Kysyin koulun terveydenhoitajalta, voisiko lapsen näön tarkistaa (on valittanut ettei aina näe taululle), tämä käski mennä optikolle
Eikö terkka enää nykyään tarkista koululaisen näöntarkkuutta?
Ennen se oli ihan perusjuttuja.
Kommentit (255)
Jos AP:n lapsi on yli 8-vuotias niin optikolle suoraan vaan
Kouluterkka ei pysty tekemään oikeaa näöntarkastusta, hänellä ei ole koulutusta, osaamista eikä laitteita sen tekemiseen
Optikko pystyy tarvittaessa tekemään myös tipoilla tutkimuksen ja tietysti ohjaa silmälääkärille jos siihen tarvetta.
Ja melkeinpä joka ketjulla on jatkuvasti ilmainen näöntarkastus-kampanja menossa, joten ei tuo kustannuksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitaja ei voi silmälasireseptiä antaa. Jos lapsi sanoo, että ei näe kunnolla taululle, niin hän ei näe koska jonkun pää on edessä tai näöntarkkus ei ole riittävä.
Ekaksi optikolle ja useimmiten optikon kautta saa tilattua ajan silmälääkärille, josta saa silmälasireseptin. Optikko tilaa ja sovittaa ne lasit sitten lapselle.
Ei optikolle. Kouluterkalle ja sitten silmälääkärille.
Silmälääkärin ajan saa varattua netissä tai puhelimitse. Mihin ihmeeseen siinä optikooa muka tarvitaan??! Vähän nyt tolkkua näihin puheisiin.
Tekemään sen näöntarkastuksen silloin kun terkka ei sitä tee. Oisko?
Ei ole mitään syytä kiertää optikon kautta.
Eikä sitä optikkoa tarvita myöskään siihen ajan varaamiseen. Täysin absurdi väite.
Marssitko siis itsekin suoraan silmälääkärille jos epäilet tarvitsevasi lasit? Et. Sä menet ensin optikolle.
Tietenkin. Minulla on ollut lasit kohta 40 vuotta enkä ole ikinä käynyt optikon näöntarkastuksessa.
Lapset ohjattu kouluterkalta silmälääkäriin. Ei optikolle.
Aivan, kouluterkalta. Mutta jos ei ole kouluterkan tutkimusta tehty nyt, tekee sen optikko. Ymmärrätkö itsekään mitä sä selität?
Kouluterkan kuuluu se tehdä. Optikko ei liity edelleenkään asiaan mitenkään.
Ei kuulu, vain ekalla, viidennellä ja kahdeksannella luokalla se on pakollinen.
Jos haluaa ilmaisen tarkastuksen, odottaa sinne 5. Lk:lle. Jos ei halua odottaa, käy yksityisellä ja maksaa itse ja pääsee heti jonon ohi.
Vierailija kirjoitti:
E-taulu on ihan onnettoman epätarkka näöntutkimuksen väline. Jos lapsi ei siinä näe, ohjataan optikolle tai silmälääkärille tarkempaan arvioon. Jos lapsi näkeekin, ohjataan silti optikolle tai silmälääkärille tarkempaan arvioon, koska jotain vikaahan on näössä oltava, jos ei näe taululle kuten muut. Ihan turha siis kiertää th:n kautta.
Optikon tarkastukset on halpoja ja näöntarkkuuksien suhteen perusteellisempia kuin silmälääkärin tarkastukset. Optikko osaa kyllä kertoa, jos silmälääkäriä tarvitaan.
Kirjoittamasi pätee aikuisiin, ei peruskouluikäisiin lapsiin. Koulu antaa lähetteen silmälääkärille ja ne ilmaiset lasitkin saa vain tietystä paikasta, jonne kunta on tehnyt sopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkalla on käytössääm vain se "E-taulu". Ei sillä pysty kunnolla näköä tarkastamaan. Optikko on näkökyvyn asiantuntija ja hänellä on oikeus määrätä silmälasit, joten miksi et menisi optikolle?
Koska näössä ei välttämättä ole vikaa, vaan lapsi istuu ehkä liian kaukana tai open tekstit liian pieniä. Toiseksi, koska kyseessä on alaikäinen ja nämä kuuluu yleensä julkisen terveydenhuollon piiriin näköasioissa.
Kolmanneksi, koska meidän paikkakunnalla ei edes ole optikkoa, pitää mennä lähikaupunkiin, ja näöntarkastus on yleensä ilmainen vain lasien ostajalle.Ap
Hienoa, että sinua kiinnostaa noinkin paljon lapsesi näkö.
Nimenomaan kiinnostaa. Minusta optikkoliike ei ole ensisijainen paikka kun alaikäisen näköä tutkitaan. Ennen ainakin menty silmälääkärin kautta.
Ap
Siellä optikkoliikkeessä se silmälääkärinkin vastaanotto on.
Ei kouluterveydenhuolto lähetä lapsia yksityisen optikkoliikkeen silmälääkärille. Ne kuuluu julkiselle.
Nimenomaan antavat maksusitoumuksen ja lähetteen yksityiselle silmälääkärille, jonka kanssa kunnalla on sopimus.
Ei julkisen sektorin silmälääkäreillä ole aikaa tehdä perus-tarkistuksia, he hoitavat silmäsairauksia.
Optikot ei saa määrätä laseja alle 8-vuotiaille, ainakaan ilman silmälääkärin konsultointia.
Esim. Essotella on sopimus Specsaversin kanssa silmälääkäri-kuvioista.
Mä käytin lapseni optikolla, joka totesi että laseille olisi tarvetta, mutta lääkärillä pitää käydä, varasin ajan ja ilmoitin asiasta terkkarille ja sain lähetteen, jonka kanssa mentiin sitten varatulla ajalla lääkärille
Tämä. Eli ap. tapauksessa lienee koulun terkkari siirretty koronanhoitoon, testien ottamiseen ja rokotuksiin jne. Ja optikko on se henkilö, joka pystyy määrittelemään tarvitaanko silmälaseja vai ei. Jos tarvetta, asia lähdetään viemään eteenpäin ja näin vältetään kuormittamasta tarpeettomasti terv.hoitoa.
Ainakin meidän kunnassa, koulun terkkari on koko ajan ollut koronatesteissä ja rokotuksissa. Nyt annetaan 4. koronarokotuksia ja influenssarokotuksia.
Samat henkilöt joutuvat hoitamaan koronaan liittyvät asiat, kun koronaa varten ei ole voitu palkata lisähenkilökuntaa, kun sitä ei ole saatavalla ja terv.hoito on koronan vuoksi kuormittunut.
Sama myös neuvolapalveluissa, labrakokeissa jne.
Itse en päässyt labratestiin, vaan pyydettiin siirtämään vuodella, kun edelliset arvot hyvät ja joudun vuosittain käymään labrassa, lääkkeiden takia.
Ja nyt tarvitaan kaikilta joustavuutta, jos ei ole hengen hätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää aloittaja joku trolli? Viiden sivun verran sanottu että varaa itse aika silmälääkärille. Edelleen jankuttaa, että pitäisi päästä julkiselle puolelle erikoissairaanhoitoon, vaikka siellä hoidetaan vain silmäsairauksia :D Uskomatonta.
Taidat olla itse se trolli. Lapselle tosiaan annetaan lähete sieltä koulusta silmälääkärille. Ei tarvitse itse hakeutua jonkun satunnaisen optikkoliikkeen silmälääkärille.
Ei se ole mikään pyydän niin saan-asia.
Vierailija kirjoitti:
Itse kun en nähnyt enää taululle koulussa, niin en kyllä millekään terkalle mennyt, vaan optikolle. Silmälasit sain.
Ikäsi silloin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää aloittaja joku trolli? Viiden sivun verran sanottu että varaa itse aika silmälääkärille. Edelleen jankuttaa, että pitäisi päästä julkiselle puolelle erikoissairaanhoitoon, vaikka siellä hoidetaan vain silmäsairauksia :D Uskomatonta.
Taidat olla itse se trolli. Lapselle tosiaan annetaan lähete sieltä koulusta silmälääkärille. Ei tarvitse itse hakeutua jonkun satunnaisen optikkoliikkeen silmälääkärille.
Sitten odottaa sitä 5 lk tarkastusta? Itse en odottaisi montaa kuukautta vaan varaisin yksityisen silmälääkärin. En säästäisi ja veisi optikolle vaan maksaisin sen pari sataa ja kävisin yksityisellä silmälääkärillä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi sai kouluterkalta lähetteen silmälääkärille ja sieltä lausunnon kanssa mentiin silmälasikauppaan. Ekaluokkalainen sai tuolta ilmaiset silmälasit.
Meillä mentiin ihan itse optikolle, joka määräsi silmälääkärille ja samantien kertoi, että ekaluokkalaiset saavat tässä kaupungissa lasit maksutta. Eli lopputulos oli ihan sama, joskin nopeampi, koska koulun kautta silmälääkäriin pääsi 3 kuukaudessa, optikon kautta 2 päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se itse asiassa on. Jos on tarve, niin laki määrää että se lähete kuuluu saada.
Ap nyt menee sen lapsensa kanssa sinne optikolle ja sillä selvä. Voit toki odotella kouluterkan tarkastustakin, mutta se on sit sun oma päätöksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se itse asiassa on. Jos on tarve, niin laki määrää että se lähete kuuluu saada.
Mutta kukaan ei ole sitä tarvetta nyt todennut. 🤷 Terkkari ei voi tarjota nyt ylimääräistä näkötestiä apn lapselle vaan ohjaa optikolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten odottaa sitä 5 lk tarkastusta? Itse en odottaisi montaa kuukautta vaan varaisin yksityisen silmälääkärin. En säästäisi ja veisi optikolle vaan maksaisin sen pari sataa ja kävisin yksityisellä silmälääkärillä.
Tuon ikäisen voi aivan huoletta viedä optikolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi sai kouluterkalta lähetteen silmälääkärille ja sieltä lausunnon kanssa mentiin silmälasikauppaan. Ekaluokkalainen sai tuolta ilmaiset silmälasit.
Meillä mentiin ihan itse optikolle, joka määräsi silmälääkärille ja samantien kertoi, että ekaluokkalaiset saavat tässä kaupungissa lasit maksutta. Eli lopputulos oli ihan sama, joskin nopeampi, koska koulun kautta silmälääkäriin pääsi 3 kuukaudessa, optikon kautta 2 päivässä.
Satuitteko sattumalta sinne optikolle, jolla kunnan kanssa sopimus?
Yleensä kunta käyttää vain tiettyä paikkaa. Ei voi silmälääkäriä valita mistä tahansa.
Vai maksoitteko itse? Se on toki eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkalla on käytössääm vain se "E-taulu". Ei sillä pysty kunnolla näköä tarkastamaan. Optikko on näkökyvyn asiantuntija ja hänellä on oikeus määrätä silmälasit, joten miksi et menisi optikolle?
Koska näössä ei välttämättä ole vikaa, vaan lapsi istuu ehkä liian kaukana tai open tekstit liian pieniä. Toiseksi, koska kyseessä on alaikäinen ja nämä kuuluu yleensä julkisen terveydenhuollon piiriin näköasioissa.
Kolmanneksi, koska meidän paikkakunnalla ei edes ole optikkoa, pitää mennä lähikaupunkiin, ja näöntarkastus on yleensä ilmainen vain lasien ostajalle.Ap
Nyt kuulostaa siltä, että ehkiä ja jossitteluja on hieman liikaa, lapsi voi toki kokeilla istua lähempänä taulua, pyytää paikan vaihtoa syystä ettei näe taululle kunnolla, jos on ns vakipaikat istua joka luokkahuoneessa ja joka paikka "liian kaukana" taulusta.
Opettajan tekstin en usko olevan syynä, ihan hirveästi ei edes liitutauluille mitään tekstejä enää tehdä, paitsi alkuopetusikäisillä (1-2lk) enemmän.
Suosittelisin nyt kokeilemaan tuota lähempänä taulua istumista ja varaamaan myös sen näöntarkastusajan, joko silmälääkärille tai optikolle (ei se maksa kuin n.20€) josta sitten eteenpäin jos tarvis (siihen saa sitten sen lähetteen koulusta, jos todettu tarve ja 1.läheteoikeus käyttämättä).
Tässä vaiheessa kulut vielä pieniä, toisin kuin sitten jos/kun silmälasien tarve tulee ja tarkastuksissa käytävä kasvuiässä vähintään joka 2.vuosi+uusien laseien hankkiminen säännöllisesti. Näkö ja kyky ja linssien vahvuus tulisi muuttumaan usein, koska silmälihas ja näkökyky muuttuu kasvuiässä usein.T. Kahden nuoren aikuisen äiti
Peruskouluikäisen näöntarkastus ja silmälääkäriasiat kuuluu hoitua julkisella puolella. Th ei voi käskeä hakeutumaan yksityiselle, kyse on lakisääteisestä asiasta.
Sanoinko jossain, että th voisi "käskeä" hakeutumaan yksityiselle? En. Sanoinko jossain, että ei olisi lakisääteinen asia, siis se 1 lähetteen saaminen peruskoulun puolella, silmälääkäri ole? En, päinvastoin!
Sen 1 lähetteen lapsi saa nimenomaan peruskoulun th:lta, mutta ne asiat hoidetaan ns terveystarkastuksien yhteydessä. Ja ap lapsella ollut sellainen viimevuonna jolloin asia ei ilm ole tullut puheeksi tai sitten näkö on heikentynyt sen jälkeen siinä määrin, että lapsi "vasta" nyt alkanut puhumaan ettei näe kunnolla.
Ap on siis kaksi vaihtoehtoa, odottaa seur kouluterveydenhuollon tarjoamaa tarkastusta lapsensa kanssa, lähetettä sieltä suoraan silmäkääkärille TAI varata itse aika silmälasiliikkeeseen optikolle, n.20€, joka sitten toteaa liian heikon näön ja suosittelee silmälääkäri käyntiä ja sen tutkimuksen jälkeen silmälasiostoksille.T. Kahden nuoren aikuisen äiti
Terveystarkastus kuuluu olla peruskoulussa joka vuosi, ei vain joka toinen.
Kunnat rikkovat lakia tässä.
Mun lapsilla ei ole ollut edes joka toinen vuosi.
Eli sinusta on ok. jättää muut kiireelliset potilaat hoitamatta esim. vanhusten ja riskiryhmäläistem koronarokotukset temättä tai testit, kunhan koululaiset saavat terv.tarkastuksen, ettei rikottaisi lakia.
Laki ei velvoita antamaan riskiryhmäläisille esim koronarokotetta, mutta koronaan sairastaminen voi viedä hengen, mutta sehän ei ole niin tärkeää, kunhan koululaiset saavat vuositarkastuksen. Vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kukaan ei ole sitä tarvetta nyt todennut. 🤷 Terkkari ei voi tarjota nyt ylimääräistä näkötestiä apn lapselle vaan ohjaa optikolle.
Jos on 1,5 vuotta edellisestä näkötestistä niin th:n kuuluu se tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satuitteko sattumalta sinne optikolle, jolla kunnan kanssa sopimus?
Yleensä kunta käyttää vain tiettyä paikkaa. Ei voi silmälääkäriä valita mistä tahansa.
Vai maksoitteko itse? Se on toki eri juttu.
Suurinosa tarjoaa ilmaiset lasit ekaluokkalaisille ihan ilman sopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on 1,5 vuotta edellisestä näkötestistä niin th:n kuuluu se tarjota.
Ei kuulu.
Julkinen on niin tukossa, että en yhtään ihmettele miksi terkka suositteli suoraan optikolle menoa. Jos lapselle saadaan julkiselle silmälääkäriaika 6kk päästä ja optikon kautta itse maksamalla saa samalle tai seuraavalle viikolle niin kummankoha mieluummin ottaisi? Valitettavasti joudutaan adhd-tutkimuksiinkiin suosittelemaan menemään yksityiselle kun koulupsykologille ja neurolle on jopa vuoden jonotusajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kuulostaa siltä, että ehkiä ja jossitteluja on hieman liikaa, lapsi voi toki kokeilla istua lähempänä taulua, pyytää paikan vaihtoa syystä ettei näe taululle kunnolla, jos on ns vakipaikat istua joka luokkahuoneessa ja joka paikka "liian kaukana" taulusta.
Opettajan tekstin en usko olevan syynä, ihan hirveästi ei edes liitutauluille mitään tekstejä enää tehdä, paitsi alkuopetusikäisillä (1-2lk) enemmän.
Suosittelisin nyt kokeilemaan tuota lähempänä taulua istumista ja varaamaan myös sen näöntarkastusajan, joko silmälääkärille tai optikolle (ei se maksa kuin n.20€) josta sitten eteenpäin jos tarvis (siihen saa sitten sen lähetteen koulusta, jos todettu tarve ja 1.läheteoikeus käyttämättä).
Tässä vaiheessa kulut vielä pieniä, toisin kuin sitten jos/kun silmälasien tarve tulee ja tarkastuksissa käytävä kasvuiässä vähintään joka 2.vuosi+uusien laseien hankkiminen säännöllisesti. Näkö ja kyky ja linssien vahvuus tulisi muuttumaan usein, koska silmälihas ja näkökyky muuttuu kasvuiässä usein.T. Kahden nuoren aikuisen äiti
Peruskouluikäisen näöntarkastus ja silmälääkäriasiat kuuluu hoitua julkisella puolella. Th ei voi käskeä hakeutumaan yksityiselle, kyse on lakisääteisestä asiasta.
Sanoinko jossain, että th voisi "käskeä" hakeutumaan yksityiselle? En. Sanoinko jossain, että ei olisi lakisääteinen asia, siis se 1 lähetteen saaminen peruskoulun puolella, silmälääkäri ole? En, päinvastoin!
Sen 1 lähetteen lapsi saa nimenomaan peruskoulun th:lta, mutta ne asiat hoidetaan ns terveystarkastuksien yhteydessä. Ja ap lapsella ollut sellainen viimevuonna jolloin asia ei ilm ole tullut puheeksi tai sitten näkö on heikentynyt sen jälkeen siinä määrin, että lapsi "vasta" nyt alkanut puhumaan ettei näe kunnolla.
Ap on siis kaksi vaihtoehtoa, odottaa seur kouluterveydenhuollon tarjoamaa tarkastusta lapsensa kanssa, lähetettä sieltä suoraan silmäkääkärille TAI varata itse aika silmälasiliikkeeseen optikolle, n.20€, joka sitten toteaa liian heikon näön ja suosittelee silmälääkäri käyntiä ja sen tutkimuksen jälkeen silmälasiostoksille.T. Kahden nuoren aikuisen äiti
Terveystarkastus kuuluu olla peruskoulussa joka vuosi, ei vain joka toinen.
Kunnat rikkovat lakia tässä.
Mun lapsilla ei ole ollut edes joka toinen vuosi.
Eli sinusta on ok. jättää muut kiireelliset potilaat hoitamatta esim. vanhusten ja riskiryhmäläistem koronarokotukset temättä tai testit, kunhan koululaiset saavat terv.tarkastuksen, ettei rikottaisi lakia.
Laki ei velvoita antamaan riskiryhmäläisille esim koronarokotetta, mutta koronaan sairastaminen voi viedä hengen, mutta sehän ei ole niin tärkeää, kunhan koululaiset saavat vuositarkastuksen. Vai?
Entä ne kaikki, vakavatkin sairaudet, jotka koululaisilta jää toteamatta?
Mitäs lapsista, kunhan vanhukset saa rokotuksensa?