänestä, jotain outoa kieltä yms ettemme saaneet selvää. Toiset väittelivät siitä kelle tämä artikkeli kuuluu. Päättivät että minulle, kun olin kaikkein läheisin kuolleen kanssa??? Puolituttu, joskus nuorena olin ihastunut.
Kerran näin unta että olin poliisi. Rikesakko oli uusi silloin ja pohdin miten osaan sakottaa...