Miksi konditionaalin käyttöä ei enää osata?
Todella usein nykyään törmää tähän "jos menisin ulos, siellä sataa" - tyyliseen muotoon. Ei pelkästään av:lla, vaan myös lehtiartikkeleissa. Todella huolestuttavaa, että tällainen perusasia on unohdettu. Konditionaalia kuitenkin käytetään paljon.
Kommentit (110)
Haluatteko puna- vai valkoviintä, kysyi lentoemäntä muinoin lentomatkalla Espanjaan.
Onko oikein sanoa noin?
Itse sanoisin, että viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Haluatteko puna- vai valkoviintä, kysyi lentoemäntä muinoin lentomatkalla Espanjaan.
Onko oikein sanoa noin?
Oli oikein. Viini, viintä on oikea tapa. Tuo "viiniä" on puhekieltä eikä ole oikea tapa taivuttaa.
Olen savolainen, mutta lapsena olin niin paljon turkulaisten kanssa tekemisissä, että opin sen murteen.
Nykyäänkin jos joku on Turusta, alan välittömästi puhua hänen kanssaan Turun murretta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä yritän luopua konditionaalista kokonaan, tyyliin pitäisi lähteä lenkille, pitää lähteä lenkille, pitäisi siivota, pitää siivota, jne. Indikatiivi on parempi!
No nyt mentiin kieliopista ihan toiselle tasolle. Ja kun tuolle tasolle mennään, niin sekä pitää että pitäisi on ihan yhtä pahoja, koska ne sisältävät ajatuksen pakosta tai velvollisuudesta.
Minä pyrin aina ajattelemaan, että voin, minulla on mahdollisuus tai minä saan tehdä tai mennä jne. - mitä se sitten ikinä onkaan. Heti on tekemisessä ihan erilainen fiilis.
Se oli huumorilla heitetty, laiskottelijat motivointia!
Siis laiskottelijan motivointia!
Vierailija kirjoitti:
Onko oikein: Kerran teetätytetätin erään koneen osan ystäväni kautta. Hän näet tunsi henkilön, joka pystyi teetättämään sen.
Sinä teetätytit
Vierailija kirjoitti:
No ei osata potentiaaliakaan. Lienee on on hyvä esimerkki.
Huomenna lienee on sateinen päivä = väärin
Huomenna lienee sateinen päivä ts. Huomenna sataneen= oikein
Kuka näin puhuu arkikielessä?
Ei kukaan, paitsi ne, joilla on tarve päteä.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikein sanoa noin?
Viiniä on oikein jos puhutaan juomasta. Viintä on oikein jos puhutaan nuolikotelosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuossa aloituksen esimerkissä siis yritetään sanoa?
No sitä, että on kieliopilliseti väärin sanoa "jos menisin ulos, siellä sataa". Sen sijaan pitäisi sanoa "Jos menisin ulos, siellä sataisi".
Mutta eihän tuossakaan ole järkeä. Ulkona sataa ihan riippumatta siitä menetkö sinne vai et.
Se on kuitenkin kieliopillisesti oikein. Ehkä parempi esimerkki: "Jos osaisin ommella, tekisin vaatteeni itse." Ei sanota siis "Jos osaisin ommella, teen vaatteeni itse". Tai vaikka "Jos saisin lottovoiton, irtisanoutuisin työstäni" vs. "Jos saisin lottovoiton, irtisanoudun työstäni".
Okei, olen hämmentynyt. En ole kuullut kenenkään käyttävän noita kieliopillisesti vääriä muotoja, mitä ihmettä? :D missäpäin Suomea tuo on muka yleistynyt, ettei osata konditionaalin käyttöä?!
Vierailija kirjoitti:
Pysty tehdä, pysty mennä..... hermo menee aina, kun törmään tähän!
Mulla sama. Kaikkein vammaisimman ja ällöttävimmän kuuloinen kielenr%&skaus mitä voi olla.
Toimittajat käyttävät tuota lehtien "uutisissa" ja radiouutisissa myös.
Ovat ennen osanneet taivuttaa verbit, mutta jotenkin nyt eivät osaa enää.
En ole tuota huomannut, mutta näen jatkuvasti näitä "se ei liene ole" -tyyppisiä hirvityksiä.
Ei vika ole konditionaalin osaamattomuudessa, vaan vika on siinä, etteivät jotkut kirjoittajat hallitse lauserakenteita ja lauseenmuodostusta. AP:n esimerkki on todella uskomaton, etten sanoisin täysin mahdoton, suomen kieltä hallitsemattoman roiskaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa on myös konditionaalin käyttö imperfektinä Turun murteessa: "Mä menisin Tampereelle ja kävelisin ympäriins ja ihmettelisin miten omituisia tyyppejä ne olis".
Eivät turkulaiset noin puhu. Kyllä tuo on ihan konditionaali myös Turun murteessa. Tuota -isi-päätettä kyllä käytetään joskus eri tavalla kuin yleiskielessä, mutta ei nyt tule valitettavasti yhtään esimerkkiä mieleen.
Kyllä ne vaan noin puhuu, olen muuttanut Turkuun töiden perässä 35 vuotta sitten. Nyt murteeseen on melko tottunut, mutta alussa huomasi paremmin hassut taivutukset helpommin.
Yksi on tämä -isi päätteen käyttö, kuten "tippusi", joka on siis "tippui". Tästä syystä turkulaisten on välillä aika hankkala ymmätää muotoa "tippuisi", koska jäävät miettimään että "tippusko" nyt vai "tippusisiko" se jo joskus aikaisemmin.
#"Miksi ei enää osata käyttää konditionaalia?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkulainen tuplaa konditionaalin. "Kävelisisin kauppa"
Itte turkulaisena sanoisin kylläkin tuon sijasta "mää menisin kävelten kauppa".
Mä sanoisin, että
Mää kävele ny kauppa.
Mää sanoisin kans jos olis kyse preesensist et menet just ny kauppa. Mut täsä oli kyse konditionaalist eli et mää menisin...
Vierailija kirjoitti:
Mää kävelisin kauppa, sanoo turkulainen tuo tupla konditionaali on kyllä jonkun ei turkulaisen keksintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itte turkulaisena sanoisin kylläkin tuon sijasta "mää menisin kävelten kauppa".
Mä sanoisin, että
Mää kävele ny kauppa.Mää sanoisin kans jos olis kyse preesensist et menet just ny kauppa. Mut täsä oli kyse konditionaalist eli et mää menisin...
Jaa, no jos mää menisin sit ja.
On niin harmi, että mulla ei ole enää kuin yks vanha sukulainen, jonka kanssa ylläpitää tätä murretta. Muut on jo kohta kaikki edesmenneet tai eivät enää osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuossa aloituksen esimerkissä siis yritetään sanoa?
No sitä, että on kieliopilliseti väärin sanoa "jos menisin ulos, siellä sataa". Sen sijaan pitäisi sanoa "Jos menisin ulos, siellä sataisi".
Mutta eihän tuossakaan ole järkeä. Ulkona sataa ihan riippumatta siitä menetkö sinne vai et.
Käyttäkää mielikuvitusta. Voihan sitä spekuloida ja vaikka ajatella olevansa niin epäonninen, että jos sinne ulos menisi niin sitten siellä kyllä sataisi, vaikka olisi luvattu poutaa. Tai kuvailla vaikka omaa ihannemaailmaansa: "Jos käskisin, jokainen tottelisi. Jos menisin ulos, siellä sataisi."
No jos sanoo sitten, että
Ei teil uussi peruni ol?