Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?

Vierailija
28.06.2022 |

Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.

Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.

Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.

Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.

Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.

Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.

Kommentit (12665)

Vierailija
9661/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Me koemme olevamme reiluja, koska emme tosiaankaan huolettomasti ja muista välittämättä paneskele siellä täällä kertomatta tästä."

Niin siis olette toisillenne siinä kiinteässä liitossa/suhteessa reiluja? Entäs muille? Ja kysyttekö siltä ulkopuoliselta, että onko hänelle ok, että jaatte kiinteässä nämä muut "kohtaamiset"? Mä en ainakaan haluaisi olla sellainen toisten suhteen lisäarvo.

Niinpä, älä muuta viserrä. Enpä minäkään. Ovat itsekkäitä, haluavat kaiken nautinnon itselleen. Niin kotona kuin ulkopuolella, ilman mitään vastuuta ja seurauksia kummassakaan. Ovat näin reiluja. Minusta ei reiluksi tee, että kerrotaan paneskelujaan kotona. Se tuo vain vastuuvapauden ja ehkä jotain kiksejä. 

Vierailija
9662/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Me koemme olevamme reiluja, koska emme tosiaankaan huolettomasti ja muista välittämättä paneskele siellä täällä kertomatta tästä."

Niin siis olette toisillenne siinä kiinteässä liitossa/suhteessa reiluja? Entäs muille? Ja kysyttekö siltä ulkopuoliselta, että onko hänelle ok, että jaatte kiinteässä nämä muut "kohtaamiset"? Mä en ainakaan haluaisi olla sellainen toisten suhteen lisäarvo.

Mitä ihmettä? Millä tavalla jaamme? Luuletko sinä, että jotain yksityiskohtia tms. kerrotaan? Nämä kohtaamiset ovat olleet kuule ihan reilulla pohjalla suostuvaisten aikuisten kesken. 

Ja jokainen kohtaaminen on ollut tosi kiva ja jopa ihana ihan juuri sen ihmisen kanssa, sen takiahän se on tapahtunut. Koska toinen on vetoava, että haluaa näin tehdä. Eivät ne ole mitään lisäarvoa meidän suhteelle, vaan oma juttu, joka ei varsinaisesti kuulu toiselle. Ja tosiaan enempää en ala kanssasi nyt jakamaan, kun tulee tunne, että pitäisi puolustella elämäntapaansa. 

Siihen en koe tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9663/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus näitä moralisteja. Olen ollut sinkkuna kyllä ihan suostuvaisena ihmisenä viettämässä ihanan yön tyypin kanssa, jolla oli avoin suhde. En mitenkään usko, että hän sai siitä omaan suhteeseensa sen kummempia kiksejä. Enemmän niitä saa nämä salaa luikkivat ja sitten kotona vaimoa jyystävät "reilusti varatut" ukkomiehet, jotka sitten salaisuuttaan muistelevat.

Sun ei tarvitse olla kuule kenenkään lisäarvo, ihan vapaaehtoista on tämä.

Vierailija
9664/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aivan sama kuin varatuilla ukkomiehilläkin kun varattu avoimessa liitossa oleva hakee ulkopuolista seuraa. Se ei tee sille teolle kultareunusta, että "reilusti" kertoo olevansa vain seksiä hakemassa. 

Vierailija
9665/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuossa nyt aika selvästi sanottu, että näille kolmansille osapuolillekin asiasta kerrotaan? Viitaten osuuteen "...ja niiden jotka eivät koe sitä ongelmaksi".

En itse lähtisi ikinä avoimeen suhteeseen, mutta pystyn hyvin ymmärtämään sen, että kaikki eivät ole minä. Kaikkien osapuolten ollessa vapaaehtoisia ja tietoisia asioiden tilasta, ei nähdäkseni muille mitenkään kuulu, miten asiansa hoitavat. Eivätkä nuo ihan kaikki monogamiset heteroavioliitotkaan näytä ihan paratiisilta maan päällä, kun ympärilleen vilkuilee.

Huutelee sivusta Liekki

Vierailija
9666/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aivan sama kuin varatuilla ukkomiehilläkin kun varattu avoimessa liitossa oleva hakee ulkopuolista seuraa. Se ei tee sille teolle kultareunusta, että "reilusti" kertoo olevansa vain seksiä hakemassa. 

Tottakai siinä on aivan ratkaiseva ja merkittävä ero, onko rehellinen toiselle oleellisesssa asiassa, ja että pettääkö omassa suhteessaan vai ei. Nämä asiathan ovat kuin yö ja päivä. Että kyllä se vain sen "kultreunuksen" tekee. Rehellisyys on se juttu tässä. Ja rehellisesti toimivilla on "kultareunus" , eli toimii  ns. oikein :)  

Vierailija
9667/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuossa nyt aika selvästi sanottu, että näille kolmansille osapuolillekin asiasta kerrotaan? Viitaten osuuteen "...ja niiden jotka eivät koe sitä ongelmaksi".

En itse lähtisi ikinä avoimeen suhteeseen, mutta pystyn hyvin ymmärtämään sen, että kaikki eivät ole minä. Kaikkien osapuolten ollessa vapaaehtoisia ja tietoisia asioiden tilasta, ei nähdäkseni muille mitenkään kuulu, miten asiansa hoitavat. Eivätkä nuo ihan kaikki monogamiset heteroavioliitotkaan n

Et nyt tajunnut. Siis kun nuo painottavat sitä kertomista, niin entäs sen ulkopuolisen yksityisyys eli haluaako se, että se "kohtaaminen" jaetaan sen vaki-ihmisen kanssa. 

"Suhteen kolmansien ja neljänsien osapuolten kunnioittaminen. Moni avaa suhteensa oltuaan yhdessä vuosia. Silloin oma identiteetti on voinut rakentua toisen ihmisen varaan ja kokemus minuudesta muodostunut osaksi parisuhdeyksikköä. Omista asioista on voinut tulla kumppanin asioita ja toisin päin. Suhteen avaaminen vaatii näiden ajatusten uudelleenkalibroimista. Yhteisen seksielämän lisäksi on myös aikaisempaa selkeämmin erilliset seksielämät. Vaikka kumppanin seksiseikkailuista kuuleminen on monille kutkuttavaa ja keskinäistä eroottisuutta vahvistavaa, on kolmansilla ja neljänsillä osapuolilla myös oikeus omaan yksityisyyteen."

https://vaestoliitonterapia.fi/2023/01/09/vapauden-huuma-ja-osattomuude…

Vierailija
9668/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai siinä on aivan ratkaiseva ja merkittävä ero, onko rehellinen toiselle oleellisesssa asiassa, ja että pettääkö omassa suhteessaan vai ei. Nämä asiathan ovat kuin yö ja päivä. Että kyllä se vain sen "kultreunuksen" tekee. Rehellisyys on se juttu tässä. Ja rehellisesti toimivilla on "kultareunus" , eli toimii  ns. oikein :)  

Niin, minä katson, että pettää niin omaa kumppaniaan kuin seksikumppaniaan. On omasta mielestään puhtaan kaulan kanssa molempiin suuntiin. Rehellisyyden nimiin. Todellisuudessa ei välitä sen kummemmin kummastakaan. 

Vierailija
9669/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kuin Liekillä (taas:-), en lähtisi minäkään. Toisaalta ymmärrän niitä hyvin, sillä en minäkään jotenkin ole erityisemmin seksuaalisesti mustasukkainen, ts. en oikeastaan koskaan edes ajattele, mitä tapahtuisi, jos toinen menisi sänkyyn jonkun kanssa. Luulen, että automaattisesti suhteen loppu se tuskin olisi, enemmän vakavan keskustelun paikka. Mutta mistä tietää, teoreettisesti niin helppo ajatella.

Vaan pohjimmiltaan minäkin koen, että intiimi suhde vain yhden kanssa on se, mitä tahdon.

Sen sijaan en ihan ymmärrä tuota loukkaantumista toisten puolesta, siis heidän, jotka eivät koe ongelmaksi sitä, että seksipartneri on avoimessa suhteessa. Ja eiköhän tässä moraalisessa närkästyksessä kannattaisi kuitenkin ola sen verran älyllisesti rehellinen, että myöntää, että tällä saralla kaikenlaista tapahtuu. Jos se tapahtuu rehelliseltä pohjalta aikuisten kesken niin tuskin se niin kamalaa on.

Sen sijaan erityisen mielenkiintoinen oli se lausuma, että avointa suhdetta haluava tulee myös kohdata omana itsenään ja haluta olla juuri hänen kanssa. Myönnän, että en ole tainnut osata ajatella ikinä asiaa noin päin. Eli samalla tavalla kuin "oikeus" olla perinteissä suhteessa ja luottaa siihen, se toimii myös avoimessa.

Aika hauska on kyllä tämä ketju, eikä petä, kun yhdestä viestistä avautuu taas uusien näkökulmien tarkastelu, eli kiitos anonyymille, joka hyvällä viestillään avasi uudet pohdinnat!

T: MaratonParkuja

Vierailija
9670/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et nyt tajunnut. Siis kun nuo painottavat sitä kertomista, niin entäs sen ulkopuolisen yksityisyys eli haluaako se, että se "kohtaaminen" jaetaan sen vaki-ihmisen kanssa."

Älä sepitä omiasi. Emme jaa mitään seksin yksityiskohtia toistemme kanssa. En ainakaan minä edes halua kuulla. Emme myöskään kuuntele vessan oven takana, kun toinen on tarpeillaan. Tämä on, kuten olen jo sanonut, oma asia, joka ei oikeastaan toiselle kuulu.

Olen painottanut kertomista niille muille. Siis sen kertomista, että olemme avoimessa suhteessa, emme vapaita ihmisiä. Siis muulla tavalla varattuja, paitsi että oma seksuaalisuutemme on meille itselle omaa, ei toiselle ainoastaan varattua.

Nyt on pakko lopettaa, ennen kuin alan olla ilkeä.

Vierailija
9671/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, minä katson, että pettää niin omaa kumppaniaan kuin seksikumppaniaan. On omasta mielestään puhtaan kaulan kanssa molempiin suuntiin. Rehellisyyden nimiin. Todellisuudessa ei välitä sen kummemmin kummastakaan.&n

No sä katsot. En kyllä tajua miten saat pettämisen vängettyä tähän kuvioon, mutta jokaiselle omansa. Mä en katso, enkä koe olevani petetty ja ei ole kokenut kukaan siinä kuviossa. Se on kyllä kurja juttu, että sä et sille mitään voi, että näin on. Voin muuten sanoa, että siinä kun moralisoit vapaassa suhteessa olevia, niin moralisoit varmaan muakin, joka siis sinkkuna olin avoimessa suhteessa olevan kanssa, eikös niin?

Vierailija
9672/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Et nyt tajunnut. Siis kun nuo painottavat sitä kertomista, niin entäs sen ulkopuolisen yksityisyys eli haluaako se, että se "kohtaaminen" jaetaan sen vaki-ihmisen kanssa."

Älä sepitä omiasi. Emme jaa mitään seksin yksityiskohtia toistemme kanssa. En ainakaan minä edes halua kuulla. Emme myöskään kuuntele vessan oven takana, kun toinen on tarpeillaan. Tämä on, kuten olen jo sanonut, oma asia, joka ei oikeastaan toiselle kuulu.

Olen painottanut kertomista niille muille. Siis sen kertomista, että olemme avoimessa suhteessa, emme vapaita ihmisiä. Siis muulla tavalla varattuja, paitsi että oma seksuaalisuutemme on meille itselle omaa, ei toiselle ainoastaan varattua.

Äläpä nyt kuvittele olevasi kaiken keskipisteenä. Kyse on tässä ketjussa puhutusta avoimesta suhteesta, josta nyt valitusta, kun ei kaikkea kerrottu. 

Vierailija
9673/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, minä katson, että pettää niin omaa kumppaniaan kuin seksikumppaniaan. On omasta mielestään puhtaan kaulan kanssa molempiin suuntiin. Rehellisyyden nimiin. Todel

Onkin muuten hyvä kysymys, mihin moraalikategoriaan nämä asettavat sen sinkun, joka on avoimessa suhteessa olevan kanssa? Samaa kastia kuin ukkomiehen toinen nainen?

Vierailija
9674/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraalipaniikki TM taas löytänyt ketjuun. Kas kun kaikki aikuiset ihmiset eivät ajattele asioista samalla tavalla, ja niin kauan kuin kaikki asianosaiset ovat tästä suhdeasiasta samaa mieltä eikä mitään laitonta tapahdu, mikä siis moraalisaarnaajan mielestä tarkalleen ottaen on ongelma? 

Minä tiedostan varsin hyvin että MINULLE minkäänlainen avoin suhde ei sopisi, että MINÄ olen hyvin epävarma ja mustasukkainen ihminen. Mutta kas kun tiedostan myös että muut eivät ole minä ja ne muut saavat tehdä kuten heille parhaaksi sopii kuten minäkin saan. Itse pysyn monogamisissa suhteissa ja annan avointen suhteiden kukoistaa niillä joille se suhdemuoto sopii. 

-Sinilintu

Vierailija
9675/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä nyt kuvittele olevasi kaiken keskipisteenä. Kyse on tässä ketjussa puhutusta avoimesta suhteesta, josta nyt valitus

Niin siis minä olen tuo, joka on tässä ketjussa puhunut omasta avoimesta suhteestaan. En tiedä, mitä kaikkea en ole sinulle kertonut ja mistä valitat, Mutta kuten sanottua, menee turhaksi riidaksi, jonka tuoksinasta minustakin voi tulla ilkeä, kun koen, että arvostelet täysin päättömästi minun elämäntapaani ja sepität siihen jotain tarinoita, kuinka me emme kunnioita toisten yksityisyyttä. 

En ole huomannut, ovatko muut täällä omasta puolestaan avoimesta suhteesta puhuneetkaan, paitsi tuo yksi sinkku, mutta hän toiselta puolelta. Kiitos muuten siitä, alan ymmärtää, miksi tässä ketjussa tulee riitaa. Kun ei yhtään lueta, mitä joku kirjoittaa omasta tilanteestaan, vaan aletaan sepittää yksityiskohtia, joissa ei ole mitään totuuspohjaa.

Vierailija
9676/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin siis minä olen tuo, joka on tässä ketjussa puhunut omasta avoimesta suhteestaan. En tiedä, mitä kaikkea en ole sinulle kertonut ja mistä valitat, Mutta kuten sanottua, menee turhaksi riidaksi, jonka tuoksinasta minustakin voi tulla ilkeä, kun koen, että arvostelet täysin päättömästi minun elämäntapaani ja sepität siihen jotain tarinoita, kuinka me emme kunnioita toisten yksityisyyttä. 

En ole huomannut, ovatko muut täällä omasta puolestaan avoimesta suhteesta puhuneetkaan, paitsi tuo yksi sinkku, mutta hän toiselta puolelta. Kiitos muuten siitä, alan ymmärtää, miksi tässä ketjussa tulee riitaa. Kun ei yhtään lueta, mitä joku kirjoittaa omasta tilanteestaan, vaan aletaan sepittää yksityiskohtia, joissa ei ole mitään totuuspohjaa."

No koko juttuhan on sen Hukassa nimimerkillä kirjoituksessa kerrotusta avoimesta suhteesta. Siis hänen kertomusta täällä on kelattu jo varmaan vuosi. 

Vierailija
9677/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah vanha kunnon "oikeus valittaa, miten sinä elät, koska kaikkea ei ole kerrottu"!

Johan tätä oltiin taas ketjussa kaivattukin.

Vierailija
9678/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupsista, nyt tosiaan meni pointti ohi. Nähtävästi oma pimeä puoli ei olekaan niin kehittynyt kuin luulin, koska ei kyllä tuollainen näkökulma käynyt mielessäkään.

Niissä harvoissa avoimissa suhteissa, jotka ovat minun tietoisuuteeni elävässä elämässä tulleet, ei tosiaan ole muiden yksityiselämällä retosteltu. Tunnen tässä kohden myös piston sydämessäni, koska nuorempana sitä tuli kyllä ystävien kanssa jaettua omista seksikokemuksista melko yksityiskohtaisiakin tietoja ystävien kanssa. Luulenpa siis, että ihan kaikkeen ei voi oikein ikinä varautua tai riskeiltä välttyä, oli suhdemuoto mikä hyvänsä. Ja niin kauan kuin tietää olevansa tekemisissä avoimessa suhteessa olevan partnerin kanssa, voi jokainen tehdä omat johtopäätöksensä.

Sinänsä esiin nostamasi kulma oli mielenkiintoinen, ja minullekin uusi. Toisenlaisella lähestymistavalla ja muotoilulla tästä olisi voitu käydä hyvää ja rakentavaa keskustelua.

-Liekki

Vierailija
9679/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse lähtisin olettamaan, niin todennäköisempää olisi, että suhteessa, joka on vuosikausia ollut perinteinen ja se avataan, olisi enemmänkin riski joutua pariskunnan keskinäisten repostelun kohteeksi. Siis että suhde nimenomaan avataan piristämään suhdetta. Niin taidettiin sanoa myös tuossa Väestöliiton linkatussa jutussa.

Sen sijaan jos lähtökohtaisesti suhteeseen mennään avoimen suhteen ehdoilla, olettaisin, että siinä on enemmänkin kyse siitä, että molemmat juuri tahtovat pitää osan seksuaalisuudesta ikään kuin omanaan, joten enpä tiedä, mitä kiksiä tämän repostelu toisi. Eikö enemmänkin veisi sitä pois?

Yksi juttu nousee omasta tuttavapiiristä mieleen, joka nauratti, vaikka ei taas pitäisi. Tunsin pariskunnan, josta molemmat pettivät koko ajan toisiaan, siitä seurasi järkyttäviä draamoja ja kolmannet todellakin olivat helisemässä, jos heihin sotkeutui. Kun kysyin, että eikö olisi yksinkertaisinta todeta, että suhde on avoin, he aivan pöyristyivät. Siis mitä, he eivät ole semmoisia ihmisiä ollenkaan! No, tämän päiväisen keskustelun perusteella olen samaa mieltä🤣

Mutta on kyllä aika loukkaavaa lähteä olettamaan, että avoimessa suhteessa olevat ovat lähtökohtaisesti pettureita, joita eivät välitä kenestäkään.

T; MaratonParkuja

Vierailija
9680/12665 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunsin pariskunnan, josta molemmat pettivät koko ajan toisiaan, siitä seurasi järkyttäviä draamoja ja kolmannet todellakin olivat helisemässä, jos heihin sotkeutui. Kun kysyin, että eikö olisi yksinkertaisinta todeta, että suhde on avoin, he aivan pöyristyivät. Siis mitä, he eivät ole semmoisia ihmisiä ollenkaan! 

Oh, ihmisyys ja kaksoisstandardit <3  Kiitos MP illan nauruista :D

-Liekki