En meinaa jaksaa tätä Long Covidia
Miten te muut jaksatte tätä? Mikä teitä on auttanut? Onko toipumisenne edennyt ja jos niin millä aikataululla?
On järkyttävän raskasta kun ei pysty normaaliin elämään, ei jaksa liikkua normaalisti, ei jaksa tehdä kotihommia normaalisti, uni ei virkistä, keho painaa tonneja ja jalat tuntuvat pökkelöiltä.
Miten jaksaa tätä? Miten selviytyä? Terveyskeskuksessa otettiin muutamat verikokeet ja sanottiin tätä ei voi hoitaa mitenkään, heippa. Tämän kanssa jää täysin yksin. Aivan järkyttävää. Olen kuin varjo entisestä, toimintakyky olematon.
Kommentit (94)
No ostat pyörätuolin ja jonkun söpön koiran ja sille liivin täynnä värikkäitä service dog tarroja ja teet instagram tilin ja amazon toivelistan. Ilmainen roina idiooteilta piristää mieltä.
Kunpa olisikin "lainattua tekstiä" ja valetta. En mitään muuta toivo kuin entistä terveyttä ja elämää takaisin, vaikkei se täydellistä ollutkaan miltään osin. Pystyin sentään elää normaalisti, liikkua normaalisti, tehdä normaalisti. En olisi ikinä osannut kuvitella mihin kuntoon joudun nuorena ihmisenä koronan jälkeen. Rokotukset otettu.
Mistä voi saada oikeasti vertaistukea? Ap
Sulla on CFS. Sain itse ky. taudin vuosia sitten virustaudin jälkeen. Sängyssä oltu siitä lähtien. Tsemppiä ja toivottavasti alkaisit toipua. Muista ettet tee YHTÄÄN MITÄÄN YLIMÄÄRÄISTÄ! Koska muuten vointi romahtaa lopullisesti. Itselleni kävi näin.
Onhan sinulta otettu virallinen koronatesti? Tuhannet suomalaiset tullaan julistamaan luulosairaiksi, jos ei ole näyttää paperilla koronatestin tulosta. Kohtelu on julmaa, koskaa Suomella ei ole varaa.
Sanon tämän kokemuksen äänellä. Long-covid ei välttämättä ole elinikäinen kumppani. Itsellä tuo diagnoosi ja noin kaksivuotta ja vähän yli meni tervehtymiseen. Älä stressaa (easier said than done) ja ota päivä kerrallaan. Kyllä se voi sinullakin olla päivä edessä jona huomaat, että hei nyt ei enää kauheasti jos ollenkaan oireiluta. Tsemppia!
Vastausta ei ole, mutta sympatiat saat. Oma koronani venyi väsymyksineen viikkoihin ja sekin oli liikaa. En osaa edes kuvitella kuinka kuluttavaa se on sellaiselle, jolla long covid kestää kuukausia tai vuosia.
ja tätä hallitus ja THL levittävät tietoisesti itse lomaillen
Kai sä siellä HUSin long covid-klinikalla olet asiakkaana?
Vierailija kirjoitti:
Sulla on CFS. Sain itse ky. taudin vuosia sitten virustaudin jälkeen. Sängyssä oltu siitä lähtien. Tsemppiä ja toivottavasti alkaisit toipua. Muista ettet tee YHTÄÄN MITÄÄN YLIMÄÄRÄISTÄ! Koska muuten vointi romahtaa lopullisesti. Itselleni kävi näin.
Krooninen väsymysoireyhtymä voi iskeä minkä tahansa vaikeamman virustaudin seurauksena. Itselläni on veto tosi veks sairastettuani koronan yli kaksi vuotta sitten mutta olo koheni vähitellen. En ottanut edes koronarokotteita koska oma intuitio sanoi että oireet olisivat saattaneet vain pahentua.
Uskon että long covid on tietynlainen autoimmuunireaktio. Vähän noita on tutkittu ja erilaisia apukeinoja löytyy. Toivottavasti joskus tiedetään enemmän.
En tiedä. Itselleni on inhottavin sietää sitä, että oireet tulee ja menee aaltoillen eli sen hyvän päivän/jakson jälkeen tulee aina paluu huonompaan.
Tuntuu jopa, että olisi helpompaa jos oireilu olisi kokoajan samanlaista.
Lähetetäänkö HUS:in long covid klinikalle potilaita muualtakin Suomesta?
Käy lukemassa kroonisen väsymysoireyhtymän tietoja, sopiiko oireet sinuun? Voi valitettavasti puhjeta eri tautien jälkeen.
TerveysSummitissa keväällä oli erään lääkärin haastattelu. Hoitavat Tukholmassa klinikalla Long Covidia =krooninen väsymysoireyhtymä. Ja ovat saaneet hyviä tuloksia.
Kiitos vastauksistanne. Kävin lukemassa kroonisesta väsymysoireyhtymästä, ja oireeni sopivat siihen kyllä osittain mutta onneksi eivät kokonaan.
Olen hoikka, joten laihduttamalla en pysty auttaa tilannetta. Suht terveellisesti olen syönyt jo aiemminkin ja nyt tietenkin olen yrittänyt syödä erityisen terveellisesti. Onneksi perhe auttaa ruoan valmistamisessa ja muussakin. Hyvänä päivänä jaksan seistä pitempään hellan ääressä, huonona en niinkään.
En ole Husin poliklinikan asiakas, lääkärit eivät ole muuta kuin kehottaneet lepäämään ja liikkumaan voimien mukaan. Mitenhän sinne voi päästä, ja otetaanko sinne edes potilaita muualta päin Suomea, olen ymmärtänyt että ei? Ap
Miten se sitten auttaa jos on todettu virallisesti Covid tai vain kotitestillä? Tehdäänkö terveydenhuollossa ero vai jätetäänkö kaikki itsekseen sairastamaan. Itsellä vasta ensimmäinen sairastettu korona meneillään eikä millään tunnu menevän pois, vähän joskus valoa pilkahtaa mutta sitten putoaa taas siihen outoon jaksamattomaan olotilaan. Silläkö tavalla se long covid alkoi teilläkin? Milloin siitä tulee long? Lasketaanko päivissä, viikoissa vai vuosissa? Miksi toimintakyky on mennyt - lähinnä mistä johtuen? Ihan vaan kysyn että tietää mitä odotettavissa on.
^ Esimerkiksi Terveyskirjaston sivuilta löytyy faktoja, katso " Koronavirusinfektion (COVID 19) pitkäaikaisoireet, "pitkä korona", "long covid" ".
Ei taida kenelläkään maailmassa olla vielä tietoa miten pitkittyneen koronan saisi parannettua. Aika onneksi auttaa useimpia, joten paljon kärsivällisyyttä teille kaikille oireista kärsiville, ja sopivassa suhteessa lepoa ja pientä liikuntaa, terveellistä ruokaa ja mahdollisimman hyvää unta.
Syö Valaviria. Ensin viikko 2 tabl päivässä ja sitten tarpeeksi kauan 1 tabl päivässä, niin olo alkaa helpottaa. Tehoaa viruksiin, jotka usein aktivoituvat infektioiden jälkeen ja tekevät uupuneen olon. Itse söin 5 kuukautta kyseistä lääkettä. Hus:n polilla hoidetaan tätä ja vastaavia tauteja mielisairautena. Sinne ei kannata hakeutua.
0/5 ihan kuin lainattua tekstiä