Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kasvissyöjä jättää vieraille liharuuan tekemättä

Vierailija
12.10.2022 |

Ensinkin, kun teen itse ruokaa, yritän parhaimman mukaan tehdä niin hyvää ruokaa kuin mahdollista jokaiselle ja minulle itselleni syöminen on aina nautinto enkä koskaan syö ruokaa, jonka tarkoituksena olisi vain täyttää vatsani. Minulle esimerkiksi kun kolmen ruuan päivällinen tarkoittaa sitä, että siinä on lihaa tai kalaa. Tuttava perheessä kasvissyöjiä ja tein heille luonnollisesti kasvisruokaa kun olivat vieraana ja kehuivat sitä maasta taivaaseen. Illallisella olevilla sekasyöjille ja itselleni luonnollisesti oli sitten lihavaihtoehto. Tämä tottakai oli työlästä minulle ja tein varmaan 1,5 tuntia enemmän töitä illallisen eteen, kun piti tehdä kahdet ruuat. Kaikki säädöt, että mahtui hellalle ja uuniin kaikki.

Nyt kun oltiin viikonloppuna vuorostaan heillä syömässä, tuttava perheen rouva kasvissyöjänä oli tehnyt vain kaikille samaa kasvisruokaa. Ei ollut minulle nautinto, itse pidin päivällisruokaa sellaisena, että se oli kuin tilaisit ravintolan pihviannoksen ilman pihviä. Onko kohtuullista, että sekasyöjänä otetaan muiden ruokavaliot huomioon ja pyritään tekemään toisella mahdollisimman hyvänmakuista ruokaa, mutta sitten kasvissyöjä ei itse huomioikaan vastuvuoroisesti sekasyöjiä?

Ja tämä ei ollut ensimmäinen kerta.

Pitääkö seuraavalla kerralla ottaa omat pihvit mukaan tai jos kasvissyöjä on tekemässä lasagnea laittaa sille mobilepayn kautta rahaa jauhelipakettia varten, että voisitko tehdä meillekin jotain? Että mekin haluttaisiin syödä hyvää ruokaa.

Kommentit (331)

Vierailija
261/331 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön itse lihaa, mutta ymmärrän täysin kasvissyöjiä. Olisiko ap:n pitänyt ilmoittaa etuajassa, että on eettisesti kasvisten syöntiä vastaan?

Mutta en ymmärrä lainkaan, kuinka se kasvisruoka olisi muille jotenkin kamala este? Ihan hyvin ainakin itsellä menee alas, vaikka pidänkin enemmän kalasta.. 

Eettisesti? On myös sairauksia, joissa ravintoaineiden riittävä saaminen edellyttää sekaruokavaliossa pysymistä.

Kerta tai pari kasvisruuan syömio ei haittaa, mutta kasvissyöjän oletus, että kaikille on terveellisempää kasvisruokavalio ei todellakaan pidä paikkaansa.

Vierailija
262/331 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuttava on sun perheessä?

Samaa mietin, itselläni kasvisyöjiä ystävinä, jotka eivät koskaan tekisi noin, vaan aina tarjoavat myös lihavaihtoehdon. Kertoo aika paljon ihmisestä jos haluaa pakkosyöttää omaa ideologiaansa muille. Se ei kuulu sivistykseen, mutta saattaa olla tapana vihervasemmistolaisissa piireissä. 

Oman ideologian pakkosyöttö tuntuu aina ikävältä, oli sitten kyse mistä uskonnosta tahansa, lestadiolaisuudesta, veganismista tai Jehovan todistajista ja muista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/331 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös sekasyöjille tekee hyvää olla yksi ateria ilman lihaa, punaista lihaa ei tulisikaan syödä kuin 500 grammaa viikossa. Kaikille suositellaan nykyään kasvispainotteista ruokavaliota terveydellisistä ja ekologisista syistä (jostain syystä eläinten hyvinvointi on niin provosoiva aihe, että sitä näkökulmaa ei tuoda esiin).

Mielestäni on aika iso moraalinen ero siinä, huomioidaanko kasvis- tai lihansyönti yhteisellä aterialla:

"Mielestäni eläinten laajamittainen tuotanto ja tappaminen ei ole oikein, söisin mieluummin kasvista." vs.

"Mielestäni eläimiä saa tappaa ihmisten nautinnon eteen, haluaisin mehukkaan pihvin." -> toiseen ruokavalioon on eettisiä ja ekologisia perusteita, toiseen oma mieltymys ja tottumus.

Erikoisruokavalioiden huomioiminen on myös kohteliasta. Harva jättää tekemättä esimerkiksi laktoositonta ruokaa, jos vieraan laktoosi-intoleranssi on tiedossa. Jos erikoisruokavalion toteuttaminen on hankalaa, voi vieraalle sanoa, että valitettavasti emme voi tehdä näin, tuotko omat. Mikäli oikeasti jonkun terveys ei salli kuin liharuokaa, niin silloin voi kertoa illan emännälle/isännälle, että voitteko ottaa tämän huomioon, ja näin tehdään jos mahdollista, kuten muidenkin ruokavalioiden kohdalla.

Vierailija
264/331 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos se on huolella valmistettua kasvisruokaa, niin kyllä se kelpaa illalliseksi. Minä olen joskus syönyt vegaanisen illallismenun joka oli aivan loistava. Sienikeittoa, terriiniä, suklaakakkua jälkiruoaksi... ihan jumalaista.

Näitä vegaanistakin menua tarjoavia ravintoloita alkaa jo olla siellä täällä. Olen kuullut niistä vain ylistäviä kommentteja. Eteläisessä Helsingissä esim. on tällainen paikka.

Ap, olet hyvä ruoanlaittaja. Kaikki eivät ole. Tai ehkä kasvissyöjätuttunne ajattelee asian niin, että vaikka osa ei syö lihaa, kaikki syövät kasviksia. Tuskin hän haluaa loukata tai edes käsittää sinun ajattelevan noin.

Ehkä tämän viestiketjun jälkeen hoksaa asian.

Vierailija
265/331 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olla luolamies, minä tarvii lihaa!!! Argh, Argh, Argh!!

Vierailija
266/331 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin, itselläni kasvisyöjiä ystävinä, jotka eivät koskaan tekisi noin, vaan aina tarjoavat myös lihavaihtoehdon. Kertoo aika paljon ihmisestä jos haluaa pakkosyöttää omaa ideologiaansa muille. Se ei kuulu sivistykseen, mutta saattaa olla tapana vihervasemmistolaisissa piireissä. 

Oman ideologian pakkosyöttö tuntuu aina ikävältä, oli sitten kyse mistä uskonnosta tahansa, lestadiolaisuudesta, veganismista tai Jehovan todistajista ja muista.

Nykypäivän terveystiedon ja ympäristön tilan valossa lihansyönnin ihannoiminen on ideologia, jota carnivorit syöksyvät joka keskusteluun tuputtamaan.

Vierailija
267/331 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas, minun kotiini kun ei tule eläinten ruumiita eikä pannuillani käristy liha. En oleskele lihan käryssä.

Oma tupa, oma lupa. En tule muuttamaan itselleni tärkeimpiä asioita kenenkään lihaanikitisijän vuoksi.

Teen hyvänmakuista ruokaa vegaanisesti sillä tykkään syödä hyvää ruokaa. Luonani syöneet lihaanit ovat hämmästelleet miten hyvää kasvisruoka voi olla ja kysyvät reseptit mukaan ja ottavat reseptini säännölliseen käyttöön. 

On typerää käyttää sekasyöjistä sanaa 'lihaani'.

Vierailija
268/331 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tarjosi ruokaa, mikä sopi ruokailijoiden ruokavalioon. Kasvissyöjä tarjoili ruokaa, mikä sopi ruokailijoiden ruokavalioon. Se että ap halusi tehdä ylimääräisiä ruokia tarjolle on hänen oma vlaintansa. Sekasyöjän ruokavalioon kasvisruoka sopii ongelmitta.  Moni sekasyöjä kokkaa ja syö kasvisruokaa osana omaa arkeaankin, koska kasvisruoka ei ole mikään omituinen mörkö meille.

Ei tarjonnut, oli laittanut sekaan hirvilientä, kertoi ketjun keskivaiheilla. Kuitenkin uhriutuu.

Se oli lientä, ei lihaa ja vain makua tuomassa. Kai se kasvissyöjäkin tarvitsee ruokaansa jotain makua, vai onko ne kaikki ihan tuohisuita?

Tuohisuuhullu! Meillä on uusi palstapipipää :D

Hahhaa! Kaikenlaisia pipejä vinksaatioineen lihaaneihin muodostuu. Luomulannoittaja, laidunnushullu, vuohenjuustohullu, hirviliemihullu jne.

Vierailija
269/331 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai lihanismista.

Vierailija
270/331 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas, minun kotiini kun ei tule eläinten ruumiita eikä pannuillani käristy liha. En oleskele lihan käryssä.

Oma tupa, oma lupa. En tule muuttamaan itselleni tärkeimpiä asioita kenenkään lihaanikitisijän vuoksi.

Teen hyvänmakuista ruokaa vegaanisesti sillä tykkään syödä hyvää ruokaa. Luonani syöneet lihaanit ovat hämmästelleet miten hyvää kasvisruoka voi olla ja kysyvät reseptit mukaan ja ottavat reseptini säännölliseen käyttöön. 

Tuleeko paha mieli kun joku muistuttaa sinua siitä ikävästä tosiseikasta että syöt kärsineen ja tapetun eläimen lihaa? Kyynel.

Me ollaan kaikki sekasyöjiä, myös vegaanit. Meidän elimistö on sekasyöjän. Ihminen sitten henkilökohtaisesti päättää syökö lihaa vai ei.

Totta kai sinusta on miellyttävämpi kutsua itseäsi sekasyöjäksi jotta voit unohtaa että syöt eläintä.

Vierailija
271/331 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö tosiaan pärjää yhtä ateriaa ilman lihaa?

Joo, ota omat pihvit mukaan.

Mutta vaatiihan kasviruokailijatkin, että heille on kasvivaihtoehto tarjolla kun tulevat paikkaan jossa syödään ja laitetaan lihaa.

Minusta tässä on hyvä pointti, kasviruokailijoiden tulisi yhtä lailla tarjoilla lihavaihtoehto, kun tullaan paikkaan missä syödään ja valmistetaan kasviruokia.

En todella ymmärrä miksi tämänkin pitäisi toimia vain yhteen suuntaan, kuulostaa ihan naisen logiikalta?

Vierailija
272/331 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivän kasvissyöjävihaketjun aika. Ettekö pärjää päivääkään ilman?

Ettehän tekään suostu syömään lihamättöö kertaakaa, niin miksi minun pitäis vääntää kaninruokaa ?

Jännä kuinka sääntö toimii vaa yhtee suuntaa.

Vierailija
273/331 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko paha mieli kun joku muistuttaa sinua siitä ikävästä tosiseikasta että syöt kärsineen ja tapetun eläimen lihaa? Kyynel.

Me ollaan kaikki sekasyöjiä, myös vegaanit. Meidän elimistö on sekasyöjän. Ihminen sitten henkilökohtaisesti päättää syökö lihaa vai ei.

Totta kai sinusta on miellyttävämpi kutsua itseäsi sekasyöjäksi jotta voit unohtaa että syöt eläintä.

Syyllistämisesi ei nyt kyllä toimi ollenkaan. Jokainen normaalijärkinen ihminen tietää, että liha on peräisin elämistä. Lihaani on vain sanana täysin epälooginen, koska pelkkää lihaa tai edes pelkkää eläinperäistä ravintoa ei syö käytännössä kukaan. 

Vierailija
274/331 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän tämän pointin, miksi tämä on yksipuolista toisen huomioimista - eli lihaa syövä pitää huolen siitä, että kasvissyöjälle on tarjolla hänen pitämäänsä ruokaa, mutta sitten toisin päin taas ei. Yleensä kyllä kukaan ei syö palkkää lihaa, vaan siinä on aina jotain kasviksia tarjolla - mutta tietysti kylään pyydettäessä koittaa tehdä jotain erityisen hyvää vieraalle jos oikeasti vieraastaan välittää - eli näkee vähän ylimääräistä vaivaa.

Toisaalta sitten taas kasvisruoka on hyvää, jos valmistaja on osaava kasvisruoanlaittaja, eikä se periaatteessa kaipaakaan mitään kylkeen, ei sitä nyt joka ruoalla tarvitsee lihaa syödä.

Olen itse sekasyöjä/lihaani/mikä nimike sitten kullekin sopii tässä asiassa - mutta en kuitenkaan joka aterialla lihaa tarvitse/syö.

Vierailija
275/331 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kohtuutonta vaatia tuollaista. Kaikki kasvissyöjät eivät voi käsitellä lihaa tai halua lihaa ylipäätään kotiinsa. 

Sinulla ei ole mitään muuta syytä olla syömättä kasvisruokaa kuin nirsous. Ihan hyvin voit unohtaa yhdeksi illaksi ennakkoluulosi ja nauttia hyvästä kasvisruoasta.

Sama pätee myös toisinpäin.

Sinulla ei ole mitään muuta syytä olla syömättä liharuokaa kuin nirsous. Ihan hyvin voit unohtaa yhdeksi illaksi ennakkoluulosi ja nauttia hyvästä liharuoasta.

Sinulla on nyt henkisen kasvun paikka.

Vierailija
276/331 |
15.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaaneille kysymys: söisitkö ruokaa joka on valmistettu samassa uunissa kuin ihmisliha?

Tuossa vasemmalla puolella olevassa uunissa on paistettu ihmislihaa. Söisitkö jos samassa uunissa olisi joku muu ruoka valmistettu?

https://bloximages.newyork1.vip.townnews.com/nola.com/content/tncms/ass…

Vierailija
277/331 |
17.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaaneille kysymys: söisitkö ruokaa joka on valmistettu samassa uunissa kuin ihmisliha?

Tuossa vasemmalla puolella olevassa uunissa on paistettu ihmislihaa. Söisitkö jos samassa uunissa olisi joku muu ruoka valmistettu?

https://bloximages.newyork1.vip.townnews.com/nola.com/content/tncms/ass…

En. Söisitkö itse samassa uunissa tehtyä härkismakaronilaatikkoa?

Vierailija
278/331 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs vikaa siinä kasvisruuassa on?

Vierailija
279/331 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sekasyöjä, mutta kyllä osaan tehdä herkullisen kolmen ruokalajin vegeillallisen, jopa vegaani-illallisen. Vegaaninen suklaakakkuni on niin herkullinen, että haluat reseptin heti.

Vierailija
280/331 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha vedota eläinten tappamiseen ja ihmislihan syöntiin (sairas ajatus). Kasvit ovat aivan yhtälailla elollisia olentoja. Esim. Kaksivuotinen porkkana revitään maasta ja syödään elävänä. Kun ollaan niin ehdottomia vakaumuksen kanssa niin tehdään tällaisia valintoja ja meuhkataan niistä. Ihan kuin uskonto..