Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tullaan katsomaan vauvaa tyhjin käsin

Pettynytvierailijoihin
28.08.2022 |

Meille syntyi vähän aikaa sitten tyttövauva ja perhettä/ystäviä on käynyt vauvaa katsomassa. Olen varautunut vieraisiin ja jokaiselle kävijälle keittänyt kahvit ja leiponut tarjottavaa. Mutta vieraat ovat tulleet lähes jokainen tyhjin käsin. Mitä hittoa. Itse kun käyn katsomassa lähipiirin vauvoja, niin vien kukkakaupan (ei lähikaupan 4e ruusupuskan, joka on eilinen jo ostaessa) kukkakimpun (sinisenä tai punaisena), lahjan vauvalle, lahjan äidille (yleensä jotain suklaata) sekä rotinoita eli tarjottavaa kahvipöytään, ettei juuri synnyttäneen tarvitse murehtia mitä laittaa pöytään. Lisäksi viivyn max 2 tuntia, sillä vauva vaatii huomiota ja imetystä, enkä tahdo häiritä perheen rauhaa liikaa. Olen 28v, joten minulle nuorena ihmisenä nämä ovat ihan selkeitä sääntöjä, kun mennään vauvaa katsomaan. Olenko typerä, kun olen hieman loukkaantunut näistä tyhjin käsin tulleista? Lisäksi lähes jokaista on joutunut muistuttamaan käsien pesusta ja terveenä tulemisesta, kun tullaan vastasyntyneen kotiinraivostuttavaa.

Kommentit (1406)

Vierailija
1/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä olisi kohteliasta tuoda vauvalle jotain tuliaisia. Ei sen tarvitse olla kallista, riittää edes että toisi vaikka helistimen ja tutin, jokainen oman rahatilanteen mukaan. Ei tarvitse tuoda vanhemmille mitään suklaata eikä kahvipöytään mitään, kunhan muistaa sitä vauvaa.

Vierailija
2/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykynaiset, alle kolmikymppiset edes tunne sanaa rotinat.

Eikä heillä muutoinkaan ole käytöstapoja.

Ja kyllä se riittää, jos tuo kukkakimpun, tai vauvalle jonkun lelun, tai kovakantisen kirjan tai bodyn, ja lisäksi jotain kahvileipää.

Ei mahdottomia voi vaatia, eikä kukaan edes tarvitse nykyisin mielettömiä määriä ruokaa ja leivonaisia.

Ennen vanhaan oltiin köyhiä ja aina kun uusi lapsi syntyi, naapurit toi ne rotinat, leipää ja nisua, perunoita, lihaakin jos sitä sattui ylimääräistä olla.

Ennen oli ennen, nyt on nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä olisi kohteliasta tuoda vauvalle jotain tuliaisia. Ei sen tarvitse olla kallista, riittää edes että toisi vaikka helistimen ja tutin, jokainen oman rahatilanteen mukaan. Ei tarvitse tuoda vanhemmille mitään suklaata eikä kahvipöytään mitään, kunhan muistaa sitä vauvaa.

Ei tarvitse tuoda kahvipöytään mitään, kunhan ei sitten myöskään oleta saavansa kahvia tai mitään muutakaan tarjoilua. Vastasyntyneen kanssa on tarpeeksi tekemistä ilman vieraiden kestitsemistäkin.

Musta parhaita tuomisia vauvan synnyttyä oli juuri ruokalahjat: meille tuotiin esim. makaronilaatikkoa valmiiksi pakasterasioihin laitettuna, jääkaappiin ruokaa seuraavaksi päivää, itse leivottua pullaa yms.

Vierailija
4/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita nyt vierailut jäihin ja olkaa perheen kanssa! Nyt on kouluissa ja työpaikoilla ensimmäiset flunssa-aallot liikkeellä. Älä riskeeraa vauvan terveyttä.

Vierailija
5/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vieraille tarvitse tarjota mitään. Ap on nipo. Relaa. Eikä vieraiden siis tarvitse tuoda mitään.

Vierailija
6/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että oikein sinisen tai punaisen kukkakaupan kimpun, eikä missään nimessä lähikaupan neljän euron kimppua. Aika ulkokultaista, kuten koko tuliaishommakin.

Vierailija
7/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun synnytän ja kotiin pääsen, pitää vieraiden tuoda pihvilihat ja kinuskikakkua niin näkevät vaavin.

Vierailija
8/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vieraille tarvitse tarjota mitään. Ap on nipo. Relaa. Eikä vieraiden siis tarvitse tuoda mitään.

No ei kyllä tyhjin käsin mennä vauva katsomaan!

Vierailija
9/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että oikein sinisen tai punaisen kukkakaupan kimpun, eikä missään nimessä lähikaupan neljän euron kimppua. Aika ulkokultaista, kuten koko tuliaishommakin.

Niin, no, toisissa piireissä osataan käyttäytyä ja ottaa muut huomioon. Toisissa näköjään ei.

Vierailija
10/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vienyt jos oon ollut ees jotenkin kohtuullisissa varoissa. En oo vienyt, jos ei oo itselläkään meinannut rahat riittää ruokaan, mutta täytyykin vastedes vaan pysytellä poissa vauvaperheistä ettei tuu tuoreelle äidille paha mieli.

Vierailija
11/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvaa voisi muistaa niin, ettei osta enää yhtään muovikrääsää mitä perheellä on jo kaapit pullollaan. Hän niiden pask"merien ja ilmastopakolaisten kanssa joutuu kamppailemaan aikuisena.

Vierailija
12/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaavaisuus ja hyvät tavat eivät yksinkertaisesti ole erityisen arvostettuja ominaisuuksia. Ei niitä neuvota joka kodissa saati koulussakaan olisi aikaa kertoa, minkä vuoksi elämme väistelemisen ja päälle kävelevän tapakulttuuria. Mihinkään väliin ei mahdu ajatus, että olisiko toista kiva muistaa erityisen tärkeänä elämänhetkenä.

Se tottakai loukkaa sinua tuoreena vanhempana, mutta aina voi myös sanoa että jos haluat kahvin kanssa pullaa tuo mukanasi. Jos omassa tuttavapiirissä ei ole älyä muuhun ainoa keino on pyytää selkeästi tahtomansa. Keskity vauvaasi, ei vieraisiin. Vauva on tärkein.

Vierailija
13/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Itä-Suomessa on rotinat edelleen voimissaan ja jokainen kyllä älyää niitä tuoda ja vauvalle jotain myös.

Vierailija
14/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, no, toisissa piireissä osataan käyttäytyä ja ottaa muut huomioon. Toisissa näköjään ei.

Mieluummin aitoa välittämistä ja yhdessäoloa kuin tuliaisten laadunvalvontaa ja niiden puutteesta itkemistä.

Vierailija
15/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! Pahimmillaan poiketaan kesken hikilenkin elimeltä lemuten tuijottamaan ovenrakoon. Maailma on pilalla.

Vierailija
16/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä tyhjin käsin mennä vauva katsomaan!

Miksei? Minun luokseni saa tulla ilman rotinoita. Itse vein virkkaamani vauvanpeiton kun lapsi oli syntynyt , enkä saanut edes kahveja , yhyy , niin mä mieleni pahoitin : D D

Vierailija
17/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon vienyt jos oon ollut ees jotenkin kohtuullisissa varoissa. En oo vienyt, jos ei oo itselläkään meinannut rahat riittää ruokaan, mutta täytyykin vastedes vaan pysytellä poissa vauvaperheistä ettei tuu tuoreelle äidille paha mieli.

Uhriutuminen on toki helpompaa, mutta jos ei oikeasti ole yhtään rahaa niin sitten voi tarjoutua jotenkin auttamaan vauvaperhettä esim. auttamalla siivouksessa, ruoanlaitossa, pyykeissä, isosisarusten hoitamisessa tms.

Vierailija
18/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lähettää postissa onnittelukortti ja jättää vierailut väliin. Jos kysellään perään, voi sano, että on pitkittynyt yskä, ei viitsi tulla kylään. Niin ei kumpikaan osapuoli rasitu.

Vierailija
19/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä aina jotenkin jopa hävettää mennä katsomaan vauvaa, kun tiedän, miten raskas vierailu voi olla perheelle! En anna passata itseäni, kysyn jo ennen menemistä, tuonko pullat mukanani ja jos vien ja isäntäväki alkaa kahvista puhua, keitän ne heidän puolestaan. Mutta kaikki ei tätä varmaan tajua, jos ei ole omia lapsia tai lähipiirissäkään. Mulla on 23 serkkua, joista 15 on mua nuorempia. Ehkä sain normaalia enemmän esimerkkiä, miten vauvaperheissä ollaan vieraina...

Vierailija
20/1406 |
28.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nämä muutamat hokevat, että on ok mennä ilman tuliaisia katsomaan vauvaa. Ei se vaan ole, vaikka kuinka niin hokisitte. Se osoittaa vaan omat käytöstapojenne puutokset, ei muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän