Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä johtuu, että vanhat (yli kolmekymppiset) vihaavat englantia?

Vierailija
25.07.2022 |

Olen miettinyt tätä jo jonkin aikaa. Oma teoriani on, että vanhat ei tykkää siitä, kun me nuoret muutamme maailmaa meille sopivaksi. Olenko oikeassa?

Otetaan esimerkki. Manspreading. Miksi ihmeessä vanhukset haluavat, että tuo pitäisi kääntää suomeksi? Englanti on monipuolisempi kieli. Ja sanat ovat lyhyempiä. Miesten haarojen levitys... Sorry, mutta englanti on tullut pysyäkseen. Deal with it.

Kommentit (759)

Vierailija
1/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan oikeassa. Boomerit luulevat, että se olisi "trendikästä" puhua englantia, kun todellisuudessa se on helpompaa, tehokkaampaa ja nopeampaa.

Vierailija
2/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat vain katkeria nuorisolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateus taitaa olla syynä

Vierailija
4/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päättelet, että yli kolmekymppiset vihaavat englantia? Olet siinä asiassa täysin väärässä.

Vierailija
5/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko varma, että kirjoja lukevia naisia tuo eniten suututtaa.

Vierailija
6/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheinta on kun puheessa on koko ajan sekaisin suomea ja englantia.

Sun pitää vaan fokusoida sun tekemiset ja edetä step by step kohti lopullista casen ratkaisua.

Vierailija
7/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kulttuuri häviää ja tilalle tulee toisen luokan britti/amerikka kopio :(.

Vierailija
8/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieshaarassa on kyllä vähemmän kirjaimia kuin manspreadingissä.

Ei ainakaan fiksua kuvaa anna ihmisestä, joka ei pysty edes äidinkieltään puhumaan.

Vierailija
9/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainahan vanhukset kitisevät nuoremmille jostain kun maailma muuttuu. todennäköisesti tulevaisuudessa myös sinä

Vierailija
10/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N45 kommentoi: puhun sujuvasti mm. englantia, ruotsia ja saksaa. En siltikään pidä siitä, että omaan kulttuuriini sidoksissa olevaa kieltä yritetään aliarvostaa aloittajan tekemällä tavalla. Pidän suomen kieltä todella rikkaana, suomella voi leikitellä aivan uskomattomalla tavalla ja siinä on huikeita synonyymeja eri asioille. Suomi kielenä on arvokas asia minulle. Haluan puhua asioista Suomessa omalla äidinkielelläni, suomeksi.

Vierailija
11/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä heitä - joihin viittaat - vain ärsyttää että jotkut nuoret puhuvat niin huonoa englantia. Kyllä se häiritsee, kun itse osaa hyvin ja joutuu kuuntelemaan keskenkasvuisten Broken Englishiä.

Vierailija
12/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manspreading on vaikeasti käännettävä naseva ilmaus, samantyylinen kuin kalsarikännit. Silloin kun molempia kieliä puhutaan sujuvasti, englanti joukossa ei minua ainakaan häiritse. Liian monella vain ne oman äidinkielen hienoimmat ilmaukset unohtuvat ja tilalle tulee huonoa fingelskaa silloinkin, kun hyvä kielenkäyttö olisi oikeasti tarpeen.

Mä en siis osta aloittajan väitettä.... (Jep, ei ole suomenkieleen taipuva ilmaus!)

Vierailija
13/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä sitä vihaa, ja puhun töissä päivittäin englantia. Mutta arvostan suomen kieltä ja olen huolissani sen tulevaisuudesta, jos englanti yhä enemmän ja enemmän sekoittuu suomeen. Jopa isot maat kuten Ranska ovat huolissaan englannin kielen uhasta ja ovat asettaneet jopa sääntöjä minkä kaikkien asioiden pitää olla ranskaksi. Pienelle kielelle kuten suomelle uhka on paljon suurempi.

Vierailija
14/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateus taitaa olla syynä

Mistä ne on mielestäsi kateellisia?

Vierailija
15/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös manspreading ollut äijähaarat?

M42

Vierailija
16/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomentaisin sen itse miesleveilyksi.

Vierailija
17/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite käytän englantia arjessa todella paljon. Ja joistakin naisista oikein paistaa se viha, kun käyttää esim. sanoja milk tai water. :D

Vierailija
18/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmekymppinen ja en kyllä itse vihaa millään lailla englantia ja käytän itsekin välillä anglismeja, mutta silti näen äidinkielen arvostettavana asiana ja hyvä sekä monipuolinen äidinkielen taitaminen saa ihmisen vaikuttamaan älykkäältä ja sivistyneeltä. Jatkuva puhekielisyys ja puolikielinen kielenhallinta taas sitä vastoin luo mielikuvan kouluttautumattomasta ihmisestä.

Vierailija
19/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa vain osaisitte suomea ja englantia niin hyvin, että teidän ei tarvitsisi valita kummastakin helpoimpia sanoja ja rakenteita saadaksenne ajatuksianne esille. Puoli- tai pikemminkin varttikielisyys ei ole osoitus mistään muusta kuin siitä, että taidot eivät riitä.

Vierailija
20/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n lähde on taas mutu ja stetson.