Minua varoitettiin käytännössä jo keväällä 2020, että lainaa ei pidä enää omata isosti tai ottaa ilman korkosuojausta
Ihmettelen, että niin moni ei reagoinut. Itse otin lainan vain korkokatolla. Se suojaus todellakin kannatti.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei korkokatto ole järkevä nykyisillä matalilla koroilla.
Aihaa? Kumpi on sinusta pienempi marginaaliprosentti: 0,8% (korkokaton ottaneella) VAI 2,7% (ilman korkokattoa olevat)?
ApKorkokaton järkevyys selviää vasta kun olet maksanut lainasi pois laskemalla paljonko olet maksanut katosta ja paljonko säästänyt korossa katon ansiosta. Korot ovat edelleen alhaiset eikä korkokatolle ole tarvetta. Ota myös huomioon se että pankki saa itse hinnoitella korkokaton ja se hinnoittelee sen aina itselleen kannattavaksi.
Voi että kun sä olet tyhmä, kun et kykene mitenkään käsittämään, että korkokaton hinta = 0,7%!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Se ei siitä isommaksi muutu, vaan on tuon 14 vuoden ajan.
Ja se pysäytti mun euriborini 0,1%:iin. EI ole mitään 2,7% euriboria minulla, eikä tule (13 vuoteen).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa joku varoittaisi sinua myös omata-verbin turhanaikaisesta käytöstä.
Kyllä itse nostettua lainaa omataan eikä ole. Taloyhtiölainoja tms *on*, mutta lainassa päätös on ainoastaan ottaja, joten sitä omataan. Se, että lainaa on, on paljon passiivisempi ilmaus.
ApKielitoimiston sanakirjan mukaan omata = jhk kuuluu jonkinlainen ominaisuus. Mikäs ominaisuus se laina mielestäsi on?
Minun talouteeni kuuluu sellainen ominaisuus, että siinä on tämä laina.
Ap
Minulle yhdestä pankista virkailija yritti ylipuhua ottamaan tavallisen asuntolainan, eikä ASP-lainaa. En muista enää perusteluja, mutta olen oikein iloinen, että pidin pääni (ja myös otin lainan toisesta, järkevämmästä, pankista). ASP-lainassa kun on jonkinlainen korkosuoja.
Ennen meni joka kuukausi rahaa sijoituksiin, mutta nyt ajattelin kerätä potin, jolla lyhennän asuntolainaa ekstramäärän ennen korot määräytyvät keväällä uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Laina kannattaa ennen kaikkea suhteuttaa tuloihin ja omaan maksukykyyn. Säästöt, sijoitukset jne tärkeitä olla, joilla tarvittaessa lainan voi maksaa kokonaan pois.
Ihmiset elävät nykyään yli varojensa. Korkokatto on ihan turha lisämaksu, todella kallis!
Ei vaan halpa!!!!! Id a r i. Korkokaton avulla lainanottaja voi jatkaa elämistä matalien korkojen ympäristössä, kun sen ottamattomat eivät voi ja köyhtyvät enemmän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Otin asuntolainan puoli vuotta sitten, kun Ukrainan sota oli jo alkanut ja EU-pakotteet viittasivat siihen, että jotain muuttuu pian.
Korkokaton hinta olisi ollut yli 40.000 euroa, eli en raaskinut ottaa. Laskin, että jos seuraavan 25 vuoden aikana korko pysyy KESKIMÄÄRIN alle 3 prosentissa, se ei itseään takaisin maksa.
Ostimme asunnon 15.000e alle pyyntihinnan hyvältä alueelta, jossa hinnat on nousussa ja asunnot liikkuu nopeasti. Stressitestin mukaan selviän, jos korko nousee pariksi vuodeksi 6 prosenttiin. Jos yli tai pidemmäksi aikaa, myyn auton pois (myyntihinnalla maksaa 1,5 vuoden lyhennykset korkoineen.) Vasta sen jälkeen ollaan kusessa. :D
Mikä pankki???? Minkäkokoinen laina? Etkö tajua, että koronnousu maksaa sulle vielä enemmän?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pankit suosittelevat korkokattoja ja muita tuotteitaan siksu, että niissä on korkeammat katteet. Ei niitä kiinnosta joutuuko asiakas vaikeuksiin. Joskus asiakas voittaa tässä lotossa, enemmistö häviää.
Kyllä vuoden 2020 aikana ja sen jälkeen ihan jokaisen olisi pitänyt tajuta, ettei lainaa ole mitään järkeä ottaa ilman korkokattoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulle yhdestä pankista virkailija yritti ylipuhua ottamaan tavallisen asuntolainan, eikä ASP-lainaa. En muista enää perusteluja, mutta olen oikein iloinen, että pidin pääni (ja myös otin lainan toisesta, järkevämmästä, pankista). ASP-lainassa kun on jonkinlainen korkosuoja.
Ennen meni joka kuukausi rahaa sijoituksiin, mutta nyt ajattelin kerätä potin, jolla lyhennän asuntolainaa ekstramäärän ennen korot määräytyvät keväällä uudelleen.
Eli te korkokatottomat köyhdytte, me, jotka otimme sen kevään 2020 jälkeen, jatkamme peliä matalakorkoympäristössä.
Ap
Mitä ap raivoaa? Korkokaton hinta on 0,7% niin se ei ole sama asia kuin, mihin korkokatto tulee jäämään. Varmaan et vaan ole ihan ymmärtänyt asiaa. Korkokatto on tod näk 3%, eli maksat 0,7% lainan hinnasta että 10v ajan korko ei nouse yli 3%. 🙄 joku oli tänne kirjoittanut, että osti ja maksoi 10v korkokattoa, mikä päättyi viime vuonna. Mahtaa vituttaa. Maksanut pankille 0-korkoaikana rahaa ja kun sopimuskausi päättyy, niin maksat korkeaa korkoa silti. Niinkuin moni jo sanonut, nää on pankeille aina hyviä diilejä. Ei asiakkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä itse nostettua lainaa omataan eikä ole. Taloyhtiölainoja tms *on*, mutta lainassa päätös on ainoastaan ottaja, joten sitä omataan. Se, että lainaa on, on paljon passiivisempi ilmaus.
ApKielitoimiston sanakirjan mukaan omata = jhk kuuluu jonkinlainen ominaisuus. Mikäs ominaisuus se laina mielestäsi on?
Ap
Tämä taisikin olla provon ABC-kirjasta: tee aloituksen otsikkoon joku kielellinen virhe, niin saat edes muutaman vastauksen. Niistä voi sitten jatkaa jankkaamista, niin ketju pysyy ylhäällä.
Ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap raivoaa? Korkokaton hinta on 0,7% niin se ei ole sama asia kuin, mihin korkokatto tulee jäämään. Varmaan et vaan ole ihan ymmärtänyt asiaa. Korkokatto on tod näk 3%, eli maksat 0,7% lainan hinnasta että 10v ajan korko ei nouse yli 3%. 🙄 joku oli tänne kirjoittanut, että osti ja maksoi 10v korkokattoa, mikä päättyi viime vuonna. Mahtaa vituttaa. Maksanut pankille 0-korkoaikana rahaa ja kun sopimuskausi päättyy, niin maksat korkeaa korkoa silti. Niinkuin moni jo sanonut, nää on pankeille aina hyviä diilejä. Ei asiakkaille.
En ole sanonutkaan, että se on koron suuruus, vaan se on 0,1% TAJUATKO?????????????????????????? Ja hinta 0,7%. Paljonko nämä ovat yhdessä, osaatko laskea?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tämä taisikin olla provon ABC-kirjasta: tee aloituksen otsikkoon joku kielellinen virhe, niin saat edes muutaman vastauksen. Niistä voi sitten jatkaa jankkaamista, niin ketju pysyy ylhäällä.
Ole hyvä.
Lainaa nimenomaan voi omata.
Ap
Ihme jankkaamista. Halvimmaksi mielestäni tulee maksaa laina pois ennen kuin omalla kohdalla korko nousee. Nyt maksan 0,45 ja huhtikuussa maksan lainan pois, kun korot todennäköisesti nousevat samoihin lukuihin, missä nyt mennään. Siihen asti teen käteiselläni voittoja osakekaupassa. Miksi sinä ap et toiminut niin vaan maksat kallista korkoa?
Kun otti kesällä/syksyllä 2021 korkosuojauksen, niin viitekoron katto on 0,1%. Miten vaikeaa tämä on tajuta??????????????
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihme jankkaamista. Halvimmaksi mielestäni tulee maksaa laina pois ennen kuin omalla kohdalla korko nousee. Nyt maksan 0,45 ja huhtikuussa maksan lainan pois, kun korot todennäköisesti nousevat samoihin lukuihin, missä nyt mennään. Siihen asti teen käteiselläni voittoja osakekaupassa. Miksi sinä ap et toiminut niin vaan maksat kallista korkoa?
Haluan pitää rahat kullassa. Se nousee yli lainan korkoprosentin.
Ap
Jos korkokatosta olisi hyötyä kaikissa tapauksissa, niin miksi ihmeessä pankilla olisi tuote, joka vähentää heidän saamiaan voittoja?
Vierailija kirjoitti:
Jos korkokatosta olisi hyötyä kaikissa tapauksissa, niin miksi ihmeessä pankilla olisi tuote, joka vähentää heidän saamiaan voittoja?
En ole sanonut, että kaikissa tapauksissa, vaan sanoin, että kevään 2020 JÄLKEEN. Pankit tekevät eläkesijoitisyhtiöiden kanssa jotain koronvaihtosopimuksia, joiden takia pankki ei ole häviäjä näissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun otti kesällä/syksyllä 2021 korkosuojauksen, niin viitekoron katto on 0,1%. Miten vaikeaa tämä on tajuta??????????????
Ap
No ei ollut 😌
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei korkokatto ole järkevä nykyisillä matalilla koroilla.
Aihaa? Kumpi on sinusta pienempi marginaaliprosentti: 0,8% (korkokaton ottaneella) VAI 2,7% (ilman korkokattoa olevat)?
ApOnko sinulla oikessti 0.8% korkokatto? Marginaali on varmaan sitten aika iso. Vai mikä pankki on antanut alle 1% korkokaton.
monikin pankki. Minulla on 10 vuoden kiinteä hintaan 0,60% SISÄLTÄEN marginaalin. Astiasta nostettu 2021 alussa. OP tarjosi 25 vuodeksi hintaan 1,20%, sitäkin harkitsin.
Tietysti tällaistakaan sopimuksia ei saanut jos ei osannut vaatia. Onneksi itse osasin, kun suomen kuunnelluimmassa talouspodcastissa rahapodissa kerrottiin 2021 alussa että nyt on monet saaneet alle prosentilla kiinteää.
Keskustelussa on taas iloisesti puurot ja velkit sekaisin. Meillä on Danskesta korkoputki. Korkoputki tarkoittaa, että asuntolainan korko asetetaan niin, että viitekorolla on ala- ja ylärajansa. Korkoputkella varmistetaan, että lainan viitekorko ei nouse yli määritetyn enimmäistason sovitun ajanjakson aikana, vaikka markkinakorot nousisivat. Tällä siis varmistetaan, että lainan korkotaso pysyy esim. 1%, vaikka euribor nousisi 6%.
Vuoden ajan maksoin 0,7% enemmän lainasta kuin ilman kattoa. 13 vuotta maksan useita prosentteja vähemmän korkoja, jos paluuta nollakorkoihin ei tapahdu. Mihin en usko sen Hikipään valmennuksen katsottuani. Se povaa ennemmin rahajärjestelmän romahdusta ja uuden alkamista, dollarin reservivaluutta-aseman loppua ym mukavaa.
Ap