Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko kotiäiti, jos perheenne elintaso pysyisi samana?

Vierailija
19.09.2022 |

Eli jäisitkö kotiin lasten kanssa, jos taloudellisista syistä ei tarvitsisi käydä töissä? Ajatellaan, että vapaaehtoistyö, satunnaiset keikat, osa-aikainen opiskelu tms. olisi mahdollista, mikäli pystyisit sen jotenkin järjestämään (esim. naapurien tai sukulaisten avulla tai palkkaamalla tarvittaessa lapsenvahti tai jos puolisolla on joustava työ). Kuitenkin niin, että olisit ilman kokoaikatyötä ja lapset olisivat ensisijainen tehtäväsi. Rahaa olisi käytettävissä saman verran kuin työssä käydessäkin.

Myös perusteluja olisi kiva kuulla. Jos et jaksa perustella, peukuta ylös, jos jäisit kotiin, ja alas, jos et.

Kommentit (176)

Vierailija
61/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan jäin kotiin lasten kanssa enkä sitä päätöstä ole koskaan katunut. Meillä on koko ajan ollut erittäin hyvä elintaso eikä minun pieni palkkani olisi siihen mitään lisäarvoa tuonut. Eipähän tarvitse nyt rynniä kaduilla muiden joukossa vaatimassa lisää palkkaa ja lisää hoitajia.

Tekemistä on riittänyt yllin kyllin, aika ei ole koskaan tullut pitkäksi. On omaa mielikuvituksen puutetta, jos niin on. Olen nauttinut siitä, että muut eivät sanele tekemisiäni eikä lomiani. Olen saanut tehdä juuri sitä, mitä itse olen halunnut.

Ilmeisesti lastenkin mielestä oli hyvä olla kotihoidossa, sillä nyt ensimmäisen oman lapsensa kohdalla harkitsevat samaa ratkaisua.

Tämä ratkaisu vaatii tietysti yhteistä päätöstä ja sen turvaamista, ettei jää tyhjän päälle missään tilanteessa.

Miten olet käsitellyt sen asian, että olet heittänyt itsesi ns. hukkaan kun et ole tehnyt mitään? Oliko sinulla nuorempana jotain tavoitteita (esim. tietty koulutus tai ammatti) ja jos kyllä, miten suhtaudut siihen ettet toteuttanut niitä?

Terveet ihmiset eivät määrittele itseään uransa kautta

Vierailija
62/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, koska silloinhan olisin käynyt koulua ihan turhaan ikävuodet 7-19 ja 22-26. Pidän työstäni, olen siitä ylpeä ja kollegani arvostavat minua. Miksi siis luopuisin siitä?

Toinen ongelma liittyy rahaan. Vaikka elintaso pysyisi samana, fakta on että kotiäidillä ei ole euroakaan omaa rahaa. En kehtaisi elellä miehen siivellä.

Kollegat eivät ikinä arvosta vaan aina halveksivat. Tuo kollegoiden hyväksyntää hakeminen on järjetöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, koska silloinhan olisin käynyt koulua ihan turhaan ikävuodet 7-19 ja 22-26. Pidän työstäni, olen siitä ylpeä ja kollegani arvostavat minua. Miksi siis luopuisin siitä?

Toinen ongelma liittyy rahaan. Vaikka elintaso pysyisi samana, fakta on että kotiäidillä ei ole euroakaan omaa rahaa. En kehtaisi elellä miehen siivellä.

Firma tai kollegat ei oikeasti arvosta sinua, eivätäkä välitä sinusta kakan vertaa. Eikai se ole miehen siivellä elämistä että sinun työsi on hänen lastensa kasvattaminen. Omituinen ajatusmaailma sulla kaiken kaikkiaan.

Vierailija
64/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kollegat eivät ikinä arvosta vaan aina halveksivat. Tuo kollegoiden hyväksyntää hakeminen on järjetöntä.

Olen eri, mutta kyllä minä olen saanut vuosien varrella työkavereilta niin hyvää palautetta, että ne lämmittävät mieltä vielä vuosia myöhemmin. Olen antanut sitä myös itse, kun on ollut aihetta. Varsinkin harjoittelijoille, heillä kun työura on vasta alussa. Toivottavasti he muistavat minun sanat.

Vierailija
65/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Firma tai kollegat ei oikeasti arvosta sinua, eivätäkä välitä sinusta kakan vertaa. Eikai se ole miehen siivellä elämistä että sinun työsi on hänen lastensa kasvattaminen. Omituinen ajatusmaailma sulla kaiken kaikkiaan.

Kaikki miehet ei tajua lasten kasvattamisesta mitään. Heitä on tälläkin palstalla märisemässä "sohvalla makaamisesta".

Vierailija
66/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Opiskelin aika pitkään saadakseni uran ja olisi aikamoinen takaisku ryhtyä kokopäivä-äidiksi. Rakastan lastani, mutta en halua oll 24/7 äiti

Ei ihme että parisuhteet ei toimi ja lapsia ei tehdä kun ura on kaikki kaikessa

Suomessa on hyvin vähän miehiä, jotka elättävät marisematta vaimon ja lapset. Jos jollain halua olisikin, niin palkka ei riitä kohtuulliseen elintasoon.

Vierailija
67/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin koti-isäksi jos naiset osaisivat vaikeita aloja ja tuoda leivän pöytään.

Vierailija
68/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et jaksaisi tehdä kaikkea mitä vaaditaan. Sen lisäksi Suomessa on hyvin vähän täysin tulottomia kotiäitejä.

Vierailija
69/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et jaksaisi tehdä kaikkea mitä vaaditaan. Sen lisäksi Suomessa on hyvin vähän täysin tulottomia kotiäitejä.

Et jaksaisi kovapalkkaisessa työssä. Suomessa on hyvin vähän naisia jotka jaksavat.

Vierailija
70/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Opiskelin aika pitkään saadakseni uran ja olisi aikamoinen takaisku ryhtyä kokopäivä-äidiksi. Rakastan lastani, mutta en halua oll 24/7 äiti

Suomessa on hyvin vähän naisia, jotka elättävät marisematta miehen ja lapset. Jos jollain halua olisikin, niin palkka ei riitä kohtuulliseen elintasoon.

Vierailija
71/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin! Harrastaisin täysillä ja matkustelisin. Lapset kainalossa totta kai.

Vierailija
72/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi lapsiani pääasialliseksi tehtäväkseni. Tekisin joustavasti omia juttuja (just jotain vapaaehtoistyötä tai perustaisin firmoja tms.). En ole mikään pullantuoksuinen, leikkiväinen ihminen, joten lapseni varmaan taantuisivat, jos vain minun seurassani olisivat. :)

Päiväkodissa/eskarissa sentään ikätasoista, kehittävää tekemistä ja sosiaalisten taitojen opettelua ryhmässä. Ehtiihän he minunkin seurassani olla sitten päiväkotipäivien ulkopuolella, joten heidän elämänpiirinsä vaan supistuisi, jos olisivat aina mun kanssa, enkä itse nauttisi siitä, kun tykkään tehdä keskittymistä vaativia juttuja, ja lasten kanssa jatkuvat keskeytykset raastaa hermoja.

"Perustason firmoja" 😂😂😂

Anteeksi nyt vain, mutta tässä maassa ei kyllä firmoja ihan noin vain perustella. Ehkä jotain omaksi harrastukseksi , mutta yrityksen perustaminen on kaikkea muuta.

Vierailija
73/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ehdottomasti jäisin kotiäidiksi jos se olisi taloudellisesti mahdollista. Mies on hyvätuloinen ja on ehdottanut että jäisin kotiäidiksi, mutta en vielä näillä tuloilla uskalla. Tällä hetkellä olen hoitovapaalla, reilun vuoden vielä. Kai se on töihin palattava sitten ellei miehen tulot nouse lisää.

Vierailija
74/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehdottomasti äitiyden kannalla ja kotirouvana oleminen saa multa äänen.

Itse olen siinä mielessä perinteinen nainen,että olen kokenut aina kotielämän ja perhe-elämän tosi tärkeäksi . Olen myös ehdottomasti feministi ja kannatan naisen itsenäisyyttä.

Se vaan, että nämä molemmat roolit on todella vaikea täyttää. Nykyajan paineet on valtavat mitä olen naisena ja äitinä kokenut. Pitäisi olla hyvä äiti ja samaan aikaan painaa niska limassa töitä.

Jonkinlainen kompromissi ja kultainen keskitie on mun ehdotus. Esimerkiksi just osa-aikatyö.

Vierailija
75/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et jaksaisi kovapalkkaisessa työssä. Suomessa on hyvin vähän naisia jotka jaksavat.

Kyllä jaksan. Miehillä on ihme luuloja siitä, miten helppoa lasten kanssa on kotona. Se pitää tehdä kunnolla ja se on vaativaa.

Vierailija
76/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkästään jäisi kotiäidiksi, mutta siihen saakka olin kotona kun nuorimmainen täytti 2 vuotta. Molemmat lapset kävivät myös parivuotiaasta kerhossa ja normaalisti sitten päiväkodissa ja eskarissa kun töihin palasin .

Ihaninta oli just kun itse tein osa-aikaista työtä.

Vierailija
77/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on hyvin vähän naisia, jotka elättävät marisematta miehen ja lapset. Jos jollain halua olisikin, niin palkka ei riitä kohtuulliseen elintasoon.

Työssäkäyvä nainen joutuu työpäivänsä jälkeen tekemään kaikki kotityöt vaikka mies on kotona. Naisen tultua kotiin mies lähtee harrastuksiin ja nainen hoitaa vielä lapsetkin.

Vierailija
78/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jaksan. Miehillä on ihme luuloja siitä, miten helppoa lasten kanssa on kotona. Se pitää tehdä kunnolla ja se on vaativaa.

Naisilla on ihme luuloja siitä, miten helppoa kovapalkkaisessa työssä on. Se pitää tehdä kunnolla ja se on vaativaa.

Vierailija
79/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvä nainen joutuu työpäivänsä jälkeen tekemään kaikki kotityöt vaikka mies on kotona. Naisen tultua kotiin mies lähtee harrastuksiin ja nainen hoitaa vielä lapsetkin.

Enhän hoida. En minä ole kinunnut mieheltä liikakansoitusta.

Vierailija
80/176 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin väsynyt ja aivopesty kommentti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi