Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?
Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.
Kommentit (3546)
Kyllä kannattaa miettiä omaa tilannetta - vaikka se olisi miten hankala - suhteessa siihen, mitä tapahtuu Ukrainassa. Todennäköisesti he, joilla oma perhe tai suku on kärsinyt vuosina 1939-1945, osaavat olla nyt valittamatta liikaa. Hatunnosto heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin?
Kyllä niitä kuluja ON OLLUT vara hoitaa tähän asti, mutta tämä nykyinen tilanne on aivan kestämätön. Miten itse reagoisit, jos 600 euron vuokrasi olisikin yht'äkkin 2400 euroa kuukaudessa?
Ainakaan pk-seudulla ei voi asua vuokralla 600 eurolla kuussa, joten hieman todellisuudentajua keskusteluun. Jos et ole erityisen kiintynyt vuokra-asuntoosi, ja se nelinkertaistuu kuukaudessa, niin ei muuta kuin pois vain siitä asunnosta. Jos sama juttu kaikissa asunnoissa, sitten järkevä ihminen sopeuttaa elämäänsä ja toimintaansa vallitseviin olosuhteisiin. Esimerkiksi muuttaa alivuokralaiseksi jonkun sukulaisen tai tutun luokse, tai kerää porukan muita samassa tilanteessa olevia ja vuokraa sen 2 400 euron asunnon jaettavaksi vaikkapa neljän henkilön/perhekunnan kesken. Noin on tehty kautta koko 1900-luvun, varmaankin kasarille asti. Ei yhtään mitään uutta. Tämä on huono argumentti omakotitaloasujalta, joka on hyvin monessa tapauksessa tehnyt ihan itse valintansa asua omakotitalossa. Sitten huudetaan jotain mystistä tahoa kertomaan, mitä nyt pitää tehdä (viittaan AP:n aloitukseen), ja varmasti halutaan sitten yhteiskuntaa apuun myös maksamaan niitä omista valinnoista johtuvia tilanteita, joihin maailman muuttuminen on nyt ihmisen tuonut. Siitä ovat monet ajattelevat ihmiset olleet jo pitkään samaa mieltä, että Suomessa sähkön hinta on ollut jo vuosia aivan liian alhainen. Nyt alkavat sähkönsäästötalkoot, ja niihin osallistumme me kaikki Suomessa, asuinpaikasta ja -muodosta riippumatta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on varaa asua omakotitalossa niin kaippa on varaa hoitaa siihen liittyviä kulujakin?
Kyllä niitä kuluja ON OLLUT vara hoitaa tähän asti, mutta tämä nykyinen tilanne on aivan kestämätön. Miten itse reagoisit, jos 600 euron vuokrasi olisikin yht'äkkin 2400 euroa kuukaudessa?
Ohis,
Rehellisesti täytyy kyllä sanoa, että usein oma vs. vuoralla asuminen ketjuissa okt-asuvat ovat keulineet sillä että 'vuokraa halvemmalla asuu omassa x neliön talo ja x kokoinen piha'.
Noissa ketjuissa moni on koittanut tuoda esiin näkökulmaa, että joissakin (juuri tämän kaltaisissa) tilanteissa vuokralla asumisessa on myös hyvät puolensa.
Kyllä: vuokra voi pompata, muttaa asunnosta pääsee ennen korotusta muuttamaan pois (korotus pitää ilmoittaa ns.. hyvissä ajoin) ja useimmilla on myös ns. 'joustonvaraa' (muuttaa pienempään/edullisempaan, toiselle paikkakunnalle jne.) vs. oma mikä pitää myydä pois, mihin yleensä (nykysein kaltaisissa) tilanteissa voikin mennä pitkään/kukaan ei osta.
Tämä! "okt-asuvat ovat keulineet"
Tuo kokemus on ilmeisesti monilla tänne kirjoittaneilla. Okt-asuville, jotka täällä valittavat tilannettaan, voi vielä kerran alleviivata seuraavaa elämän perustotuutta: Kaikesta täytyy maksaa. Ennemmin tai myöhemmin. Ja selvää on, että kerrostaloasukeilla (omistus- ja vuokra-) tulee nousemaan vastikkeet/vuokrat ihan samalla tavalla, eikä siitä tarvitse ryhtyä paasaamaan erikseen.
Jos on joskus okt-asuvana huokaissut "onpa ihanaa asua omakotitalossa", nyt tuosta onnen huokaisusta sitten joutuu maksamaan. Ikävää, mutta näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
Rehellisesti täytyy kyllä sanoa, että usein oma vs. vuoralla asuminen ketjuissa okt-asuvat ovat keulineet sillä että 'vuokraa halvemmalla asuu omassa x neliön talo ja x kokoinen piha'.
Noissa ketjuissa moni on koittanut tuoda esiin näkökulmaa, että joissakin (juuri tämän kaltaisissa) tilanteissa vuokralla asumisessa on myös hyvät puolensa.
Kyllä: vuokra voi pompata, muttaa asunnosta pääsee ennen korotusta muuttamaan pois (korotus pitää ilmoittaa ns.. hyvissä ajoin) ja useimmilla on myös ns. 'joustonvaraa' (muuttaa pienempään/edullisempaan, toiselle paikkakunnalle jne.) vs. oma mikä pitää myydä pois, mihin yleensä (nykysein kaltaisissa) tilanteissa voikin mennä pitkään/kukaan ei osta.
Tässä on nyt kyse ihan muusta. Tähän asti meillä on ollut vakaa yhteiskuntarakenne, turvallinen hyvinvointivaltio. Nyt hallitus heitti sen menemän ja rakenteet sortuvat kerralla.
Silti jotkut tyhmimmät keskittyvät vain ilkkymaan toisille.
Luonnollisesti myös vuokrat nousevat. Ja vastikkeet ensi vuoden yhtiökokouksissa.
Suomi on hölmölä, jossa pienituloinenkin luulee että hänellä on oikeus keskituloisen elämään ja se on ikuiseksi ajoiksi ansaittua.
40-luvulla syntynyt sukulaiseni totesi kymmenkunta vuotta sitten, että tilanne muuttui Suomessa huonoksi 70-80-luvuilla kun "tomppelit alkoivat saada liikaa rahaa töistään". Eli että sivistymättömät, kouluja käymättömät tai vain vähän käyneet alkoivat tienata liian hyvin suhteessa älylliseen kapasiteettiinsa ja sitten nämä hankkivat niitä ylisuuria omakotitaloja ja typerimmät vielä rehvastelivat niillä. Itse en tiedä, mitä tuosta pitäisi ajatella, en tiennyt silloinkaan, mutta tuli mieleeni tätä keskustelua lukiessa. Näköjään joku toinenkin lukija on ajatellut samaa. Tästä olisi kiinnostavaa kuulla jonkun yhteiskuntatieteilijän näkemys.
Maksa laskusi tai muuta pois, jos rahat ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen väite ei pidä paikkaansa. Omakotiasujalla on oikeus tukiin jos tulot alittavat hyväksyttäväksi katsottavat asumismenot. Ei siinä rajata jotain tiettyä asumismuotoa muiden ulkopuolelle, eikä muuten oteta lainaa huomioon ollenkaan, sillä jokainen saa ihan itse hoitaa ottamansa lainat. Ei niitä sossu tai kela maksele.
Oikeus tukiin on käytettävissä vain silloin, kun asukkaiden tulot ovat todella pienet, joten niitä omakotitaloissa asuvia, joilla olisi oikeus tukiin, ei ole kovinkaan monia ihmisiä. Yleensä pienituloisimmat ihmiset eivät osta omakotitaloja.
No on meitä vanhuksia aika paljon, jotka olemme ostaneet/rakentaneet talomme ns. hyvinä vuosina, ja laskeneet, että pieni palkka/eläke riittää juuri ja juuri kuluihin. Nyt ei riitäkään. Kun saamme talomme kaupaksi isoilla tappioilla, niin teillä on kohta monta sataa tuhatta uutta elättiä. Onneksi olkoon!
Jos on vuosia asunut mukavasti halvalla omakotitalossa, on elänyt hyvin. Nyt kun talon joutuu myymään tappiolla, mikä tappio se on jos talo on kulunut ja se on käytetty. Ei talot kasva tuottoa kuin kasvukeskuksissa.
Ensin kulutetaan myyntirahat ennen kun saa toimeentulotukia. Pienissä vuokrakämpissä on pienet sähkölaskut ja uudet kodinkoneet.
"Jos on vuosia asunut mukavasti halvalla omakotitalossa, on elänyt hyvin. Nyt kun talon joutuu myymään tappiolla, mikä tappio se on jos talo on kulunut ja se on käytetty." - Tämä on erinomaisesti kiteytetty! Olkaa onnellisia, että olette saaneet vuosia asua mukavasti ja halvalla ja ennen kaikkea elää hyvin! Se, mitä nyt tapahtuu tai jää tapahtumatta, ei ole teidän menneestä hyvästä elämästänne lainkaan pois! Muistakaa, että on niitäkin ihmisiä, onnettomia parkoja, jotka eivät ole koskaan saaneet eivätkä tule koskaan saamaan eläää niin hyvin kuin te! Iloitkaa siitä, että edes joskus on mennyt hyvin. Rauhaa maailmaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan pk-seudulla ei voi asua vuokralla 600 eurolla kuussa, joten hieman todellisuudentajua keskusteluun. Jos et ole erityisen kiintynyt vuokra-asuntoosi, ja se nelinkertaistuu kuukaudessa, niin ei muuta kuin pois vain siitä asunnosta. Jos sama juttu kaikissa asunnoissa, sitten järkevä ihminen sopeuttaa elämäänsä ja toimintaansa vallitseviin olosuhteisiin. Esimerkiksi muuttaa alivuokralaiseksi jonkun sukulaisen tai tutun luokse, tai kerää porukan muita samassa tilanteessa olevia ja vuokraa sen 2 400 euron asunnon jaettavaksi vaikkapa neljän henkilön/perhekunnan kesken. Noin on tehty kautta koko 1900-luvun, varmaankin kasarille asti. Ei yhtään mitään uutta. Tämä on huono argumentti omakotitaloasujalta, joka on hyvin monessa tapauksessa tehnyt ihan itse valintansa asua omakotitalossa. Sitten huudetaan jotain mystistä tahoa kertomaan, mitä nyt pitää tehdä (viittaan AP:n aloitukseen), ja varmasti halutaan sitten yhteiskuntaa apuun myös maksamaan niitä omista valinnoista johtuvia tilanteita, joihin maailman muuttuminen on nyt ihmisen tuonut. Siitä ovat monet ajattelevat ihmiset olleet jo pitkään samaa mieltä, että Suomessa sähkön hinta on ollut jo vuosia aivan liian alhainen. Nyt alkavat sähkönsäästötalkoot, ja niihin osallistumme me kaikki Suomessa, asuinpaikasta ja -muodosta riippumatta!
Paskapuhetta. Espoossa on ihan mukavasti yksiöitä tarjolla vuokralle alle 600 euroa. Alkaen 504 eur. Lähde: oikotie.fi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla välillä ei ole mitää muuta vaihtoehtoa? Olen asunut kohta 10 vuotta velattomassa asunnossa, ja kyllä omat kuluni tulevat nousemaan, MUTTA kun elämässä ei ole sitä ennustettavuutta olen varautunut. Kuten tuolla yllä jo sanoin sille on syynsä miksi sähkönkulutukseni on 1100kwh vuodessa. Olen suhteuttanut menoni tuloihin niin että pärjään jos se elämä ns yllättää. Äläkä jaksa olla niin lapsellinen että seuraavaksi jankutat meistä sossupummeista. Sitäkään ei tällainen töissä käyvä lähihoitaja ei ole.
Ei tällaiseen voi varautua. Jos ihmiset olisivat varautuneet maksamaan 10 kertaisia energialaskuja, talous olisi pysähtynyt.
Kaikki liiketoiminta ruoka- ja päivittäistavarakauppaa lukuunottamatta olisi kuollut aika päivää sitten.
Tämä nähdään pian, kun tällä energiakriisillä saadaan aikaan ennennäkemätön lama, tulevan talven sähkölaskujen hyydyttäessä kaiken muun kulutuksenHistorialla on tapana toistaa itseään. Äärestä harmi, että ihmisten aivoista on poistettu historian oppiminen.
Miten siihen voisi pienillä tuloilla etukäteen varautua, että sähkölasku voi nousta tuhansiin euroihin kuukaudessa. Olisiko pitänyt hakeutua parempipalkkaisiin töihin?
Miten pienituloisen sähkölasku voi nousta tuhansiin euroihin kuussa, jos hän on tunnistanut ne oman elämänsä realiteetit? Siinä on tullut tehtyä matkan varrella aika monta virhe valintaa, jos näin tulee käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta. Espoossa on ihan mukavasti yksiöitä tarjolla vuokralle alle 600 euroa. Alkaen 504 eur. Lähde: oikotie.fi
Puhuin perheellisestä kotitaloudesta, joka vielä tässä hetken aikaa olemassa olevassa maailmassa on asunut suuremmassa asunnossa kuin yksiössä ja joka mahdollisesti on halunnut tietoisesti maksaa suurempaa vuokraa asuakseen Helsingissä hyvien liikenneyhteyksien päässä keskustasta. Jatkossa tulee olemaan tavallista, että perheitä asuu enemmän yksiöissä kuin tähän asti. Tässä tapauksessa paskapuhe ja todellisuuden vaatimus eivät sulje toisiaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä jokainen ihminen joutuu kantamaan vastuunsa ja riskinsä omista valinnoistaan? "Elämä on valintoja" jne. Jokaisessa asiassa on useampi puoli. Esitän tässä pari.
Omakotitaloasujat ovat vuosikymmenien ajan moittineet kerrostaloasujia lähestulkoon epäihmisiksi, "miten voi kukaan asua laatikossa muiden päällä/alla/vieressä", "kyllä omakotitalo on paras asumistapa" jne. On ollut selkeä käsitys siitä, että itse on muita parempi ihminen. En sano, että juuri AP on tehnyt näin, mutta jos on, niin kannattaa katsoa peiliin ja myös omaan sisimpään: onko ollut reilua haukkua muita? Voisiko ajatella, että karma/universumi kostaa nyt aiemmat ylenkatseet?
Toinen kysymys on se, mitä valintoja on tehnyt talonsa lämmityksen suhteen. Jokaisessa valinnassa, jonka ihminen tekee, on omat riskinsä. Osa riskeistä ei realisoidu koskaan yhden ihmisen eliniän aikana, osa sitten räksähtää päälle. Osa omakotitaloasumista koskevasta valinnasta on myös keino selvitä riskeistä: toisin kuin kerrostaloasujalla, on mahdollisuus kasvattaa ja säilöä omat vihanneksensa jne. jne. Omakotitaloasuja on omavaraisempi kuin kerrostaloasuja. (Ja jos on valinnut niin, ettei hyödynnä pihansa ja kellarinsa mahdollisuuksia, kuka siitä viime kädessä vastaa?)
Kolmas kysymys on, mitä kenenkään ulkopuolisen pitäisi vakavaraisen omakotitaloasujan eteen tehdä? Vaikka tämä kuinka olisi ns. nettomaksaja ja hyvä kansalainen. Jos sähköllä lämmittävän, keskiluokkaisen ja hyvätuloisen omakotitaloasujan elämänvalintojen riskit realisoituvat, kuka siitä viime kädessä vastaa?
Ongelmissa on myös sähkölämmitteisessä rivarissa asuvatkin ja varmasti jostain löytyy sähkölämmitteisiä kerrostalojakin.
Ja en usko, että kaikki omakotiasujat on tuolla tavalla pilkanneet, lue vähemmän vauvapalstan trollailuja ja kuuntele enemmän ihmisiä livenä, tällä palstalla ja yleensäkkään netissä lautotut kommentit eivät todellakaan kerro mistään yleisestä mielipiteestä: Äänekkäimmät mesoaa ja neutraalin mielipiteen omaavat ihmiset ei jaksa sotkeutua siihen mesoamiseen.
Kiitos, tämä oli tärkeä kommentti ja hyvä vastaus. Ikävä kyllä olen Helsinkiin Pohjois-Suomesta muuttanut, kerrostalossa lapsesta asti eri asumismuodoissa asunut, ja joutunut kuuntelemaan siis 40+ vuotta tuota omakotiasujien ylenkatsetta. Ei se tietenkään oikeuta minua(kaan) rähjäämään, mutta oman kokemukseni nojalla mietin kyllä tuota karma-aspektia tässä nykytilanteessa.
No, eiköhän se kuittaa oman asenteesekin. Jos et ihan vanhus ole niin vuosia edessä ja mitä vaan voi sattua. Kyllä mä ainakin olen ottanut hintojen nousun huomioon jollain tapaa, mutta kuka olisi varautunut esim. kymmenkertaisiin maksuihin? Ihan samalla viivalla ollaan synnytty ja mä olen maksanut oman vaatimattoman taloni lainattomaksi niin on tosi reilua, että ihan yhtäkkiä joku lämmitysmaksu nousee kymmenkertaiseksi? Koska karma? Miksi? Miten itse olet varautunut, että joku asuntoosi liittyvä maksu (vuokra, vastike, vai mitä nyt maksatkin?) nousee saman verran ihan tosta noin vaan? Jos sulla on vuokra 700e niin on varmaan ihan ok, että se on parin kuukauden päästä 7000e? Mitäs olet vuokralla etkä halunnut ottaa mitään vastuuta itsellesi niin tässä karma kuittaa? Hahaha? Ei tulis mieleenkään kommentoida noin. Muista, että tuo katkeruutesi alku on myös ihan omaa valintaa. Miksi jäit sinne kerrostaloon katkeroitumaan?
Nämä ovat juuri niitä valintoja. Itse asun rivarissa joka on varallisuusrajoitettu eikä vuokra voi nousta tiettyä määrää enempää vuodessa. Valinta ok ollut se ettem muuta yksityisen omistajan asuntoon vailla hinta olisi edullisempi. Saman vastuun tulee koskea myös teitä omakotiasujia kun valitsette lämmitysmuotoa..Miksi ihmeessä olette valinneet lämmitysmyäuodoksi sähkön? Hinnan takia? No ne on niitä valintoja.
Syynä juuri sähkön valintaan on useimmiten ollut se, että se on kertainvestointina ollut halvin lämmitysmuoto perustamiskustannuksiltaan. Öljylämmitys, maalämpö, aurinkopaneelit jne. ovat vaatineet ensin isot investoinnit lämmitysjärjestelmään alkuvaiheessa. Monella on voinut olla iso kynnys investoida vaikka maalämpöön kun olisi pitänyt ensin siinä sähkölämmitystalossa laittaa vesikiertojärjestelmä kaikkiin lämpimänä pidettäviin tiloihin ja siihen päälle kaivattaa maalämpökaivo ja ostaa maalämpöön tarvittavat vermeet.
Laskutaidottomille ovat kaikki investoinnit liian iso kynnys. Siksi säästävät rakennusvaiheessa laittamalla seiniinkin vain minimieristeet, vaikka vähän paksumman villakerroksen kustannusvaikutus rakennusvaiheessa on vain muutaman satasen. Eli sadan tonnin projektissa merkityksetöntä kohinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuin perheellisestä kotitaloudesta, joka vielä tässä hetken aikaa olemassa olevassa maailmassa on asunut suuremmassa asunnossa kuin yksiössä ja joka mahdollisesti on halunnut tietoisesti maksaa suurempaa vuokraa asuakseen Helsingissä hyvien liikenneyhteyksien päässä keskustasta. Jatkossa tulee olemaan tavallista, että perheitä asuu enemmän yksiöissä kuin tähän asti. Tässä tapauksessa paskapuhe ja todellisuuden vaatimus eivät sulje toisiaan pois.
missään kohdassa et puhunu perheellisestä, saati rajannut asunnon kokoa. Kaksioitakin löytyy alle 600 mm Espoon asunnoilta. Kaksiossa voi asua jopa lapsiperhe. Että laitapa suu suppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi perheellisen lähtökohtaisesti pitäisi saada asua isommassa asunnossa, mihin sillä on varaa? Ennenkin ovat perheet mahtuneet hellahuoneisiin tai yksiöihin, kun ei ollut leveämpään asumiseen maksukykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkön käyttämistä pitäisi vähentää todella paljon, oman asumismukavuutensa kustannuksella.
Opetella syömään valmisruokaa, jota ei kotona valmisteta, eikä lämmitetä. Pitää aina päällään lämpimiä vaatteita ja asuinlämpötila 10-15 asteessa. Oppia peseytymään kahden viikon välein litralla vettä. Pestä likaisia vaatteita vain kerran kuukaudessa.Ovatko nuo realistisia vaihtoehtoja? Että menisi esim. töihin likaisena ja likaisilla vaatteilla. Tuntuu, että pitäisi palata elintasossa 1960-luvulle, mutta silti ympäristön normit ovat muuttuneet, eikä se ole käytännössä mahdollista.
Vaihtoehdot ovat vähissä, 4-10 kertaa suuremmat sähkölaskut ja ruuan hinnan kallistuminen vaikuttavat niin, ettei ole kovinkaan monia hyviä vaihtoehtoja käytettävissä.
Kiitos tästä kommentista. Onneksi täällä on fiksujakin ihmisiä kommentoimassa. Suhteellisuudentaju on nyt se, mitä tarvitaan. Sekä joustavuus. Tarvittaessa elämän ehtojen muuttuessa muutetaan sitä omaa toimintaa. Niin on ihmislaji selvinnyt tännekin asti.
Kerrostalossa asuvan sähkölasku on ollut noin 30 euroa kuukaudessa, mutta nyt tai viimeistään talven tullesssa, se on noin 120-300 euroa kuukaudessa. Kaikilla ei ole silloin varaa käyttää sähköä samalla tavalla kuin ennen.
Toki tilanne on pahempi niillä ihmisillä, jotka asuvat ok-taloissa ja joilla on sähkölämmitys.
Ihan turhaa pelottelua vielä toistaikseksi. Useimpien sähkölasku ei taloutta kaada, vaikka se tuplaantuisikin. Sitä ei nyt kannata etukäteen vouhkata. Voihan tulla lauha talvi, ja sähköä ei lämmitykseen paljon tarvitakaan.
Meillä on eletty ihan säästelemättä sähköä ja lasku on noin 50 euroa kuussa. Vaikka siihen tulisi satanen lisää, niin kyllä siitä talven yli selvitään (vaikka kirpaisisi tietysti), koska on jo korona aikaan opittu vähemmän käymään esim. kaupassa.
Paljon voi tehdä itse sähkön kulutuksen vähentämiseksi. Ei tarvitse noin äärimmäisiä toimenpiteitä, kun jotkut propagoivat.
Maailmassa tapahtuu paljon vaikeita asioita, on sotaa ja onnettomuuksi ja lapsia nälkiintyy venäjän hyökkäyksen takia.
Pieni kärsimys kaiken hyvinvoinnin keskellä voi vaikka avartaa näköaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
missään kohdassa et puhunu perheellisestä, saati rajannut asunnon kokoa. Kaksioitakin löytyy alle 600 mm Espoon asunnoilta. Kaksiossa voi asua jopa lapsiperhe. Että laitapa suu suppuun.
Hm. Se, paljonko maksaa asuminen Helsingissä tällä hetkellä, ei ollut se varsinainen pointtini kommentissa. Emme ehkä ole eri mieltä siitä, mitä johtopäätöksiä asiasta pitäisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi perheellisen lähtökohtaisesti pitäisi saada asua isommassa asunnossa, mihin sillä on varaa? Ennenkin ovat perheet mahtuneet hellahuoneisiin tai yksiöihin, kun ei ollut leveämpään asumiseen maksukykyä.
Ei kenenkään pitäisi "saada" asua isommassa asunnossa kuin mihin sillä on varaa, tästä lienemme ihan samaa mieltä. (Ongelma etenkin pk-seudulla on, että veronmaksajien maksatettavina on ihmisiä, jotka faktisesti asuvat yli omien varojensa. Mutta asumistuki-kysymys, niin tärkeä kuin se onkin, ei ollut nyt ainakaan minun osaltani se pääasia tässä.) Olen niin ikään sitä mieltä, että jatkossa palataan historiassa ei-niin-kauas taaksepäin: suuretkin perheet tulevat asumaan pienemmissä tiloissa. Ok-taloissa tästä on ollut jo puhetta ainakin jossain päin Suomea tänä kesänä: että osa talosta jätetään peruslämmölle ja perhe asuu tiiviimmin. Varmasti sama edessä kerrostaloasujilla, ja ihan hyvä niin.
Muutin maasta, sellaiseen jossa paistaa aurinko. Ei maksa sähkö mitään, päinvastoin sähköyhtiö maksaa minulle aurinkopaneelieni tuottamasta sähköstä jota en saa kulutettua.
Laskut voi jättää maksamatta ja siirtyä tuettuun asumiseen. Ne maksavat, jotka ovat etevämpiä raha-asioissaan. Pankki kyllä hoitaa asunnon myynnin ja vouti muuton. Jos on jotain säästöä tai arvo-omaisuutta, niin nyt ehtii laittaa ne käteiseksi ja piiloon. Voudin kanssa pärjää paremmin kun on vaikka kymppitonni jemmasssa. Satatuhatta riittää päivärahojen kanssa vuosiksi. Säästöjään ei kannata sähkölaskuun hassata, eikä ainakaan pidä ottaa velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkön käyttämistä pitäisi vähentää todella paljon, oman asumismukavuutensa kustannuksella.
Opetella syömään valmisruokaa, jota ei kotona valmisteta, eikä lämmitetä. Pitää aina päällään lämpimiä vaatteita ja asuinlämpötila 10-15 asteessa. Oppia peseytymään kahden viikon välein litralla vettä. Pestä likaisia vaatteita vain kerran kuukaudessa.Ovatko nuo realistisia vaihtoehtoja? Että menisi esim. töihin likaisena ja likaisilla vaatteilla. Tuntuu, että pitäisi palata elintasossa 1960-luvulle, mutta silti ympäristön normit ovat muuttuneet, eikä se ole käytännössä mahdollista.
Ei 60 -luvulla sentään noin ankeaa kyllä ollut.
Herätkää jo kirjoitti:
Meidän ei ole tarkoituskaan selvitä. Sähkö, bensa, ruoka...kumma ettei vettä vielä ole julistettu myrkytetyksi. Sama kuin 90-luvulla: yksityisomaisuus pankeille ja valtioille. Paitsi rikkaat tietysti rikastuvat.
Itse asiassa, niin surullisia ja karmeita kohtaloita kuin 90-luvun alun lamasta onkin, hyvin moni, todella moni otti selkeän riskin 80-luvun lopulla ja vielä ihan 90-luvun alussa. Se, että joitakin ihmisiä huijattiin pankkilainatilanteessa, on totta ja absoluuttisen väärin, mutta kaikki tapaukset eivät olleet tällaisia. Se myös on totta, että valtiojohto päätti pelastaa pankit yksittäisten ihmisten sijaan, ja sekin oli väärin toimittu - tämä tiedetään nyt. Mutta se ei silti poista omaa vastuuta omasta toiminnasta valtaosalta ihmisistä, joilla meni kasarimeininki päähän ja/tai jotka eivät ymmärtäneet asiasta riittävästi. Jos ei ymmärrys riitä, silloin pitää pysähtyä ja joko luopua ajatuksesta tai kerätä ymmärrystä lisää niin paljon, että tietää, millaisen riskin on ottamassa.
Tälläkin hetkellä, tännekin palstalle kirjoittaneista osa on todennut tässä uudessa katastrofitilanteessa, että he ovat miettineet asioita etukäteen, keränneet puskuria jne. ja että vaikka sähkön hinta kallistuu, he eivät tule kaatumaan.
Osa ihmisistä oli varovaisia myös 1980-90-luvun taitteessa, ja he selvisivät hyvin. Osa ihmisistä on ollut varovaisia jo pitkään, ja he selviävät nytkin. Kaikkea ei voi elämässä suunnitella, mutta stressitestejä voi ja pitää tehdä, ja liiallinen optimismi usein kostautuu. Sen, mitä voi suunnitella, pitää suunnitella. Mitä teet, jos katastrofi osuu kohdallesi? Silloin tulet palstalle ja rupeat selvittämään, miten valtiovalta(?) on päättänyt, että ei anneta ihmisten selvitä?
Hirveää että tuollaista tapahtuu oikeassa elämässä.
Nuo ovat jotain kauhuleffa-tapahtumia, eivätkä kuulu oikeaan elämään. Eivät millään tavalla. Ei tuommoiseen kykene kuin nacci-örkit. Eivät milloinkaan oikeat ihmiset.
Ja putte-potka vaan sössöttää r u s s o f o b i a s t a