Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sähkölaskusta on tarkoitus selvitä, jos ei ole oikeutettu tukiin?

Vierailija
28.08.2022 |

Omakotitaloasujalla, jolla asuntolaina on maksettu, ei ole oikeutta asumistukeen. Onko siis tarkoitus, että jos lämmityksestä alkaa tippua tonnin sähkölaskuja, niin pitäisi laittaa huusholli myyntiin ja muuttaa kerrostaloon vai miten on ajateltu että ihmisten tulisi selvitä? Eihän kukaan edes osta sähkölämmitteistä taloa juuri nyt ja esimerkiksi eläkeläisellä tulot ovat kiinteät, ei niitä voi kasvattaa mitenkään.

Kommentit (3546)

Vierailija
2881/3546 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä jokainen ihminen joutuu kantamaan vastuunsa ja riskinsä omista valinnoistaan? "Elämä on valintoja" jne. Jokaisessa asiassa on useampi puoli. Esitän tässä pari.

Omakotitaloasujat ovat vuosikymmenien ajan moittineet kerrostaloasujia lähestulkoon epäihmisiksi, "miten voi kukaan asua laatikossa muiden päällä/alla/vieressä", "kyllä omakotitalo on paras asumistapa" jne. On ollut selkeä käsitys siitä, että itse on muita parempi ihminen. En sano, että juuri AP on tehnyt näin, mutta jos on, niin kannattaa katsoa peiliin ja myös omaan sisimpään: onko ollut reilua haukkua muita? Voisiko ajatella, että karma/universumi kostaa nyt aiemmat ylenkatseet?

Toinen kysymys on se, mitä valintoja on tehnyt talonsa lämmityksen suhteen. Jokaisessa valinnassa, jonka ihminen tekee, on omat riskinsä. Osa riskeistä ei realisoidu koskaan yhden ihmisen eliniän aikana, osa sitten räksähtää päälle. Osa omakotitaloasumista koskevasta valinnasta on myös keino selvitä riskeistä: toisin kuin kerrostaloasujalla, on mahdollisuus kasvattaa ja säilöä omat vihanneksensa jne. jne. Omakotitaloasuja on omavaraisempi kuin kerrostaloasuja. (Ja jos on valinnut niin, ettei hyödynnä pihansa ja kellarinsa mahdollisuuksia, kuka siitä viime kädessä vastaa?) 

Kolmas kysymys on, mitä kenenkään ulkopuolisen pitäisi vakavaraisen omakotitaloasujan eteen tehdä? Vaikka tämä kuinka olisi ns. nettomaksaja ja hyvä kansalainen. Jos sähköllä lämmittävän, keskiluokkaisen ja hyvätuloisen omakotitaloasujan elämänvalintojen riskit realisoituvat, kuka siitä viime kädessä vastaa?

Ongelmissa on myös sähkölämmitteisessä rivarissa asuvatkin ja varmasti jostain löytyy sähkölämmitteisiä kerrostalojakin.

Ja en usko, että kaikki omakotiasujat on tuolla tavalla pilkanneet, lue vähemmän vauvapalstan trollailuja ja kuuntele enemmän ihmisiä livenä, tällä palstalla ja yleensäkkään netissä lautotut kommentit eivät todellakaan kerro mistään yleisestä mielipiteestä: Äänekkäimmät mesoaa ja neutraalin mielipiteen omaavat ihmiset ei jaksa sotkeutua siihen mesoamiseen.

Kiitos, tämä oli tärkeä kommentti ja hyvä vastaus. Ikävä kyllä olen Helsinkiin Pohjois-Suomesta muuttanut, kerrostalossa lapsesta asti eri asumismuodoissa asunut, ja joutunut kuuntelemaan siis 40+ vuotta tuota omakotiasujien ylenkatsetta. Ei se tietenkään oikeuta minua(kaan) rähjäämään, mutta oman kokemukseni nojalla mietin kyllä tuota karma-aspektia tässä nykytilanteessa.

No, eiköhän se kuittaa oman asenteesekin. Jos et ihan vanhus ole niin vuosia edessä ja mitä vaan voi sattua. Kyllä mä ainakin olen ottanut hintojen nousun huomioon jollain tapaa, mutta kuka olisi varautunut esim. kymmenkertaisiin maksuihin? Ihan samalla viivalla ollaan synnytty ja mä olen maksanut oman vaatimattoman taloni lainattomaksi niin on tosi reilua, että ihan yhtäkkiä joku lämmitysmaksu nousee kymmenkertaiseksi? Koska karma? Miksi? Miten itse olet varautunut, että joku asuntoosi liittyvä maksu (vuokra, vastike, vai mitä nyt maksatkin?) nousee saman verran ihan tosta noin vaan? Jos sulla on vuokra 700e niin on varmaan ihan ok, että se on parin kuukauden päästä 7000e? Mitäs olet vuokralla etkä halunnut ottaa mitään vastuuta itsellesi niin tässä karma kuittaa? Hahaha? Ei tulis mieleenkään kommentoida noin. Muista, että tuo katkeruutesi alku on myös ihan omaa valintaa. Miksi jäit sinne kerrostaloon katkeroitumaan?

Vierailija
2882/3546 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä jokainen ihminen joutuu kantamaan vastuunsa ja riskinsä omista valinnoistaan? "Elämä on valintoja" jne. Jokaisessa asiassa on useampi puoli. Esitän tässä pari.

Omakotitaloasujat ovat vuosikymmenien ajan moittineet kerrostaloasujia lähestulkoon epäihmisiksi, "miten voi kukaan asua laatikossa muiden päällä/alla/vieressä", "kyllä omakotitalo on paras asumistapa" jne. On ollut selkeä käsitys siitä, että itse on muita parempi ihminen. En sano, että juuri AP on tehnyt näin, mutta jos on, niin kannattaa katsoa peiliin ja myös omaan sisimpään: onko ollut reilua haukkua muita? Voisiko ajatella, että karma/universumi kostaa nyt aiemmat ylenkatseet?

Toinen kysymys on se, mitä valintoja on tehnyt talonsa lämmityksen suhteen. Jokaisessa valinnassa, jonka ihminen tekee, on omat riskinsä. Osa riskeistä ei realisoidu koskaan yhden ihmisen eliniän aikana, osa sitten räksähtää päälle. Osa omakotitaloasumista koskevasta valinnasta on myös keino selvitä riskeistä: toisin kuin kerrostaloasujalla, on mahdollisuus kasvattaa ja säilöä omat vihanneksensa jne. jne. Omakotitaloasuja on omavaraisempi kuin kerrostaloasuja. (Ja jos on valinnut niin, ettei hyödynnä pihansa ja kellarinsa mahdollisuuksia, kuka siitä viime kädessä vastaa?) 

Kolmas kysymys on, mitä kenenkään ulkopuolisen pitäisi vakavaraisen omakotitaloasujan eteen tehdä? Vaikka tämä kuinka olisi ns. nettomaksaja ja hyvä kansalainen. Jos sähköllä lämmittävän, keskiluokkaisen ja hyvätuloisen omakotitaloasujan elämänvalintojen riskit realisoituvat, kuka siitä viime kädessä vastaa?

Ongelmissa on myös sähkölämmitteisessä rivarissa asuvatkin ja varmasti jostain löytyy sähkölämmitteisiä kerrostalojakin.

Ja en usko, että kaikki omakotiasujat on tuolla tavalla pilkanneet, lue vähemmän vauvapalstan trollailuja ja kuuntele enemmän ihmisiä livenä, tällä palstalla ja yleensäkkään netissä lautotut kommentit eivät todellakaan kerro mistään yleisestä mielipiteestä: Äänekkäimmät mesoaa ja neutraalin mielipiteen omaavat ihmiset ei jaksa sotkeutua siihen mesoamiseen.

Kiitos, tämä oli tärkeä kommentti ja hyvä vastaus. Ikävä kyllä olen Helsinkiin Pohjois-Suomesta muuttanut, kerrostalossa lapsesta asti eri asumismuodoissa asunut, ja joutunut kuuntelemaan siis 40+ vuotta tuota omakotiasujien ylenkatsetta. Ei se tietenkään oikeuta minua(kaan) rähjäämään, mutta oman kokemukseni nojalla mietin kyllä tuota karma-aspektia tässä nykytilanteessa.

No, eiköhän se kuittaa oman asenteesekin. Jos et ihan vanhus ole niin vuosia edessä ja mitä vaan voi sattua. Kyllä mä ainakin olen ottanut hintojen nousun huomioon jollain tapaa, mutta kuka olisi varautunut esim. kymmenkertaisiin maksuihin? Ihan samalla viivalla ollaan synnytty ja mä olen maksanut oman vaatimattoman taloni lainattomaksi niin on tosi reilua, että ihan yhtäkkiä joku lämmitysmaksu nousee kymmenkertaiseksi? Koska karma? Miksi? Miten itse olet varautunut, että joku asuntoosi liittyvä maksu (vuokra, vastike, vai mitä nyt maksatkin?) nousee saman verran ihan tosta noin vaan? Jos sulla on vuokra 700e niin on varmaan ihan ok, että se on parin kuukauden päästä 7000e? Mitäs olet vuokralla etkä halunnut ottaa mitään vastuuta itsellesi niin tässä karma kuittaa? Hahaha? Ei tulis mieleenkään kommentoida noin. Muista, että tuo katkeruutesi alku on myös ihan omaa valintaa. Miksi jäit sinne kerrostaloon katkeroitumaan?

Elämä on valintoja, ja kieltämättä karma-kommenttini saattoi olla asiaton. Kerjäsinkö sinulta pilkkaa? Ilmeisesti. Katson kyllä peiliin. Jos vuokrani nousee 700 eurosta (mainitsin asuvani Helsingissä, joten 700 euron vuokra ei ole realismia, ihan vain tiedoksi) 7000 euroon, niin teen tarvittavat muutokset elämässäni. Katkera en ole missään, missään nimessä omakotitaloasujille - miksi ihmeessä olisin? Mutta minkä voin sille, että - kuten aiemmin joku mainitsi - tuttavapiirini Pohjois-Suomessa on ollut todella ilmeisen omituinen ja puhunut suoraan mielipiteitään kerrostaloasumisesta (ihan riippumatta siitä, ovatko läsnäolijat minkä asumismuodon itselleen valinneet) ja että nyt tässä tilanteessa, jossa ollaan, minun mieleeni pälkähtää se, että kun kerran omakotiasujat ovat olleet vuosikymmeniä tyytyväisiä valintaansa ja halveksuneet toisin valinneita, että olisiko nyt esim. minun aika lällätellä heille. Ei tietenkään ole, ja tunnen suurta myötätuntoa etenkin vähävaraisia omakotitaloasujia kohtaan - ja täysin tietoisena siitä, että kaikki valinnat eivät ole ihmisen omissa käsissä. Mutta AP:n valitus oli myös provosoiva, siitä kertonee jo saamiensa viestien määrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2883/3546 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin kävi, kun Helsinki nosti tontinvuokria monikymmenkertaiseksi. Vaikutus yhtiövestikkeeseen oli 2€/ m2 joka ikinen kuukausi. Siitä sitten oppi, ettei kannata asua leveästi vaan tiiviissä neliöissä. Eikä mitään tukea saatu. Googleta Tontinvuokraajat.

Vierailija
2884/3546 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin kävi, kun Helsinki nosti tontinvuokria monikymmenkertaiseksi. Vaikutus yhtiövestikkeeseen oli 2€/ m2 joka ikinen kuukausi. Siitä sitten oppi, ettei kannata asua leveästi vaan tiiviissä neliöissä. Eikä mitään tukea saatu. Googleta Tontinvuokraajat.

Tämä oli relevantti kommentti, kiitos!

Vierailija
2885/3546 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja, ja kieltämättä karma-kommenttini saattoi olla asiaton. Kerjäsinkö sinulta pilkkaa? Ilmeisesti. Katson kyllä peiliin. Jos vuokrani nousee 700 eurosta (mainitsin asuvani Helsingissä, joten 700 euron vuokra ei ole realismia, ihan vain tiedoksi) 7000 euroon, niin teen tarvittavat muutokset elämässäni. Katkera en ole missään, missään nimessä omakotitaloasujille - miksi ihmeessä olisin? Mutta minkä voin sille, että - kuten aiemmin joku mainitsi - tuttavapiirini Pohjois-Suomessa on ollut todella ilmeisen omituinen ja puhunut suoraan mielipiteitään kerrostaloasumisesta (ihan riippumatta siitä, ovatko läsnäolijat minkä asumismuodon itselleen valinneet) ja että nyt tässä tilanteessa, jossa ollaan, minun mieleeni pälkähtää se, että kun kerran omakotiasujat ovat olleet vuosikymmeniä tyytyväisiä valintaansa ja halveksuneet toisin valinneita, että olisiko nyt esim. minun aika lällätellä heille. Ei tietenkään ole, ja tunnen suurta myötätuntoa etenkin vähävaraisia omakotitaloasujia kohtaan - ja täysin tietoisena siitä, että kaikki valinnat eivät ole ihmisen omissa käsissä. Mutta AP:n valitus oli myös provosoiva, siitä kertonee jo saamiensa viestien määrä.

Katkera et missään nimessä ole, miksi ihmeessä olisit? No mistä minä tiedän, mutta loput tekstistäsi antaa jotain viitteitä. Et ole, mutta nautit, kun sinulle (kuvitellusti) on piruiltu asumismuodostasi? Ja tämä ei ole katkeruutta, koska? Koska miksi olisi? Mitä tuohon voisi vastata. Puhut halveksunnasta yms. mutta kiistät toki oman katkeruutesi. Ymmärrän, että harva tuollaista tunnetta myöntääkään. Nyt yhtäkkiä tunnet suurta myötätuntoa vähävaraisia omakotiasujia kohtaan mitä et kyllä aiemmin maininnut sanallakaan.

No. Eipä tämä kriisi tästä ratkea sun tai mun tunteilla, joten sikäli ihan sama. Provosointi kuuluu palstan luonteeseen. Se ärsyttää, mutta siihen sortuu itse kukin.

Vierailija
2886/3546 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi loistava tilaisuus kansallistaa sähköyhtiöt

Sitä ei kuitenkaan tapahdu, koska kommunismin pelko istuu syvässä. Mieluummin syydetään sähköyhtiöille miljardeja vastikkeetona tukea.

Kuntien omat sähköyhtiöt pystyvät myymään sähköä hintaan 7 senttiä kWh.

Mutta kun toimitaan kapitalismin periaatteilla eli tavoitteena on voiton maksimointi niin hinnat ovat jotain aivan muuta.

Sähköä siis voitaisiin myydä kohtullisella hinnalla, mitään estettä sille ei ole.

Ja sitä voitaisiin pitää perustarpeisiin kuuluvana joka yhteiskunnan kuuluu tarjota jäsenilleen.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/harvinaista-herkkua-johon-kaikki-eivat…

Sähkö ja vesi pois pörssistä.KaIkki mennyt vituralleen pelureiden hallussa.

Rosvot vallassa omistavat hallintarekistereiden kautta suurilla rahoilla sähköyhtiöitä. Ukrainan sota ja Venäjän syyttely antoivat rosvoille tiaisuuden rosvota enemmän kuin koskaan. Kauanko Hölmölän kansa uskoo rosvojen valheet todeksi ja antaa rosvojen rikollisuuden jatkua?

Finanssikapitalismi kaapannut vallan!

Vierailija
2887/3546 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei totuus unohdu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä tämä asvalttimies trollaus oikein on, ei liity ketjun aiheeseen mitenkään. Sama trollipeikko vastailee itselleen ja käy itsensä kanssa keskustelua.

Asvalttimieskö on tänään syyllinen trollipeikon köyhyyteen ja työttömyyteen?

Olen töissä tällä hetkellä. On ihana nähdä kuinka ilkeät työttömien haukkujat joutuvat ahdinkoon ensi talvena.

Pääsevät "ruhtinaallisille tuille", mutta sitten ei saa olla asuntovelkaa eikä mökkiä.

Hyvä, että asuntolainan korkoähennystä ei saa enää ensi vuonna, se on silloin 0. Korot ovat nyt sopivasti nousussa.

Ensi vuonna asuntolainan korkovähennys on 0.

Loppuu veronpalautus monella.

Eläkeläiset ei enää tarvitse tuota niin se voidaan nuoremmilta leikata pois 😂

Kuka sitä nyt itseltä leikkaisi rahaa pois. Nuoremmilta koko ajan leikataan ja eläkeläisille lisätään rahaa.

Nuoremmilta on leikattu ansiosidonnaisesta 100 päivää pois, poistettu kulukorvaus omaehtoisesta opiskelusta, korotettua ansiosidonnaista ei saa enää, jos on pitkä työura takana, ansiosidonnaista ei saa enää jatkettua opiskelulla, nuoremmilta poistettiin eläkeputki, nuoremmat saavat leskeneläkettä vain 10 vuotta. Nuoremmilta poistetiin asuntolainan korkovähennys.

Aina nuorilta leikataan, ei ikinä eläkeläisiltä.

Jos tekee 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saa eläkettä 1100 netto, nuoremmat saa leskeneläkettä vain 10 vuotta ja jos elää kauemmin niin pitää pärjätä tuolla 1100 netto eläkkeellä, jos on kesämökki niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin.

"Kela maksaa leskeneläkettä enintään siihen asti, kun täytät 65 vuotta. Tietyissä tilanteissa leskeneläkettä maksetaan siihen asti, kun yhteinen tai puolisosi lapsi täyttää 18 vuotta."

Mun äiti on 75-vuotta ja saa leskeneläkettä.

Yli 65-vuotiaille se maksetaan työeläkekassoista.

Niin, tuo toinen kommentoija puhui kelan eläkkeestä.

Rahat työeläkekassaan tulevat nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.

25 miljardia maksetaan nyt työssäkäyvien palkoista eläkkeitä vuodessa, rahastosta 5 miljardia, lisäksi verorahoista 3 miljardia kansan-ja takuueläkkeitä eli yhteensä 33 miljardia.

Muistaakseni joku oli laittanut linkin jossain keskustelussa ylen sivuille, missä nuo luki.

Laitapa oikeasti nyt linkki noihin lukuihin. Mikään muistaakseni joku on joskus linkannut ei tietenkään riitä, jos syötät noita vääriä lukuja vähintään päivittäin. 

En laita linkkejä, koska en kirjoita omalla koneella tai koneella ylipäätään.

Etpä tietenkään laita linkkejä kun mikään väitteesi ei pidä paikkaansa. Mutta toki me muut tiedämmekin jo sinun heittelevän vain asiattomia kommentteja puskista. Jos et pysty mitenkään todistamaan väitteitäsi, ne eivät ole totta.

Minäkin voisin väittää vaikka työmarkkinatuen määräksi 2000 €/kk ja todeta vain, että joku niin joskus jossakin kirjoitti, totta se silloin on.

En heittele asiattomia kommentteja, mutta eläkekeskustelut on täällä niin pitkiä, että en jaksa sitä linkkiä hakea, jos vaikka sinä etsisit.

Ainakin 95 % sinun kommenteistasi on täysin asiattomia. Nämä eläketrollauksetkaan eivät liity sähkön hintaan tietysti mitenkään.

Eivät ole trollauksia, voisit käydä thl:n sivuilla, kevan, lukea Kauppalehteä, Taloussanomia, Iltalehteä ja Iltasanomia. Lisäksi voisit hakea tietoa googlesta eri hakusanoilla niin pääset virallisille sivuille näkemään oikeaa tietoa. Kannattaa lukea myös paikallislehtiä.

Juuri oli pari päivää sitten Iltalehdessä, että sähkö on vielä pieni ongelma kuin mitä tulee kustannuksiin eläkeläisistä 10 vuoden sisällä eli sähkö on pikkuraha.

Tätä on sinulta kysytty jo useita kertoja, miten sinä ratkaisisit eläkekysymyksen? Pitäisikö eläkeläisille jakaa syanidikapselit kun täyttävät 65, samoin tietysti pitkäaikaistyöttömille.

Entä kun itse saavutat eläkeiän? Deletoitko itsesi vai mitä?

Tuo ongelma tulee olemaan eläkeläisten. Ei vaan sitten saa muistisairaana apua tai kun jalat menee alta.

Oma vika, jos käyttävät rahansa nyt etelänmatkoihin tai isoon taloon.

Suomessa ihmisiä ei voi siirtää, työttömät saavat siis valita asuinkaupunkinsa eli Helsingissä asuvat eläkeläiset joutuvat muuttamaan muualle Suomeen 10 vuoden sisällä, jos tarvitsevat apua. Kaikille ei tule riittämään esim. kodinhoitajia.

Kunnalliset kodinhoitajat lakkautettiin 90- luvulla. Edelleen edes yli 75- vuotiaista päälle 83 % ei saa eikä tarvitse kotiapua.

Hönölle on kova pala, kun anoppi ei huoli Hönön apua. Ei halua Hönöä edes näköpiiriinsä.

Anoppi on 84v ja asustaa sitä Hönön himoitsemaa omakotitaloansa.  Hönö vaan unelmoi päivästä, kun anoppi pyytää Hönöä apuun ;pppppp hehhhehhhehhhheeeeeeeeeeeeeeeeee

ja siksipä lukijoille aina pikku muistutus,  kun Hönö saapuu linjoille:

Ongelmahan on se, että Tradenomi Hönö Tiainen ei työllisty (miksiköhän? ;p), vaikka on ollut palkkatuella työllistettynä jo monet kerrat. Siksi vikissyt täällä jo ainakin kaksi vuotta.

Toinen Hönön ongelma on vuokralaisuus. Hönön anoppi ei voi sietää Hönöä (miksiköhän? ;p), eikä luovuta omakotitaloaan Hönön perheen käyttöön. Tuosta johtuu Hönön eläkeläisviha.

Joten työtön Tradenomi Hönö Tiainen tunkee itsensä jokaiseen suosittuun ketjuun, ja alkaa spämmätä niitä samoja copypastejaan jatkuvalla syötöllä.

Hönö suosii nyt kaikkia sähkölämmitteisiä asuntoja koskevia ketjuja, vaikka Hönö asuu kerrostalossa vuokralla. Mutta mitäs läksitte LÄLLÄÄLLLÄÄÄÄÄÄÄ. Hönö ei auta ketään, heh tuo avuton, ettäs tiedätte!

On tää palsta sellainen mielisairaiden sekopäiden hautaanhoitokirjelmä, ettei pahemmasta väliä.

Vierailija
2888/3546 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmissa tulevat olemaan kaukolämpöasunnoissa asuvat pian. Kun vastikkeiden nosto alkaa, siitä tulee järkyttävä tilanne näille peeloille, jotka täälläkin naureskelevat sähkölämmittäjille. 

Nimittäin se kaukolämmön hinta on jo moninkertaistunut Ruotsissa ja Norjassa. Suomi seuraavaksi vuorossa.

Vierailija
2889/3546 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei kuitenkaan tapahdu, koska kommunismin pelko istuu syvässä. Mieluummin syydetään sähköyhtiöille miljardeja vastikkeetona tukea.

Mutta kun toimitaan kapitalismin periaatteilla eli tavoitteena on voiton maksimointi niin hinnat ovat jotain aivan muuta.

Sähköä siis voitaisiin myydä kohtullisella hinnalla, mitään estettä sille ei ole.

Ja sitä voitaisiin pitää perustarpeisiin kuuluvana joka yhteiskunnan kuuluu tarjota jäsenilleen.

Rosvot vallassa omistavat hallintarekistereiden kautta suurilla rahoilla sähköyhtiöitä. Ukrainan sota ja Venäjän syyttely antoivat rosvoille tiaisuuden rosvota enemmän kuin koskaan. Kauanko Hölmölän kansa uskoo rosvojen valheet todeksi ja antaa rosvojen rikollisuuden jatkua?

Aika hurjalta kuulostaisi sekin että valtio kaappaisi yksityisen yrityksen.

Virhe on tehty, mutta toinen ei sitä korjaa.

Vierailija
2890/3546 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanna Marin: Tosi ammattivalehtelijan vastustamaton vastuuttomuus? Ulkopoliittinen Instituutti

Kuka toi läskinaama on, ja miksi minun pitäisi välittää sen mielipiteistä?

Vierailija
2891/3546 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

= kokoomus!

Vierailija
2892/3546 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä tämä asvalttimies trollaus oikein on, ei liity ketjun aiheeseen mitenkään. Sama trollipeikko vastailee itselleen ja käy itsensä kanssa keskustelua.

Asvalttimieskö on tänään syyllinen trollipeikon köyhyyteen ja työttömyyteen?

Olen töissä tällä hetkellä. On ihana nähdä kuinka ilkeät työttömien haukkujat joutuvat ahdinkoon ensi talvena.

Pääsevät "ruhtinaallisille tuille", mutta sitten ei saa olla asuntovelkaa eikä mökkiä.

Hyvä, että asuntolainan korkoähennystä ei saa enää ensi vuonna, se on silloin 0. Korot ovat nyt sopivasti nousussa.

Ensi vuonna asuntolainan korkovähennys on 0.

Loppuu veronpalautus monella.

Eläkeläiset ei enää tarvitse tuota niin se voidaan nuoremmilta leikata pois 😂

Kuka sitä nyt itseltä leikkaisi rahaa pois. Nuoremmilta koko ajan leikataan ja eläkeläisille lisätään rahaa.

Nuoremmilta on leikattu ansiosidonnaisesta 100 päivää pois, poistettu kulukorvaus omaehtoisesta opiskelusta, korotettua ansiosidonnaista ei saa enää, jos on pitkä työura takana, ansiosidonnaista ei saa enää jatkettua opiskelulla, nuoremmilta poistettiin eläkeputki, nuoremmat saavat leskeneläkettä vain 10 vuotta. Nuoremmilta poistetiin asuntolainan korkovähennys.

Aina nuorilta leikataan, ei ikinä eläkeläisiltä.

Jos tekee 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saa eläkettä 1100 netto, nuoremmat saa leskeneläkettä vain 10 vuotta ja jos elää kauemmin niin pitää pärjätä tuolla 1100 netto eläkkeellä, jos on kesämökki niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin.

"Kela maksaa leskeneläkettä enintään siihen asti, kun täytät 65 vuotta. Tietyissä tilanteissa leskeneläkettä maksetaan siihen asti, kun yhteinen tai puolisosi lapsi täyttää 18 vuotta."

Mun äiti on 75-vuotta ja saa leskeneläkettä.

Yli 65-vuotiaille se maksetaan työeläkekassoista.

Niin, tuo toinen kommentoija puhui kelan eläkkeestä.

Rahat työeläkekassaan tulevat nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.

25 miljardia maksetaan nyt työssäkäyvien palkoista eläkkeitä vuodessa, rahastosta 5 miljardia, lisäksi verorahoista 3 miljardia kansan-ja takuueläkkeitä eli yhteensä 33 miljardia.

Muistaakseni joku oli laittanut linkin jossain keskustelussa ylen sivuille, missä nuo luki.

Laitapa oikeasti nyt linkki noihin lukuihin. Mikään muistaakseni joku on joskus linkannut ei tietenkään riitä, jos syötät noita vääriä lukuja vähintään päivittäin. 

En laita linkkejä, koska en kirjoita omalla koneella tai koneella ylipäätään.

Etpä tietenkään laita linkkejä kun mikään väitteesi ei pidä paikkaansa. Mutta toki me muut tiedämmekin jo sinun heittelevän vain asiattomia kommentteja puskista. Jos et pysty mitenkään todistamaan väitteitäsi, ne eivät ole totta.

Minäkin voisin väittää vaikka työmarkkinatuen määräksi 2000 €/kk ja todeta vain, että joku niin joskus jossakin kirjoitti, totta se silloin on.

En heittele asiattomia kommentteja, mutta eläkekeskustelut on täällä niin pitkiä, että en jaksa sitä linkkiä hakea, jos vaikka sinä etsisit.

Ainakin 95 % sinun kommenteistasi on täysin asiattomia. Nämä eläketrollauksetkaan eivät liity sähkön hintaan tietysti mitenkään.

Eivät ole trollauksia, voisit käydä thl:n sivuilla, kevan, lukea Kauppalehteä, Taloussanomia, Iltalehteä ja Iltasanomia. Lisäksi voisit hakea tietoa googlesta eri hakusanoilla niin pääset virallisille sivuille näkemään oikeaa tietoa. Kannattaa lukea myös paikallislehtiä.

Juuri oli pari päivää sitten Iltalehdessä, että sähkö on vielä pieni ongelma kuin mitä tulee kustannuksiin eläkeläisistä 10 vuoden sisällä eli sähkö on pikkuraha.

Tätä on sinulta kysytty jo useita kertoja, miten sinä ratkaisisit eläkekysymyksen? Pitäisikö eläkeläisille jakaa syanidikapselit kun täyttävät 65, samoin tietysti pitkäaikaistyöttömille.

Entä kun itse saavutat eläkeiän? Deletoitko itsesi vai mitä?

Tuo ongelma tulee olemaan eläkeläisten. Ei vaan sitten saa muistisairaana apua tai kun jalat menee alta.

Oma vika, jos käyttävät rahansa nyt etelänmatkoihin tai isoon taloon.

Suomessa ihmisiä ei voi siirtää, työttömät saavat siis valita asuinkaupunkinsa eli Helsingissä asuvat eläkeläiset joutuvat muuttamaan muualle Suomeen 10 vuoden sisällä, jos tarvitsevat apua. Kaikille ei tule riittämään esim. kodinhoitajia.

Harmi, jos asunnossa on sähkölämmitys eikä sitä saa myytyä.

Olisi hyvä jos voisi myydä sähkölämmityksen. Ostaisi tilalle kaukolämmön.

Vierailija
2893/3546 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa luulee, että työttömät on pajalla 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Viikon huutonaurut

Laitetaan työttömät polkemaan sähköä pyörällä. Heti kun marjat on kerätty ja risusavotta on lumen alla.

Vierailija
2894/3546 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä korjaa, ihmettelin alun perinkin,  miksi sitä sähkö pörssiä kannattivat muut kuin keinottelijat.

Vierailija
2895/3546 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on pilkottu kirveellä pöllejä kun pihaan kaatui puu ja saha leikkasi kiinni. Onnea vaan jollekin pikku urakkaan ryhtyvälle.

Tästä näkee miten vieraantuneita ihmiset on luonnosta ja luontaisesta liikunnasta. Yhden puun pilkkominen on hirvittävä urakka. Ja sahakin on liian monimutkainen laite korjattavaksi. Kaupunkilaiskakarat, pyh.

Kyllä se on kova urakka ja kyseessä oli iso kuusi. Miehellä nousee penkistä 145, ei ihan hirveä rimpula ole. Kyllä sille hiki tuli. Tässähän oli kuvitelma, että joku ajelee vähän iltaisin autolla. Ei se ihan silleen käy. Koneet pitää olla jos vapaa-ajallaan meinaa talven puut pilkkoa.

Sen sijaan, että ajelee sillä citymaasturilla reiluksi tunniksi salille pilkkoo melkoisen määrän polttopuita. Eikä siihen tarvita 145 kg penkistä nostavaa miestä. Se sujuu jopa mun 75v anopilta.

Mites kun pitää siirtää ne satakiloiset tukit ensin pilkottavaksi? Ottaako 75.v anoppi sellaisen kainaloon ja kantaa pihan perältä? Siinähän se mieheke hikoili kun siirsi niitä tukinpaloja ylämäkeen. Ja paksun halkaisijan pilkkominen on myös työläämpää kuin kapeamman osan. Ja kaataako anoppi myös itse sen puun? Ei nyt puhuttu pilkkomisesta vaan koko hommasta alusta loppuun, koko talveksi.

Metsässä moottorisahalla pätkitään sen kokoisiksi että jaksaa liikutella auton peräkärryyn. Jos haetaan isompaa määrää tai kauempana tiestä niin traktorilla ja metsäkärryllä. Itseltä onnistuu puunajo vaikka hevosella. Hevonen vaan puuttuu.

Okei, eli säästääkseen sähkölämmityksessä pitää ostaa ensin peräkärry tai isompiin säästöihin traktori ja metsäkärry. Voi ostaa myös hevosen.

Minkä hintaisia ovat peräkärry, traktori, metsäkärry tai hevonen? Voiko tuota peräkärryä kiskoa ihan siis ihminen vai pitääkö olla joku auto, jolla sitä voi vetää? Ja pitääkö olla ajokortit autoon, traktoriin ja metsäkärryyn? Vetääkö se hevonen ne ilman mitään ketjuja perässään vai pitäisikö hevosellekin laittaa vetovehkeet ja joku kärry tai reki?

Vierailija
2896/3546 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvää asiaa. Jos sähköntuotanto ei ole kalliimpaa kuin ennen, eikä toisaalta ja kpasiteetin lisääminen laske hintoja, niin mikä sitä sähkönhintaa pitää korkealla? Kiinnostaisi tietää paljonko yhtiöt tekee voittoa. Hassua on, että UKRAINA ilmottautui valmiiksi myymään Saksaan sähköä. Siis mitä.

Vierailija
2897/3546 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvää asiaa. Jos sähköntuotanto ei ole kalliimpaa kuin ennen, eikä toisaalta ja kpasiteetin lisääminen laske hintoja, niin mikä sitä sähkönhintaa pitää korkealla? Kiinnostaisi tietää paljonko yhtiöt tekee voittoa. Hassua on, että UKRAINA ilmottautui valmiiksi myymään Saksaan sähköä. Siis mitä.

Eiköhän näiden tämän talven ryöstöhintojen syy ole siinä, että nyt on tuotetta sähkö Euroopassa vähemmän välttämättä tarvitaan. Siis ihan matematiikkaa. Tarvitaan sähköä Euroopassa vaikka 100 yksikköä ja sitä on 80 yksikköä. Silloin hinta nousee kun porukat kilpailevat kuka ne yksiköt saa, kunnes tarjonta on 101 yksikköä. Jos taas tarjolla on vaikka 110 yksikköä, silloin hinta laskee.

Suomen oma tuotanto/kulutus ei yksin tietenkään hintaa juurikaan muuta kun on kyse koko Euroopan sähkökaupasta.Tosi8n juuri nytkin ollaan Suomessa Fingridin mukaan miinuksilla 1 100 MW eli sen verran Suomeen juuri nyt tuodaan sähköä ulkomailta.

Vierailija
2898/3546 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat juuri niitä valintoja. Itse asun rivarissa joka on varallisuusrajoitettu eikä vuokra voi nousta tiettyä määrää enempää vuodessa. Valinta ok ollut se ettem muuta yksityisen omistajan asuntoon vailla hinta olisi edullisempi. Saman vastuun tulee koskea myös teitä omakotiasujia kun valitsette lämmitysmuotoa..Miksi ihmeessä olette valinneet lämmitysmyäuodoksi sähkön? Hinnan takia? No ne on niitä valintoja.

Vierailija
2899/3546 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla on varaa asua isossa omakotitalossa ja toisilla ei, näin se on ja on aina ollut.

Jokainen talo menee heti kaupaksi, jos vain hinta on tarpeeksi halpa, lisäksi myös omakotitalon voi vuokrata.

Vierailija
2900/3546 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää kuluttaa sen verran kun pystyy maksamaan. Monella eläkeläisellä on pankkitilit täynnä rahaa. Eivät joudu kerjuulle, vaikka maksasivat yhden vuoden enemmän sähköstä. Jättävät vain käyttämättä kaiken maailman sähkölaitteita, mitä ovat ostaneet, mutta joita ilman pärjää aivan hyvin.

Ensi vuonna asiat voivat olla jo normaalit. Vuosi aikaa opetella kuluttamaan vähemmän.

Tarkentaisitko vähän, mitä sähkölaitteita mielestäsi erityisesti eläkeläiset ovat ostaneet mitä ilman pärjäisivät hyvin?

Hiukan kommenttiasi ihmettelen sen perusteella miten vähän vanhoja ihmisiä yleensä noissa elektroniikka- ja sähkötavaraliikkeissä näkee. Tyyppiasiakas värkkikaupassa on yleensä nuori tai varhaiskeski-ikäinen mies.

Toki eläkeläisillä on niin paljon rahaa, ettei pytylle meinaa taipua. Onhan heillä lähes puoleksi niin suuret tulot kuin palkansaajilla. Mediaanieläke oli 1 559 euroa kuukaudessa, siitä verot pois. Sitä kannattaa ilman muuta kadehtia. Ihan vertailuna mediaanitulo palkansaajilla on 3 217 €.

Yleensä nykyiset eläkeläiset ovat saaneet tehdä työtä koko ikänsä ja hankkia omaisuutta. Mediaanieläke on nykyisin liian monen ansiotulo.

Eläkeläinen voi asioida päivällä, kun muut ovat töissä. Siksi niitä ei aina näe. Voivat olla myös eri liikkeissä missä sinä käyt. Tai ovat jo ostaneet, eivät osta toista jos nykyinen toimii.

Sähköllä toimivia laitteita on paljon. Leipäkone, yleiskone, sähköauto, sähkösauna, ruohonleikkuri, perämoottori, sähköveitsi,

lehtipuhallin, ilmankostutin, kenkien kuivaaja. Ovatko nämä laitteet välttämättömiä? Sähköauto- bensiiniauto-bussi, sähkösauna-puusauna-suihku.

Ihan selvyyden vuoksi, se mediaani tarkoittaa siis että puolet tienaa yli ja puolet alle. Jos mediaanieläke on 1 559 €, silloin puolella eläkeläisistä on eläke vielä pienempi. Samoin palkoista, jos mediaani on 3 217 €, puolet tienaa alle ja puolet yli tuon.

Jos palkansaaja tienaa 1 559 €/kk hän kuuluu silloin pienimpien ansiotulojen kymmenykseen (desiiliin), siis 90 % tienaa paremmin.  Jos saa sen saman eläkkeenä, 50 % eläkeläisistä tienaa  vähemmän.

Vaikka turha tätä on sinulle selittää, et ymmärrä sitä kuitenkaan. 

Sitten tämä listasi:" Leipäkone, yleiskone, sähköauto, sähkösauna, ruohonleikkuri, perämoottori, sähköveitsi,

lehtipuhallin, ilmankostutin, kenkien kuivaaja. Ovatko nämä laitteet välttämättömiä?"

Leipäkone on minullakin, sillä saa leivän n. viidesosalla kaupan leivän hinnasta, lisäksi leivissä ei ole lisäaineita. Sähkö saa kallistua todella paljon ennen kuin leipäkoneen käytön lopettaminen kannattaa.  Yleiskonetta tarvitaan harvoin jos sellainen on, sen käyttämättä jättämisestä ei tule säästöä. Sähköauton on edelleen todella paljon fiksumpi valinta kuin saastuttava polttomoottoriauto. Sähkösaunan käyttämättä jättäminen tuo säästöä, se on oikein. Ruohonleikkurit ovat edelleen enimmäkseen polttomoottorivehkeitä. Sähköperämoottorilla harvempi ajelee, saati talvella. Sähköveitsi, nyt meni eksoottiseksi. Lehtipuhallin on tarpeeton vehje, jota ei näe käytössä muualla kuin kerrostaloalueilla. Ilmankostuttimetkin taitaa olla melko harvinaisia, etenkin omakotitaloissa. Kenkien kuivaaja? Todellako???

"Sähköauto- bensiiniauto-bussi, sähkösauna-puusauna-suihku." Sähköauto on huomattavasti energiatehokkaampi, vähemmän saastuttava ja edelleen halvempi jopa korkeilla sähkönhinnoilla verrattuna polttomoottoriautoon. Kaikkialla ei ole toimivaa julkista liikennettä ja matkat saattaa olla Suomessa pitkiä. Sähkösaunan käyttöä voi todella vähentää, mutta puusauna taas syytää taivaalle pienhiukkasia, sekään ei ole hyvä.

Itse vaivaan taikinat käsin, olen kävelevä leipäkone, oikea yleiskone, joka voi haravoida lehdet lehtiharavalla, soutaa, ajaa munamankelilla tai kävellä ja annan ruohon kasvaa pitkäksi.

Höngit vielä varmaan ne leivät kypsiksikin ilman uunia. Leipäkoneen koko prosessi vie paljon vähemmän sähköä kuin leivän paistaminen sähköuunissa.

Leipäkoneen hinta 90€-125€ nopeasti katsottuna. Aika paljon pitää leipää tehdä että maksaa hinnan takaisin verrattuna sähköuuniin. Kyllä sen leipäkoneen käyttökin syö sähköä. Uunissa voi jälkilämmössä tehdä puuron ja jos talossa on sähkölämmitys hukkalämpö lämmittää taloa.

Liesien hinnat 500 € ylöspäin. Kuuma se leipäkoneen kippokin vielä on kun leipä on kypsä, kyllä siinäkin puuron voisi tehdä. Jos uunin jälkilämpö lämmittää taloa, ihan saman tekee tietysti myös leipäkoneen jälkilämpö.

Vuokrakämppään ei tarvitse ostaa liettä. Se kuuluu varustuksiin.

Vaikket sinä itse sitä osta, maksat tietysti myös sen vuokrassasi.

Vuokraisin asunnon missä on leipäkone sisältyy vuokraan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi