Olisitko kotiäiti, jos perheenne elintaso pysyisi samana?
Eli jäisitkö kotiin lasten kanssa, jos taloudellisista syistä ei tarvitsisi käydä töissä? Ajatellaan, että vapaaehtoistyö, satunnaiset keikat, osa-aikainen opiskelu tms. olisi mahdollista, mikäli pystyisit sen jotenkin järjestämään (esim. naapurien tai sukulaisten avulla tai palkkaamalla tarvittaessa lapsenvahti tai jos puolisolla on joustava työ). Kuitenkin niin, että olisit ilman kokoaikatyötä ja lapset olisivat ensisijainen tehtäväsi. Rahaa olisi käytettävissä saman verran kuin työssä käydessäkin.
Myös perusteluja olisi kiva kuulla. Jos et jaksa perustella, peukuta ylös, jos jäisit kotiin, ja alas, jos et.
Kommentit (176)
En kokonaan. Mutta menisin vain osa-aikatöihin.
En. Olin kyllä kaksi vuotta lapsen kanssa kotona, ja hyvä oli keskittyä vain hänen tarpeisiinsa sen aikaa, mutta loppuelämän osalta ei missään nimessä. Olen myös pitänyt päivähoitoa ja varhaiskasvatusta lapseni kannalta lähes yksinomaan myönteisenä asiana. Tämä tietysti riippuu myös lapsesta.
Jos perheen perustamisen edellytyksenä olisi ollut, että kotiäitiys on tästedes päätehtäväni ja kokopäiväisiin töihin ei ole paluuta (kuten joissakin maissa on) en välttämättä olisi päätynyt perhettä perustamaan.
En haluaisi jäädä kotiäidiksi siinäkään tapauksessa, että perheen elintaso nousisi sen myötä (esim hypoteettinen esimerkki, että puoliso olisi huippu-urheilija, joka saa kiinnityksen paikkaan, josta minulle ei löydy työtä eikä lapselle päivähoitoa)
Vierailija kirjoitti:
Jäin aikanaan kotiin lasten kanssa enkä sitä päätöstä ole katunut kertaakaan. Miehen tulot mahdollistivat hyvän elintason eikä minun pieni palkkani tuonut siihen juurikaan lisäarvoa. Eipähän nyt tarvitse rynniä kaduilla vaatimassa lisää hoitajia ja lisää palkkaa.
Aikani ei ole koskaan käynyt pitkäksi, olen aina löytänyt itselleni enemmän kuin riittävästi tekemistä. Ja nimenomaan tekemistä, jonka olen itse saanut valita ja olla olematta riippuvainen muiden aikatauluista ja määräyksistä.
Viitsisitkö vastata miten olet järjestänyt, varmistanut tulevan eläkkeesi?
5 vuotta olin yhtäjaksoisesti kotona lasten kanssa. Sitten palasin kokopäivätyöhön. Se oli hyvin raskasta silloin kun töihin piti mennä päiväkodin kautta ja koulussa oli jatkuvasti jotain vaatimuksia.
Nyt lapset ovat teinejä ja teen pelkästään osa-aikatyötä. En lasten takia, vaan terveydellisistä syistä.
Olen oikeasti tyytyväinen osa-aikatyöhön. Koen elämänlaadun paremmaksi kun työ ja työmatkat eivät enää vie suurinta osaa ajastani. Näin jää aikaa myös perheelle ja omille harrastuksille.
Näin jälkeenpäin ajateltuna tuntuu siltä, että osa-aikatyö olisi ollut hyvä ratkaisu silloinkin kun lapset olivat pieniä. Silloin sellaista vaihtoehtoa ei kuitenkaan alallani ollut. Ei oikeastaan ole vieläkään. Työnantaja vaan haluaa joustaa terveysongelmieni takia ja haluaa pitää minut edes vähän töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin aikanaan kotiin lasten kanssa enkä sitä päätöstä ole katunut kertaakaan. Miehen tulot mahdollistivat hyvän elintason eikä minun pieni palkkani tuonut siihen juurikaan lisäarvoa. Eipähän nyt tarvitse rynniä kaduilla vaatimassa lisää hoitajia ja lisää palkkaa.
Aikani ei ole koskaan käynyt pitkäksi, olen aina löytänyt itselleni enemmän kuin riittävästi tekemistä. Ja nimenomaan tekemistä, jonka olen itse saanut valita ja olla olematta riippuvainen muiden aikatauluista ja määräyksistä.Viitsisitkö vastata miten olet järjestänyt, varmistanut tulevan eläkkeesi?
En ole sama, mutta nykyinen eläkejärjestelmä tulee romahtamaan täysin ennen kuin olen eläkkeellä. Toivottavasti kukaan ei sen varaan enää laske!
Olisin vapaherratar enkä mikään kotiäiti. Vaikka lapsia onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikani ei ole koskaan käynyt pitkäksi, olen aina löytänyt itselleni enemmän kuin riittävästi tekemistä. Ja nimenomaan tekemistä, jonka olen itse saanut valita ja olla olematta riippuvainen muiden aikatauluista ja määräyksistä.Viitsisitkö vastata miten olet järjestänyt, varmistanut tulevan eläkkeesi?
En ole sama, mutta nykyinen eläkejärjestelmä tulee romahtamaan täysin ennen kuin olen eläkkeellä. Toivottavasti kukaan ei sen varaan enää laske!
Ei kukaan puhunutkaan mistään kelan eläkkeestä. Itse säästän kun olen töissä.
Varhaislapsuudessa kyllä, mutta kun viimeisin olisi noin 2-3v, niin sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Olisit ap muotoillut kysymyksen eri tavoin, porukka ymmärtää sen silti väärin. Esim. "Jos ei olisi rahasta kiinni ollenkaan"... En usko, että valtaosa jaksaisi käydä jossain perus ma-pe 8-16 asiantuntijatyössä, vaan toteuttaisi unelmiaan/itseään jotenkin muuten.
Itse en kyllä todellakaan jatkaisi missään tavanomaisessa työssä, jos omaisuutta olisi vaikka 10 miljardia. Aloittaisin jonkinlaisen yritystoiminnan tai alkaisin kirjoittaa blogia/kirjoja omakustanteisella julkaisulla. Pyrkisin jollain tavoin tekemään muille ihmisille hyvää, auttamalla vähävaraisia tai muuta sellaista. Matkustelisin lasten kanssa, harrastettaisiin ja kehitettäisiin itseämme ja nautittaisiin elämästä.
Joo ei, en minäkään kävisi. Mutta lapset olisi silti hoidossa tai olisi joku vakio lastenhoitaja joka hoitaisi lapsia, että itse voisi keskittyä muuhun, vaikka siihen hyväntekeväisyystyöhön tai opiskeluun. Ei tietysti kokoaikaisesti, mutta säännöllisesti kuitenkin. Ja tässä tapauksessa myös se puoliso olisi sitten myös kotona ja reissattaisiin perheenä jne., ei niin että yksin hoidan kaikki kodin asiat. Haluan tasavertaisen kumppanin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Ei siellä töissä kannata työeläkkeen takia käydä. Vanhuuden varalle pitää 80-luvulla ja sen jälkeen syntyneillä olla ihan muut kuviot.
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaan, että vapaaehtoistyö, satunnaiset keikat, osa-aikainen opiskelu tms. olisi mahdollista, mikäli pystyisit sen jotenkin järjestämään
Ongelma on tuo mikäli pystyisit sen järjestämään. On todella raskasta, jos jokainen oma meno on järjestelyjen takana, aivan kuin pitäisi kysyä muilta lupa ja suostumus, että pääsenkö, saanko mennä. Tämä pitäisi hoitaa niin, että maanantaina ja keskiviikkona on Italian opiskelut, siihen hoitaja. Tiistai-iltana ja torstaina on kuntosali, siihen hoitaja. Perjantaina aamupäivällä tulee hoitaja-Hanna, tee mitä haluat. Hoitaja sovitaan koko kaudeksi ei niin että joka meno pitää erikseen järjestellä.
Eikö useimmilla vanhemmilla jokainen oma meno ole järjestelyn takana joka tapauksessa silloin kun perheessä on pieniä lapsia?
Oma kokemus on, että kaikkein eniten niitä menoja joutuu järjestelemään ja etukäteen sopimaan silloin kun kumpikin vanhemmista tekee kokopäivätyötä.
En jäisi kotiäidiksi mutta voisin jäädä osa-aikaisiin töihin tai ryhtyä opiskelijaksi. Jos ei olisi vaikutusta elintasoon niin parasta olisi jos voitaisiin miehen kanssa molemmat tehdä osa-aikaista, vaikka 3pv viikossa töitä. Lapselle lyhyemmät hoitoviikot ja enemmän aikaa harrastaa ja tehdä niitä kotihommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan eläkkeen saa ilman töitäkin ja siihen tuskin tulee muutoksia. Sen sijaan työeläkejärjestelmä kaatuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan eläkkeen saa ilman töitäkin ja siihen tuskin tulee muutoksia. Sen sijaan työeläkejärjestelmä kaatuu.
Tästä on jo nyt merkit ilmassa, kun lailla yritetään runnoa korkeammat ja todellisesta palkasta riippumattomat yelit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä olet kun eläkejärjestelmä romahtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatellaan, että vapaaehtoistyö, satunnaiset keikat, osa-aikainen opiskelu tms. olisi mahdollista, mikäli pystyisit sen jotenkin järjestämään
Ongelma on tuo mikäli pystyisit sen järjestämään. On todella raskasta, jos jokainen oma meno on järjestelyjen takana, aivan kuin pitäisi kysyä muilta lupa ja suostumus, että pääsenkö, saanko mennä. Tämä pitäisi hoitaa niin, että maanantaina ja keskiviikkona on Italian opiskelut, siihen hoitaja. Tiistai-iltana ja torstaina on kuntosali, siihen hoitaja. Perjantaina aamupäivällä tulee hoitaja-Hanna, tee mitä haluat. Hoitaja sovitaan koko kaudeksi ei niin että joka meno pitää erikseen järjestellä.
Eikö useimmilla vanhemmilla jokainen oma meno ole järjestelyn takana joka tapauksessa silloin kun perheessä on pieniä lapsia?
Oma kokemus on, että kaikkein eniten niitä menoja joutuu järjestelemään ja etukäteen sopimaan silloin kun kumpikin vanhemmista tekee kokopäivätyötä.
Joo, mutta kokoaikatyötä tekevissä perheissä vanhemmilla on kuitenkin vaihtelua arjessa. Se 24/7 lastenhoito on ainakin minusta tosi uuvuttavaa, kun se on aina sitä samaa. Töissä saan sentään lounastauolla olla ihan rauhassa, ja työmatkoilla, ei siis edes kaipaa niin paljon sitä kotoa pois pääsyä. Ja toisaalta kyllä meillä ihan helppo on järjestää omia menoja vaikka ollaan molemmat töissäkin.
En ottaisi lapsiani pääasialliseksi tehtäväkseni. Tekisin joustavasti omia juttuja (just jotain vapaaehtoistyötä tai perustaisin firmoja tms.). En ole mikään pullantuoksuinen, leikkiväinen ihminen, joten lapseni varmaan taantuisivat, jos vain minun seurassani olisivat. :)
Päiväkodissa/eskarissa sentään ikätasoista, kehittävää tekemistä ja sosiaalisten taitojen opettelua ryhmässä. Ehtiihän he minunkin seurassani olla sitten päiväkotipäivien ulkopuolella, joten heidän elämänpiirinsä vaan supistuisi, jos olisivat aina mun kanssa, enkä itse nauttisi siitä, kun tykkään tehdä keskittymistä vaativia juttuja, ja lasten kanssa jatkuvat keskeytykset raastaa hermoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä poissulki sanomani pois miten? Piti vain päteä termeillä?
Sinä olet 24/7 äiti, vaikka joku muu välillä lapsestasi huolehtii.