Minua varoitettiin käytännössä jo keväällä 2020, että lainaa ei pidä enää omata isosti tai ottaa ilman korkosuojausta
Ihmettelen, että niin moni ei reagoinut. Itse otin lainan vain korkokatolla. Se suojaus todellakin kannatti.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei korkokatto ole järkevä nykyisillä matalilla koroilla.
Aihaa? Kumpi on sinusta pienempi marginaaliprosentti: 0,8% (korkokaton ottaneella) VAI 2,7% (ilman korkokattoa olevat)?
ApOnko sinulla oikessti 0.8% korkokatto? Marginaali on varmaan sitten aika iso. Vai mikä pankki on antanut alle 1% korkokaton.
monikin pankki. Minulla on 10 vuoden kiinteä hintaan 0,60% SISÄLTÄEN marginaalin. Astiasta nostettu 2021 alussa. OP tarjosi 25 vuodeksi hintaan 1,20%, sitäkin harkitsin.
Tietysti tällaistakaan sopimuksia ei saanut jos ei osannut vaatia. Onneksi itse osasin, kun suomen kuunnelluimmassa talouspodcastissa rahapodissa kerrottiin 2021 alussa että nyt on monet saaneet alle prosentilla kiinteää.
Siis asuntolainana? Kysyin kiinteää korkoakin, mutta oli kalliimpi kuin tuo. Plus itselle se oli ongelma, ettei lainaa saa maksaa kuluitta pois aikaisemmin.
Ap
Asuntolaina. 350te, 25 vuotta, Annuiteetti. 10-vuoden kiinteä jakso kokonaiskorko 0,60% ja sen jälkeen jatkuu 12kk euribor + marginaali 0,34%.
Kohde osakehuoneisto Helsingissä n. 70% lainoitusasteella. 2 vakityössä olevaa hakijaa, bruttotulot yhteensä n. 12te. Laina nostettu 2021 alussa.
Vierailija kirjoitti:
Jos korot laskisivatkin paljon, korkokatosta pääsee myös eroon käytännössä kilpailuttamalla lainansa toiseen pankkiin.
Siinähän voi samalla kysyä pankilta, että haluatteko, että lähden, vai pidetäänkö lainani teillä ja tipautetaan korkokatto vain helkkariin?
Ap
Kilpailuttamalla saa selville todellisen markkina-arvon ja uusi pankki laskee lainan ehdot sen perusteella, lisävakuuksia olisi hyvä olla takataskussa.
Kyllä meillä työnantaja seuraa, että tehdääkö kotitöitä yksin vai kahdesaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä työnantaja seuraa, että tehdääkö kotitöitä yksin vai kahdesaan.
Miten hän seuraa tätä käytännössä?
Korot ei koskaan nouse siihen kattoon asti. Täysin kusetus koko homa, maksat ihan turhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aihaa? Kumpi on sinusta pienempi marginaaliprosentti: 0,8% (korkokaton ottaneella) VAI 2,7% (ilman korkokattoa olevat)?
ApOnko sinulla oikessti 0.8% korkokatto? Marginaali on varmaan sitten aika iso. Vai mikä pankki on antanut alle 1% korkokaton.
OP. Korkokaton hinta oli 0,7%. Se oli ihan normaali täysin yleinen korkokaton hinta kesällä 2021.
ApIhan kipeä hinta. Mullekin tyrkytettiin korkokattoa, en ottanut ja pian korot oli miinuksella. Ja nyt lainaa on jäljellä vuosi, korkokaton kanssa olisi vielä velkaa vaikka kuinka paljon.
No eihän ole :D Vaan superhalpa! Kenen viitekorko on vuoden 2021 jälkeen 0,8% max?! :D
Ap
Yli 0,35% ON kallis.
Vierailija kirjoitti:
Jos korot laskisivatkin paljon, korkokatosta pääsee myös eroon käytännössä kilpailuttamalla lainansa toiseen pankkiin.
Siinähän voi samalla kysyä pankilta, että haluatteko, että lähden, vai pidetäänkö lainani teillä ja tipautetaan korkokatto vain helkkariin?
Ap
Erittäin todenäköisesti sanovat että hyvää matkaa! Sinun maksama marginaali, kun ei riitä edes pankkivirkailijan päivän palkkaan.
Ellet ole miljonääri, niin sinulla ei ole mitään neuvotteluvaraa. Seuraava pankki ymmärtää tilanteen ja pyytää sinulta vähän extraa.
Eikö sua ikinä varoitettu koulussa laiskottelun seurauksista?
"Omata isosti", ooh ja aah, mikä junttien kuningas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
monikin pankki. Minulla on 10 vuoden kiinteä hintaan 0,60% SISÄLTÄEN marginaalin. Astiasta nostettu 2021 alussa. OP tarjosi 25 vuodeksi hintaan 1,20%, sitäkin harkitsin.
Tietysti tällaistakaan sopimuksia ei saanut jos ei osannut vaatia. Onneksi itse osasin, kun suomen kuunnelluimmassa talouspodcastissa rahapodissa kerrottiin 2021 alussa että nyt on monet saaneet alle prosentilla kiinteää.
Siis asuntolainana? Kysyin kiinteää korkoakin, mutta oli kalliimpi kuin tuo. Plus itselle se oli ongelma, ettei lainaa saa maksaa kuluitta pois aikaisemmin.
Ap
Asuntolaina. 350te, 25 vuotta, Annuiteetti. 10-vuoden kiinteä jakso kokonaiskorko 0,60% ja sen jälkeen jatkuu 12kk euribor + marginaali 0,34%.
Kohde osakehuoneisto Helsingissä n. 70% lainoitusasteella. 2 vakityössä olevaa hakijaa, bruttotulot yhteensä n. 12te. Laina nostettu 2021 alussa.
Miten voi olla kiinteä korko vain osan laina-aikaa? Kaikki kiinteäkorkoiset, joihin itse olen törmännyt olivat koko laina-ajan kestäviä, ja nuo 10v tai 14v taasen olivat nimeltään korkoputki tai korkokatto.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
minun lainani MARGINAALIprosentti on 0,25.
Vierailija kirjoitti:
Korot ei koskaan nouse siihen kattoon asti. Täysin kusetus koko homa, maksat ihan turhasta.
Voi elämä näitä tietämättömiä. . . !
NOUSEEHAN!!!!!! Vai onko sun euribori vielä ALLE 0,1%????????
Mun koron KATTO oli siinä. Mut euribor on jo 2,7%!
Haluan näillä ketjuilla valistaa ihmisiä, heitähän koijataan kuin apinaa, kun eivät ole perillä asioista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OP. Korkokaton hinta oli 0,7%. Se oli ihan normaali täysin yleinen korkokaton hinta kesällä 2021.
ApIhan kipeä hinta. Mullekin tyrkytettiin korkokattoa, en ottanut ja pian korot oli miinuksella. Ja nyt lainaa on jäljellä vuosi, korkokaton kanssa olisi vielä velkaa vaikka kuinka paljon.
No eihän ole :D Vaan superhalpa! Kenen viitekorko on vuoden 2021 jälkeen 0,8% max?! :D
Ap
Yli 0,35% ON kallis.
Puhuthan nyt viitekorosta? Ne tässä nimittäin ovat nousseet. Marginaali ei laina-aikana itsekseen muutu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos lainaa ei uskalla ottaa, niin sitten meidän nuorisukupolvi asuu ylihintaisissa vuokraluukuissa ja maksavat kerran kuussa seinistä..
Ei ole edes kyse ettei uskaltaisi ottaa, vaan pankit ei myönnä. Ei jää riittävästi säästöön tavallisesta kk-palkasta, kun joutuu asumaan ylihintaisissa vuokraluukuissa vuodesta toiseen.
Lainalla elämisessä nyt ei ole mitään järkeä ylipäänsä!
Kulutus buumi on vaan tähän johtanut ihmiset, valtiot elävät täysin yli varojensa...
Lopputulos ei sitten hyvälle näytä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apminun lainani MARGINAALIprosentti on 0,25.
Aivan sama, tämä ei ole nyt keskustelu marginaaleista. Tuon kanssakin, ilman korkosuojaa, kokonaiskorko on sitten 2,95% jos nyt tarkistettaisiin. Mulla on alempi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan näillä ketjuilla valistaa ihmisiä, heitähän koijataan kuin apinaa, kun eivät ole perillä asioista.
Ap
Epäilen vahvasti että korkokattosi olisi 0,1%. Noin pieniä korkokattoja ei ole koskaan tarjottu.
T:Pankissa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko nyt maksaa laina pois jos on mahdollisuus? Jos lainaa on 100-200 tuhatta eikä mitään korkosuojauksia ole aikanaan ottanut. Uutta lainaa ei varmasti kannata ottaa, nyt lienee vain huonoilla ehdoilla saatavilla vai vieläkö pankit tarjoavat korkosuojaa?
Mikä kaheli täällä alapeukuttaa kaikki kommentit kun tätäkin oli alapeukutettu?
Kyllä kai aina kannattaa ennemmin maksaa pois kuin pitää, jos siihen on itsellä mahdollisuus?
Miksi kannattaisi?
Minä pystyisin viikossa maksamaan asuntolainani pois (250 000€), mutta en maksa. Miksi ihmeessä ottaisin rahat pois sijoituksista joiden pelkät netto-osinkotuotot ovat suuremmat kuin lainan lyhennykset korkoineen. Tyhmähän minä olisin jos maksaisin lainan pois ja luopuisin noista tuotoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apminun lainani MARGINAALIprosentti on 0,25.
Aivan sama, tämä ei ole nyt keskustelu marginaaleista. Tuon kanssakin, ilman korkosuojaa, kokonaiskorko on sitten 2,95% jos nyt tarkistettaisiin. Mulla on alempi.
Ap
No misi SINÄ kyselet sitten marginaaliprosenteista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEpäilen vahvasti että korkokattosi olisi 0,1%. Noin pieniä korkokattoja ei ole koskaan tarjottu.
T:Pankissa töissä.
No ei kokonaiskorolle, vaan euribor pysähtyy siihen. Tämä ketju on viitekoroista, (ne nousevat nyt uutisiin, kun keskuspankit nostavat korkoja), ei kokonaiskoroista.
Ap
Itse tuskin 0,8% viitekorkokattoani kilpailutan, vaikka korot laskisivatkin, mutta otin nyt syksyllä toisen lainan, johon sain tietenkin kalliimman katon.
Kunhan varmistaa, että lainan saa katosta huolimatta maksaa ennen aikaisesti pois kuluitta, niin katosta pääsee tosiaan myös eroon. Nykyään lainoissa maksetaan korkokatosta vain sen ajan, kun se on voimassa.
Ap