Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu, että vanhat (yli kolmekymppiset) vihaavat englantia?

Vierailija
25.07.2022 |

Olen miettinyt tätä jo jonkin aikaa. Oma teoriani on, että vanhat ei tykkää siitä, kun me nuoret muutamme maailmaa meille sopivaksi. Olenko oikeassa?

Otetaan esimerkki. Manspreading. Miksi ihmeessä vanhukset haluavat, että tuo pitäisi kääntää suomeksi? Englanti on monipuolisempi kieli. Ja sanat ovat lyhyempiä. Miesten haarojen levitys... Sorry, mutta englanti on tullut pysyäkseen. Deal with it.

Kommentit (759)

Vierailija
521/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli kuusikymppinen (ihan iankaikkisen vanha siis) ja asunut englanninkielisessä maassa vuosikymmeniä. Koti-opiskelu- ja työkieli on ollut englanti koko ajan. Puolisokin on kielinen joten suomea puhun vain puhelimessa sukulaisten kanssa ja Suomessa vieraillessa. Olisi elämä tosi hankalaa jos  vihaisin englantia.

Kyllä minä osaan silti puhua suomea ja englantia sekoittamatta niitä keskenään. Jaksan lausua pitkätkin sanat vaikka olen näin vanha :D. Tuo sekamelska sekamelskan vuoksi mitä suomenreissuilla kuulee on ihan teinien snobbailunhalua. Muka makeempaa. Se miksi yli kolmekymppiset ihmiset harvemmin harrrastaa sitä johtuu lähinnä siitä että heidän mielestään se on noloa.

Samat sanat. Ei minullakaan mene kielet sekaisin vaikka aloin puhua englantia kotikielena 60 luvun lopulla. Mina se vasta vanha olenkin. :)

Vierailija
522/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 30v kakarat osaavat tankeroenglantia. Itsetunnon kannalta tärkeä puhua sitä kosk kotipaikkakunnalla on heinäseipäitä.Käyneet kielikurssilla englannissa ja hyvä peruskoulun englanti.

Yrittävät puhua koko ajan, vaikkeivät osaa. Ja kotimaisen hallinta todella surkeaa. Toimittajat eivät enään osaa sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
523/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lännenlokari kirjoitti:

Ja kotimaisen hallinta todella surkeaa. Toimittajat eivät enään osaa sitä.

"enään"?

Vierailija
524/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko nyt sen verran sanoo (oon kans alle 30), että englanti ei todellakaan ole mitenkään monipuolinen kieli, päinvastoin! Eikä varsinkaan monipuolisempi kuin suomi. Muuten en ota alotukseen kantaa. En oo huomannut, että yli 30-vuotiaat vihais englantia, ovat ehkä keskimäärin isänmaallisempia kun niitä ei oo aivopesty koulussa mihinkään globalisaatioon yms. Osaavat arvostaa suomen kieltä ja kulttuuria, jota ollaan hyvää vauhtia tuhoamassa.

Vierailija
525/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, mutta nuoret voisivat kyllä opetella puhumaan suomea myös.

Niin karmeata kuunnella nykyään.

Eikö se riitäkään, että osaa sanoa vi...u ja boomeri?

Vierailija
526/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne "vanhat" osaa käyttää sekä suomea että englantia paremmin kuin nuoret ja myötähäpeät tuollaista huolimatonta ja älyllisesti laiskaa sekakielisyyttä mitä nuoriso harrastaa.

Vierailija
527/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi,minä täällä kiikkustuolilla mutisen et on se nykynuoriso niin kauheita,eivät osaa edes Suomea tai kunnollisia Englantia. T 32 vuotias vanhus:p

Vierailija
528/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP taitaa yleensäkin vihata vanhempia. Muista kuka sinut on maailmaan pieraissut tänne muita haukkumaan ja kaikkea valittamaan. Se oli erehdys.

Vierailija
529/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"vanhat ei tykkää siitä, kun me nuoret muutamme maailmaa meille sopivaksi."

Muuttuuko se maailma sillä että te alle kolmikymppiset käytätte arkikielessä englanninkielisiä lainasanoja? Vai puhutteko vain englantia keskenänne? Miten se muuttaa (koko) maailman teille sopivaksi? Mannaa alkaa sataa taivaasta eikä vain kelalta?

Jos yli 30-v on vanha, niin 25-30-v on ilmeisesti ikääntyvä, 20-25 vuotias aikuinen ja 15-20 varhaisaikuinen? Aina ei käytöksestä arvaisi.

Vierailija
530/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe olevani erityisen vanha enkä nuorikaan, mutta toki olen aikuinen. 

Ja kyllä, käytän paljon englantia niin arkielämässä (ystäviä eri maista)  kuin työelämässäkin (kansainvälinen yritys).

t.vm1988

Vierailija
531/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 37-vuotias ja työkieleni on englanti. Pärjään oikein hyvin suomella, ruotsilla, englannilla ja saksalla, mutta ilmaisuvoimaisin kieleni on ehdottomasti suomen kieli. 

Puheeseen lipsahtelee anglismeja ja svetisismejä, usein se häiritsee, ei aina.

Minua huolettaa se, että suomen kieli katoaa ja sitä myötä kulttuurimme. Mutta kai se on ihan sama vaikka sulautuisimme vaikka tuonne itänaapuriin, ne varmaan puhuukin paljon hienommin kuin me pottunokat. Nuorison fingelskassa huolestuttaa se, että he eivät osaa suomea eikä englantia, vaikka kuvittelevat osaavansa molempia ja olevansa maailmankansalaisia. Pelikieli tai somekieli ovat omat kielensä, ei niillä voi kommunikoida kovinkaan monille "ulkopuolisille". Se taas rajoittaa omaa maailmaa. Niin kuin rassut kuvittelevat olevansa maailman huipulla ja kovin kansainvälisiä, todellisuudessa eivät osaa yhtäkään kieltä.

Mutta kieli elää. Ehkäpä meillä on joskus yksi kieli, yksi kansa ja yksi valtio. Jää nähtäväksi.

Vierailija
532/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 48-vuotias ja rakastan englantia. Mutta myös baskia, kymriä ja saksaa. Puola, saame ja venäjä ei ollut minun juttu.

Vierailija
533/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on selkeästi katkera jostain, ehkä siitä että nuoruus on niin kurjaa aikaa (ensin korona, sitten sota) Vanhemmilla on ollut parempi nuoruus 2000-luvulla ja 2010-luvulla.

Vierailija
534/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan naiivi aloitus. 

Hei te nuoret, tallentakaas tää keskustelu ja lukekaa uudestaan 10-15 vuoden päästä, kun tekin ootte tämmösiä ikäloppuja.

Vierailija
535/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli kolmekymppinen on vanha? Tirsk! Asenteesi kertoo kaiken omasta henkisestä kypsyydestäsi.

Vierailija
536/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa.. Minusta ranska, italia ja saksa ovat paljon mielenkiintoisempia kieliä.

Puhun noita kaikkia sujuvasti, kuten myös englantia ja ruotsia.

M40+

Vierailija
537/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli kuusikymppinen (ihan iankaikkisen vanha siis) ja asunut englanninkielisessä maassa vuosikymmeniä. Koti-opiskelu- ja työkieli on ollut englanti koko ajan. Puolisokin on kielinen joten suomea puhun vain puhelimessa sukulaisten kanssa ja Suomessa vieraillessa. Olisi elämä tosi hankalaa jos  vihaisin englantia.

Kyllä minä osaan silti puhua suomea ja englantia sekoittamatta niitä keskenään. Jaksan lausua pitkätkin sanat vaikka olen näin vanha :D. Tuo sekamelska sekamelskan vuoksi mitä suomenreissuilla kuulee on ihan teinien snobbailunhalua. Muka makeempaa. Se miksi yli kolmekymppiset ihmiset harvemmin harrrastaa sitä johtuu lähinnä siitä että heidän mielestään se on noloa.

Samat sanat. Ei minullakaan mene kielet sekaisin vaikka aloin puhua englantia kotikielena 60 luvun lopulla. Mina se vasta vanha olenkin. :)

Onko isä tai äiti Englannista tai Yhdysvalloista (tai Kanadasta tms) vai miksi?

Vierailija
538/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä vihaa Englantia enkä englanninkieltä.

Kuulun ikäluokkaan, jossa koulussamme aloitettiin englannin opiskelu ensimmäisellä luokalla. Opin kielen nopeasti, kuten myöhemmin myös ruotsin ja ranskan.

Mistä tämä kummallinen ajatus kumpuaa, ap?

N33

Vierailija
539/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään enkusta, biisit sanoitan englanniksi ja latinaksi.

Fantasy/epic heavy metal. 

Vierailija
540/759 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieshaarassa on kyllä vähemmän kirjaimia kuin manspreadingissä.

Ei ainakaan fiksua kuvaa anna ihmisestä, joka ei pysty edes äidinkieltään puhumaan.

Ja vielä väittää, että joku kieli olisi toista ilmaisuvoimaisempi... yhdenlaista rasismia sekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän