Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua varoitettiin käytännössä jo keväällä 2020, että lainaa ei pidä enää omata isosti tai ottaa ilman korkosuojausta

Vierailija
22.10.2022 |

Ihmettelen, että niin moni ei reagoinut. Itse otin lainan vain korkokatolla. Se suojaus todellakin kannatti.

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko pankilta korkokaton ilmaiseksi kun toteat että se on jo kannattanut? Paljonko siis maksoit korkokatosta ja kuinka monelle vuodelle se on? Tulet yllättymään että se todella kannattaa pankille, ei sinulle. Tietäjät tietää..

Vierailija
42/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saitko pankilta korkokaton ilmaiseksi kun toteat että se on jo kannattanut? Paljonko siis maksoit korkokatosta ja kuinka monelle vuodelle se on? Tulet yllättymään että se todella kannattaa pankille, ei sinulle. Tietäjät tietää..

Palstamaailmassa pankit ovat varsinaisia hyväntekeväisyysjärjestöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei korkokatto ole järkevä nykyisillä matalilla koroilla.

Aihaa? Kumpi on sinusta pienempi marginaaliprosentti: 0,8% (korkokaton ottaneella) VAI 2,7% (ilman korkokattoa olevat)?

Ap

Onko sinulla oikessti 0.8% korkokatto? Marginaali on varmaan sitten aika iso. Vai mikä pankki on antanut alle 1% korkokaton.

OP. Korkokaton hinta oli 0,7%. Se oli ihan normaali täysin yleinen korkokaton hinta kesällä 2021.

Ap

Ihan kipeä hinta. Mullekin tyrkytettiin korkokattoa, en ottanut ja pian korot oli miinuksella. Ja nyt lainaa on jäljellä vuosi, korkokaton kanssa olisi vielä velkaa vaikka kuinka paljon.

Vierailija
44/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankithan on aina yrittäneet tuputtaa korkokattoa, myös silloin kun korot oli miinuksella.

Korkokatto on yksi pankkien tuotteista, joista se saa tuloja.

So? Kummasta asiakkaasta luulet pankin nyt saavan enemmän tuloja, minusta, jonka viitekorkoon 0,8% vai heistä, joilla se on nyt 2,7%?

Ja huom. tilanne voi jatkua vielä eron suurenemisella mun hyväkseni.

Ap

Pankki suojaa se sinun lainan korkokaton. Käytännössä pankki ostaa jotain rahoitusinstrumenttia markkinoilta. Tietenkin pankki ottaa oman siivun välistä ja korkokatossa se siivu on aika paksu. Häviäjänä on pitkään korkoon sijoittava.

Vastaile vain sille jota lainasin. Mä en ole väittänyt asiakkaiden häviävän korkokatoilla.

Ap

Joo, asiakas eli sinä joko häviät tai voitat. Korko on kuitenkin vakaa eli se on ihan hyvä juttu sinulle. Pankki ei häviä missään tapauksessa. Se saa lihavan siivun korkokatosta. Se oli syy miksi emme itse ottaneet joskus aikoinaan korkokattoa. Laskin että korkokatossa oli suunnilleen 50% ilmaa, en tiedä mikä tilanne on nyt. Häviäjä on eläkerahasto. Se on tehnyt pankin kanssa koronvaihtosopimuksen.

Vierailija
45/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä varoitettiin korkojen noususta jo 15-20 vuotta sitten.

Ilmeisen perusteettomin perustein, toisin kuin se, mitä minä luin, oli.

Ap

Pankki on myynyt agressiivisesti korkokattoja jo 15vuotta. Sinä vain satuit ottamaan oikeassa kohdassa. Ketkä ottivat 10-15v sitten ovat maksaneet aika paljon extraa.

Enhän sattunut. Vaan sain joulukuussa 2019 sellaista tietoa, jonka perusteella lainan ottaminen oli joko täysääliöiden hommaa TAI sitten jos ottaa kiinteän koron TAI korkosuojauksen, ok.

Ap

Ok, eli sinulla EI ollut mitään "tietoa". Satuit vain kuulemaan pankin myyntipuheen joulukuussa 2019.

Vierailija
46/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aihaa? Kumpi on sinusta pienempi marginaaliprosentti: 0,8% (korkokaton ottaneella) VAI 2,7% (ilman korkokattoa olevat)?

Ap

Korkokaton järkevyys selviää vasta kun olet maksanut lainasi pois laskemalla paljonko olet maksanut katosta ja paljonko säästänyt korossa katon ansiosta. Korot ovat edelleen alhaiset eikä korkokatolle ole tarvetta. Ota myös huomioon se että pankki saa itse hinnoitella korkokaton ja se hinnoittelee sen aina itselleen kannattavaksi.

Vierailija
47/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunpa joku varoittaisi sinua myös omata-verbin turhanaikaisesta käytöstä.

Kyllä itse nostettua lainaa omataan eikä ole. Taloyhtiölainoja tms *on*, mutta lainassa päätös on ainoastaan ottaja, joten sitä omataan. Se, että lainaa on, on paljon passiivisempi ilmaus.

Ap

Kielitoimiston sanakirjan mukaan omata = jhk kuuluu jonkinlainen ominaisuus. Mikäs ominaisuus se laina mielestäsi on?

Vierailija
48/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina kannattaa ennen kaikkea suhteuttaa tuloihin ja omaan maksukykyyn. Säästöt, sijoitukset jne tärkeitä olla, joilla tarvittaessa lainan voi maksaa kokonaan pois.

Ihmiset elävät nykyään yli varojensa. Korkokatto on ihan turha lisämaksu, todella kallis!

Vierailija
49/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP otti sen joulukuussa 2019 ja on maksanut extraa kolmisen vuotta.

Vierailija
50/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin asuntolainan puoli vuotta sitten, kun Ukrainan sota oli jo alkanut ja EU-pakotteet viittasivat siihen, että jotain muuttuu pian.

Korkokaton hinta olisi ollut yli 40.000 euroa, eli en raaskinut ottaa. Laskin, että jos seuraavan 25 vuoden aikana korko pysyy KESKIMÄÄRIN alle 3 prosentissa, se ei itseään takaisin maksa.

Ostimme asunnon 15.000e alle pyyntihinnan hyvältä alueelta, jossa hinnat on nousussa ja asunnot liikkuu nopeasti. Stressitestin mukaan selviän, jos korko nousee pariksi vuodeksi 6 prosenttiin. Jos yli tai pidemmäksi aikaa, myyn auton pois (myyntihinnalla maksaa 1,5 vuoden lyhennykset korkoineen.) Vasta sen jälkeen ollaan kusessa. :D

Vierailija
51/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta aloitusta ajattelit tehtailla aiheesta "korkokatto"? Saamarin korkokattohullu.

Vierailija
52/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Korkokaton järkevyys selviää vasta kun olet maksanut lainasi pois laskemalla paljonko olet maksanut katosta ja paljonko säästänyt korossa katon ansiosta. Korot ovat edelleen alhaiset eikä korkokatolle ole tarvetta. Ota myös huomioon se että pankki saa itse hinnoitella korkokaton ja se hinnoittelee sen aina itselleen kannattavaksi.

Minulla on 1kk euribori ja ennen pandemiaa Nordea lupasi antaa lähes mitä tahansa jos luopuisin siitä. En luopunut, sillä arvasin että jos pankki sen niin kiihkeästi haluaa pois, sen on oltava edullinen minulle. Olin oikeassa.

Vierailija
53/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankithan on aina yrittäneet tuputtaa korkokattoa, myös silloin kun korot oli miinuksella.

So? Kummasta asiakkaasta luulet pankin nyt saavan enemmän tuloja, minusta, jonka viitekorkoon 0,8% vai heistä, joilla se on nyt 2,7%?

Ap

Korkokattohan oli meillä (OP) ainakin 3% prosenttiin asti, eli ap maksaa tuon 0,8 + 2,7%. Joo olen edelleen iloinen, että me emme ottaneet korkokattoa.

Vierailija
54/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Korkokattohan oli meillä (OP) ainakin 3% prosenttiin asti, eli ap maksaa tuon 0,8 + 2,7%. Joo olen edelleen iloinen, että me emme ottaneet korkokattoa.

Alkaen, ei asti

Vierailija
55/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävarmuuden lietsominen on parasta bisnestä. Siihen tuo korkokaton myyminen perustuu.

Kannattaa muistaa, että mikäli pankki tekee itselleen epäedullista bisnestä - tässä tapauksessa estää itse itseään saamasta tuloja myymästään rahasta, niin se on yleensä vahinko.

Vierailija
56/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketkä kaikki varoitti?

Käytännössä Ilkka Hikipää ja myös Tuomas Malinen sekä taloustoimittaja Jan H u r r í Ilta-Sanomista. Malinen varoitteli pankkikriisistä ja Hikipää varsinaisesta koronnoususta.

Hikipää varoitti asiasta tekemällään Rahavalmennuksella, joka on 10-osainen videosarja. Maksullinen.

Ap

"Minua varoitettiin käytännössä" vai "luin lehdestä", "katsoin videovalmennusta"?

No puhuin katsottuani videovalmennuksen Hikipään kanssa pari kertaa puhelimessa. Olin jo videosta tajunnut kyllä asian, mutta hän toisti sen (kysyessäni lainanotosta nimenomaan) puhelinkeskustelussa.

Ap

Vierailija
57/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Enhän maksa, typerys. Mun viitekoron KATTO on 0,1%.

Korkokattomaksun kanssa mun viitekorkoni on max. 0,8%, etkö nyt tajua????!!!

Ap

Vierailija
58/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP otti sen joulukuussa 2019 ja on maksanut extraa kolmisen vuotta.

Enhän ottanut, vaan 1.9.2021.

Ap

Vierailija
59/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko sinulla oikessti 0.8% korkokatto? Marginaali on varmaan sitten aika iso. Vai mikä pankki on antanut alle 1% korkokaton.

OP. Korkokaton hinta oli 0,7%. Se oli ihan normaali täysin yleinen korkokaton hinta kesällä 2021.

Ap

Ihan kipeä hinta. Mullekin tyrkytettiin korkokattoa, en ottanut ja pian korot oli miinuksella. Ja nyt lainaa on jäljellä vuosi, korkokaton kanssa olisi vielä velkaa vaikka kuinka paljon.

No eihän ole :D Vaan superhalpa! Kenen viitekorko on vuoden 2021 jälkeen 0,8% max?! :D

Ap

Vierailija
60/139 |
22.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit suosittelevat korkokattoja ja muita tuotteitaan siksu, että niissä on korkeammat katteet. Ei niitä kiinnosta joutuuko asiakas vaikeuksiin. Joskus asiakas voittaa tässä lotossa, enemmistö häviää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi