Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko kotiäiti, jos perheenne elintaso pysyisi samana?

Vierailija
19.09.2022 |

Eli jäisitkö kotiin lasten kanssa, jos taloudellisista syistä ei tarvitsisi käydä töissä? Ajatellaan, että vapaaehtoistyö, satunnaiset keikat, osa-aikainen opiskelu tms. olisi mahdollista, mikäli pystyisit sen jotenkin järjestämään (esim. naapurien tai sukulaisten avulla tai palkkaamalla tarvittaessa lapsenvahti tai jos puolisolla on joustava työ). Kuitenkin niin, että olisit ilman kokoaikatyötä ja lapset olisivat ensisijainen tehtäväsi. Rahaa olisi käytettävissä saman verran kuin työssä käydessäkin.

Myös perusteluja olisi kiva kuulla. Jos et jaksa perustella, peukuta ylös, jos jäisit kotiin, ja alas, jos et.

Kommentit (176)

Vierailija
161/176 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäisin koti-isäksi jos naiset osaisivat vaikeita aloja ja tuoda leivän pöytään.

Et jaksaisi tehdä kaikkea mitä vaaditaan. Sen lisäksi Suomessa on hyvin vähän täysin tulottomia kotiäitejä.

Et jaksaisi kovapalkkaisessa työssä. Suomessa on hyvin vähän naisia jotka jaksavat.

Kyllä jaksan. Miehillä on ihme luuloja siitä, miten helppoa lasten kanssa on kotona. Se pitää tehdä kunnolla ja se on vaativaa.

Naisilla on ihme luuloja siitä, miten helppoa kovapalkkaisessa työssä on. Se pitää tehdä kunnolla ja se on vaativaa.

Mikä ihmeen "se"? On tolkuton määrä överipalkattuja kampaviineriduuneja.

Kerrotko missä niin menen sinne duuniin. 

Vierailija
162/176 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lapsia, mutta voisin jäädä kotiin jos haluaisin. Elintasoomme tämä ei vaikuttaisi mutta toki tulot tippuisivat ja jäisi vähemmän rahaa sijoituksiin. Eipä tulisi mieleenikään luopua työstäni. 

Miksi täällä alapeukutetaan sitä että lapseton haluaa käydä töissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/176 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin, voisin paremmalla omallatunnolla harrastaa aktiivisesti ja näkisin silti tarpeeksi lapsiani.

Vierailija
164/176 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin jäisin kotiin! Lapset jo koulussa, voisin harrastaa kun ovat koulussa. Vihdoinkin koti olisi siisti ja joka päivä tarjolla kotiruokaa. Töissä käyn vain rahan takia.

Vierailija
165/176 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin kotiin, koska sitten olisi aikaa saada väitöskirja valmiiksi. Voisin myös tutkia sitten postdoccina kaikenlaista mielenkiintoista, jos raha ei olisi esteenä. Ihan ilman mitään tekemistä en haluaisi kotiin jäädä.

Vierailija
166/176 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska tykkään rahasta. :)

Vierailija
167/176 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset on 6v ja 10v ja olen edelleen kotiäiti.

Munkin äiti oli. En tykännyt, muut äidit kävivät töissä ja äiti valitti myöhemmin, kun ei ollut ollut omia tuloja.

Vierailija
168/176 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munkin äiti oli. En tykännyt, muut äidit kävivät töissä ja äiti valitti myöhemmin, kun ei ollut ollut omia tuloja.

No meilläpä lapset tykkää ettei tarvitse olla yksin kotona koulun jälkeen.

Minulla on tuloja.

Vierailija
169/176 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ollut viimeiset 8 vuotta kotirouva. Ei asuta Suomessa. En mene töihin koska mun palkalla ei olisi käytännössä mitään merkitystä meidän talouteen. Lapsista kaksi asuu jo omillaan ja nuorin on teini. Ei ole vielä käynyt tylsäksi kotona olo.

Vierailija
170/176 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En missään tapauksessa. Lapset ovat ihania mutta tuntuu kuin aivot täyttyisivät hitaasti hammastahnalla jos kaikki pyörii himan ympärillä ja leikeissä.

Tää oli kyllä oivallinen kuvaus siitä, minkälainen olo itsellenikin tuli kotiäitinä ollessa. Itse käytin kyllä termiä pää täynnä puuroa, mutta hammastahna sopii myös. Pidemmän päälle se vaan lamaannuttaa ja tylsistyttää mielen, jos ei ole muuta kuin ne lapset. Jos se jonkun opiskelun tai muun aktivoivan tekeminen vaatisi aina järjestämistä, jäisi sekin tekemättä. Ei, ainoa vaihtoehto olla kotona olisi se, että lapset olisi säännöllisesti kuitenkin hoidossa ja itsellä jotain semipakollista menoa, vaikka opiskelua. Muuten jämähdän.

Lisäksi toisen rahoilla eläminen ja siten omasta itsenäisyydestä luopuminen olisi kyllä henkisesti tosi rankka paikka. Ehkä siihen tottuisi, mutta pakko olisi olla jotain kosketuspintaa työelämään kuitenkin, ettei ihan tyhjän päälle jäisi jos homma ei enää toimisikaan. Olisi hirveää olla taloudellisesti riippuvainen toisesta.

Vierailija
171/176 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kotiäitinä siihen saakka, kunnes lapset olivat 5v ja 3v ja menivät päiväkotiin. En todellakaan olisi valmis jäämään kotiäidiksi loppuiäkseni! Nyt, kun lapset ovat molemmat alakoulussa, tuntuisi hölmöltä lla itse kotona ... mitä mä siellä tekisin kaikki päivät?! Siivoaisin? Valmistaisin montaa tuntia ruokaa? :D

Juu ei kiitos, tuntuisi ihan pöljältä.

Pienten lasten kanssa kotiin jääminen oli kuitenkin meidän perheelle itsestäänselvyys, sillä täällä pk-seudulla päiväkodit on olleet jo vuosia ihan kaaoksessa, ja pahassa resurssipulasta. Monta tuttavaperhettö sivusta seuranneena totesin, ettei yli-iso ryhmäkoko ja 9h pitkät hoitopäivöt todellakaan edesauta jonkun alle 3-vuotiaan kehitystä ja hyvinvointia, päinvastoin. Meillä oli perheenä mahdollisuus asua edullisesti, joten pärjäisimme keskituloisen puolisoni palkalla nuo 5 vuotta. Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita.

Vierailija
172/176 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En missään nimessä olisi kahden pienen lapsen äitinä voinut kuvitellakaan muuta vaihtoehtoa. Ei olisi sydän riittänyt laittaa vuosikasta hoitoon.

Vauvat ja pikkutaaperot onkin eri asia. Ei kai tässä kysytty että hoiditko lastasi kotona vauvana, vaan että jäisitkö pysyvämmin kotiäidiksi.

Ei minunkaan lapset menneet vuosikkaina hoitoon ja olin kotona yhteensä kolmisen vuotta, mutta silti vastaan että en missään tapauksessa jäisi kotiäidiksi. En enää, kun ei ole pakko lasten takia olla. Jos meille tulisi vielä vauva niin sitten toki jäisin joksikin aikaa, max kahdeksi vuodeksi, mieluummin vain vuodeksi (ja mies olisi sitten toisen vuoden).

Vierailija
173/176 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kotiäitinä suurperheessä 15v. Kasvatin esikoisen ja muut kotona esikouluikäisiksi ja nuorimman kolme-vuotiaaksi. Viihdyin hyvin lasten kanssa ja nautin päivärutiineista ja leikkihetkistä heidän kanssaan. Nykyään olen töissä ja lapset ovat isoja. Välillä kaipaan noita aikoja, mutta kotirouvaksi en haluaisi jäädä.

Vierailija
174/176 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuloja.

Muutama vuosi ja sinunkin esikoinen miettii, että saisipa joskus olla yksin kotona.

Vierailija
175/176 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuloja.

Muutama vuosi ja sinunkin esikoinen miettii, että saisipa joskus olla yksin kotona.

Kyllä he saavat olla yksin kotona, ei siihen työpaikkaa tarvita.

Vierailija
176/176 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Lapset kasvaa yhteisön jäseneksi, eikä minun tärkeyden tunteen välikappaleeksi. Päivähoito on suurimalle osalle lapista vain hyväksi. Siellä opitaan elämän tärkeimpiä taitoja, esim taito tulla toimeen erilaisten lasten ja aikuisten kanssa.

Onko sinulla mitään hajua, missä jamassa päivähoito on Suomessa?

Jokainen tuntemani alalla oleva on sanonut, että ehdottomasti lapsen pitäminen kotona mahdollisimman pitkään on lapsen etu.

Mutta sinähän voit selittää itsellesi miten haluat, ettet halua olla lastesi kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän