Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsilisäjärjestelmä remonttiin

Kommentit (261)

Vierailija
1/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin niin voitte elättää lapsenne ilman lisiä!

Vierailija
2/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkautetaan koko järjestelmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista sama summa, esim 100euro.

Nythän 2 lapsen perhe saa 200, mutta viiden lapsen 700? On oikein että kaikki ovat samanarvoisia.

Vierailija
4/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Ja ehdottomasti lisän jatkuminen täysi-ikäisyyteen saakka!

Vierailija
5/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä uudistus.

Hyvätuloisilta pois kokonaan.

Enemmän pienituloisille.

Yksinhuoltajalisä suuremmaksi.

Teini todellakin syö, harrastaa, kuluttaa enemmän kuin taapero.

Vierailija
6/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaa jonkinlaista uudistamista kyllä ja mm. Sen pohtimista, voisiko tietystä tuloluokasta ylöspäin tuki olla pienempi. Niin moni isotuloinen sijoittaa lapsilisän. Se on toki lapsen kannalta hieno juttu, mutta tarvitseeko sitä verovaroin tukea.

Meillä on neljä lasta ja lapsilisä on hyvä nimenomaan lisä, joka mahdollistaa mm. kalliimpia harrastuksia (eli musiikki, muu urheilu kuin jääkiekko ja muut hyvin kalliit lajit). Kyllä meillä tuki menee ihan elämiseen, vaikka vähän pyritään lapsille säästämäänkin. Työssäkäyviä olemme.

Se on jäänyt mieleen, kun kerran jo varmaan neljä-viisi vuotta sitten tuli uutisissa telkkarista juttua lapsilisän romahtaneesta reaaliarvosta ja ostovoimasta verrattuna juuri tuonne ysäriin, kun olemme miehen kanssa olleet lapsia ja koululaisia. Anoppilassa olimme juuri ja anoppi tuhahdellen totesi, että ei usko uutista, että miten nykyään kyllä leveästi eletään lapsilisillä. Ei kerta kaikkiaan suostunut uskomaan, että nimenomaan silloin kun hänen poikansa oli lapsi, oli tuen arvo aivan toisenlainen.

Vierailija
7/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät pienituloisille vain kahdesta lapsesta, samoin kotihoidontuki

Vierailija
8/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerä uudistus.

Hyvätuloisilta pois kokonaan.

Enemmän pienituloisille.

Yksinhuoltajalisä suuremmaksi.

Teini todellakin syö, harrastaa, kuluttaa enemmän kuin taapero.

En ymmärrä tätä yksinhuoltajien vinkumista. Miksi pitää saada lisää ja lisää? Eikö yksinhuoltajan pidä itse kantaa myös kortensa kekoon sen lisäksi että saa elatusmaksut, lapsilisät, korotukset jne?

Vierailija
9/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät pienituloisille vain kahdesta lapsesta, samoin kotihoidontuki

Kotihoidontuki on yksi vitsi.

Vierailija
10/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä että lapsilisän voisi poistaa kokonaan tietyn tulorajan ylittäviltä perheiltä. Tai vähintään puolittamaan. Ja sama summa jokaisesta lapsesta. Tähän olisin valmis myös meidän perheen kohdalla.

Vierailija
11/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos köyhyys periytyy ja ns. hyvätuloisilta (mua usein kiinnostaisi tietää, minkä nämä huutelijat ylipäätään kokee hyvätuloisena?!) poistetaan lapsilisäkannustin lasten hankinnasta, onko lopputuloksena vätysten yhteiskunta..?

Vierailija
12/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaruskorotuksen poisto on erinomainen ehdotus.

Isompien lasten lisän pienentämistä en kannata, vaikka ymmärrän taustalla olevan ajatuksen perheen pienemmistä tuloista vanhempainvapaan yms. aikana. Teineihin kuitenkin menee moninkertainen raha taaperoihin verrattuna.

Vierailija
13/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusta ja vihreät varmaan vastustaa, kun lapsilisäthän on tärkeä tulolähde kymmenpäisille lapsiperheille lestadiolais- ja somali-piireissä.

Vierailija
14/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä että lapsilisän voisi poistaa kokonaan tietyn tulorajan ylittäviltä perheiltä. Tai vähintään puolittamaan. Ja sama summa jokaisesta lapsesta. Tähän olisin valmis myös meidän perheen kohdalla.

Juu ei. Kyllä ne enemmän veroja maksavat ovat oikeutettuja edes johonkin vastaantuloon yhteiskunnalta kun kaikesta muusta maksavat kuitenkin kalleimman mukaan - maksamistaan veroista puhumattakaan. Ja kyseessä ei edelleenkään ole mikään sosiaalituki, pienituloisille on jo omat tukijärjestelmänsä.

Vierailija
15/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos köyhyys periytyy ja ns. hyvätuloisilta (mua usein kiinnostaisi tietää, minkä nämä huutelijat ylipäätään kokee hyvätuloisena?!) poistetaan lapsilisäkannustin lasten hankinnasta, onko lopputuloksena vätysten yhteiskunta..?

Ei kukaan hyvätuloinen tee päätöstä lasten hankinnasta jonkun 100e/kk rahan takia.

Vierailija
16/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisaruskorotuksen poisto on erinomainen ehdotus.

Isompien lasten lisän pienentämistä en kannata, vaikka ymmärrän taustalla olevan ajatuksen perheen pienemmistä tuloista vanhempainvapaan yms. aikana. Teineihin kuitenkin menee moninkertainen raha taaperoihin verrattuna.

Samaa mieltä, pikkulapsiperheitä voisi ennemmin tukea parantamalla osittaisia kotihoidontukia ja pienentämällä päivähoitomaksuja. Pikkulapset pystyy loppujen lopuksi elättämään tosi pienellä rahalla, kun syövät vähän ja vaatteita löytyy helposti käytettynä, eikä harrastuksia vielä tarvitse, kouluikäisenä ja siitä eteenpäin kulut alkaa nousta.

Vierailija
17/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta huomaa sen mitä olen itsekin ajatellut eli 1990-luvulla lapsilisä oli oikeasti melko suuri. Kun se tuli tilille kerran kuukaudessa oli tuntuva lisä perheen arkeen. Hämmäsyin kun luin kuinka vähän nykyään saa lapsilisää esim. kolmesta lapsesta. Ja taulukosta huomaa että on pienentynyt valtavasti männä vuosiin verrattuna.

Vierailija
18/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin niin voitte elättää lapsenne ilman lisiä!

Me käydään jo töissä. Lapsilisät kattaa osan päivähoitokustannuksista.

Vierailija
19/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä pidät hyvätuloisina? Minkälainen bruttopalkka riittää silmissäsi "hyvätuloisuuteen"?

Vierailija
20/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös aina ihmetellyt, miksi myöskin tipahtaa se isoin summa kun joku lapsista täyttää 17v. Meinaan, meillä esikoinen täyttää pian tuon 17v. mutta lapsilisästä lähtee se kuopuksen osuus, ei suinkaan se esikoisen satanen.