Kasvissyöjä jättää vieraille liharuuan tekemättä
Ensinkin, kun teen itse ruokaa, yritän parhaimman mukaan tehdä niin hyvää ruokaa kuin mahdollista jokaiselle ja minulle itselleni syöminen on aina nautinto enkä koskaan syö ruokaa, jonka tarkoituksena olisi vain täyttää vatsani. Minulle esimerkiksi kun kolmen ruuan päivällinen tarkoittaa sitä, että siinä on lihaa tai kalaa. Tuttava perheessä kasvissyöjiä ja tein heille luonnollisesti kasvisruokaa kun olivat vieraana ja kehuivat sitä maasta taivaaseen. Illallisella olevilla sekasyöjille ja itselleni luonnollisesti oli sitten lihavaihtoehto. Tämä tottakai oli työlästä minulle ja tein varmaan 1,5 tuntia enemmän töitä illallisen eteen, kun piti tehdä kahdet ruuat. Kaikki säädöt, että mahtui hellalle ja uuniin kaikki.
Nyt kun oltiin viikonloppuna vuorostaan heillä syömässä, tuttava perheen rouva kasvissyöjänä oli tehnyt vain kaikille samaa kasvisruokaa. Ei ollut minulle nautinto, itse pidin päivällisruokaa sellaisena, että se oli kuin tilaisit ravintolan pihviannoksen ilman pihviä. Onko kohtuullista, että sekasyöjänä otetaan muiden ruokavaliot huomioon ja pyritään tekemään toisella mahdollisimman hyvänmakuista ruokaa, mutta sitten kasvissyöjä ei itse huomioikaan vastuvuoroisesti sekasyöjiä?
Ja tämä ei ollut ensimmäinen kerta.
Pitääkö seuraavalla kerralla ottaa omat pihvit mukaan tai jos kasvissyöjä on tekemässä lasagnea laittaa sille mobilepayn kautta rahaa jauhelipakettia varten, että voisitko tehdä meillekin jotain? Että mekin haluttaisiin syödä hyvää ruokaa.
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Mainonta on nykyään melkein pelkkää vegeä.. Minne tätä yhteiskuntaa oikein viedään. Lihan syöminen on kuitenkin ihan terveellistä.
Valtaosan ihmisten historiasta ruoka on ollut pääosin muuta kuin lihaa.
Ennen vanhaan se sunnuntai paisti oli viikon ruokailun kohokohta.
Moni kuitenkin tekee vierailla ei-kasvisruuat tiedän että, jopa puolisolleen tekee liharuuan jos hän ei ole kasvissyöjä.
On erilaisia syitä miksi joku on kasvissyöjä eivät ole mitenkään yhtenäinen joukko eikä pelkkä tieto että, joku on kasvissyöjä kerro esimerkiksi mitä ruokia hänelle voi laittaa jos tarkoitus laittaa ruoka myös hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, on sitten näkäjään niin, että kasvisyöjiä pitää palvella viimeisen päälle ja valmistaa heitä varten erikseen ruuat. Kun taas meitä lihansyöjiä ei tarvitse huomioida mitenkään.
Kertoisitteko kasvissyöjät mistä tämä ero johtuu?
Tämän minäkin haluaisin tietää.
Kauhea loukkaantuminen aina jos kasvissyöjää/vegaania ei ole ruokatilanteissa huomioitu mutta toisinpäin ei mukamas ole mitään väliä ja tulee vain typeriä "ettekö kestä yhtä päivää ilman lihaa/mun koti mun säännöt/jos ei kelpaa, olkoon ilman sitten" tyylisiä argumentteja.
Kertokaas hyvät kasvissyöjät oikein rautalangasta että miksi se ajatus "onko vaikea kunnioittaa toisen ruokatottumuksia/ruokafilosofiaa/ruoka-aatetta" on teille niin suuri vääryys toteuttaa mutta kuitenkin vaaditte sitä kunnioitusta toisilta?
Hyvin oot saanut sanasi mahtumaan toisten suuhun..
semmonen fiilis näistä aina tulee että tarkoitus ei alunperinkään ole keskustella vaan kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, on sitten näkäjään niin, että kasvisyöjiä pitää palvella viimeisen päälle ja valmistaa heitä varten erikseen ruuat. Kun taas meitä lihansyöjiä ei tarvitse huomioida mitenkään.
Kauhea loukkaantuminen aina jos kasvissyöjää/vegaania ei ole ruokatilanteissa huomioitu mutta toisinpäin ei mukamas ole mitään väliä ja tulee vain typeriä "ettekö kestä yhtä päivää ilman lihaa/mun koti mun säännöt/jos ei kelpaa, olkoon ilman sitten" tyylisiä argumentteja.
Kertokaas hyvät kasvissyöjät oikein rautalangasta että miksi se ajatus "onko vaikea kunnioittaa toisen ruokatottumuksia/ruokafilosofiaa/ruoka-aatetta" on teille niin suuri vääryys toteuttaa mutta kuitenkin vaaditte sitä kunnioitusta toisilta?
En vaadi enkä loukkaannu.
Siis kuka on vaatinut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ruoka-aatteenasi on "pakko olla lihaa joka aterialla"?
Muistan lapsuudestani sanonnan:
Talo elää tavallaan,
vieraat saapuu ajallaan!
Mielestäni pätee edelleenkin!
Heh, mä varmaan joskus näpäyttäisin tämmöstä kasvissyöjää tarjoamalla sille illallisella lihaa😂😂 ja vielä tekisin niin, että kaikki eri ruokalajit sisältäisi jossain määrin semmoista mitä ei suostu syömään.. eipä se kasvissyöjäkään ole lihalle allerginen, se ei vain halua syödä sitä. Joten oma häpeä jos jää nälkäiseksi🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko ihan oikeasti syödä kasvissyöjän paistaman pihvin? Minä olen sekasyöjä, mutta pihvit ei kuulu meillä ruokavalioon, joten en sellaista osaa paistaa. Lopputuloksena olisi jotain kengänpohjaan vertaavaa.
Luuletko, että minä osasin heti tehdä hyvää kasvisruokaa? Keräsin ja vertailin ja etsin paljon reseptejä ja kyselin ennen kuin sain valittua, mitä tarjoan. Tein sen kaiken sen kasvissyöjän eteen, että varmaan maistuu hyvältä. Ap.
Yleensä kun teen ruokaa, en tee sitä umpimähkään, sellaista, mitä en koskaan muutenkaan valmista, ja tarjoa vielä maistamatta ollenkaan itse ensin. Miksi haluaisit sellaista ruokaa?
Myös kasvisruoka voi olla hyvää, tiedoksi ap:lle. Kannattaa unohtaa se pinttynyt lihasyönti hetkeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua taas kiinnostaa se, että eivätkö lihansyöjät koskaan syö mitään kasvissosekeittoa, pinaattikeittoa, bataattikeittoa, pinaattilettuja, puuroja, ratatouillea, pannukakkuja, lettuja, vohveleita, munakoisovuokaa, avocadopastaa, linssikeittoa tai -pihvejä jne. kun aina vaaditaan sitä lihaa.
Oikeassa elämässä en tunne yhtään lihansyöjää, joka ei voisi syödä hyvää kasvisruokaakin välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon itse ollut kasvissyöjä ja seurustellut sekasyöjien kanssa.
Ei meillä ollut ikinä ongelmaa kokkailla ruokaa missä osa oli yhteistä ja osa "omaa".
Itseasiassa miehet on vetäneet ne munkin pöperöt ihan oma-alotteisesti, itse en koskenut heidän ruokiin.
Nykyään olen sekasyöjä, mutta kyllä mä pärjään hyvin ilman lihaa vaikka se mun ruokavalioon kuuluukin.
Miten tää nyt onkin niin iso ongelma joillekin? Kuka sitä kasvispöperöä pakottaa syömään?
Itse en kasvissyöjänä haluaisi, että joku valmistaa minulle ensimmäistä kertaa elämässään jotain kasvisruokaa, ja vielä niin, että ei edes maista ruokaansa ennen kuin sen minulle tarjoaa. Miksi lihaa syövät haluavat vastaavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluatko ihan oikeasti syödä kasvissyöjän paistaman pihvin? Minä olen sekasyöjä, mutta pihvit ei kuulu meillä ruokavalioon, joten en sellaista osaa paistaa. Lopputuloksena olisi jotain kengänpohjaan vertaavaa.
Luuletko, että minä osasin heti tehdä hyvää kasvisruokaa? Keräsin ja vertailin ja etsin paljon reseptejä ja kyselin ennen kuin sain valittua, mitä tarjoan. Tein sen kaiken sen kasvissyöjän eteen, että varmaan maistuu hyvältä. Ap.
Yleensä kun teen ruokaa, en tee sitä umpimähkään, sellaista, mitä en koskaan muutenkaan valmista, ja tarjoa vielä maistamatta ollenkaan itse ensin. Miksi haluaisit sellaista ruokaa?
Myös kasvisruoka voi olla hyvää, tiedoksi ap:lle. Kannattaa unohtaa se pinttynyt lihasyönti hetkeksi.
Ei ole olemassa mitään pinttynyttä lihansyöntiä. Liha nyt vain kuuluu osana hyvään ravintoon, kasvisten ohella.
Ei kuulu jokaisella aterialla. Edes minkään suositusten mukaan.
Ap on päästäinen. Päästäinen kuolee nopeasti jos ei saa lihaa.
Lihansyönti on tyhmien läskien uskonto.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjän aivot ovat kutistuneet lihan puutteen takia. Siksi heiltä ei voi odottaa normaalia kohteliasta käytöstä, johon kuuluvat kaikkien ruokavieraiden huomiointi.
Kirjoita edes virheetöntä kieltä jos olet niin älykäs, oi lihamaanikko.
Vierailija kirjoitti:
Lihansyönti on tyhmien läskien uskonto.
Ai jaa, lihaa syövät on hoikkia ja hyväkuntoisia.
Oon sekasyöjä, mutta en piittaa lihasta juurikaan.
Kuinka ikänsä kasvissyöjänä ollut osaisi tehdä hyvää ja turvallista liharuokaa?
Mulle tarjottiin miehen kotipaikalla hirvipaistia, joka on heidän suurta herkkua ja esim kypsyysasteen pitää olla juuri täydellinen.
Mun mielestä se oli kamalaa enkä alkaisi sitä itse edes valmistamaan ihan sen takia kun en tiedä yhtään mitä lopputulos on, arvokas liha menis hukkaan.
Miten se on nyt niin vaikeaa olla yhtä ateriaa ilman lihaa?
Jos vieraalla on periaatteena että "pitää olla lihaa pöydässä' niin se tuskin tykkäis siitäkään kun kasvissyöjä yrittää ja tekeekin pahan makuista ruokaa ja jälkeenpäin päivitellään kun se ei osaa valmistaa edes makkarakastiketta.
"Meitä lihansyöjä", ei hele... 🤦
Pysykää omissa eväissänne, niin ei tarvitse valittaa.