Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohtuullinenkin alkoholin käyttö voi ahdistaa lapsia

Vierailija
25.10.2006 |

Ihmettelen tässä suuresti ettei tämä asia puhuta av:lla. Radiostahan tuosta puhuttiin sunnuntaina ainakin.

Eli lievä kohtuukäyttökin ahdistaa lapsia. Humaltumista ei tarvita, riittää et ottaa esiin sen siiderinsä tai viininsä.

Johan on kestänyt et tääkin asia saatu tutkittua.

Itse olin 7 v kun näin äitini ottavan ensimmäisen kerran alkoholia, olin aika järkyttynyt. Äitini ei siis juopunut vaan otti kohtuudella. Inhosin aina kun juomat otettiin esiin, haisi pahalle ja ahdistuin.

Eli omalla kohdallani tuo tutkimus pitää täysin paikkaansa, vaikka omasta kokemuksestani onkin aikaa jo 30v.

Kommentit (160)

Vierailija
21/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta vanhempi olettaa aika liikaa itsestään jos uskoo että pystyy juttelemaan pois lapsen ahdistuksen siitä että tämä vapaaehtoisesti lyhentää elämäänsä tupakoimalla. Lapsi saa paljon muualtakin vaikutteita elämäänsä.

Mielestäni olit tosiaan niputtanut aika eriasteisia ahdistuksen aiheita yhteen (ja myös se perään omia ahdistuksen aiheitaan listannut, sama juttu). Autolla ajon kohdalla voi vielä pystyä selvittämään todennäköisyyden pienuudet ja sikäli voi olla ihan turhaa tuo ahdistus mutta olen kyllä tosi eri mieltä kanssasi siitä että vanhemman tupakointi, alkoholin käyttö tai vanhempien riitely olisivat turhia ahdistuksen aiheita

Ja siis kyllä meilläkin riidellään mutta tiedostan että se aiheuttaa lapsille ahdistusta ja siksi yritän välttää sitä heidän kuultensa, vaikka kuinka selittäisin että riitely on luonnollista. Lapsen kipukynnys on paljon pienempi, muisti paljon pidempi ja ymmärrys aivan erilaista kuin aikuisen.

- 22

Vierailija
22/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUtkimushan oli tehty 11-13 vuotiailla lapsilla. Kyse ei siis ole siitä, miten paljon kussakin perheessä viinaa vedetään, vaan ylipäätään siitä, että lapset ovat tietoisia alkoholin vaaroista ja haitoista, joten jo sen juominen vähäisissäkin määrissä voi aiheuttaa lapselle ahdistusta, vaikka perheessä olisi kaikki ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Musta vanhempi olettaa aika liikaa itsestään jos uskoo että pystyy juttelemaan pois lapsen ahdistuksen siitä että tämä vapaaehtoisesti lyhentää elämäänsä tupakoimalla. Lapsi saa paljon muualtakin vaikutteita elämäänsä.

Mielestäni olit tosiaan niputtanut aika eriasteisia ahdistuksen aiheita yhteen (ja myös se perään omia ahdistuksen aiheitaan listannut, sama juttu). Autolla ajon kohdalla voi vielä pystyä selvittämään todennäköisyyden pienuudet ja sikäli voi olla ihan turhaa tuo ahdistus mutta olen kyllä tosi eri mieltä kanssasi siitä että vanhemman tupakointi, alkoholin käyttö tai vanhempien riitely olisivat turhia ahdistuksen aiheita

Ja siis kyllä meilläkin riidellään mutta tiedostan että se aiheuttaa lapsille ahdistusta ja siksi yritän välttää sitä heidän kuultensa, vaikka kuinka selittäisin että riitely on luonnollista. Lapsen kipukynnys on paljon pienempi, muisti paljon pidempi ja ymmärrys aivan erilaista kuin aikuisen.

- 22

Vierailija
24/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten ihmeessä lapsi oppii käsittelemään tuota täysin normaalia tunnetilaa, jos kaikki ahdistusta mahdollisesti aiheuttavat asiat eliminoidaan pois? Silloin kun lapsen ahdistukselle ei ole järkevää perustetta (esim. vanhempien alkoholin käyttö todella pysyy kohtuudessa), on vanhempien vastuulla selvittää asia lapsen kanssa ja keskustella vaikka siitä kuinka joillakin yksi lasi muuttuu moneksi, mutta suurin osa aikuisista osaa käyttää tuota ainetta oikein.

Vierailija
25/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkin yksittäisen loukkauksen/ahdistuksen kohtaeen vielä aikuisena. EIkä sen tarvitse olla mikään suuri asia, se on voinut olla aikuisista hyvinkin hauska tai mitätön asia, mutta lapsi muistaa sen tunteen vielä aikuisenakin.

Itse muistan, kun olin lapsena mummolassa saunassa, ja enoni tuli kanssani saunaan. minua hävetti ja nolotti, ja lähdin lumihankeen pyörähtämään, enkä huomannut, että eno tuli perässä. Eno antoi minulle lumipesut, ja itse olin aivan paniikissa, yritin vain päästä karkuun. Äitini seisoi vieressä ja otti valokuvia. Aikuisena revin ne kuvat, kun koen vieläkin tuon tilanteen niin ahdistavana, ja enoani vihasin siitä päivästä lähtien.

Olin tuolloin 5-vuotias.

Vierailija
26/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin epäselvästi.

- 22

Vierailija
27/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään vaiheessa sanonut että pitäisi eliminoida kaikki ahdistusta aiheuttavat asiat lapsen elämästä. Joihinkin asioihin kuitenkin liittyy realistinen riski ja ahdistus lapsen puolelta, näitä ovat minusta mainituista ainakin alkoholi, tupakka, huumeet, riitely, ja jossain määrin myös huonot ruokailutavat jos vanhemmilla ylipainoa. En yksinkertaisesti ymmärrä sitä että oma nautinto tai laiskuus kustannetaan lapsen ahdistuksella.

Omalla kohdalla tää muuten näkyy edelleen niin että mieheni isä on hirvittävän ylipainoinen ja sairastanut eturauhassyövän ja edelleen hänen lapsilleen (27 ja 25 v) aiheuttaa suurta ahdistusta se että hän syö paskaa ja polttaa kaksi askia päivässä, pelkäävät että isä kuolee. Miehen vahvat ja ahdistavimmat lapsuudenkuvat ovat sitä kuinka isä poltti iltaisin kun luuli ettei kukaan huomaa.

- 22

Vierailija
28/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuukäyttöä ei ole syytä lopettaa vain siksi että lapsi ahdistuu siitä. On selvitettävä miksi lapsi ahdistuu siitä ja käsitellä se asia. Valitettavasti monilla näyttää ratkaisuna olevan se, että piilotetaan asia mieluummin kuin ollaan avoimia. Onko ihme, jos lapset ahdistuvat?

Vierailija
29/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan sanottiin että alkoholinkäyttö johtaa maksatulehdukseen ja kuolemaan. jee-jee. Asiallisemmalla valistuksella olisin kestänyt vanhempien alkoholinkäytön ahdistumatta.

Minun tapauksessani ahdistuksen aiheutti siis juuri tällainen absolutisti-besserwisser joka yritti suojella lapsia viinan vaaroilta.

Vierailija
30/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseään humalaan. Silti se isän lauantainen saunakaljakin tuntui ikävältä. En siitä varmasti mitään sen kummempia traumoja ole saanut, mutta kumminkin en tykännyt. Ja kun asiaa pohtii tarkemmin, että miten noin pikkujuttu voi tuntua ikävältä, ehkä siihen liittyy jotenkin pelko ettei isä olekaan turvallinen. Joku kontrollin pettämisen idea siinä pelottaa.

Vierailija
31/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä puhun siitä mitä kertoo tämä tutkimus josta tässä ketjussa on puhe. Siinä siis lapset ITSE sanovat ettei äiti tai isä saisi juoda eivätkä lapset puhuneet että isä tai äiti saa juoda kohtuudella. En rupea spekuloimaan omilla käsityksilläni siitä mikä on kohtuukäyttöä (ja siis kyllä minä olen siiderin tai viinilasin lapsen edessä ottanut). Se musta on ongelmana että ei nyt tässäkään ketjussa uskottu mitä lapsi itse sanoo tai edes harkittu sitä vaan tuomittiin että eihän asia näin VOI olla. Ihan mahdollista joo että lasten sanoja on ylitulkittu, mutta mua järkyttää huomata että se on näinkin helppo ohittaa olankolautuksella ja lausahduksella " ei se voi olla näin" .

- 22

Vierailija
32/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, jäi vastaamatta viestisi jälkimmäiseen osaan eli voit hyvinkin olla oikeassa, mua vaan hämmästyttää se että et ilmeisesti ole (kuten moni muukaan) valmis ajattelemaan sitä vaihtoehtoa että se saunakaljakin aiheuttaa lapselle ahdistusta vaikka kuinka yrittäisit sitä jutella. Kuten sanoin aiemmin, vanhemmat eivät ole ainoita jotka lapseensa vaikuttavat vaan vaikutuksen lähteitä on monta muuta. Ja tässäkin ketjussa niin moni aikuinen sanonut että heitä lapsena ahdisti äidin/isän yksikin olut että järkyttää jos ei kellot yhtään raksuta.

- 22

Vierailija
33/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tunnen oman lapseni ja voin kyllä ihan rehellisesti sanoa, että hän ei ahdistu siitä, että juomme lasin viiniä ruuan kanssa yhtään sen enempää kuin siitä, että juomme kupin kahvia aamulla.

Järkyttävää minun mielestäni on se, että joku voi luottaa tutkimukseen enemmän kuin terveeseen järkeen. Ja vielä tutkimukseen, jota ei ole edes lukenut.

Luultavasti samat ihmiset lopettavat jäätelön syönnin kesällä, etteivät vaan huku...

Vierailija
34/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, olipa fiksusti ja luotettavasti tehty tuo analyysisi. Olen lukenut tätä tutkimusta tässä päivän aikana sen verran kun olen viitsinyt. Olen itse toiminut tutkijana enkä todellakaan luota sokeasti tutkimuksiin kuten varmaan ylläolevista kommenteista huomaat. Tässä kuitenkin on kyse lasten omista sanoista joita voi suoraan lukea tuosta PDF-dokumentista joten on turha sysätä tutkijan ja tulkinnan harteille sen sanomaa. Minä en omista lapsistani ja heidän ahdistuksestaan mene vannomaan mitään, en tänään enkä eilen, kun en kuvittele olevani niin kaikkitietävä että osaan lukea heidän ajatuksensa mutta onnea vaan valitsemallasi umpivarmalla tiellä.

- 22

Vierailija
35/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän sanoivat ihmiset kun maapallon havaittiin olevan pyöreä, todennäköisesti ihmettelivät että joku voi luottaa tutkijaan enemmän kuin terveeseen järkeen, eihän maailma voi olla pyöreä kun putoaisimme siltä jos seisoisimme ylösalaisin. Sama vanha pätee yhä: maailmassa on paljon meille tuntemattomia mekanismeja joita eri tieteenalat onnistuvat selvittämään. Valitettavasti tutkimuksia tehdään nykyisin niin saakelin paljon että on vaikea erottaa mikä niistä on tehty onnettomasti ja mikä ei, joten syntyy sekä harhaa siitä että kaikkiin tutkimuksiin pitää uskoa että harhaa siitä ettei mihinkään tutkimukseen pidä uskoa.

- 22

Vierailija
36/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksessa ei edes tutkittu lasten suhtautumista vanhempien juomiseen. Tutkijana osaat varmasti suhteuttaa nuo lausunnot omaan arvoonsa.

Niin, ja tutkijan mielipide voi vaikuttaa voimakkaastikin tutkimustuloksiin!

Vierailija
37/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siksi etten tiedä lasten taustoja. En kuitenkaan viittaa niille kintaalla ja jatka sitä " minun lapseni ei TAKUULLA ahdistu" -linjaa vain sen vuoksi. SE tässä minusta on koko ajan ollut uskomatonta ja itsekästä että ei suostu edes harkitsemaan mahdollisuutta että lapsi ahdistuu vaikka se ei omaan päähän mahtuisikaan. Edelleen tässäkin ketjussa on monen monta kertaa tullut esiin ihan suoria lausuntoja ihmisiltä joiden perheissä EI ole juotu ja jotka ovat silti ahdistuneet siitä yhdestä saunakaljasta, joten ihan perättömänä tuota tutkimusta ei voi tuolla nojalla pitää.

- 22

Vierailija
38/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja täytyypä sanoa, ettei Valkonen itse osallistu tämänkaltaiseen hölmöön keskusteluun tutkimuksellaan lainkaan.

Hän tutki LASTEN KÄSITYKSIÄ HYVÄSTÄ VANHEMMUUDESTA, ei lasten käsityksiä 1) alkoholista 2) omista vanhemmistaan 3) lasten ahdistusta ja sen syitä. Media on poiminut alkoholin ja ahdistuksen pääpointiksi aika sivujuonteesta...

Lisäksi tutkimusaineisto koostui kouluaineista, ei esim. vapaasta haastattelupuheesta -- voi olettaa, että jo aineiston keruun tapa vaikutti aika lailla siihen, mitä asioita lapset nostavat esille. Kuudesluokkalaiset ymmärtävät jo aineen tulevan myös open arvosteltavaksi ja sen, että tietynlaisella tekstillä saa enemmän pojoja... Tätä myös Valkonen reflektoi.

Kouluaineeseen kunnon koululainen listaa ymmärryksensä asioiden " ihanteellisesta" laidasta. Se, että näistä ihanteista poikkeamisen tulkitaan aiheuttavan ahdistusta ei tee kunniaa Valkosen kasvatustieteilijäksi ihan kelvolliselle työlle eikä lapsille. Kyse on yhdestä diskurssista ja sen puitteissa tuotetusta todellisuuden versiosta, ei koko todellisuudesta tai sen ainoasta tulkinnasta.

Kiinnostavaa olisi tosiaan tutkia, mistä lasten alkoholinkäyttöä koskevat käsitykset tulevat ja millaisia ne ovat ja miten ahdistavana lapset itse vanhempiensa kohtuukäytön kokevat. Näistä asioistahan tämä tutkimus ei puhu mitään. Populaarimediassa on aiheesta jotain heitelty ja av:lla sitten tietysti lisää... Pahimpia nämä kommentit, joiden mukaan " lapset yrittävät kertoa ja aikuiset eivät kuuntele" -- lapset kirjoittivat kouluaineen, siinä se. Eikä aiheena todellakaan ollut " mistä eniten ahdistun" vaan " millainen on hyvä vanhempi" .

Vierailija
39/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholisteja, narkkareita, sairaita ihmisiä ihan avotaivaan alla omahoidossa, huonossa kunnossa, ilman vaatteita, kerjäämässä, haukkumassa ohikulkijoita.

Siinä tilanteessa mun oli pakko kertoa hyvin tarkkaan lapselle, mistä tuollainen käytös suurella todennäköisyydellä johtuu. Naapurin mies tuli ikkunan läpi yöllä kotiin. Selitin, että oli humalassa, kun oli juonut viinaa.

Onneksi pääsimme muuttamaan pois, mutta edelleen viina yhdistyy holtittomuuteen. Minä en juo sitä yhtäkään kaljaa tai mitään aikuisten juomaa, sillä en halua herättää näitä ahdistavia muistoja. Lapsi ajattelee helposti myöe esim. että jos poltat tupakan, kuolet kohta jne.

Ja kyllä! Ahdistuin itse vanhempieni alkoholin käytöstä, kohtuukäytöstä, joka on nyttemmin suurkulutusta, ja ahdistaa edelleen.

Vierailija
40/160 |
25.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli nythän on tapetilla se, että voi kun me suomalaiset hukumme alkoholiin, alkoholiveroa pitää nostaa.

Tosiaan kun jotkut kuudesluokkalaiset kirjoittavat aineita, he osaavat kyllä miettiä, mitä siinä pitää sanoa. Aineistossa on alkoholin käyttämättömyyttä korkeammalla (siis useampia mainintoja) semmoinenkin aikuismainen idea, että hyvät vanhemmat asettavat rajoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän