Lapsilisäjärjestelmä remonttiin
Että sellasta sitten. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lapsilisajarjestelma-remonttiin-poh…
Kommentit (261)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä että lapsilisän voisi poistaa kokonaan tietyn tulorajan ylittäviltä perheiltä. Tai vähintään puolittamaan. Ja sama summa jokaisesta lapsesta. Tähän olisin valmis myös meidän perheen kohdalla.
Joo ei. Suomessa ongelmana on nimenomaan se, että hyvätuloisia kuritetaan liikaa. Suomessa ei kannata yrittää/ryhtyä yrittäjäksi, sellaisesta rangaistaan. Täytyy muistaa, että hyvätuloisillakin on iso vaikutus valtion kassassa, ei ihme että monet heistä muuttavat pois.
Suomen sosiaali- ja verojärjestelmää tulisi uudistaa. Samalla päättäjät vaihtoon ja kaikki valtion menot kansan nähtäville.
t. vähävaraisesta perheestä
Kyllä,suomen verojärjestelmä on tullut varsin hyvin tutuksi,näin 17 vuoden yrittäjyyden aikana-ei muuten kannusta menestymään. ;) sosiaalijärjestelmästä en juurikaan osaa sanoa,en koskaan ole siihen perehtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä että lapsilisän voisi poistaa kokonaan tietyn tulorajan ylittäviltä perheiltä. Tai vähintään puolittamaan. Ja sama summa jokaisesta lapsesta. Tähän olisin valmis myös meidän perheen kohdalla.
Jos vanhempien bruttotulot ovat yhteensä 5000 euroa, esimerkiksi äidin 3000 euroa ja isän 2000 euroa kuukaudessa, ei sellaiseen perheeseen tarvita lapsilisiä. Tietysti jos on lapsia enemmän kuin kaksi, niin silloin voisi siitä kolmannesta lapsesta saada lapsilisää.
Koska lapsilisä ei ole tulontasaus-automaatti, vaan lähtökohtaisesti ajateltu lapsilisän kuuluvan jokaiselle lapselle. Niin kerrotko, miksi 5000 €/kk perheen lapset ovat sinun arvomaailmassasi jotenkin vähempiarvoisia, kuin 3000 €/kk perheen lapset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä pidät hyvätuloisina? Minkälainen bruttopalkka riittää silmissäsi "hyvätuloisuuteen"?
Kun kahden ihmisen yhteenlaskettu palkka on 6000 euroa niin on jo hyvätuloinen.
Kesäkuussa 2022 Suomen palkkamediaani oli 3444 €/kk. Väität siis ihan tosissasi, että täsmälleen mediaanipalkkaa nauttiva pariskunta jotenkin maagisesti pomppaa keskituloisuudesta hyvätuloisuuteen vain siksi, että lasketaan brutot yhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempien bruttotulot ovat yhteensä 5000 euroa, esimerkiksi äidin 3000 euroa ja isän 2000 euroa kuukaudessa, ei sellaiseen perheeseen tarvita lapsilisiä. Tietysti jos on lapsia enemmän kuin kaksi, niin silloin voisi siitä kolmannesta lapsesta saada lapsilisää.
Oletko nyt ihan tosissaan että nelihenkinen perhe 5000e bruttotuloilla on hyvätuloinen?
Kyllä tuolla voi päästä toimeentulotukinormin yläpuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko nyt ihan tosissaan että nelihenkinen perhe 5000e bruttotuloilla on hyvätuloinen?
Joo, meidän perheen viime vuoden brutto oli laskennallisesti n. 20k€/kk. Laskentaa sotkee se, että kuukausipalkat on yksi asia, mutta kerran vuodessa maksettavat bonukset on toinen asia. Mutta vasta näillä tuloilla on alkanut tuntua että oikeasti olisi jotenkin hyvätuloinen.
Aiemmin, kun perus-kkpalkat olivat molemmilla siellä 5-6 tonnin paikkeille, niin verotuksen progressio ja kaiken muunkin progressio piti huolen siitä, että ei noillakaan tuloilla pk-seudulla mitenkään överiksi pääse elämään.
Paras ja hallinnollisesti edullisin lapsilisäjärjestelmä olisi tällainen:
- sama lapsilisä joka lapsesta (ei sisaruuskorotuksia, ei tuloleikkureita)
- lapsilisä 18-vuotiaaksi asti
Siinä se menisi kuin manulle illallinen ilman turhaa byrokratiaa tai laskemista. Yli 17-vuotiaista maksettava lapsilisä kuittaantuisi sisaruuskorotusten poistamisella. Jos maksettavaa summaa halutaan välttämättä porrastaa, niin sitten mieluummin teini-ikäisestä isompi summa kuin pikkulapsesta, koska menotkin on suuremmat. Tuloluokkien mukaisia lapsilisiä en missään nimessä kannata, koska a) vaatii järjettömän määrän byrokratiaa ja hallintokulut ovat äkkiä paljon suuremmat kuin teoreettiset säästöt b) tasa-arvo edes jossain asiassa c) tulot vaihtelevat hyvinkin nopeasti: hyvätuloinen on äkkiä pienituloinen jäädessään työttömäksi ja seurauksena on taas lisää paperinpyöritystä ja hallintokuluja, kun lapsilisiä lasketaan uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä pidät hyvätuloisina? Minkälainen bruttopalkka riittää silmissäsi "hyvätuloisuuteen"?
Kun kahden ihmisen yhteenlaskettu palkka on 6000 euroa niin on jo hyvätuloinen.
Se on reilusti alle mediaanipalkan, ei voi mitenkään sanoa hyvätuloiseksi. Ellei kyse ole nettopalkasta. Ja just nuo n. 6000e bruttona tienaavat perheet on niitä jotka jo nyt ihan maksajan asemassa kaikessa, päivähoitomaksuissa jne., vaikka nettotulot ei ole kovinkaan paljon suuremmat kuin vaikka tonnin vähemmön tienaavilla. Melko harhaista kuvitella että noilla tuloilla elettäisiin mitenkään leveästi. Toki riippuu myös missä asuu, maaseututaajamassa pääsee parempaan elintasoon pienemmilläkin tuloilla kuin pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista lapsista sama summa vaan ja kaikille. Kai sillä saa ihmisiä työllistettyä, kun käsitellään hakemuksia ja niiden päivityksiä sen mukaan, että millä puolella tulorajaa kukakin on.
En kyllä tuota iän mukaan porrastusta kannata, lapsihan on kalleimmillaan silloin vanhempana. Samoin lapsilisää voisi maksaa 18 v saakka, kun siihen saakka on oppivelvollisuuskin nykyään.
Tämä. Sama raha joka tenavasta ja nostetaan samalla ikää 18 vuotiaaksi. Lapsilisähän on valtion myöntämä kompensaatio lapsesta aiheutuvista kustannuksista. Näitä kustannuksia on sekä rikkailla, että köyhillä. Lapsilisä on itseasiassa erittäin tasa-arvoinen avustus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jee" Sitäkö te oikeasti haluatte että ensin opiskelut ja sitten kokopäiväinen työssäkäynti ei saisi johtaa yhtään parempaan elintasoon kuin toimeentulotuella eläminen? Lypsetään kaikki pois niistä jotka pyrkii itse työtä tekemällä elättämään itsensä ja siinä sivussa veroja maksamalla nekin jotka eivät pyri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä kuuluu jokaiselle lapselle. Piste.
Ei voi olla niin, että yksi porukka sen kun maksaa aina ja iänkaiken kaikesta ja mitään ei saa takaisin päin. Tämä alkaa olla jo ihan periaatekysymys tässä sikamaisten korkeiden verojen maassa. Veroja kiskotaan, kaikesta maksat kalleimman kautta ja itse, ihan vaan kiitoksena siitä, että olet asiasi hyvin hoitanut. Ja nyt veisi osa vielä lapsilisätkin.
Vähävarainen saa aivan kaiken kupattua yhteiskunnalta. Joku raja pitää olla siinä miten paljon paapotaan ja kannustetaan tätä heikompaa ainesta lisääntymään jo valmiiksi tuetussa tilanteessa. Lapsilisän raja voisi hyvin olla 3 lasta. Se on jo suuri perhe. Jos hankit isomman perheen, maksat sitten myös itse. Loppuisi se työkyvyttömien ja kouluttamattomien pentutehtailu.
Kuinka joku kehtaa kirjoittaa noin? Ne vähävaraisten lapset, joita pidät "pentutehtailun" tuloksina, ovat ihan oikeita pieniä ihmisiä ja aivan varmasti syyttömiä niihin olosuhteisiin joihin ovat syntyneet. Vaikka vihaisit lasten vanhempia, niin vihaatko lapsiakin? Lapsilisä on tarkoitettu sille lapselle.
Itse näin "heikompana aineksena" (oppimisvaikeudet ja niistä seurannut kouluttamattomuus) kuten meitä kauniisti kutsut, on vaikea uskoa, että joku tekisi lapsia siksi, että saa niiden kautta tukia kuten sinä näytät kuvittelevan. Kyllä lasten kanssa on vähävaraisena aina tiukemmilla kuin lapsettomana. Matalapalkkatyötä tekevänä pystyn juuri ja juuri elättämään itseni enkä voi kuvitellakaan, millaista olisi jos minulla olisi lapsia, saati sitten jos olisin tukien varassa elävä.
Ja vielä: jos vähävaraisen elämä noin kovasti kadehdituttaa, niin sinäkin kyllä pääset siihen asemaan jos välttämättä tahdot. Harvemmin siihen itse halutaan mutta kyllä se on mahdollista myös ihan tietoisesti ja tahallisesti jos todella sitä elämää haluat. Lopeta työt ja jätä laskut maksamatta niin kyllä olet pian vähävarainen sinäkin. Sitten voit tutustua siihen kuinka paljon saat kupattua yhteiskunnalta.
Kyllä ysärillä oli monia, joilla oli tapana pentutehtailla, uusi tehtiin aina suunnilleen kolmen vuoden välein, kun kotihoidon tuki loppui, siirtyivät äitiysrahalle. Silloin puolison tulot vaikuttivat työttömyystukeen, jos ei ollut oikeutta ansiosidonnaiseen (työllisyysehto ei ollut täynnä), jolloin saattoi jäädä täysin ilman työttömyystukea. Äitiyspäiväraha (se minimikin) ja kotihoidon tuki olivat varmaa rahaa. Töissä olevatkin laskivat tarkkaan, että milloin kannattaa tehdä se seuraava, miten säilyy maksimiäitiyspäiväraha seuraavan kohdalla.
Näinhän se oli. Mutta se "pentutehtailu" oli jotenkin hyväksyttävää, kun kyseessä oli opettaja, joka käväsi työssä sen ajan, että sai taas täyden äitiyspäivärahan, mutta ihan kamalaa, jos kyseessä oli kotiäiti, tuo yhteiskunnan loinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla niin, että yksi porukka sen kun maksaa aina ja iänkaiken kaikesta ja mitään ei saa takaisin päin. Tämä alkaa olla jo ihan periaatekysymys tässä sikamaisten korkeiden verojen maassa. Veroja kiskotaan, kaikesta maksat kalleimman kautta ja itse, ihan vaan kiitoksena siitä, että olet asiasi hyvin hoitanut. Ja nyt veisi osa vielä lapsilisätkin.
Vähävarainen saa aivan kaiken kupattua yhteiskunnalta. Joku raja pitää olla siinä miten paljon paapotaan ja kannustetaan tätä heikompaa ainesta lisääntymään jo valmiiksi tuetussa tilanteessa. Lapsilisän raja voisi hyvin olla 3 lasta. Se on jo suuri perhe. Jos hankit isomman perheen, maksat sitten myös itse. Loppuisi se työkyvyttömien ja kouluttamattomien pentutehtailu.
Kuinka joku kehtaa kirjoittaa noin? Ne vähävaraisten lapset, joita pidät "pentutehtailun" tuloksina, ovat ihan oikeita pieniä ihmisiä ja aivan varmasti syyttömiä niihin olosuhteisiin joihin ovat syntyneet. Vaikka vihaisit lasten vanhempia, niin vihaatko lapsiakin? Lapsilisä on tarkoitettu sille lapselle.
Itse näin "heikompana aineksena" (oppimisvaikeudet ja niistä seurannut kouluttamattomuus) kuten meitä kauniisti kutsut, on vaikea uskoa, että joku tekisi lapsia siksi, että saa niiden kautta tukia kuten sinä näytät kuvittelevan. Kyllä lasten kanssa on vähävaraisena aina tiukemmilla kuin lapsettomana. Matalapalkkatyötä tekevänä pystyn juuri ja juuri elättämään itseni enkä voi kuvitellakaan, millaista olisi jos minulla olisi lapsia, saati sitten jos olisin tukien varassa elävä.
Ja vielä: jos vähävaraisen elämä noin kovasti kadehdituttaa, niin sinäkin kyllä pääset siihen asemaan jos välttämättä tahdot. Harvemmin siihen itse halutaan mutta kyllä se on mahdollista myös ihan tietoisesti ja tahallisesti jos todella sitä elämää haluat. Lopeta työt ja jätä laskut maksamatta niin kyllä olet pian vähävarainen sinäkin. Sitten voit tutustua siihen kuinka paljon saat kupattua yhteiskunnalta.
Ei ehkä tee lapsia tukia saadakseen. Mutta tuet mahdollistavat ja ylläpitävät sitä holtitonta elämänhallintaa ja lastentekoa. Lapsia ei kuulu tehdä tilanteessa, jossa vanhemmat itsekin ovat jo tuettuja ja yhteiskunnan avun ja kannattelun varassa valmiiksi. Miksi tälläistä lisääntymistä pitäisi tukea? Lapset ei ole mikään ihmisoikeus. On ymmärrettävää, että moni lapsia haluaa. Se suotakoon kaikille. Mutta kukaan työkyvytön, pitkäaikaistyötön jne. ei tarvitse 7 lasta ja muutamaa lemmikkiä. Etenkin kun on ihan tutkimusnäyttöä, että vanhempien ongelmat, tausta ja vähäosaisuus herkästi siirtyvät jälkikasvulle. Ei ole järkevää kannustaa tämmöistä lisääntymistä. Voi olla montaa mieltä tarvitseeko kukaan liutaa lapsia, mutta jos heidät elättää itse ja on kapasiteettia ottaa itse vastuu lapsistaan niin mikäs siinä. Siksi lapsilisä ja hoitovapaa voitaisiin rajata vaikka kolmeen lapseen.
Poistamalla huono-osaisten lapsiperheiden tukeminen ei tehdä mitään muuta kuin rangaistaan niitä lapsia. Ihmisten lastensaantia se ei estä.
Toki tämän tiedättekin, mutta on sentään sosiaalisesti hyväksyttävämpää, vaikka arvot ovatkin koventumassa, perustella asiaansa noin kuin sanoa ihan suoraan vain haluavansa heittää köyhien lapsetkin vaikka kadulle.
Kukaan täällä ei ole huono-osaisten lapsia syyttämässä tai kadulle heittämässä.
Heidän vanhempiaan kyllä syytetään ja ihan syystä. Huono-osaisten lapsiperheiden ylenpalttinen tukeminen on kaksipiippuinen juttu. Liika tukeminen vain lisää ongelmia kun lisäsuista ei koidu perheelle mitään omavastuuta. Yhteiskunta sen kun maksaa lisätukea, on ilmainen päivähoito, koulut, neuvolat, terapiat ja usein näillä vielä on kaikenlaista diagnoosia todennäköisemmin (koska heikkolahjaiset tai diagnooseilla varustetut vanhemmat). Joten kustannukset sen kuin jatkuvat.
Syytämällä tukea tuen perään, annetaan hiljainen hyväksyntä sille, että on ok tehdä lapsia, vaikkei ole aikomustakaan näitä itse elättää. Tähän pitää tulla muutos, vaikka se rajulta voi tuntua. Ajan myötä se ohjaa ihmisten toimintaa kunhan uusi suunta on sisäistetty: aikuinen kantaa vastuun valinnoistaan, tekemisistään ja tekemättä jättämisistään. Älä tee lisää lapsia jos olet jo valmiiksi muiden elätti. Vaihtoehtoja kyllä on. Voit ehkäistä, elättää itse tai antaa lapsen parempaan kotiin.
Pitää olla rohkeutta puuttua tähän, vaikka se onkin tabu. Miksi yhteiskunnan pitäisi aina vain elättää masentuneen ja sairaseläkeläisen 8 erityislapsen laumaa kun nämä tieten tahtoen pahentavat perheensä tilannetta paisuttamalla perhekokoaan uudestaan ja uudestaan? Näiltä kuuluisi ottaa lapset pois jos mitään merkkiä omavastuusta ei osoiteta.
No onko tuo ehdottamasi estänyt köyhiä hankkimasta lapsia niissä maissa joissa sosiaaliturva on Suomea heikompi? Niin, eipä ole tainnut estää. Sen se on kyllä tehnyt, että köyhyyteen syntyvän on usein mahdotonta sieltä nousta.
Vaikka se onkin sinänsä totta, että ihmisen ei kannattaisi hankkia lapsia jos ei pysty niistä huolehtimaan, niin tuollainen puhe on silti jo lähellä rodunjalostusta. Ja jokaisen, teidän fiksujen koulutettujen ihmisten nyt ainakin, pitäisi tietää mihin se on johtanut silloin kun sitä on harjoitettu.
Hmm, outo vertaus, sillä näissä maissa tuskin on Suomen kaltaisia mahdollisuuksia valita ja vaikuttaa (esim. ehkäisy, abortti, tietotaito, yhteiskunnan tukijärjestelmät). Eli pointtisi ei oikeastaan todista mitään.
Ihan länsimaista löytyy useampia maita joissa on huonompi sosiaaliturva. Ei tarvitse mennä kehitysmaihin.
Sitä kyllä pidän erikoisena mielipiteenä, että mielestäsi abortit olisivat ilmeisesti hyvä ratkaisu köyhyyteen. Kyllähän niitä esimerkiksi Amerikassa köyhyyden takia tehdään, äideille jotka muuten haluaisivat pitää lapsen mutta ei ole varaa. Minusta se on erittäin traagista, että yhteiskunnan turvaverkot ovat niin huonot, että äiti joutuu tekemään köyhyyden vuoksi abortin. Ei voi olla millään lailla oikeus ja kohtuus, että köyhällä ei ole muita vaihtoehtoja kuin lapsen kasvattaminen köyhyydessä tai abortti.
Tässä puhuttiin köyhistä suurperheistä, ja missä menee sen raja, että kuinka monta lasta yhteiskunnan tulisi vastikkeettomasti näissä tilanteissa kustantaa..
Niin? Tässähän kommentoitiin sitä, että tukien poistaminen muka estäisi köyhiä hankkimasta lapsia.
Ja edelleen toivoisin jotain vastausta siihen, kuinka paljon köyhiä suurperheitä mielestänne täällä on, kun ne nähdään niin isona ongelmana. Suurperheitä kun tosiaan on Suomessa aika vähän eivätkä nekään ole kaikki köyhillä.
Samaa mieltä. Mielestäni Suomessa voisi olla enemmänkin suurperheitä. Enkä puhu nyt näistä kuuluisista "pentutehtailijoista", joita ilmeisesti on joka paikassa ihan vaivaksi asti (itse en tunne, enkä ole kuullut yhdestäkään). En kylläkään valjastaisi lapsilisää miksikään poliittiseksi ohjailukeinoksi. Näitähän meillä Suomessa on jo ihan liiaksi asti.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Itsehän olen sitä mieltä että ne jotka saavat eniten suhteessa tulonsiirtoja pitää maksaa myös enemmän suhteellisesti veroja. Se olisi oikeudenmukaisinta.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaa jonkinlaista uudistamista kyllä ja mm. Sen pohtimista, voisiko tietystä tuloluokasta ylöspäin tuki olla pienempi. Niin moni isotuloinen sijoittaa lapsilisän. Se on toki lapsen kannalta hieno juttu, mutta tarvitseeko sitä verovaroin tukea.
Meillä on neljä lasta ja lapsilisä on hyvä nimenomaan lisä, joka mahdollistaa mm. kalliimpia harrastuksia (eli musiikki, muu urheilu kuin jääkiekko ja muut hyvin kalliit lajit). Kyllä meillä tuki menee ihan elämiseen, vaikka vähän pyritään lapsille säästämäänkin. Työssäkäyviä olemme.
Se on jäänyt mieleen, kun kerran jo varmaan neljä-viisi vuotta sitten tuli uutisissa telkkarista juttua lapsilisän romahtaneesta reaaliarvosta ja ostovoimasta verrattuna juuri tuonne ysäriin, kun olemme miehen kanssa olleet lapsia ja koululaisia. Anoppilassa olimme juuri ja anoppi tuhahdellen totesi, että ei usko uutista, että miten nykyään kyllä leveästi eletään lapsilisillä. Ei kerta kaikkiaan suostunut uskomaan, että nimenomaan silloin kun hänen poikansa oli lapsi, oli tuen arvo aivan toisenlainen.
Mitäs sitten jos vaikka miehesi saa palkankorotuksen ja palkkanne nousevat 20 e yli sen tuloluokkarajan, jolla ei enää saa lapsilisiä? Tuollaiset tulorajat ja niiden seuraaminen ovat kyllä niin hanurista tehtyjä ratkaisuja ja tulevat kalliiksi myös, eli säästö menee siinä, että joku sitten keräilee noita tulorajoja, jotta kustakin on tiedot ajan tasalla. Kansalaispalkka kaikille, ei mitään tulorajoihin sidottuja (säästetään järjestelmissä ja prosesseissa jo miljoonia vuositasolla), lapsista joku sama summa per nenä (ei mitään tulorajoja tähänkään). Ylikansoittuneessa maailmassa on aika surullista, että jossain maksetaan sitä enemmän mitä enemmän teet lapsia. Ei vaan ole tarve enää sille, että perheessä on esim. 5 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otatko huomioon että tuollainen perhe maksaa itse asumisen, sähköt, lääkkeet ja kaiken muunkin, ihan itse maksavat myös lääkäri käynnit jne. He eivät saa toimeentulotukea eivätkä muitakaan tukia kuin lapsilisän, he vievät myös lapsensa yksityiselle lääkärille eivät terveyskeskukseen. Veroja menee jo 3000 bruttotulosta 30% joten eiköhän nämä itse maksa omien lastensa lisätkin. Miksi Suomessa pitäisi toisten vain maksaa ja toisten nostaa tukia ja nämä tukea saavat haluavat vielä "palkankorotuksia" tukiinsa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos toinen perheen vanhemmista menehtyy yllättäen, kun lapset ovat vielä pieniä? Lähipiirissä on pari tällaistakin tapausta. Vaikka yksin jäävä olisi fiksu ja koulutettu, niin talous on tiukilla kun jää yksin asuntolainojen ja lasten kanssa.
Lapsille tulee orvon eläke ja leskelle lesken eläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otatko huomioon että tuollainen perhe maksaa itse asumisen, sähköt, lääkkeet ja kaiken muunkin, ihan itse maksavat myös lääkäri käynnit jne. He eivät saa toimeentulotukea eivätkä muitakaan tukia kuin lapsilisän, he vievät myös lapsensa yksityiselle lääkärille eivät terveyskeskukseen. Veroja menee jo 3000 bruttotulosta 30% joten eiköhän nämä itse maksa omien lastensa lisätkin. Miksi Suomessa pitäisi toisten vain maksaa ja toisten nostaa tukia ja nämä tukea saavat haluavat vielä "palkankorotuksia" tukiinsa .
Tuon perheen lapsi myös harrastaa maksullisia harrastuksia ja vanhemmat maksavat näistä harrastuksista itse. Siellä toimeentulotuen perheessä sosiaalitoimi kustantaa lastenkin harrastukset. Onko niin, että yhteiskunta sponssaa vain osan porukan lasten harrastuksista. Että jotenkin ne köhyien lapset ovat tässäkin etuoikeutetumpia kuin muut?
kyllähän lapsilisät ovat jotenkin vanhanaikaista kai perustuu siihen kun ei ollut rahaa, nyt rahaa saa kun menee töihin ja hankkii sitten lapsia kun pystyy ne elättämään, aika helppoa, saataisiin tätä suomen sikaverotusta laskettua sillälaillakin
Vierailija kirjoitti:
On käsittämätöntä että miljoonatuloilla elävät saavat myös lapsilisät. Miksi h e l v e t i s s ä ? Sopii kysyä
Niillä tuloilla maksavat veroja satoja tuhansia, elättävät monta perhettä siinä sivussa veroillaan.
Vierailija kirjoitti:
Niinno,oot se sinäkin sen ilmaisen koulutuksen saanut,hyvillä mielin verovähennykset käyttänyt ja osinkojen max.33 veroprosentista nauttinut.Mutta onhan se ymmärettävää,että jossain vaiheessa sitä on niin täynnä sitä omaa "hyväosaisuuttaan",että se maailmakin alkaa pyöriä vain sen oman navan ympärillä.
Niin? Tässähän kommentoitiin sitä, että tukien poistaminen muka estäisi köyhiä hankkimasta lapsia.
Ja edelleen toivoisin jotain vastausta siihen, kuinka paljon köyhiä suurperheitä mielestänne täällä on, kun ne nähdään niin isona ongelmana. Suurperheitä kun tosiaan on Suomessa aika vähän eivätkä nekään ole kaikki köyhillä.