Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?

Vierailija
28.06.2022 |

Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.

Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.

Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.

Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.

Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.

Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.

Kommentit (12665)

Vierailija
9621/12665 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, olimme tietämättäni olleet MaratonParkujan kanssa hieman samoilla vesillä yhtä aikaa.

"Taisin Liekille kerran sanoakin, että mitäs, jos antaisi hetken vain olla asioiden kuten ne ovat, joo-o, huonosti, mutta jos nyt en jaksa tehdä jotain, mikä tai kuka minua vaatii ja pakottaa jaksamaan?"

Tämä oli aivan erinomainen ohje, jota muuten myös noudatin - osin siksi, kun en muuhun kyennyt. Eivät ne asiat tosiaan ole hirveästi edenneet, mutta välillä on vähän paremmin voimia, eikä taivas ole toistaiseksi romahtanut niskaan, vaikka suorituspisteeni ovat nollissa.

Joten kiitos MP, oli aivan erinomaisesta neuvosta ja hyvästä oppitunnista ylitunnolliselle :)

-Liekki

Vierailija
9622/12665 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin kihisen uteliaisuudesta 28 v:n asunnon ja raha-asioiden järjestymisen suhteen. Vaan kun täällä jo joku julistautui tunnistaneensa hänet tosielämästä, niin oikein hyvin ymmärrän, ettei hän vahingossakaan halua keskeneräisiä asioita saattaa vastapuolen tietoisuuteen.

Itse näkisin sen äärimmäisen hyväksi harkinnaksi enkä salamyhkäisyydeksi. Samoin kuin ap:n linjauksen lasten asioista.

-Liekki

No, nyt mun harkinta petti.

Toisaalta, asunto on ihan julkisesti myynnissä ja ihan sulassa sovussa eksän kanssa kuitenkin toimitaan.

Tosielämästä tunnistamiseen en usko, niissä viesteissä oli niin paljon virheellisiä vihjauksia. Toisaalta, sekään ei sitten olisi maailmanloppu, on minulla oikeus kirjoittaa (ei täällä kuitenkaan henkilöiden nimistä yms puhuta). 

Silloin se yks henkilö väitti löytäneensä minut eräältä toiselta alustalta ja sitä kautta löytäneeni instagramini. No, poistuin kokonaan sieltä toiselta alustalta ja laitoin instagramini yksityiseksi. 

Pienehköt on tuloni, mutta pärjään raha-asioissani, toki olisi kiva saada asunto myytyä ennen muita ratkaisuja, mutta ei minulla ole hätää.

28 v yhdessä 

Ja siitä pidän edelleen kiinni, että eksän nykyisestä elämästä en enää täällä kirjoittele, ei kuulu minulle ja ei liity minuun enää mitenkään. Asuntoasiat liittyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9623/12665 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maratparkuja kiitos taas. Olen tuo, joka sanoi, että on lohdullinen ajatus, että tekoja ei voi tehdä varastoon.

Miehen kakkonen otti yhteyttä, kun olimme kesälomalla. Pää on sekaisin. Tuo oli myös hyvä neuvo, että älä anna piiloutua itsesi tai toisen taakse. 

Kiitos. En ymmärrä noita puheita, että joku kirjoittaa liikaa. Ei todellakaan, vaikka kirjoitukset on pitkiä, niin tässä kohtaa niistä on paljon hyötyä ainakin minulle. Käyn kko ajan katsomassa, olisiko lisää kirjoituksia. Seurannut ketjua jo jonkin aikaa, koska epäilyksiä on ollut.

Toivon Sinulle kovasti voimia jaksaa, elät tällä hetkellä todella kipeitä aikoja. Pää on varmasti sekaisin. Ja vaikka epäilyksiä Sinulla on ollut niin silti totuuden lävähtäessä eteen niin kipu on valtava. Totuutta on mahdotonta ohittaa.

28 v yhdessä 

Vierailija
9624/12665 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin kihisen uteliaisuudesta 28 v:n asunnon ja raha-asioiden järjestymisen suhteen. Vaan kun täällä jo joku julistautui tunnistaneensa hänet tosielämästä, niin oikein hyvin ymmärrän, ettei hän vahingossakaan halua keskeneräisiä asioita saattaa vastapuolen tietoisuuteen.

Itse näkisin sen äärimmäisen hyväksi harkinnaksi enkä salamyhkäisyydeksi. Samoin kuin ap:n linjauksen lasten asioista.

-Liekki

Toisaalta, asunto on ihan julkisesti myynnissä ja ihan sulassa sovussa eksän kanssa kuitenkin toimitaan.

Tosielämästä tunnistamiseen en usko, niissä viesteissä oli niin paljon virheellisiä vihjauksia. Toisaalta, sekään ei sitten olisi maailmanloppu, on minulla oikeus kirjoittaa (ei täällä kuitenkaan henkilöiden nimistä yms puhuta). 

Silloin se yks henkilö väitti löytäneensä minut erääl

Ei olisi tarvinnut lähteä toiselta alusta. Tarkoituksella jätin kertomatta tarkemmin.

Vierailija
9625/12665 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi olen jutellut erään mieheni lapsuusystävän kanssa, joka on seurannut sivusta tätä viime vuosien valtaisan valtaisaa muutosta. Hän sanoi, että pelkää miten mies sekoaa lopullisesti, jos minä vakaa tuki ja turvasatama poistun hänen elämästään. Kuitenkin hän sanoi sen syyllistämättä ja oli sitä mieltä, että se riski on varmaan otettava ja hän tahtoisi nähdä minut vielä aidosti onnellisena. Tottahan se on, että olen miehelle valtava tukipilari, johon hän aina voi turvautua. Ehkä tietyllä tapaa kannan vastuuta hänestä ja pelkään itsekin miten hänen mielensä eron kestäisi. Hän on niin kauan ollut minulle se läheisin ihminen. Silti tiedostan, että itse hän on kaiken aiheuttanut ja minun tulisi ensisijaisesti ajatella itseäni.

- Hukassa

Mikä tämä viime vuosien valtaisa muutos on? Sekoileeko mies muutenkin? Haluatko oikeasti olla tuollaisen ihmisen kanssa?

Vierailija
9626/12665 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Liekki

Silloin

Heh heh. Luuletko oikeasti että kukaan uskoo sinun tietävän jotain? Ja 28 v ei kyllä ole tehnyt yhtään mitään epäilyttävää. Joten vaikka nimellä lehteen kirjoittaisi, ei hänellä ole mitään hävettävää. 

Vierailija
9627/12665 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa etsiä Hukassa:n hyvää viestiä siitä, mitä hän haluaa ja mitä ei enää halua. Mutta se pysäytti. Se mikä tässä oli erikoista, niin olen itse samassa tilanteessa mutta ns toisen naisen roolissa. Pakko miettiä rajojen vetämistä, kunhan hahmottaisi mitä haluaa vaikka sitten negaation kautta. Mutta ei me ykköset ja kakkoset olla kovin kaukana toisistamme.

Vierailija
9628/12665 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa etsiä Hukassa:n hyvää viestiä siitä, mitä hän haluaa ja mitä ei enää halua. Mutta se pysäytti. Se mikä tässä oli erikoista, niin olen itse samassa tilanteessa mutta ns toisen naisen roolissa. Pakko miettiä rajojen vetämistä, kunhan hahmottaisi mitä haluaa vaikka sitten negaation kautta. Mutta ei me ykköset ja kakkoset olla kovin kaukana toisistamme.

Entisenä kakkosena sanon, että kyllä olette. Älä anna itsesi uskoa mitään muuta. Sinulla ja miehellä on salasuhde ja vaimolla ja miehellä on perhe, yhteiset ystävät, kokonainen yhdessä rakennettu elämä.

Olen itse tajunnut tämän sen kovimman kautta ja se huuto on vahvistunut näiden kirjoituksien kautta, joita olen lukenut.  MaratonParkuja kirjoitti erittäin hyvin, että sinä olet osa kolmikkoa nyt. Älä yritä kirjoittaa tätä tarinaa vain itsellesi ja miehelle. Minä tein sen virheen ja hinta oli kova. Olisinpa ajoissa tajunnut.

Vierailija
9629/12665 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisenä kakkosena sanon, että kyllä olette. Älä anna itsesi uskoa mitään muuta. Sinulla ja miehellä on salasuhde ja vaimolla ja miehellä on perhe, yhteiset ystävät, kokonainen yhdessä rakennettu elämä.

Olen itse tajunnut tämän sen kovimman kautta ja se huuto on vahvistunut näiden kirjoituksien kautta, joita olen lukenut.  MaratonParkuja kirjoitti erittäin hyvin, että sinä olet osa kolmikkoa nyt. Älä yritä kirjoittaa tätä tarinaa vain itsellesi ja miehelle. Minä tein sen virheen ja hinta oli ko

Nimenomaan olen osa kolmoissuhdetta ja sanoin saavani osakseni ihan samaa paskaa. Ei kaikilla se "ykkönen" ole vaimo, jonka kanssa on yhteiset lapset ja elämä. Uusilla kierroksilla kuviot on ihan toisenlaiset.

Vierailija
9630/12665 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tajunnut tämän sen kovimman kautta ja se huuto on vahvistunut näiden kirjoituksien kautta, joita olen lukenut.  MaratonParkuja kirjoitti erittäin hyvin, että sinä olet osa kolmikkoa nyt. Älä yritä kirjoittaa tätä tarinaa vain itsellesi

Niin että olet uskonut sen tarinan, että oikeasti sinä merkitset enemmän kuin vaimo, olet sielunkumppani, jota hän ei ole koskaan tavannut ja vaimon kanssa ollaan yhdessä koska lapset ja syy se ja tämä?

Vierailija
9631/12665 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse tajunnut tämän sen kovimman kautta ja se huuto on vahvistunut näiden kirjoituksien kautta, joita olen lukenut.  MaratonParkuja kirjoitti erittäin hyvin, että sinä olet osa kolmikkoa nyt. Älä yritä kirjoittaa tätä tarinaa vain itsellesi

Niin no. Mitä nyt olen ystäväni kautta tätä saanut katsella niin oma analyysini kyllä on, että ei ole mitään ykkösiä ja kakkosia, on vain kolme ihmistä pyörimässä melkoisen vahingollisessa piirissä. Ja mitä tarinoihin tulee, tuntuu, että mies haluaa kirjoittaa itselleen kaksi erillistä tarinaa ja teille naisille molemmille puolikkaan.

Ja kyllä, tätä kannattaisi aina vaimonkin ajatella, mutta useinhan hän ei tiedä. Mutta Hukassa tietää, joten kyllä, kyllä tämä häntäkin koskee.

T: MaratonParkuja

Vierailija
9632/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nimenomaan olen osa kolmoissuhdetta ja sanoin saavani osakseni ihan samaa paskaa. Ei kaikilla se "ykkönen" ole vaimo, jonka kanssa on yhteiset lapset ja elämä. Uusilla kierroksilla kuviot on ihan toisenlaiset."

Siis onko mies jo eronnut kun puhut että ollaan uusilla kierroksilla? Vai onko klassikko eli eroamassa heti kun lapset ovat käyneet lukion ja sitten te olette kierroksilla? Vai onko mies jo eronnut lastensa äidistä ja jonkun muun kanssa ja sinä siinä vieressä? Sekavaa.

Vierailija
9633/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jollain ihmeellisellä tavalla kannan mielessäni hieman vastuuta hänestäkin tämän meidän hullun ja kieroutuneen parisuhteemme vuoksi, vaikka tiedän hänen täysin tietoisesti aikuisena ihmisenä itse lähteneen tuohon kuvioon mukaan."

Tuo kirjoittaja on itsekin lähtenyt täysin tietoisena aikuisena avoimeen suhteeseen mukaan. Kiva varmaan kokea olevansa ylempänä ja ns. kantaa vastuuta muista. Ei itsestä eikä lapsista. Mukava perhedraama kuin Kauniissa ja rohkeissa. Suomalaisittain halpis versio. Jösses sentään. 

Vierailija
9634/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jollain ihmeellisellä tavalla kannan mielessäni hieman vastuuta hänestäkin tämän meidän hullun ja kieroutuneen parisuhteemme vuoksi, vaikka tiedän hänen täysin tietoisesti aikuisena ihmisenä itse lähteneen tuohon kuvioon mukaan."

Tuo kirjoittaja on itsekin lähtenyt täysin tietoisena aikuisena avoimeen suhteeseen mukaan. Kiva varmaan kokea olevansa ylempänä ja ns. kantaa vastuuta muista. Ei itsestä eikä lapsista. Mukava perhedraama kuin Kauniissa ja rohkeissa. Suomalaisittain halpis versio. Jösses sentään. 

Nimenomaan on lähtenyt avoimeen suhteeseen. Ei hyväksynyt salasuhdetta eli sitä että mies sanoo menevänsä kavereiden kanssa mutta meneekin tämän toisen naisen kanssa. Avoimessa suhteessa tapailemisista ei valehdella eikä niitä salailla. Näissä on ero. Jössettele sinä varmaan sulla täystäydellinen elämä.

Vierailija
9635/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nimenomaan on lähtenyt avoimeen suhteeseen. Ei hyväksynyt salasuhdetta eli sitä että mies sanoo menevänsä kavereiden kanssa mutta meneekin tämän toisen naisen kanssa. Avoimessa suhteessa tapailemisista ei valehdella eikä niitä salailla. Näissä on ero. Jössettele sinä varmaan sulla täystäydellinen elämä."

No mutta tarinan mukaan ongelmat alkoivat jo aikaisemmin, mutta nyt draama edennyt näin. Kyllä jokainen arjessa ymmärtää, että jos pitkässä suhteessa aletaan tapailemaan muita, niin riskinä on myös ihastumiset. Rupesit kuitenkin veetuileen heti, voi jösses.

Vierailija
9636/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nimenomaan on lähtenyt avoimeen suhteeseen. Ei hyväksynyt salasuhdetta eli sitä että mies sanoo menevänsä kavereiden kanssa mutta meneekin tämän toisen naisen kanssa. Avoimessa suhteessa tapailemisista ei valehdella eikä niitä salailla. Näissä on ero. Jössettele sinä varmaan sulla täystäydellinen elämä."

No mutta tarinan mukaan ongelmat alkoivat jo aikaisemmin, mutta nyt draama edennyt näin. Kyllä jokainen arjessa ymmärtää, että jos pitkässä suhteessa aletaan tapailemaan muita, niin riskinä on myös ihastumiset. Rupesit kuitenkin veetuileen heti, voi jösses.

Kyllä se sinä aloitit jössettelemällä. Voisiihan sitä mielipiteensä esittää ilman näitä passiivisaggressiiviä jössejäkin vai eikö voi?

Avoimen suhteen idea on että se pysyy sellaisena. Muu on petos. Ihan jokainen arjessa ymmärtää että sovituista asioista tulee pitää kiinni. Ihastumisesta siis olisi pitänyt kertoa. Niin avoin suhde toimii.

Vierailija
9637/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä se sinä aloitit jössettelemällä. Voisiihan sitä mielipiteensä esittää ilman näitä passiivisaggressiiviä jössejäkin vai eikö voi?"

Passiivis-aggressiivista oli mennä hlöön, että "sulla varmaan täystäydellinen elämä". Se on kiellettyä keskustelun säännöissä. 

Kornia on, että on olevinaan avoin suhde ja vapaus, mutta tosiasiassa onkin hirveetä säätöä ja vääntöä ja sopimusta. Ja draamaa. Mutta joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.

Vierailija
9638/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä se sinä aloitit jössettelemällä. Voisiihan sitä mielipiteensä esittää ilman näitä passiivisaggressiiviä jössejäkin vai eikö voi?"

Passiivis-aggressiivista oli mennä hlöön, että "sulla varmaan täystäydellinen elämä". Se on kiellettyä keskustelun säännöissä. 

Kornia on, että on olevinaan avoin suhde ja vapaus, mutta tosiasiassa onkin hirveetä säätöä ja vääntöä ja sopimusta. Ja draamaa. Mutta joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.

Minä kyllä olin ihan suoraan aggressiivinen se on reilumpi tapa kuin tuommoinen voi jössenjosse, jolla osoitetaan omaa ylemmyyttä kun ihan jösseksi pistää toisten elämä.

Kaikenlainen pettäminen tuottaa draamaa ja on kornia. Se joka pettää on korni ja aiheuttaa draamaa. Sitä voi tehdä kaikenlaisissa suhteissa ja monissa muissakin asioissa kuin seksi. Joten vastuu korniudesta ja draamasta on pettäjällä ei sillä joka puolisoonsa ja hänen lupauksiinsa luottaa.

Vierailija
9639/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eri, mutta kyllä avoimen suhteen pointti nimenomaan on, että ei säädetä eikä draamailla, eikä valehdella eikä salailla. Siihen Hukassa suostui, ei valehteluun, säätöön ja draamaan ja etenkään ei salailuun.

Kaikista suhteista voi sanoa kikkelis kokkelis, olisiko joku suhdemuoto, jossa voi olla varma, että ei joudu tilanteeseen, jossa toinen ei säädä, valehtele, salaile ja draamaile?

Itse elän avoimessa suhteessa ja suuttuisin todella, jos mies sanoisi menneensä kaverille ja olisikin selkäni takana sopinut tapaavansa jotain naista.

Vierailija
9640/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta avoimesta suhteesta.  Ilmeisesti tämä toinen nainen ei myöskään ole mikään avoimen suhteen (tai polyamorian) liputtaja, vaikka hänkin on sellaiseen mitä ilmeisimmin ihan tietoisena lähtenyt alunalkaen mukaan. Vai mikä on tämän toisen naisen varsinainen kanta asiaan? (Olisiko hänelle ok, että miehellä on hyvä suhde ja avioliitto Hukassan kanssa ja hänen kanssaan sitten erillisesti rakkaussuhde / seurustelusuhde myös? Pelkkä "ystävyys" ei hänelle enää ainakaan käy, kun tunteet on jo vahvat.) 

Heitän tämän vähän boksin ulkopuolelta Hukassan tilanteeseen, lähinnä ihan siksi, jos näkökulman vaihtaminen toisi jotain uutta esiin. Onko mahdollista, että nyt keskityttäsiin sitten työstämään tämä avoin suhde toimimaan? Johon jokainen kuitenkin on mitä ilmeisimminkin suostunut alunperin. 

Jotenkin tuntuu, että tältä kannalta ei kukaan kolmikon asianosainenkaan tällä hetkellä taida suhtautua tilanteeseen, paitsi ehkä Hukassan mies jollain suht. avuttomalla osaamattomalla tavalla. Hän, joka ilmeisesti ainona on alunperin halunnut elää avoimessa liitossa ja avoimessa suhteessa. (Vain onko hänkään? Mitä tuo mies todella on halunnut avioiittonsa avaamista halutessaan?)

En muista mitä mieltä Hukassa ihan tarkalleen varsinaisesta avoimesta suhteesta on. Siis järkevällä hyvällä tavalla toteutettuna. Jo alusta pitäen nykyinen homma on mitä ilmeisimmin hoidettu aika kehnosti ja hyvinkin epämääräisesti. Eihän avoin suhde ole sitä, että sählätään ihan miten huvittaa kulloinkin, vaan asian pitäisi olla hyvin puhuttu monelta kantilta ja on myös tietyt sovitut rajat ja toimintamallit. Joita sitten myös noudatetaan. Toki niitä yhdessä puhumalla ja sopimalla voidaan muuttaakin, kun kokemusta karttuu ja näkee mikä toimii ja mikä ei. 

Vai oliko avoin suhde Hukassalle joitain, mihin hän suostui vain ja ainoastaan, vasten todellista omaa tahtoaan, miehen mieliksi ylijoustamalla, ja omat toiveet ja tarpeet sivuuttaen? Vai saattaisiko se hyvin toteutettuna hänelle oikeastikin sopia? Tai oliko asian kokeilu ja idea hänestä ok, mutta toteutus ja pitkään jatkuminen sitten ei ollut hyvä?  

Tätä avointa suhdetta ei taida täällä olla paljoa ruodittukaan eri kanteilta? Tiedän ettei moni varmasti itse omassa elämässä alkaisi avoimeen suhteeseen, ja siitä ei ole kovin ehkä tietoa tai kokemusta, mutta voihan sitäkin silti  yleisellä tasolla Hukassan tilanteessa kenties pohtia? 

Jotenkin ehkä tuntuu unohtuvan, että Hukassa todella elää koko ajan avoimessa suhteessa (huonosti toimivassa sellaisessa). Hän ei missään vaiheessa ole tainnut sanoa miehelleen näiden viimevuosien varrella, että hei, tätä avointa suhdetta on nyt kokeitu pitkään, ja huomaan, että itse asiassa se ei kyllä sovi minulle, enkä halua elää avoimessa suhteessa tällaista kokeilua enempää, haluan elää yksiavioisessa suhteessa. Palataanko perinteiseen kaavaan, mitä sanot? Tai hei, tämä avoin suhde ei toimi tällaisena, pitäisikö meidän muuttaa sitä tavalla x ja y? 

...jatkuu