Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysyin koulun terveydenhoitajalta, voisiko lapsen näön tarkistaa (on valittanut ettei aina näe taululle), tämä käski mennä optikolle

Vierailija
18.09.2022 |

Eikö terkka enää nykyään tarkista koululaisen näöntarkkuutta?

Ennen se oli ihan perusjuttuja.

Kommentit (255)

Vierailija
101/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terkalla on käytössääm vain se "E-taulu". Ei sillä pysty kunnolla näköä tarkastamaan. Optikko on näkökyvyn asiantuntija ja hänellä on oikeus määrätä silmälasit, joten miksi et menisi optikolle?

Koska näössä ei välttämättä ole vikaa, vaan lapsi istuu ehkä liian kaukana tai open tekstit liian pieniä. Toiseksi, koska kyseessä on alaikäinen ja nämä kuuluu yleensä julkisen terveydenhuollon piiriin näköasioissa.

Kolmanneksi, koska meidän paikkakunnalla ei edes ole optikkoa, pitää mennä lähikaupunkiin, ja näöntarkastus on yleensä ilmainen vain lasien ostajalle.

Ap

Vai istuu lapsi liian kaukana ja open teksti liian pientä😂 kyllä se muksu tarvii silmälasit eli mars optikolle! Jos nuo väitteet olisi totta, niin näkövaikeuksia olisi koko luokalla.

Itse en tajunnut yläasteella näköni huonontumista vaan mietin ihan noita samoja syitä (istuin liian kaukana tms.) Noh, äiti onneksi kiikutti minut optikolle ja sain silmälasit joiden vahvuus oli jo -2 eli todellakin tarvitsin lasit.

Optikko ei saa määrätä silmälaseja lapsille.

Valetta koko tarinasi.

Ei todellakaan ole valetta! Olin kasilla ysärin lopulla ja silloin sain ekat silmälasit ja ihan optikon kautta vain. Miksi mä tämmöstä valehtelisin? Voi olla, että nykyään silmälääkäri kautta, en tiedä kun ei omia lapsia ole joille pitäisi laseja hommata🤷 mut missasit nyt koko pointin. Jos lapsi valittaa, ettei näe taululle niin silloin se on tutkittava. Ja pelkkä terkka ei siinä asiassa auta yhtään mitään!

Miksi sinä tulet tänne täysin pihalla ja vänkytät viime vuosituhannen muistojasi?

Terve vaan AP, kiva kun vastaat suoraan minulle! Kirjoitin omasta kokemuksesta joka ihan samanlainen kuin sinulla eli syytät istumista liian kaukana taulusta tms. paskaa. Ja mulla lopputuloksena oli silmälasit jonka jälkeen ei tarvinnut enää miettiä missä kohtaa luokkaa voin istua.

Sun tulee nyt viedä lapsi tutkimuksiin eikä vänistä terkasta. Mitä kauemmin vatuloit sen kauemmin sun lapsi kärsii huonosta näöstä. On siinä taas oikein lasta siunattu hyvällä äidillä 😁

Vierailija
102/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli lapsi edellisen kerran kouluterkan tarkastuksessa ekaluokan tammikuussa. Ehkä vielä joskus pääsee uudelleenkin. Nyt kolmannella.

T: turkulainen

jos oot huolissasi niin vie lääkärille

En ole onneksi lainkaan huolissani, kommentti liittyi lähinnä siihen, että terkkareilla ei ole aikaa edes lakisääteisiin vuosittaisiin tarkastuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terkalla on käytössääm vain se "E-taulu". Ei sillä pysty kunnolla näköä tarkastamaan. Optikko on näkökyvyn asiantuntija ja hänellä on oikeus määrätä silmälasit, joten miksi et menisi optikolle?

Koska näössä ei välttämättä ole vikaa, vaan lapsi istuu ehkä liian kaukana tai open tekstit liian pieniä. Toiseksi, koska kyseessä on alaikäinen ja nämä kuuluu yleensä julkisen terveydenhuollon piiriin näköasioissa.

Kolmanneksi, koska meidän paikkakunnalla ei edes ole optikkoa, pitää mennä lähikaupunkiin, ja näöntarkastus on yleensä ilmainen vain lasien ostajalle.

Ap

Etkö voi tehdä saman testin itse ja kotona?

Eihän terkkarilla ole kuin se E-lappu, jonka voi tulostaa netistä.

Optikkolla ja silmälääkärillä on koneet ja laitteet käytössä ja ovat erkoistukeet silmäsairauksiin ja näkäkykyyn. Optikolla näöntarkastus lienee kaikille maksuton.

Eikä silmälääkärikään kallis ole, kun Kela maksaa siitä osan.

Vierailija
104/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt vähän itsekin.

Mieti mitä?

Meidän isommilta lapsilta on näkö tarkistettu koulussa. Mitä pitäisi siis miettiä?

Ap

Tavallinen koulun terkka ei anna reseptiä silmälaseihin!

Jos olis mun lapsi, varaisin ajan silmälääkärille, joka tutkisi silmistä näön lisäksi myös silmien terveyden, sillä kaikki näköongelmat eivät aina ratkea silmälaseilla, useimmat kyllä. Siinä lääkärin tutkimuksessa sekin selviää.

Koulun kuuluu antaa se lähete silmälääkärille.

Se lähete on kuule se että varaat itse ajan silmälasiliikkeen silmäläärille. Edelleenkään tämä asia ei kuulu erikoissairaanhoidolle!

Ei, peruskoulumme yksi "etu" on juurikin se, että jokainen lapsi jolla virallisessa koulun terveystarkastuksessa todetaan heikentynyt näkö, saa siltä koulun terkalta lähetteen silmälääkärille, optikkoliikkeen yhteydessä olevalle (kukin kunta tehnyt sopimukset valitsemansa putiikin kanssa johon peruskouluikäinen ohjataan) ei kuntapuolen erik.sairaanhoitoon.

Ja tämä käynti on perheelle tuolloin maksuton, tuolla koulun th:n lähetteellä.

Ja sieltä kun astelee ulos niin on joko silmälasiresepti kourassa ja lasitilaus tarve tehdä tai sitten ei. Ja sen asiakas maksaa itse, kuten jatkossakin kaikki laseihinsa ja silmiinsä liittyvät jutut.

T. Kahden nuoren aikuisen äiti

Vierailija
105/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt vähän itsekin.

Mieti mitä?

Meidän isommilta lapsilta on näkö tarkistettu koulussa. Mitä pitäisi siis miettiä?

Ap

Jos olis mun lapsi, varaisin ajan silmälääkärille, joka tutkisi silmistä näön lisäksi myös silmien terveyden, sillä kaikki näköongelmat eivät aina ratkea silmälaseilla, useimmat kyllä. Siinä lääkärin tutkimuksessa sekin selviää.

Se lähete on kuule se että varaat itse ajan silmälasiliikkeen silmäläärille. Edelleenkään tämä asia ei kuulu erikoissairaanhoidolle!

Koululaisen terveys kuuluu kouluterveydenhuollolle.

Ja tuon silmälasiliikkeen voit tunkea pyllyysi.

Voisitko vähän avata, että miten sinä itse ajattelet, että tämä polku menee? Lapsi menee terveydenhoitjaalle ja siitä sitten minne? Silmäpoliklinikalleko? Ja valtio kustantaa kakkulat? Se ei vaan mene niin :D

Kunta kustantaa kaikille peruskouluikäisille sekä silmälääkärin ETTÄ ekat lasit. Niin se kuule vaan menee :D

Vierailija
106/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Optikkolla ja silmälääkärillä on koneet ja laitteet käytössä ja ovat erkoistukeet silmäsairauksiin ja näkäkykyyn. Optikolla näöntarkastus lienee kaikille maksuton.

Miksi haluat maksaa itse asiat jotka kuuluu kouluterveydenhuollolle? Vietkö lapset yksityiselle hammaslääkärillekin pienestä pitäen?

Vierailija
107/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Nyt kuulostaa siltä, että ehkiä ja jossitteluja on hieman liikaa, lapsi voi toki kokeilla istua lähempänä taulua, pyytää paikan vaihtoa syystä ettei näe taululle kunnolla, jos on ns vakipaikat istua joka luokkahuoneessa ja joka paikka "liian kaukana" taulusta.

Opettajan tekstin en usko olevan syynä, ihan hirveästi ei edes liitutauluille mitään tekstejä enää tehdä, paitsi alkuopetusikäisillä (1-2lk) enemmän.

Suosittelisin nyt kokeilemaan tuota lähempänä taulua istumista ja varaamaan myös sen näöntarkastusajan, joko silmälääkärille tai optikolle (ei se maksa kuin n.20€) josta sitten eteenpäin jos tarvis (siihen saa sitten sen lähetteen koulusta, jos todettu tarve ja 1.läheteoikeus käyttämättä).

Tässä vaiheessa kulut vielä pieniä, toisin kuin sitten jos/kun silmälasien tarve tulee ja tarkastuksissa käytävä kasvuiässä vähintään joka 2.vuosi+uusien laseien hankkiminen säännöllisesti. Näkö ja kyky ja linssien vahvuus tulisi muuttumaan usein, koska silmälihas ja näkökyky muuttuu kasvuiässä usein.

Peruskouluikäisen näöntarkastus ja silmälääkäriasiat kuuluu hoitua julkisella puolella. Th ei voi käskeä hakeutumaan yksityiselle, kyse on lakisääteisestä asiasta.

Sanoinko jossain, että th voisi "käskeä" hakeutumaan yksityiselle? En. Sanoinko jossain, että ei olisi lakisääteinen asia, siis se 1 lähetteen saaminen peruskoulun puolella, silmälääkäri ole? En, päinvastoin!

Sen 1 lähetteen lapsi saa nimenomaan peruskoulun th:lta, mutta ne asiat hoidetaan ns terveystarkastuksien yhteydessä. Ja ap lapsella ollut sellainen viimevuonna jolloin asia ei ilm ole tullut puheeksi tai sitten näkö on heikentynyt sen jälkeen siinä määrin, että lapsi "vasta" nyt alkanut puhumaan ettei näe kunnolla.

Ap on siis kaksi vaihtoehtoa, odottaa seur kouluterveydenhuollon tarjoamaa tarkastusta lapsensa kanssa, lähetettä sieltä suoraan silmäkääkärille TAI varata itse aika silmälasiliikkeeseen optikolle, n.20€, joka sitten toteaa liian heikon näön ja suosittelee silmälääkäri käyntiä ja sen tutkimuksen jälkeen silmälasiostoksille.

Lähetteen silmälääkärille saa koulun terveydenhoitajalta, ei mitään järkeä hakea joltain maksulliselta optikolta. Nuo jutut kuuluu peruskouluikäisen kouluterveydenhuoltoon.

Jos haluaa ilmaista, sitten on jonotettava omaa vuoroaan, joka saattaa olla lukuvuoden viimeinen aika.

Vierailija
108/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt vähän itsekin.

Mieti mitä?

Ap

Voisitko vähän avata, että miten sinä itse ajattelet, että tämä polku menee? Lapsi menee terveydenhoitjaalle ja siitä sitten minne? Silmäpoliklinikalleko? Ja valtio kustantaa kakkulat? Se ei vaan mene niin :D

Kouluterkalle ja silmälääkäriin ja sen jälkeen sinne silmälasiliikkeeseen jos tarvitsee lasit.

Optikko ei niitä lapsille voi määrätä joten se kiemura on täysin turha.

Ekan silmälääkärin sai täällä ilmaiseksi.

T kolmen rillipään äiti

Ja se silmälääkärikö ne vahvuudet määritteli?

Vierailija
109/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa on kouluterveydenhoitajat olleet viimeiset pari vuotta Koronan jäljityksessä ja koronarokottamassa.

Koululaisten määräaikaiset terveystarkastukset ovat jääneet tekemättä siis.

Nyt aloitin 1kl ja 5lk terveystarkastukset. Seuraavaksi tarkastan 4kl, 3kl ja lopuksi 2kl oppilaat.

Eli kiirettä on pitänyt, ajanvaukset ovat täyttyneet jo loppuvuoteen saakka ja näiden päivittäisten määräaikaistarkastuksien rinnalla on vielä ns akuutit tapaukset.

Monet vanhemmat laittavat viestiä, soittavat tai tulevat käymään kouluth luona juurikin pyytävät tarkastamaan näön, kuulon tai ryhdin.

Otan näitä listoilleni ns ylimääräisinä esim ruokatauolla ja teen siinä samalla kyseisen vuoden terveystarkastuksen.

Kaiken tämän työn päälle tulee vielä koulusta opettajilta pyyntöjä, on oppilashuoltoa jne.

Työpäiväni ovat kiireisiä ja työn täyttämiä, joten ymmärrän kollegan kehotuksen mennä lapsen kanssa optikolle. Vapaat ajat menevät pitkälle ja jos on näön kanssa ongelmaa, on parempi saada apua nopeasti.

Kouluth kautta saatu lähete silmälääkäreille on ilmainen ja samoin ensimmäiset silmälasit ovat ilmaiset, mutta en kyllä näitä jäisi kärkkymään jos kyseessä on lapsi jolla epäillään heikkoa näköä.

Vierailija
110/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi? Nelosluokalla ei ole tarkastusta ainakaan täällä. Eli terkan pitäisi ne silmät katsoa ja laittaa koululääkärille asiasta viestiä joka sitten laittaa lähetteen silmäpoliklinikalle. Jos siis näössä jotain vikaa on. Eka kerta silmälääkärillä ja tutkitaan kunnolla. Jatkossa joudut sitten varaamaan itse optikot ja maksamaan ne lasit itse.

Vierailija
111/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vai istuu lapsi liian kaukana ja open teksti liian pientä😂 kyllä se muksu tarvii silmälasit eli mars optikolle! Jos nuo väitteet olisi totta, niin näkövaikeuksia olisi koko luokalla.

Itse en tajunnut yläasteella näköni huonontumista vaan mietin ihan noita samoja syitä (istuin liian kaukana tms.) Noh, äiti onneksi kiikutti minut optikolle ja sain silmälasit joiden vahvuus oli jo -2 eli todellakin tarvitsin lasit.

Optikko ei saa määrätä silmälaseja lapsille.

Valetta koko tarinasi.

Ei todellakaan ole valetta! Olin kasilla ysärin lopulla ja silloin sain ekat silmälasit ja ihan optikon kautta vain. Miksi mä tämmöstä valehtelisin? Voi olla, että nykyään silmälääkäri kautta, en tiedä kun ei omia lapsia ole joille pitäisi laseja hommata🤷 mut missasit nyt koko pointin. Jos lapsi valittaa, ettei näe taululle niin silloin se on tutkittava. Ja pelkkä terkka ei siinä asiassa auta yhtään mitään!

Miksi sinä tulet tänne täysin pihalla ja vänkytät viime vuosituhannen muistojasi?

Terve vaan AP, kiva kun vastaat suoraan minulle! Kirjoitin omasta kokemuksesta joka ihan samanlainen kuin sinulla eli syytät istumista liian kaukana taulusta tms. paskaa. Ja mulla lopputuloksena oli silmälasit jonka jälkeen ei tarvinnut enää miettiä missä kohtaa luokkaa voin istua.

Sun tulee nyt viedä lapsi tutkimuksiin eikä vänistä terkasta. Mitä kauemmin vatuloit sen kauemmin sun lapsi kärsii huonosta näöstä. On siinä taas oikein lasta siunattu hyvällä äidillä 😁

En kirjoittanut tuota kommenttia, josta minua syytät. Mutta kiitos kovasti panoksestasi keskusteluun.

Ap

Vierailija
112/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluterveydenhuolto on kaaoksessa.

Aivan samanlaisessa kaaoksessa kuin koko muukin terveydenhuolto. Jopa labroista hoitajat loppu, kertaakaan ei ole viimeisen 3kk:n aikana varaamani labra-aika pitänyt, vaan vastassa on aina ollut 30min-1,5h jono.

Ja valtio se vaan syytää rahaa kaikkialle muualle kuin olennaisimpaan, voi että suututtaa!

No täällä saa ajan heti ja  olen joka kerta ollut ainoa paikalla,ei mitään jonoaEi joka puolella ole mitään ruuhkia.

Vierailija
113/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien lapsen terveys ja näkö on ollut koulun vastuulla tai koulun terkkarin?

Kyllä se on lapsen huoltajan, näin on ollut aina.

Vierailija
114/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi haluat maksaa itse asiat jotka kuuluu kouluterveydenhuollolle? Vietkö lapset yksityiselle hammaslääkärillekin pienestä pitäen?

Sillä tavalla pääsee jonon ohi eikä tarvitse odottaa viikkoja tai kuukausia. Jos lapsi on kipeä, vien yksityiselle ja maksan, mutta emme istu 10 tuntia päivystyksessä. Jonottamalla saisi ilmaista. Maksan veroja, mutta en ala jonottaa sairaan lapsen kanssa vaan maksan, että saadaan hoitoa yksityiseltä nopeasti.

Vierailija
115/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt vähän itsekin.

Mieti mitä?

Ap

Ei, peruskoulumme yksi "etu" on juurikin se, että jokainen lapsi jolla virallisessa koulun terveystarkastuksessa todetaan heikentynyt näkö, saa siltä koulun terkalta lähetteen silmälääkärille, optikkoliikkeen yhteydessä olevalle (kukin kunta tehnyt sopimukset valitsemansa putiikin kanssa johon peruskouluikäinen ohjataan) ei kuntapuolen erik.sairaanhoitoon.

Ja sieltä kun astelee ulos niin on joko silmälasiresepti kourassa ja lasitilaus tarve tehdä tai sitten ei. Ja sen asiakas maksaa itse, kuten jatkossakin kaikki laseihinsa ja silmiinsä liittyvät jutut.

Tässä nyt on vaan se ero, että apn lapsen näön ei ole havaittu olleen heikko tarkastuksessa vaan ap haluaa ylimääräisen näöntarkistuksen.

Vierailija
116/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kunnassa on kouluterveydenhoitajat olleet viimeiset pari vuotta Koronan jäljityksessä ja koronarokottamassa.

Koululaisten määräaikaiset terveystarkastukset ovat jääneet tekemättä siis.

Nyt aloitin 1kl ja 5lk terveystarkastukset. Seuraavaksi tarkastan 4kl, 3kl ja lopuksi 2kl oppilaat.

Eli kiirettä on pitänyt, ajanvaukset ovat täyttyneet jo loppuvuoteen saakka ja näiden päivittäisten määräaikaistarkastuksien rinnalla on vielä ns akuutit tapaukset.

Monet vanhemmat laittavat viestiä, soittavat tai tulevat käymään kouluth luona juurikin pyytävät tarkastamaan näön, kuulon tai ryhdin.

Otan näitä listoilleni ns ylimääräisinä esim ruokatauolla ja teen siinä samalla kyseisen vuoden terveystarkastuksen.

Kaiken tämän työn päälle tulee vielä koulusta opettajilta pyyntöjä, on oppilashuoltoa jne.

Työpäiväni ovat kiireisiä ja työn täyttämiä, joten ymmärrän kollegan kehotuksen mennä lapsen kanssa optikolle. Vapaat ajat menevät pitkälle ja jos on näön kanssa ongelmaa, on parempi saada apua nopeasti.

Kouluth kautta saatu lähete silmälääkäreille on ilmainen ja samoin ensimmäiset silmälasit ovat ilmaiset, mutta en kyllä näitä jäisi kärkkymään jos kyseessä on lapsi jolla epäillään heikkoa näköä.

Et voi kouluterkkarina antaa tuollaista ohjetta, että maksa itse lapsesi lääkäri ja lasit. Poliittisella päätöksellä on määrätty että nuo on kouluikäiselle ilmaiset.

Vierailija
117/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt vähän itsekin.

Mieti mitä?

Ap

Tässä nyt on vaan se ero, että apn lapsen näön ei ole havaittu olleen heikko tarkastuksessa vaan ap haluaa ylimääräisen näöntarkistuksen.

Näkö kuuluisi tarkistaa joka vuosi. Nyt se on jäänyt kerran välistä, ilmeisesti koronakiireiden vuoksi.

Vierailija
118/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ap ei ole valmis maksamaan mistään mikä liittyy lapsen näköön?? 

Me maksamme sen kouluterveydenhuollon verovaroillamme. Kyllä se silloiin pitäisi myös saada.

kyllähän me maksamme, mutta kuka sen tekee, kun hoitajat ovat lakossa, saikulla tai äitiyslomalla

Vierailija
119/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli lapsi edellisen kerran kouluterkan tarkastuksessa ekaluokan tammikuussa. Ehkä vielä joskus pääsee uudelleenkin. Nyt kolmannella.

T: turkulainen

jos oot huolissasi niin vie lääkärille

En ole onneksi lainkaan huolissani, kommentti liittyi lähinnä siihen, että terkkareilla ei ole aikaa edes lakisääteisiin vuosittaisiin tarkastuksiin.

Hertsileijaa, nyt järki käteen. Nyt on syyskuu ja syyslukukausi on kestänyt kuukauden ja tässä on aikaa vielä tehdä lakisääteiset vuositarkastukset.

Ja luulisi aikuisen tavuavan, kuinka nyt eletään poikkeusaikoja ja kaikki ovat joutuneet joustamaan, kun reilut 2v korona on kuormittanut terveydenhoitoa, joka natisee liitoksistaan.

Uskomatonta, kuinka vanhempi ei halua tehdä mitään lapsensa terveyten eteen.

Vierailija
120/255 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti nyt vähän itsekin.

Mieti mitä?

Ap

Kouluterkalle ja silmälääkäriin ja sen jälkeen sinne silmälasiliikkeeseen jos tarvitsee lasit.

Optikko ei niitä lapsille voi määrätä joten se kiemura on täysin turha.

Ekan silmälääkärin sai täällä ilmaiseksi.

T kolmen rillipään äiti

Ja se silmälääkärikö ne vahvuudet määritteli?

itse käyn aina silmälääkärilla