Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu, että vanhat (yli kolmekymppiset) vihaavat englantia?

Vierailija
25.07.2022 |

Olen miettinyt tätä jo jonkin aikaa. Oma teoriani on, että vanhat ei tykkää siitä, kun me nuoret muutamme maailmaa meille sopivaksi. Olenko oikeassa?

Otetaan esimerkki. Manspreading. Miksi ihmeessä vanhukset haluavat, että tuo pitäisi kääntää suomeksi? Englanti on monipuolisempi kieli. Ja sanat ovat lyhyempiä. Miesten haarojen levitys... Sorry, mutta englanti on tullut pysyäkseen. Deal with it.

Kommentit (759)

Vierailija
501/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakarat availee jälleen.  OMG!

Nyt yli kolmekymppiset ovat niitä vanhoja, ja huono äidinkielentaito on joku hyve?

Omaa kieltä pitää vaalia ja kunnioittaa. Muuten se katoaa. Etenkin, kun kyseessä on tällainen olemattoman pieni kieli. 

Oman kielen kunnioittaminen arvostaminen ja vaaliminen on myös oman historian, kulttuurin ja kansan kunnioitusta.

Ja jos et hallitse edes äidinkieltäsi kunnolla, niin tuskinpa hallitset myös vieraita kieliä?

Lapsilla on toki lasten mieli ja lasten ajatukset, mutta joskus pitää kasvaa aikuiseksi.

Vierailija
502/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli kuusikymppinen (ihan iankaikkisen vanha siis) ja asunut englanninkielisessä maassa vuosikymmeniä. Koti-opiskelu- ja työkieli on ollut englanti koko ajan. Puolisokin on kielinen joten suomea puhun vain puhelimessa sukulaisten kanssa ja Suomessa vieraillessa. Olisi elämä tosi hankalaa jos  vihaisin englantia.

Kyllä minä osaan silti puhua suomea ja englantia sekoittamatta niitä keskenään. Jaksan lausua pitkätkin sanat vaikka olen näin vanha :D. Tuo sekamelska sekamelskan vuoksi mitä suomenreissuilla kuulee on ihan teinien snobbailunhalua. Muka makeempaa. Se miksi yli kolmekymppiset ihmiset harvemmin harrrastaa sitä johtuu lähinnä siitä että heidän mielestään se on noloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen kulttuuri häviää ja tilalle tulee toisen luokan britti/amerikka kopio :(.

Ovat vastine suomenruotsalaisille, jätte kiva. Eivät puhu kumpaakaan kieltä kunnolla.

Vierailija
504/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa se, että suomalaiset eivät enää keksi uusia suomalaisia sanoja, koska se koetaan noloksi. Amerikkalaisista sanoista ja termeistä vaan lainataan ja sekoitetaan niitä suomalaisiin sanoihin. Missä yhtä hauskat suomalaiset sanaleikit, joissa sekoitetaan puoli suomalaista sanaa puoleen toista suomalaista sanaa? Englanninkielessä tuo on tosi hauskaa. Suomestakin tulee välillä tosi hyviä, mutta oman kielensä tarkoituksiin on niin luutunut, niin niitä hauskuuksia ei huomaa niin helposti.

Suomi on harvinainen ja kaunis kieli. Ulkomaalaiset ovat kehuneet kieltämme paljon ja Tolkienkin siihen ihastui. Miksi samat nuoret ihailevat Tolkienin taruja, mutta silti samaan aikaan häpeävät olla suomalaisia? Miksi annatte edelleen sotahistorian vaikuttaa ja häpeätte suomalaisuutta, kuten ruotsalaiset ja venäläiset ovat vuoronperään opettaneet sitä häpeämään?  Miksette jo vihdoin suorista selkäänne ja lakkaa häpeämästä?

Vierailija
505/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

31v on siis jo vanhus :D.

Vierailija
506/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös manspreading ollut äijähaarat?

M42

Kahdesta jalasta ei saa kuin yhden haaran. Mistä siis nimitys haarat?

Sakset, housut, viikset, häät, kihlajaiset, kastajaiset, tongit, atulat, onhan näitä yksiköttömiä suomen kieli täynnä. No haara juurikin voi olla yksikössä muussa yhteydessä (tienhaara).

Vierailija
507/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ovat vastine suomenruotsalaisille, jätte kiva. Eivät puhu kumpaakaan kieltä kunnolla."

Där högg du nog yxan i sten och det ordentligt. De flesta finlandssvenskar som man känner talar och skriver bättre finska än snittfinnen. Detta då finlandssvenskar plågas med finska ännu på akademin. Man kan inte kvittera finskan ens med det stora språkprovet, medan finnarna kan kvittera svenskan med det lilla. Gissa vad det gör åt språkkunskaperna?

Jag kan svara på det själv. Då man skrev rapport på engelska kom den finskspråkiga chefen och skulle korrigera korrekt engelska till pigdin-savo-inglis där ord som "the" "a" och "an" saknas. Korrekturläsaren förklarade att texten redan var korrekt, varefter bättre synonymer skulle sökas sent på kvällen.

Vierailija
508/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tästä asiasta niin pihalla, etten edes ole tiennyt, että vanhojen ihmisten pitäsi vihata englannin kieltä. Miksi sitä pitäisi muka vihata? Miksi jotakin kieltä pitäsi vihata? No joo, pakkoruotsia ihan vähän.....mutta sekään ei tarkoita, että vihaisin ruotsinkieltä sinällään.

Vierailija
509/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoh hoo - kaikki yli 30-v vihaavat englanninkieltä, joopa joo.

Olen 59-v ja luen englanninkielisiä romaaneita silloin tällöin, luen englanniksi esim HS:n artikkelien linkkien takana olevia uutisia ja välillä katson englanninkielisiä ohjelmia ilman tekstitystä. En tarvitse Google kääntäjää.

Ai miksi? Haluan vain pitää kielitaitoa yllä huvikseni. Pärjaisin kyllä englannilla vähäisillä matkoillanikin ilman tätä "treenaustakin".

Eli kaikki yli 30-v eivät vihaa englannin kieltä.

Omituista muutenkin väittää että kaikki tietyn ikäiset vihaisivat jotakin kieltä 🤣

Vierailija
510/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N52 Puhun sujuvasti englantia ja ruotsia, eikä englannin käyttö häiritse yhtään. Se sattuu korvaan, kun ei osata puhua suomea, englantia tai mitään muutakaan kieltä kunnolla, ja käytetään sanoja väärin. Itse kuvittelin, että kaikki osaavat jo suht sujuvaa englantia ja on ollut yllätys huomata työssä kuinka huono kielitaito parikymppisillä on. Teillä on käytössänne netin ja YouTuben myötä rajaton määrä videoita ja tekstitettyjä materiaaleja, ja silti ihan peruskäsitteet ovat hukassa, miksi?

Vierailija
511/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja taitaa olla vähän yksinkertainen.

Vierailija
512/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, kun englanti on vieras kieli ja suomi äidinkieli, vaikka sitä englantia erinomaisesti osaisikin. Fingelskan sönköttäjät eivät herätä ihailua. Osa yli 30-vuotiaista osaa myös ruotsin ja englannin ohella muita kieliä, eivät myöskään puhu niitä tarpeettomasti Suomessa.

513/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli viisikymppisenä puhun sujuvasti kolmea ulkomaista ja auttavasti kahta lisää.

Englanti ollut vuosia työkielenä.

On täysin tarpeetonta, suuntaan ja toiseen käyttää lainasanoja. Ammattisanastossa on turhaa alkaa luomaan suomenkielisiä vastineita kansainvälisesti ymmärrettäville termeille, mutta toisaalta on naurettavaa värittää arkikieltä lainasanoilla, joille on jo suomenkielinen luonteva vastine.

Vierailija
514/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän englannista! On kiva, kun on kieli, jolla voi kommunikoida muun maalaisten kanssa. Mulla on jonkin verran eri maalaisia ystäviä mm. Saksasta, Italiasta, Englannista ja Yhdysvalloista. En tietenkään sekoita englantia ja suomea toisiinsa, koska kukaan ei sitten ymmärtäisi siitä mitään.

T. Kolmekymppinen

Vierailija
515/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 50 v mutta en vihaa Englantia, Walesia, Skotlantia tai Pohjois-Irlantia. Olen käynyt kahdessa ensin mainituissa muutaman kerran. Englantilaiset ja walesilaiset ovat mukavaa porukkaa.

Aloituksen otsikko oli sen verran seko ettei oikein tiennyt kohdistuuko oletettu viha nyt englannin kieltä vai Englantia kohtaan...

Vierailija
516/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minkäs arvosanan suurena kieltentaitajana sait kirjoituksissa englannista? Jos sait Laudaturin, niin milläs pistemäärällä? Vertaillaanko?

Puhun silti suomea.

Vierailija
517/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 50 v mutta en vihaa Englantia, Walesia, Skotlantia tai Pohjois-Irlantia. Olen käynyt kahdessa ensin mainituissa muutaman kerran. Englantilaiset ja walesilaiset ovat mukavaa porukkaa.

Aloituksen otsikko oli sen verran seko ettei oikein tiennyt kohdistuuko oletettu viha nyt englannin kieltä vai Englantia kohtaan...

Minäkin jouduin miettimään kumpaanko hän tarkoittaa.

Vierailija
518/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan sama, millaista finglishiä ihmiset käyttävät puheessaan, mutta mua ärsyttää kun suomalaiset yritykset yrittävät tehdä itsestään jotenkin "muodikkaita" ja "moderneja" englanninkielisellä nimellä. Etenkin baarien ja ravintoloiden nimissä tuntuu jotenkin niin teennäiseltä joku "Tea house of Vehmas" (miksei se voi olla Vehmaan teesalonki?) tai "Kyrö distillery".

Tuntuu lähinnä mielikuvituksen puutteelta. Vähän niin kuin vanha kunnon Itella, onneksi se sentään tunnusti tappionsa.

Kansainvälinen matkailu vaikuttaa myös asiaan. Varsinkin tuon Vehmaan taivutusmuodon kanssa olisi ulkomaalaisen vaikea ellei jopa mahdoton hahmottaa, että teehuone sijaitsee Vehmas-nimisellä paikkakunnalla. 

Kuka haluaa matkailla aidon ympäristön sijaan jossain huonon englannin muovisessa turistimaassa? Minua ärsyttää ainakin suuresti tietyt matkailumaat, jotka käyttävät oman kielensä sijasta aivan tuhottoman paljon englantia. Haluan paikallista ja alkuperäistä.

Yllättävän moni. Mene mihin tahansa vähänkään suositumpaan turistikohteeseen maailmassa niin löydät sitä ihan samaa huonon englannin muovimaailmaa. Ei todellakaan ole vain suomalainen juttu, jos niin luulit :D Paikallista ja alkuperäistä, jos haluat sinun pitää mennä pois niistä turistikohteista. 

En luullut että on suomalainen juttu, puhuin nimenomaan niistä muista matkailumaista, joissa olen kulkenut. Vaikea kokea esimerkiksi aito Ateena menemällä pois turistikohteesta, sillä Ateena on kokonaisuudessaan suuri turistikohde. Myös kulttuurihistoriaa täynnä oleva merkittävä kaupunki, joka on alentunut hyppimään englantisirkukseen.

Antoi kreikkalaisista nöyristelevän kuvan.

No ei tasan anna. Jos yhtään tunnet kreikkalaisia, niin eivät todellakaan nöyristele. Heillä on itsetunto suomalaisen näkökulmasta katsottuna jopa vähän liiankin hyvä. Ei kreikkalaiseen elämäntapaan vaikuta tuon taivaallista se, että turistien on vähän helpompi toimia heidän maassaan. Kreikkalaiset aakkosetkin poikkeavat sen verran normista, että monelle ulkkarilla tuottaisi vaikeuksia esim. kylttien lukeminen.

Vierailija
519/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N52 Puhun sujuvasti englantia ja ruotsia, eikä englannin käyttö häiritse yhtään. Se sattuu korvaan, kun ei osata puhua suomea, englantia tai mitään muutakaan kieltä kunnolla, ja käytetään sanoja väärin. Itse kuvittelin, että kaikki osaavat jo suht sujuvaa englantia ja on ollut yllätys huomata työssä kuinka huono kielitaito parikymppisillä on. Teillä on käytössänne netin ja YouTuben myötä rajaton määrä videoita ja tekstitettyjä materiaaleja, ja silti ihan peruskäsitteet ovat hukassa, miksi?

Digitaaliset sanakirjat vielä helpottavat opiskelua. Aikaisemmin oli vain sanakirjoja joihin tukeutua. Jos omasta halvasta sankirjasta ei ollut apua piti raahautua kirjastoon plaraamaan niitä parempia sanakirjoja. Nyt saat vaikka suomi - japani sanakirjan ihan ilmaiseksi, ihan mahtavaa 🙂 Ja kaikki muu mitä netti mahdollistaa, kaikki tieto näppäimistön takana!

Vierailija
520/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus, en vain nelikymppisenä "vihaa" oikestaan mitään. Englannilla ja Suomella on omat piirteensä, sekä etunsa? Itse kiinnostuin teininä englannin kielestä musiikin takia ja edelleen pidän englannin kirjottamista enemmän lottona? Miten muuten nuoret kuvittelee muuttavansa maailmaa jollain usa rap englannilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme